Moottorisahan laipan jatkaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja voittol, 14.5.2011.

  1. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mulla katkes ketju sahasta ja ei se sahaajan käsillepäin ole tulossa.
     
  2. koo koo

    koo koo 1st gear

    Meillä kävi puunkaatajat sahaamassa 90 vuotiaan kuusen (tyvestä halkaisija 90cm), eikä niillä ollu 14" laippaa isompaa
    Taitavia jätkiä.
    Tuli muuten terassille 2 metrin korkuista pölkkyä grillin viereen, joita ei tuuli vie...
     
  3. umpio

    umpio 3rd gear

    Siinä ajassa kun olet etsinyt tarvittavat osat, liittänyt ne yhteen, ja vielä todennut patentit toimiviksi, on kuusi jo aika pieniksi pätkiksi laitettu... Vai onko se vielä pystyssä? Ison puun kaatamisessa pitää sitten aikuisten oikeasti tietää mitä tekee; siinä ei pitkä laippa paljon auta...
     
  4. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Kyllä lyhkäsellä laipallakin onnistuu, varsinkin jos on kyse vain jo kaadetun puun pätkimisestä. Tosin itellä oli vaikeuksia metrin korkuiseksi jätetyn ylhäältä kaksihaaraisen ja hiukan alle metrin halkaisijaltaan olevan koivun kannon typistämisessä. Taisi tuo henkoinen mökkisahakin jäädä pari kertaa kiinni. :oops:
     
  5. Quest

    Quest Gearhead

    14" laipalla kun nyhrää isoa puuta nurin, saa varautua niitä sahalle kuskattaessa veetuilevaan kysymykseen:
    Majavako nää on kaatanu :rotfl:
     
  6. mke77

    mke77 Gearhead

    mulla sopis 090-stihliin suoraan moton 17" laippa....sama vetoratas!!

    oli aika räyhän näköne...kuvakin o jossain...


    ...ja kun joku mainitsi jää sahaamisen niin siinä saa kiertää ketju voitelun minimiin, tai ei ollenkaan, ja purupiikkit räläköidään kokonaan poijes!! ssit rupee menee....toi 090:ne o juur sopiva toho avannon tekoon :rotfl: kyl 67(?)kuutioine syö hyvin
     
  7. voittol

    voittol 2nd gear

    Nii joo , puut on nurissa jo viime syksystä ,meni tosta talon vierestä hyvin, kun kaivinkoneella vähä "nojasi" kun ensin sahaili. Tuo pitkälaippa homma tuli sitten hoidettua osto vehkeillä 18" ja sille rompetorilta oma sahansa , saa meinaan noita karhuja sahailla.... vielä sellanen pikku saha veistoterällä?
     
  8. 500 CDV

    500 CDV 1st gear

    Kävin Jokelan traktorimuseon toimintapäivillä ja siellä oli muutama vähän erikoisempi saha näytillä.

    Pyörivä terä.
    [​IMG]

    Vähän pitempi terälaippa apu kahvalla.

    [​IMG]

    Sitten saha vähan isomalla terällä ja koneella kun on kuljetuspyörätkin telineessä.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Moottorisahat edestakaisin sahaavalla terällä.
    [​IMG]

    Loput kuvat täällä.
    http://sixtyspecial.kuvat.fi/kuvat/Joke ... 27.8.2011/

    CDV
     
  9. Stone

    Stone 3rd gear

  10. voittol

    voittol 2nd gear

    Jatketaan tähän samaan pötköön: Huskvarna 350 , 2000 lukunen malli , tuntu vähän tehottomalta ja tyhjä käynti heikkoo , tuli sitte säädeltyä kaasaria kaikista kolmesta ruuvista , eli H ja L ja sellainen isompi ruuvi , kuin auton kaasarissa ennenvanhaa tyhjäkäyntiseoksen säätöön , alkoi kuitenkin pelittään , ruuvit eivät kuitenkaa tutuneet vaikuttavan mitenkään johdonmukasilta esim. L koviin tahi tyhjäkäynti kierroksiin . Kysynkin nyt että mitä milläkin ruuvilla pitäisi säätää?
     
  11. sbf

    sbf Gearhead

    h on täystehoruuvi.eli kaasu pohjaan ja säädät niin että kiekuu kovimmillaan.
    l on tyhjäkäynnin seos.kolmas on varmaan tyhjäkäynnin nopeus.
    nyt tulee se juju:jos se toimii niinkuin sahojen kaasarit yleensä niin säädät tyhjäkäynnin seoksen aika rikkaalle eli neulaa auki ja nopeusruuvista kierrokset sopiviksi.tyhjäkäynnin seos vaikuttaa kierrosherkkyyteen ja osakierrostehoon eli sitä ei säädetä niin että kävis tyhjäkäyntiä parhaiten.
    oliko riittävän vaikeesti selitetty?
     

Kerro tästä muillekin!