Mopar 383 & ruisku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 300 64', 12.8.2004.

  1. 300 64'

    300 64' 1st gear

    Onko kokemuksia siis 383:een laitetuista ruiskuista, löytyykö imusarjaa valmiina? jos on tietoa tai kuvia tai jotain sivuja niin pistäkäähän tänne!
    :pinup: :mad:

    ja vielä mymysys: saako 727:aan nappiin shifterin
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei taida olla B-lohkoon, ellet samalla vaihda Stage VI kansiin. Silloin voit käyttää Edelbrockin ruiskua. Mitä siltä spruutalta haet? Mitens olis läppärunko ruisku?
     
  3. 300 64'

    300 64' 1st gear

    eokös sillä saisi hieman vääntöä ja ehkä ina pienemmän kulutuksen?
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Riippuu kovasti imusarjasta, se täytyy suunnitella tarkoitukseensa. Mä oon ton Edelbrockin ruiskun tienoilta ollut sinne yhteydessä jo paljon ennen kuin se tuli markkinoille ja saihan ne lopulta hierottua siitä muutaman hevosen enmmän kun vastaavasta performer RPM imusarjalla ja kaasarilla. Tosin imusarjakin on kovastikin erilainen, ja pitkän aikaa siihen hakemiseen meni. Mä kyllä tollasella koneella kallistuisin siihen ykspisteruiskuun, vaikkapa Holleyn tekeleeseen. Hintaa vajaa puolet, ja pääominaisuudet aivan samat. Edelbrockin inssi sano suunnilleen näin, että kaasari noin ylipäätään tekee paljon parempaa duunia bensan ja ilman sekoittamisessa kun ruisku. Seos on paljon homogeenisempaa kun ruiskulla, joka taas saadaan roiskauttamaan bensamääränsä tarkemmin halutulla tavalla. Kaasari taas itsessän on "järkevä" laite, kun taas ruisku ei tee mitään sille erikseen kertomatta. Closed loop systeemeillä tietysti niitä pystyy hallitsemaan vähintäänkin välttävästi, mutta niiden "täydellinen" säätäminen ei oo mikään pikku juttu. Jos sitä polttoaineen säästymisen kannalta ajattelee, niin hintaerot huomioon ottaen saa ajaa aika...s lailla paljon, jos meinaa säästyneillä polttoainerahoilla joskus saada spruuttasysteemin kuoletettua.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    osaatko sanoa suurin piirtein missä hinnoissa liikutaan, ja sanoppa nyt vielä että mites tohon nappi automaattiin sais shifterin vai pitääkö se tosiaan olla se tietokone ohjattu, tai mikäs se nyt on?
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Nappiautomaatn shifteristä en osaa sanoa muuta kun, että kyllä niitä tehty on ja varmaan jossain tehdään vieläkin. Sellanen nimi tulis mieleen kun Fairbanks? '65 malleissa oli vielä vaijeriaski, ja niissä ei käytetty enää nappeja, joten sellasen lattia (tai ratti) shifteri ehkä kävis.

    Ruiskujen hinnat lähtee läppäsunkosysteemin reilusta tuhannesta eurosta, seuraavaks "halvin" on sitten toi Edelbrockin batch ruisku joka mopsiin on reilu 2600 euroa, sitten kun mennään sequental ruiskuihin tulee tonni lisää jne, ylärajaa ei ole. Ja tohonhan ei siis oo suoraa imusarjaa, vaan pitäis muokata jostain muusta. Jos on oikeen näppärä kaveri, niin siittenhän sinne soveltaa vaikka jonkun Fordin tai GM:n EFI:n, sillee pääsee todennäköisesti huokeemmalla. Tai sitten kyhää oman Megasquirt systeemin johon ohjeita löytyy netistäkin.

    Mulla oli josksu tollanen Holleyn läppärunkoruisku 440:ssä. Niistä päivistä ne on kaiketi kehittyneet aika lailla. Ei siinä varsinaisesti mitään radikaalia vikaa ollut (paitsi, että B-pumppu ja regu hajos sinä aikana), ei vaan sopinut siihen käyttöön, joten vaihdoin sen prepattuun kaasariin parin vuoden jälkeen. Se kaasari toimi vuosikaudet kun unelma ja makso n. 2/3 ton yks piste ruiskun hinnasta. Vähän vähempi ralli prepattu vacuumi katuholley maksanee luokkaa 5-600$. Ainoa mitä jäi ruiskusta kaipaamaan oli sen kylmäkäynnistys- ja kylmäkäyntiominaisuudet, uudessa ralliholleyssa kun ei ollut ryyppysydeemejä.
     
  7. 300 64'

    300 64' 1st gear

    siis meinaatko ettei siitä olisi muuta hyötyä kun nuo käynnistämis jutut, ei vääntöä lisää, eikä muutakaan hyötyä
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei ruiskusta itsestään ole tuollaisia hyötyjä, miksi olisi? Siis edellyttäen, että on kohdallaan oleva kaasari ja kohdallaan oleva ruisku. Se mahdollinen etu tulee sitten imusarjan myötä, jos on vääntöimusarja voi saada lisää vääntöä, jos on korkeiden kierrosten imusarja voi tulla lisää korkeilla kierroksilla. Ihan samalla lailla vaikuttaa erilaiset kaasari-imusarjat. Jos vääntöä kaipailee, niin koeta hommata jostain noi sonoramic imusarjat 60-luvun alusta. Jos ruiskua haluaa, niin niitä imusarjoja kun käyttää aihiona pitäis vääntöä riittää. Kaasarien kanssa myös.
     
  9. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    mutta eikös sitä tehoa ja vääntöä pitäis ruiskun avulla saada enemmän kuin kaasarilla koska ruiskun avulla pystyy paremmin säätämään optimaaliseksi seos ja sytkä käyrät ja esim laajakaistalambdalla tarkistamaan että tuli säädettyä oikein ja vaikka vielä kerättyä informaatiota graafiseen tai taulukko muotoon siitä miten säätö onnistui..

    eri asia sitten kuinka paljon helpompi on saada kaasari suht hyviin säätöihin kuin saada esim haltec tai megasquirt...

    mutta mitäs mä mistään tiedän, ruiskut vaan lähempänä itteä elektroniikka tietämyksen takia.. mekaniikka hakuses...
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Onhan ruisku helpompi säätää sillä lailla, ettei yleensä tarvitse osia vaihdella. Se kuinka tarkka se säätö on ja kuinka tarkkaan sitä jaksaa eri olosuhteisiin säätöä hakea on kiinni sitten säätäjän kyvyistä ja motivaatiosta. Noita on kyllä dynotettu, eikä ruisku itsessään tarjoa teho tai vääntöetua kaasariin nähden. Kaasari pärjää varsin hyvin juuri siitä syystä, että ruisku vaan räkäsee satsin bensaa ilman sekaan tarpeen mukaan kun taas kaasari sekottaa siihen ilmaa joukkoon ja antaa paljon homogenisemman seoksen. Vaikka ruiskusta olis etuakin tollasessa tavallisessa motissa, niin jos se maksaa vaikka neljä kertaa sen mitä kunnon kaasutin, niin ei se kauheen kustannustehokasta hyötyä ole. Mutta monethan näistä jutuista ei oo mihkään järkisyihin perustuvia juttuja; jos ruisku pitää olla, niin sittenhän sellanen pitää laittaa. Been there, done that ja seuraavan kerran sitten ahdetussa vehkeessä.
     
  11. 300 64'

    300 64' 1st gear

    No se tässä lähinnä on onkelma kun tuntuu ettei tuo 2000 kilon möhkäle liikahda tarpeeksi paikaltaan, pienestä vauhdista kyllä muttei paikaltaan, syynä osaltaan varmaan tuo pitkä perä ( on koitettu 225, ja vielä olisi kevyesti lisää mennyt... mut housuihin tuli).. siis jotain pitäisi kehittää, mutta tuo ruisku alkaa näyttämään jo melkein huonolta vaihtoehdolta.. :odroll:
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Merkittävää etua kun lähtee hakemaan haluamatta muuttaa koko autoa on vaihtaa joko isompi motti tai ahtaa entinen. Joku paxtoni tai procharger kylkeen, niin johan rupes tapahtuun. Ja hintaa tuskin tulee juuri enempää kuin kunnon ruiskulle.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

  14. Jake

    Jake Gearhead

    Ja edellinenhän olin minä :oops:
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pakko ottaa vähän kantaa tähänkin soppaan!! Tossa nöösinä ajelin kilpaa silloisen 3. ryhmän sontaläjällä. Kone oli tietenkin V-8 8) mutta loota aluksi manuaali :oops: . Ekaks koneen päällä oli kaasari kunnes kepössä oli halvalla hollikan pruutta myytävänä ja asennuksen jälkeen ero oli huomattava!! Ennen ruiskua ei voinut ajaa tyhjäkäynnillä juuri missään kun se sammu heti kun tuli vähänkin kantoa eteen ellei polkaissut kaasua. Ruiskulla ei tarvinnut juuri kaasupolkimeen koskea vaikka tyhmäkäyntinopeus oli sama kuin kaasarilla!?.

    Sitä sitten ihmetellessä ainoaksi syyksi piti vain todeta että vääntö lisääntyi, koska ruiskun ei tarvinnu imeä sitä gasoo vaan sitä tuli paineella.

    Huipputeho tai vääntö ei parantunu vaan tais jopa pudota perstuntumalla, mutta alle 2000rpm jenkoilla se vääntö tai mikälie? parani vitusti.


    Melkein väittäisin että ton 383 kikkaran vääntöalue olisi laajempi ruutalla kuin kaasarilla muttei huipputeho/vääntö paljon muuttuisi!!
    Täytyykin tehä tollanen pannu kaasarilla ja ruutalla ja tsekata Dyno 2003 progulla vaikuttaako edes paperilla mitään.
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tota testattiin jo aikanaan Car Craftissa, eikä eroa ollut. Siinä oli myös erilaisia TPI ruiskuja, ja niistä pysty selkeesti vetämään sellasen johtopäätöksen, että erot tehtiin nimenomaan imusarjoilla. spruutan etuna on se, että kun se ei oo kohokammioiden varassa, eikä imusignaalin, niin se toimii mm. tollasissa kantojysäyttelyissä ja härskeissä moteissa pikku kierroksilla paremmin. Veikkaan, että tossa sun tapauksessa oli kyse lähinnä huonosti toimivasta kaasarista tohon käyttöön.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Voi olla tai sitten ei.
    Mutta sille ei vaan voi mitään että ruiskut on ohittanut kaasarit jo kauan sitten. Ettei vaan se sun yks epäonnistunut pruuttakokemus vaikuttais sun mielipiteeseesi liikaa :odroll: ?

    Ja tossa dynoprogussa alkoi rundit 2000keikasta :mad: .
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    En mä usko, että se vaikuttaa. "Huonot kokemukset" siitä johtu lähinnä muutamista sarjan osista jotka temppuili (bensapumppu, regu) sekä siitä, ettei se tossa kombinaatiossa elänyt. Silloin kun se toimi, toimi ihan jees. Kaasarin kanssa (carburetor shop 3310 stage 3) toimi vaan ihan yhtä lailla ilman pulaamista. Osaltaan mun mielipide perustuu kanssa yhden Edelbrockin inssin kanssa käytyyn kirjeenvaihtoon. Mutta kokeilemallahan se selviää jos euroja on.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    tässä uskalla enää omilla tiedoilla ottaa muuten kantaa keskusteluun mutta kysäsen vain että puhutaanko nyt edelbrockin ja holleyn ym. vastaavien ruiskuista vaiko ruiskuista tyyliin haltech, hestec, DAT, Megasquirt?

    kun tuntuu että nuo edelbrockit ja holleyt ovat aika tavalla vanhempaa tekniikkaa kuin nuo edellä mainitut hestec ym. ainakin elektroniikan ja softan puolesta.. mutta toisaalta onhan se huomattu että vanhat autotkin ovat parempia kuin uudet niin miksi ei näin sitten elektroniikassakin.. :D
     
  20. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    yllä oleva siis mun kommentti... harmi kun ei toimi toi ikuinen kirjautuminen..
     

Kerro tästä muillekin!