mopar b:korin jäykistäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja dodmike, 20.12.2011.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kyllähän noi kopat joustaa enempi tai vähempi riippuen miten pehmeitä ne on ja miten se on pukeille tuettu. Pyörillään olevana se on ns normaalitilassa, mutta lienee johonkin suuntaan taipuneena silloinkin. Täysin tyhjä koppa lienee lähimpänä sitä mitä tehtaalla on piirretty.

    Eli hitsaa vaan paikalleen ne kalikat nyt, pukit vaan järkevästi alle eikä esim vain päädyistä roikota banaanina sitä..! :)
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kokeile ovet ja luukut toimiviksi ennen jäykistämistä. Darttini on sen verran eloisaksi tullut ubervoimakkaan slantin vääntelyistä, että kun oli etupäästä ilmassa siten, että pukit olivat k-palkin etupuolella aisoista kannattelemassa (!), niin kumpikaan ovi ei toiminut.
     
    Bukero ja Imusihti tykkäävät tästä.
  3. Tässä on hyvä kuva erilaista jäykisteistä:

    [​IMG]
     
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Voisi kuvitella niin, että kaikki luukut ja lasit paikoillaan, auto tukevasti pukkien päällä työkorkeudessa. Kaikkien paneleiden ja luukkujen väliset saumat kohdillaan.
    Huomioiden samalla ovien saranoiden ja tiivisteiden kunto myös.

    Jos auto lepää vinossa väsyneiden puslien, jousien ja ponnettomien iskareiden päällä, voi lopputulos olla melkoinen yllätys :confused:. Myös työalustan pitäisi olla suora, ainakin jos mittailee palkeista lattiaan välyksiä.

    IS
     
    Pietsi tykkää tästä.
  5. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Olisi hyvä suunnata autoon myös 13 laseria ja tilata VTT:ltä joku professori tulkitsemaan tulokset. Hitsari saisi olla sama, joka on tehnyt Pohjanmeren öljylauttojen putkityöt.
     
    Hoovee, BBLate, Bukero ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Weijari

    Weijari Gearhead

    Tuossa Migueloksen kuvassa, mitä virkaa on seuraavilla:
    - Vararenkaan takapuolella olevat
    - Takalokasuojissa olevat
    - Etummaiset torque boxit
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jouset on siirretty sisäänpäin myös takapäästä. Takalokasuojan kaarten jäykistysvaikutusta en osaa arvioida, mut etummaiset torque boxit kuvittelen voimakkaana apuna siihen, miten kori jäykistyy just keulan osalta. Edellisellä sivulla mainitsin, että omastani ei ovet toimi, jos koria kannattelee aisoista k-palkin etupuolelta.
     
  8. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Vois olla tosiaan paras laittaa pukeille tosta eturunkojen alusta ja takarunkojen alusta. Konehuone on tyhjä ja loksut puuttuu toisin sanon siis koko etupää tyhjä, joten tuskin roikkuu pahasti.
     
  9. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Käsittääkseni jouset on tossa kuvassa vakio paikassa ja toi boxi vaan tukee takajousen etukiinnityksen ja jäykistää koria.
     
  10. Ymmärtääkseni noissa takalokasuojissa on levennyspalat. Ja sitten tossa on takana on myös lehtijousien siirtosarja.
     
  11. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Ei oo siirtosarja torque boxit noi. Ei ainakaan ollu noiskohtaa mihin jousi kiinnitettäs.
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Torque poksi ja jousen siirto eri asia ja kuvastakin näkee että sentti harmaata siinä välissä. Vääntölaatkoista taakseppäin on jousen etupään siirto, sisälokarin levennys ja jousen takapään siirto. Jouset vakiona palkin ulkopuolella, kuvassa ne tulis palkin alle. Ja sisälokari levitetty palkkiin asti.
     
  13. Weijari

    Weijari Gearhead

    Toi olikin näköjään vain mainoskuva ja kaikkia keltasella merkittyjä ei olekkaan joka sarjassa.

    Kuvan alkuperä-sivuilta löytyi jopa hyvä perustelu tuolle etummaiselle torque boxille: Se yhdistää eturungon (ja subframeconnetorit) etupäästä kick-panelin alla olevaan palkkiin mudostaen ns. tikasrakenteen, koppa on oleellisesti jäykempi pienellä peltimäärällä verrattuna pelkkään kickpaneliin tai subframeconnectoriin.
     
  14. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Jouset sukeltaa etupäästään palkkien sisään.

    [​IMG]
     
  15. Skigu

    Skigu 2nd gear

  16. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Pakko se sitte on uskoo, et on siirtosarja. Aivan.. Nyt vasta tajusin et leikattu pala pois runkopalkkii ja jousi siihen.

    Luulin niitä tommosiks mitkä linkitin..
     
    Muokattu: 4.2.2020
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Aika isot pallot sopii jo b-koppaan tolla muutoksella!
     
  18. GBS

    GBS 3rd gear

    No mul o 29x13.5-15 Huusierii. Et0 10x15 valsilla. Meneee hienosti. Sit 11x15 valsseil oli n50-15 fillarit. Vastaa kait jotain 315-325 leveet.
     
    Bukero tykkää tästä.
  19. Bukero

    Bukero Gearhead

    mutt.. mistä saa noin kantikkaan varapyörän:D
     
  20. Bukero

    Bukero Gearhead

    mulla ainakin tossa satelliitissa on pulttikiinnitteiset yhdysputket, ja nitinöistä ja natinoista päätellen joku liikkuu jostain.
    eli hitsattavia suosittelen ja sen tyyppisiä katsellut...
    se on vaan tutkinnassa löytyykö ne rautakaupasta vai muualta.
     

Kerro tästä muillekin!