Moottoriöljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja shs71, 11.8.2022.

  1. shs71

    shs71 1st gear

    Ford 351 m kolkattaa etupäästä kylmänä, öljy 20 w-50 Gomma. Vesipumppu, öljypumppu, bensapumppu uudet. Ennen käytin 10W-30 öljyä.
     
  2. Pitikö se ääntä sillä ohuemmalla öljyllä?
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä oon etsinyt omasta laitteesta semmosta kolkotusta joka tulee ja menee ja pohtinut, voisko nokka-akseli pyrkiä paksuilla öljyillä tunkemaan itseään "eteenpäin" kun öljy tunkee nokan ja moottorin perällä olevan tulpan väliin. Koputtelisi sitten nokan etupäällä "cam buttoniin".

    En tunne 351M rakennetta, voisko siellä paksu öljy saada moista liikettä aikaiseksi.
     
  4. shs71

    shs71 1st gear

    Olen ajanut n 1200 mailia 20- 50 öljyllä , kierroksilla ja lämpimänä kalkatus häviää. Täytynee kokeilla 10- 30 öljyllä. o_O
     
  5. Voihan sitä testata jotain sieltä välistäkin. Esim. monen kehumalla Delvacilla.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joku 10 kilsaa kesäkelissä varmaan riittää öljynnotkistukseen sen verran, että oireet poistuu?
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kun ottaa alueen 5W-30 ... 10W40 tarkastelualueeksi, niin kaupassa on valittavaksi asti. Vissiin joka ainut moottoriöljy täyttää ne vaatimukset, mitä muutaman kymmenen vuotta vanhaa desiginiä oleva moottori kaipaa. No se sinkki nostajille, mut vissiin sekin on tarpeen sisäänajossa?
    Mä ostan varuilta joka kerralla eri merkkistä, niin ei ole ihan pielessä valintani.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Sinkkiä kaksi venttiilikoneisiin normaali ajossakin, tai sitten jos on todellä pienet jousipaineet niin ehkä ei tarvi. Sisään ajossa kait suositellaan sinkkiä, muuten sitä ei tarvi uudemmissa katalysaattori vehkeissä ja neliventtiilikoneissa.

    Sinkkihän on juuri se mikä pilaa katalysaattorit alta aikayksikön, sen takia sitä on vähennetty ja korvattu jollain kalliimmilla vastaavilla aineilla.
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Venttiilien määräkö sen sinkin tarpeeen kertoo?
     
  10. Capri 69

    Capri 69 Gearhead

    Joku internetin moottorivelho väitti, että erimerkkisten öljyjen lisäaineet voivat reagoida keskenään ja muodostaa kökköä moottorin sisään. Melkoisia koktaileja nuo moottoriöljyt, joten voi pitää paikkansakin.
     
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Vai olisko ne luokitukset osittain juuri siksi että ne olisi sekotuskelpoisia.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Toi sekoituskelpoisuus on ollut iänkaiken noiden vaatimus. Internettiin mahtuu kaikenlaisia ”tietäjiä”.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  13. Capri 69

    Capri 69 Gearhead

    Eli ihan sama mitä öljyä koneeseen laittaa?

    Oma kokemus on halvasta öljystä. Uudet öljyt sisään, suodatin. Moottorin ääni muuttui todella paljon karkeammaksi. Hetken ajoin noilla ja vaihdoin kalliimmat öljyt ja ääni palautui "normaaliksi".

    Tuosta lisäaineiden yhteensopivuudesta en mene sanomaan mitään. Reagoiko jotkin aineet keskenään (tuskin) tai kertyvätkö karstana joissain moottoreissa. Tämä oli vain yksi mielipide / arvio. Kaiketi vaikutat enemmän asiantuntijalta, kun esität jonkin uuden tai kiistanalaisen asian totuutena. Sama kaikissa ruoka- tai terveysasioissa.
     
  14. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Onneks on valinnan varaa vaikka kuinka paljon, jokainen voi laittaa sitä öljyä mitä ite haluaa, mä laitan mineraalia.
     
    Seevu tykkää tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No ei vissiin ole sama, mitä laittaa. Ilmeisesti melkein jokaisen koneen valmistajalla on ohjeistus, mitä moottorille on hyväksi. Muttei ne eri merkkiset öljyt keskenään reagoi. Seos ei toki ole enää kumpaakaan eikä edes testaamatta ole selvää, mitkä sen seoksen ominaisuudet tarkalleen on.

    Noin niin kuin esimerkiksi H-D:hen pitäisi olla 20W-50 öljyä ja jos kävisi niin, että reissussa tulee tarve lisätä moista ja niistä paikoista, mistä (huoltoasemat) öljyä yleensä reissussa saa, ei tuommoista paksua öljyä saa, niin ei se siitä hajoa vaikka sinne laittaa jotakin muuta. Itse laittaisin niistä ohuista nykyöljyistä "paksuinta", esim 10W-40 ja vielä valintaan vaikuttaisi se, mitä saa pikkupurkissa.

    Tallissaan jos huoltaa laitteensa, niin siellä voi sitten varastoida kuhunkin laitteeseen passeleimmat öljyt. Mainittu H-D vaatii omanlaisiaan ja kun on kaksi erilaista tuotakin merkkiä, niin minulla on niille 5:ttä erilaista öljyä moottoreihin, vaihteistoihin ja ensiövetoon. No eipä tule vuosihuolto koskaan yllätyksenä, joten ei ole sikäli kuin €€€ ja kaupassa käyntiasia.

    Seagulliin pitäisi vaihtaa peräöljyt. Ne olikin vähän vaikeamman takana, kun 60 vuotiaalle ei sovi lisäaineet ensinkään.

    Olisko se ollut tämä topikki vai joku muu, jossa moottori kylmänä kolisteli paksuilla öljyillä. Mutta kun ohuemmilla ei tee sitä, niin mikspä sitten sitä paksua toiste laittaisi?
     
  16. Tuosta ohjeistuksesta vielä sen verran, että vanhemmissa moottoreissa siinä suosituksessa on monta erilaista jäykkyyttä riippuen lämpötilasta. Tässä hyvä esimerkki Moparin 440 marine koneesta:

    [​IMG]
     
  17. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jee!
    Uusi moottoriöljytopikki!
    :D
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mitäs muutakaan voitaisiin käsitellä kun ajot alkaa olla ajettu?
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja sit kun menee kauppaan ja ottaa sieltä 10W40 öljyn ja huomaa, että sehän kattaa melkein koko vuoden eikä maksa kuin 19,90 per neljä litraa. Oman aikansa ohjeita ja osin vaikeita noudattaa, koska noista ehkä tuota SAE30 ja ehkä jossakin 5W-20 lukuunottamatta noita muita ei oikein mistään enää löydä.

    20W on melkoista tahmaa kylmässä. Mulla oli Shellin X100 tuossa vahvuudessa litran pulloissa vähän enemmän ajettua slanttia varten. Siis hyvin kauan sitten, melkein 40 vuotta. Ei sitä saanut pullosta ulos pakkasella ja silti sitä siellä koneessa oli. Pumppu sai ainakin sen verran liikettä tavaraan että valo sammui...
     
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    20W-50 on tullut uusi myytti "vanhojen" moottorien omistajille. Pakko olla vanhassa moottorissa paksua öljyä, kun välykset ja kilometrit... Sit kehutaan kun on hyvät öljynpaineet. No onhan ne, kun siirappia yrittää se 50-60v öljypumppu tuskissaan tunkea niistä kanavista ja suodattimesta läpi. Ja kukaan ei lopulta tiedä paljonko edes laakerivälykset yms lopulta on, että onko tolle siirapille tarvetta. Ja kuinka paljon suodatin painaa ylipaineen kautta öljyä suodattimen ohitse, kun se ei mene muuten läpi tai öljypumpun ylipaine kans laskee läpi öljyä öljypohjaan.
     
    Muokattu: 14.8.2022
    juko7, Inlinee ja SPORT TRUCK tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!