Mopar ampeerimittari, ohitus?

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Ässä., 17.3.2019.

  1. Ässä.

    Ässä. 2nd gear

    Noniin. Alkuperäinen 300 - 71 chrysy, jossa ampeerimittarikin vielä käytössä. Kannattaako nyt sitten tuon kaikkien parjaamaan ampeerimittarin takia alkaa tekemään toimenpiteitä, kun ei ole auto vielä palanut... Kannattaisiko suosiolla ohittaa konehuoneesta, ettei turha virta kiertäisi kojelaudan takana? Mitenkäs homma kannattaisi toteuttaa?
     
  2. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ehdottomasti teet niin että vedät laturilta uuden paksumman piuhan suoraan startin releelle ja siitä akulle. Sitten laitat amppeerimittarin piuhan kiertämään "kehää" eli yhdistät sen mustan ja punaisen johdon ja vedät startin releeltä fusible linkin välityksellä virrat sinne ampperimittarille. Se mittari jää näin toimimaan, mutta suurin kuormitus poistuu.

    [​IMG]
     
    Ässä. ja Mikkis tykkäävät tästä.
  3. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Mulla -74 Roadrunnerissa ampeerimittari rupesi haisemaan hieman palaneelle.
    Laitoin hyppyjohdon laturin perästä startireleelle. Akun latausjännite nousi 0.5V. Ei haise mittari enään. Mittari vaan näyttää aina - latausta.
    Nyt ei ihan auennut, miten sen mittarin saa toimimaan normaalisti.
    Ja voiko tässä mun pelkässä hyppyjohto -patentissa olla jotain, mikä aiheuttaisi ongelmaa muille sähkölaitteille?
     
  4. Bukero

    Bukero Gearhead

    ottakaa huomioon että mopari ei haise enää moparilta kun sen ampeerimittarin ohittaa:D
     
    soppa79, ImpJay, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. Ässä.

    Ässä. 2nd gear

    Kiitos. Näin teen.
     
  6. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    En kestänyt moparin hajua kauaa. :D Sillä sitten piti ryhtyä toimenpiteisiin.
     
  7. simeoni

    simeoni Gearhead

    Ai silläkö siitä hajusta pääsee :D Pitää ryhtyä toimenpiteisiin.
     
  8. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Et sä saa sitä enää näyttämään sitä todellista lukemaa kun se mittari on suunniteltu tietylle kuormitusmäärälle. Se pitäisi kalibroida uudestaan. Jotkut noihin laittaa volttimittarin taakse. Hyppäripiuhan ei aiheuta ongelmia vaan nimenomaan hellittää sitä kuormitusta.
     
    valtsu67 ja jorkkeri72 tykkäävät tästä.
  9. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Onko Moparin ampeerimittareissa yleensä myös pieni varoitusvalo? Mulla on kans mittari ohitettuna, mutta n.2mm punainen ledi on vielä varoittamassa alhaisesta jännitteestä. Oliskohan se tasan 12V kun valo syttyy. Eipä se oo enää paljon moottorin käydessä vilkutellut, kun delco romu lensi romukoppaan ja tuli densoa tilalle :D
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei ole varoitusvaloa, ainakaan minun tietäkseen. Ainut punanenhehku tulee, kun oikosulku hehkuu mittarin sisällä :D
    Ja amppeerimittarin kun ohittaa, voi myös laittaa isomman laturin, ilman että fuselink, amp mittari yms sulaa.
     
    Ässä., Gary Grand ja Bukero tykkäävät tästä.
  11. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ihan mielenkiinnosta Fuselage: Eikö Fuselage koppasessa ole jo vedetty piuhat tuollalailla tehtaan jäljiltä kuin tossa mun kaaviossa? Tiedän että '74 eteenpäin C-kopassa pitäisi olla.
     
  12. kippis

    kippis Gearhead

    vaan onko ohitusleikkaukselle tarvetta jossei ole tarkoitus vaihtaa pienempää ja tehokkaampaa laturia orggiksen tilalle ?
    mää olen ainakin pärjänny moparin laturilla aivan hyvin... sen vaan kattoo että säädin ja laturi on suht tuoreita niin pitäs kyllä pelata.
    vai meneekö se amp mittari vanhetessaan ns. huonoksi ??? tuokin on kohta puoli vuosisataa siellä ollu kytkettynä =)
     
  13. Ässä.

    Ässä. 2nd gear

    Olikin konehuoneen puolelta tehty jo ohitusleikkaus, niin että akulta tuleva punainen, laturilta tuleva musta, ja starttireleelle menevä punainen on tinattu yhteen. Tinauksesta lähtee tulipellin liittimeen ohut puna/valkoinen johto. Laturilta tulee myös toinen musta, joka menee tulipellin liittimeen. Laturin + navasta tulee siis 2 paksuhkoa mustaa kaapelia. Lisäksi starttireleen navasta lähtee tulipellin liittimeen paksu punainen johto. Fuse link löytyy akulta tulevan johdon välistä. Eikös tämä kytkentä luulisi pelaavan jatkossakin?
     
  14. Ässä.

    Ässä. 2nd gear

  15. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Vaikka se ampeerimittari olisi ok, niin ne tulipellin läpiviennin liittimet voi hapettuessaan alkaa tekemään ylimenovastusta. -> Moparistista tulee kävelijä.
     
  16. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Samoin ne mittarin kontaktit löystyy vanheteessaan ja aiheuttaa oikosulun. Puoli vuosisataa lämpölaajenemista hajottaa kyllä paikat.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  17. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ässä. tykkää tästä.
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Fuselage koppaissa menee ihan perinteisesti. noita perinteisiä sähköjä on käytetty vielä -80 Dodge pickkareissakin ja ovat aikamoinen murheenkryyni.
    MAD modification kun laittaa googleen, niin rupee tulemaan paljonkin juttua bulkhead, amp mittarin yms ohittamisista.
     
    Ässä. tykkää tästä.
  19. ImpJay

    ImpJay 3rd gear

    Laitappa joku kuva koko autosta näytille.;)
     
  20. Ässä.

    Ässä. 2nd gear

    Laittelin eilen tuonne Julkkisten autoja ketjuun muutaman kuvan, käyhän mulkoilee sieltä!
     
    ImpJay tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!