Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Muuten tästä sinkkikeskustelusta puheen ollen, mitä viimeaikoina olen aiheesta lueskellut, niin vaikuttaisi siltä, että iso osa alan harrastajista ja ammattilaisista tulee sille kannalle, ettei ZDDP eli tuo "sinkiksi" kutsuttu lisäaine ole välttämättä niin kriittinen mitä monissa keskusteluissa on annettu ymmärtää. Öljyyhtiöiden edustajat ovat tätä toitottaneet jo jonkin aikaa. Itse olen pyrkinyt olemaan varovaisella kannalla suuntaan jos toiseen (katso keskustelu alusta läpi).

    Mitä olen aiheesta viime aikoina lukenut, niin ZDDP:n määrä ei lisää suoranaisesti öljyn minkäänlaista voitelukapasiteettia. Pienikin määrä riittää. Mitä olen tuosta lukenut, niin ZDDP:n määrä lähinnä lisää sen kestoikää öljyssä. Tuo kemia on sen verran heikko ala itselle etten tuohon osaa sanoa juuta, enkä jaata.

    Itse olen aiemmin nettikeskusteluihin liittyen kuvitellut, että riittävä määrä ZDDP:tä takaa ainakin turvallisen nokan sisäänajon (laahurinokka). Ilmeisesti tällä ei ole merkitystä.

    Lisäksi on olemassa joku ehkä urbaani legenda, että koneen sisäänajossa olisi hyvä käyttää mineraaliöljyä. Mobil sanoo että heidän synteettinen kilpaöljy käy ihan yhtä hyvin sisäänajoon. Aika paha noista sanoa. En ole itse mikään moottoriöljyalan asiantuntija, joten aika paha sanoa. Jos täältä sellainen löytyy, niin nyt on aika astua esiin.

    Moottoriöljyihin on liittynyt erittäin paljon tabuja ja disinformaatiota vuosikymmeniä. Oikeastaan polttomoottorin kehityksestä lähtien. Kyse on lähinnä siitä ketä uskoa.
     
  2. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Edelleenkin C-Bargen kommentti: "Use the brand you feel comfortable with" puree erittäin hyvin. :)
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Moottorin sisäänajoon käytin viimeksi 15w40 öljyä, ainoastaan sen takia että oli halpaa.

    Eilen vaihdoin 250tkm ajettuun öljyä vuotamattomaan ja syömättömään moottoriin Motox merkkistä 5w40 full syn öljyä... Räjähtääköhän se ja valuttaakohan se kaiken nyt ulos?
     
  4. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Jep. Näin tulee tapahtumaan... :lol:
     
  5. jusku1

    jusku1 3rd gear

    -71 Mustangiin Gulfin 20W-50 "sinkkiöljyt" -> auto talviunille
     
  6. saresks

    saresks Gearhead

    Alkoi käyttiksen 307 olssi tirhuttamaan öljyä takastefasta vaikka on vasta 265 tkm ajettu. Kun se on narutyyppinen stefa, niin onko joku öljy, joka vuotoa hillitsisi? Käytetään autoa talvella myös, ettei sitten mitään siirappia sinne.
     
  7. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    eikös valvoline maxlife ole semmosta että elvyttää noita tiivisteitä ja stefoja. löytyy tuota öljyä 10w-40, varmaan talveksi ihan ok. on sitä toki täyssynteettistäkin.
     
  8. saresks

    saresks Gearhead

    Juu siksi kerroinkin, et elvyttääx se ton narutiivisteenkin, kun ei ole kumia tms.
     
  9. mopster

    mopster Gearhead

    Ton ZDDP:n kanssa homma menee just noin että isompi määrä ei suojaa moottoria sen kummemmin, vaan pääasia on että ainetta on öljyn joukossa. Asiasta tekee hankalan vain se että ZDDP kuluu käytössä, etkä voi pitoisuutta kulloinkin tietää, jolloin on parempi pelata varman päälle. Laahurinokka, ja pienemmissä määrin esim. työntötangon päät "jauhaa" tota ZDDP:tä, ja jos on viritetty moottori (isot jousipaineet) niin se kuluu nopeemmin. Yks asia mikä tappaa ZDDP:tä tehokkaasti on moottorin ylikuumeneminen, ja toinen on veden kanssa tekemisiin joutuminen. Jos siis jonkun vesivuodon seurauksena muodostuu "hevosen räkää" venttiilinkoppiin, niin kannattaa olla huolissaan myös laahurinokastaan.

    Mulla meni joskus kuus vuotta sitten sileeks yks hydraulinenä joka ei ollut edes mikään kovin raju. Öljynä oli jotain nykyluokitusten mukasta synteettistä mobilia, ja nokka kesti muutaman tuhannen kilometrin ajoa. Ton jälkeen tuli tutustuttua enemmän noihin lisäaine asioihin, ja käytössä on ollu useita paljon rajumpia laahurinokkia eikä oo ollu enään mitään ongelmia. Nokan sisäänajot oon tehny Joe Gibbsin BR sisäänajoöljyllä ja ilman sisempiä jousia, ja ajoöljyihin oon laittanu lisäainetta. Viimeaikoina on ollu Lucasin lisäainetta, se on siitä hyvä että sinkkipitoisuus on ilmotettu ja sopivan annostuksen pystyy helposti laskemaan.
     
  10. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    ja kyllä ainaski ite pyrin jotakin tekemään vuotokohteelle, jos alkaa vuotamaan reippahasti öljyä ulos. tippa silloin tällöin ei vielä sotke mitään
     
  11. saresks

    saresks Gearhead

    Sotkee se tippakin kun sattuu vuotamaan paikassa, jota jynssätään kivipnnalta aina sen jälkeen kun ajaa pois ja siitä saa jälkeenpäin kuulla.

    Mä en nyt talvea vasten ja ajanpuutteessa ala tekemään moottorijumppaa perusöljypaskaisen saastelaitteilla ladatun auton alla ja hommahan alkaa tilan raivaamisella autotallissa, vaan kysyin, onko sellaista öljyä, joka hillitsee köysityyppisellä kampuran takatiivisteellä varustetun koneen tiivistevuotoa, että talven yli pärjäisi.
     
  12. olle

    olle 3rd gear

    Oil drip stop vähentää tai jopa lopettaa tiputuksen,löytyy melkein mistä vaan autotarvike liikkeestä.pitää vaan ajaa 100km.että vaikuttaa.En itse alkuunkaan uskonut ko.kuraan,mutta toimii.Lopullinen ratkaisu on nykyaikainen kumitiiviste.Koiranpaskakin toimii kun osaa oikein asentaa ja katkoa sopivan mittaiseksi.
     
  13. saresks

    saresks Gearhead

    Kiitos vinkistä! Olen noita itsekin modaillut kumistefoilla ja tasoittamalla vähän öljynsyöttöuria, mut toi on vielä avaamaton.
     
  14. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ja toinen joka pysyy sisäs ja hoitaa vanhoja tiivareita on tää Teboilin Gold S, Moblassa oli selitetty mistä johtuu. Oli jotain tekemistä sen perusöljyn tyypin kanssa. Ja toi Gold S on semmonen ettei talvellakaan ahista kylmäkäynnistyksissä. Ja halpaakin on ko Tarjousladosta tms ostaa...
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Voi perse, ei vieläkään hajonnut se motti mihin noi halpisöljyt laitoin... Eikä ees vuotanut mitään pihalle kun katsastus-sedän kanssa tuota ihmeteltiin.
    Päästötkin pysyivät rajoissaan.
     
  16. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ajattelitkos talven ajella sillä??? Kannattaa tarkkailla kuohan muodostusta öljykorkkiin, ettei huohotin pamahda jäähän ja kone muutu öljylähteeksi. 8)
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tietty ajattelin ajella...
    Tossa mottissa ei ilmeisesti oo paljoa ollut huohottimen kanssa ongelmia yleisellä tasolla, mut pitääpä tutkia asiaa onko mahdollista laittaa lämmitys siihen.
     
  18. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    ei ainaskaa pajen koneessa auttanut yhtään vaikka ei ollut järin suuri vuoto.
     
  19. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    noita litkuja on muutamaakin eri merkkiä. yhden nimi on polttoöljy ja toisen dieselöljy ja harvinaisemman nimi on automatic transmission fluid.
     
  20. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Re: .

    en muista väriä, mutta takertui kurkkuun ja meinasin tukehtua, joten tais olla aivot vähän liian kauan ilman happea (viinaa) happea :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!