Mopar LA 360 työntötangot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja arttu, 15.3.2016.

  1. arttu

    arttu Gearhead

    Moi!

    Veljen 1975 Duster projekti eteni siihen vaiheeseen, että piti säätää esivälys nostimille, mutta eipä siitä selvitty ilman kummastelua. Moottori on hankittu valmiiksi kasattuna (koskaan ei käynnistetty) ja pitää sisällään miedon hydraulikepin ja Crane Camsin Gold Race Pro rullakeinut (1.50 suhteella), joiden kaverina tuli vakion näköiset tönärit (n.184mm päästä päähän muistaakseni). Kansina on moparin "J" valut. No, kun kone oli TDC #1 pytyssä puristustahdilla aloin vääntää #2 imuventtiilin keinua. Päästin säätöpultin löysälle, huomasin että tyntötangon kuppi ottaa kiinni keinun runkoon ja nostimen kuppi on muutaman millin painuksissa. Eli ilmeisesti liian pitkä tanko? Mikä on oikea lähtökohta tässä tilanteessa? Voiko nuo tönärit koneistaa sopivan mittaiseksi jossain? Cranen katalookissa ei mielestäni ollut sopivanmittaista tankoa...

    http://aijaa.com/atz9ty

    http://www.cranecams.com/userfiles/file/304-310.pdf
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    moparin hydynostajassa kuppi on mujistaakseni 1/4 tuuman ylempänä kuin mekaanisessa. Joten liekö sulla sitten mekaanisen tikut? Ainakin aiemmin oli "valmista" settiä myös hydy/ kuppi yläpäälle. Mut noissa vähän kaikki riippuu kaikesta, vippojen välillä voi olla eroja jne., kansien kuluneisuus, venttiilien pituus... Cranet kai tossa suhteessa pitäis noudattaa tehdasvippojen asetuksia. Aäätöruuvin kierre pitäis olla 1-2 kierrosta näkyvissä vipan alapuolella kun on preloadit jne "oikein". Silloin tikun kuppi saa oikein öljyä, ne on aika kovilla kun kulmat on aika "eksoottiset".
     
  3. arttu

    arttu Gearhead

    No itseasiassa taisi käydä niin nolosti, että olikin #1 pytyssä TDC @pakotahti, eli käänsin vielä 360 astetta, niin rupes säätö sujumaan... Aloittelijan moka siis. Tosin ei näy säätöruuvin kierre siltikään kun preloadin asetti (löysät pois tönäristä +1/2 kierrosta).
     

Kerro tästä muillekin!