Mopar C-body iskariongelma.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Shit-O-matic, 13.7.2012.

  1. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Käytin VIP Furyn ohjauskulmien säädössä jenkkikorjaamolla ja samalla ilmeni ongelma.

    Iskarit pohjaavat! Varaa on about 1cm ennenkuin töksähtää kasaan keulaa painaessa. Kolisee joka pompussa.

    Iskarit on KYB KG4507 C-bodyyn tarkoitetut. Takana saman setin KG5512 eikä mitään ongelmaa.

    Onko joku muu törmännyt samaan ongelmaan KYBiensä kanssa?
     
  2. kotr

    kotr 3rd gear

    Oho! onkos keula kuinka matalalla? eipäs oo tuommosta ongelmaa tullu vastaan??
     
  3. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Mikä tuon keulan korkeuden pitäisi olla. Korjausopas ei kerro kuin sallitun heiton vakiokorkeudesta, mutta pitäis ensin tietää se vakiokorkeus.
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead


    Korjausopas kyllä kertoo mikä on oikea korkeus etupäälle. Tuossa ohje mittaamiselle.

    Auto tasaiselle betonille..
    - Mitataan alapallon korkeus maanpinnasta
    - Mitataan MUISTAAKSENI alatukivarren jousen istukan korkeus maasta
    -vähennä alapallon korkeus istukan korkeudesta = etupään oikea korkeus
    Eli erotus on kerrottu korjausoppaassa ja samalla se on oikea etupään korkeus kun erotus on oikea.

    Korjausoppaassa on myös kerrottu erot HD / STD jousitukselle.

    Olihan nyt tarpeeksi sekava selostus.. :eek:
     
  5. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Okei eli nyt mulla on istukka 8 1/2 tuumaa korkeella ja alapallo 7 tuumaa eli jousitus on nyt jo liian korkeella :O Voiko noi uudet iskarit olla jotenkin hajalla. Toinen puoli tuntuu löysemmältä kuin toinen...
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jos sulla on tehtaan korjaus opas niin tarkasta siitä mittauskohdat ja mikä on Furyn etupään oikea korkeus. Mun ohje perustuu muistiin = mutuun...
    Ja kun olet säätänyt korkeutta niin etupäätähän pitää hieman "heilutella / painella" jota osat asettuu uusille kohdille.

    Tuossa linkissä jotain imperial klubin sivuilta.

    http://www.imperialclub.com/Repair/Lit/ ... -1_reg.jpg

    Onhan sulla varmasti jouset "oikein päin": LH / RH sekä sauvojen etupää myös alatukivarressa?
    Ettei ole päässyt vaihtumaan jarruprojektissa.
     
  7. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Juu kyllä ne on oikein päin kun merkkasin ne ennen irrotusta ja pääkin on oikeassa asennossa. Nyt on keula oikeella korkeudella, täytyy käydä kokeilees. Käsin tuon silti saa painettua pohjaamaan...
     
  8. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Noin niinkun periaatteessa niin iskarien ei pitäs päästä pohjaamaan mitenkään ennen kun alatukivarsi ottaa pohjaanlyöntikumiin. Vaikuttas olevan siis vääränpituset iskarit?
     
  9. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Ei etupään kyllä pidä pohjata pelkällä käsin painamisella.
    Olisiko nyt käynyt niin että alatukivarret ovat jousien asennusvaiheessa olleet "liian vaakatasossa". Korjausoppaassa on tästäkin ohje missä kulmassa alatukivarren on oltava kun jousta pukkaa paikalleen.
     
  10. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Kyllä ne tukivarret on oikein koska ei niitä saa kuin kahteen asentoon ja se toinen on jo asennusvaiheessa liian lähellä pohjaanlyöntikumia.

    Eihän sillä ollut väliä kummin päin se vääntösauva laitetaan sinne takaisin?
    Tarkoitan siis jos sen pään joka on ollut ennen takana onkin työntänyt tukivarteen?

    Tuntuu kumminkin nuo iskarit olevan hajalla kun toinen puoli on jäykempi kuin toinen.

    OD:lta ostetu "100km ajetut" iskarit... Ehkäpä kumminkin 100 000km ajetut iskarit.
     
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead


    Saattaa sillä merkitys että jousen etupää on edessä. Tätä koitin jo aiemmmin vinkata viestissä. Tsekkaa että jousten poikkirungon päässä , siellä missä lukkosokka sijaitsee (takapäässä) on "stanssaukset" ja numerot näkyvissä. Jos ei niin sitten jousi hommiin.

    Kyllä tuo käytetyn iskarin ostaminen on vähän "arveluttava" juttu. Vaikkei vuoda ulos niin rikki silti voi olla.
     
  12. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    No joo täytyy tarkastaa tuo vielä, mutta iskarit nyt on ainakin ihan vääränlaiset. Ihmettelin näitä hieman jo asentaessa. C-bodyn orggis iskarissahan ei ole sitä suojaputkea, koska se itse kiinnike toimii suojana. No näissä on sellainen suojaputki ja ottivat asennusvaiheessa hieman kiinni sinne runkoon...

    Eli pitäisi olla tällaiset:

    [​IMG]

    Mutta ovatkin tällaiset:

    [​IMG]
     
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Joo vääräthän nuo iskarit ovat, harmi..

    No nyt vaan SWT:n tai Partsin tiskille. Hyllykamaa. Mä kyllä vaihtaisin takapäänkin iskarit samaan konkkaan...
    Polaran alle laitoin ihan perus iskarit ja hyvin sopii. Toiminnasta ei tietoa, mutta vastaavat(laadultaan) on Valdossa ja hyvinhän tuo on tiellä pysynyt...

    Tuo käytetyn iskarin osto taitaa olla vähän kuin housujen lainaus, joko paskotaan tai revitään.. :)
     
  14. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Täytyy varmaan vaihtaa ne takaiskaritkin joo samalla.

    Minkä merkkiset ne sun on? Monroet?

    Ehdottivat KONIn iskareita siellä korjaamolla.

    Haluisin kyllä hieman vähemmän löysän alustan tähän nyt kun ohjauskin on tunnokas.
     
  15. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    [​IMG]

    HEP!! Tuossa kuvan iskarissa on alapään kiinnitys erilainen kuin Polarassa. Alapää kiinnittyy läpipultilla! Tsekkaa nyt huolella ettei tule turhia reisuja tiskille.

    Valdossa ja Polarassa karvalakki Monroet. Paha arvostella kun ei paremmasta tiedä :oops: Jos KONIa tarjolla niin mikä ettei.
     
  16. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Kyllä mulla on tuollanen kiinnitys VIPin alapäässä. Tai en tiedä mikä tuo tappi tossa kuvan alapään reijässä on, mutta ihan läpipultti menee ja yläpää on tuo piikki.

    Täytyy mennä vanhojen kanssa south westin tiskille.

    Ei olis pitäny mennä korjaamaan toimivaa taaskaan. Ne 45 vuotta vanhat iskarit oli ihan hyvät vielä :rotfl:
     
  17. NY4dHT

    NY4dHT 3rd gear

    Hei, noista Koni-iskareista: jos löydät sellaiset, osta pois kuleksimasta! Et saa parempia mistään, eikä tarvi koskaan enää ostaa uusia.

    Kävin viime viikolla Motoralissa Tattarisuolla testauttamassa käytettynä ostamani Koni-takaiskarit (#82-1255, oikeasti B-bodyn iskari, joka on hiukan liian lyhyt C-bodyyn... kunnossa olivat, mutta taidan jättää varastoon... tai käyttää Quadra Shock-setissä etummaisena parina:).

    Tuli siinä puheeksi C-bodyn etuiskarit, joita Konilta ei enää saa (#80-1742). Nou hätä: he olivat juuri rakentaneet parin uusia etuiskareita '66 New Yorkeriin. Porsche 356:n iskarissa on sekä sopivat ulkomitat, että oikeat voimat. Sekä ylä- että alakiinnike pitää vaihtaa, mutta se on kuulemma pikkutyö. Tilasin samanlaiset siitä paikasta.

    Hyvä vaihtoehto on myös jenkeissä tehty RDS Bilstein, 200USD/pari. Laatuiskari, joka on ihan toista maata kuin KYB tai Monroe. Jos tilaat suoraan esim Firm Feel Inc:sta, jäänee hinnaksi tulleineen alle 250 egeä.
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei tarvi mennä Konien kanssa sen edemmäs "kallan" kuin 1gen Camaron etuiskarit, niissä on toi edellisellä sivulla oleva poikitaistappi alakiinnitys; se veke ja läpipusla tilalle ja kas, C-body etuoskari. Saa valmiina ihan US partsista.
     
  19. NY4dHT

    NY4dHT 3rd gear

    '67-'69 Camaro on paljon kevyempi auto kuin C-body: '70 Chryslerin keula painoi katsastuskonttorilla 1100kg. Siksi Camaron iskarissa on melkein puolta pienemmät vaimennusvoimat. - Ei siis hyvä korvike. (Mitoiltaan se kyllä mahtuu paikalle, mutta se ei kait ole ainoa iskarin valintaperuste, vai?)

    Porsche 356:n iskarissa vaimennusvoimat ovat sattumalta samat kuin C-bodyyn tarkoitetussa (#80-1742). Asia on tarkistettu vanhasta Konin korjaamoluettelosta, jossa on ilmoitettu vaimennusvoimat molempiin suuntiin.

    Halpa tämä ratkaisu ei tietenkään ole.
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Paljos on heittoa vaimennuksessa prosenteissa? Camaro - C-body?
     

Kerro tästä muillekin!