Moparin 11" jarruputkinippa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja modulus, 27.2.2024.

  1. modulus

    modulus 1st gear

    Mistä löytyis sopiva nippa jarruputken liittämiseen rumpujarruihin? Putki on 3/16".

    Takaakselin päällä on T liitin josta jarruletku haarautuu putkina molemmille pyörille. T liittimessä on 3/8" kierre johon sopivia nippoja öytyy jokaisesta varaosaputiikista, mutta toiseen päähän tarvis 5/16" ulkokierteellä olevan nipan jota ei tunnu löytyvän mistään.
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    USParts, Konekorjaamo Marjakangas ja Nippelit.fi eli Nippeli Teppo.
    Eiköhän sellaiset tuolta löydy…
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  4. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Nyt tuntuu oudolta. Kun putki on 3/16" ja nippa 5/16", niin nipan seinämävahvuudeksi jäisi 1/16" eli n. 1.5 mm. Tähän jos tekee kierteen niin ei jää paljon mitään. Vastaavasti reikä sylinterissä olisi kierteen verran tuota 5/16" pienempi, sopiiko niin pieneen reikään mikään jarruputken kartio edes? Ilmausnippoja on tuolla kierteellä.
     
  5. modulus

    modulus 1st gear

  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mihinkä suuntaan tuo isompi kierrereikä siinä T-kappaleessa on? Letkuun? Mitä mä noita a-koppien jarruja olen laitellut, niin ne nipat, mitä tarvitsin jarruputkiin T-kappaleelta rumpujen sylintereihin, olivat niitä pieniä tavanomaisia. Ja se kolmas, joka oli erikokoinen, täyttyi mukavasti sen letkun pään liittimellä.

    Voihan sen T-kappaleen vaihtaa toisenlaiseen, jos liitin tulee ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi.
     
  7. Pietsi

    Pietsi Gearhead

  8. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

  9. modulus

    modulus 1st gear

    T-kappaleessa kaikki liitännät on OK. yhteen reikään tulee letku ja kaksi muuta lähtee jarruille ja niihin käy 3/8" nipat.

    Ongelma on jarrujen päässä jossa reiän koko on 5/16", eli nipassa pitäisi olla ulkokierteenä tuo 5/16.

    Laitoin tuon adapterin tilaukseen, jospa ongelma ratkeaisi sillä..
     
  10. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mistä tuollaiset työsylinterit on löytynyt? Minkälainen ilmausnippa niissä on? Kun ilmausnipalle on ihan normaali koko tuo 5/16, sen sijaan noin pientä putken liitäntäkierrettä ei ole vastaan tullut.
     
  11. modulus

    modulus 1st gear

    Työsylinterit ja muut jarrukamat oli autossa kiinni kun sen ostin joten ei ole tarkempaa tietoa alkuperästä.

    Ilmausnippa on suoraan liitäntäreiän yläpuolella.

    Työsylinterien vaihto ihan varteenotettava vaihtoehto myös.
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Laita kuvia.
    5/16 eli about 8mm, ei ole mitenkään uskottava jarrulinjan kierteeksi. Ilmausruuville se olisi mahdollinen.
    Mitä siellä 5/16 kierteen pohjalla näkyy? Jos tulisi kartio kärki ulospäin vastaan, niin vain silloin se olisi jarruputkelle. Jos taas kartio sisäänpäin, niin sitten se on ilmausruuvin reikä.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tuli kans mieleen aiemmin onko jarruputken ja ilmausruuvin paikat sekaisin. Joissain jarrukilvissä kun on pyöreä reikä ja pyöräsylinterin voi laittaa niihin väärinkin eli ilmaruuvin alemmas ja putken juntturin ylemmäs.
     
  14. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Onko ilmausruuvi samalla vai isommalla kierteellä?
     
  15. JRD50

    JRD50 3rd gear

    Tuntuu tutulta. Painin samanlaisen ongelman kanssa joitakin vuosia sitten kun tein jarruja Dodge Pick Upiin vuosimallia 1950. Taka-akselilla on 11-tuumaiset rummut kahdella erillisellä sylinterillä. Kummallakin kengällä on oma sylinterinsä ja neste tulee ylempään sylinteriin tuon moparshop.com-linkissä näkyvän nipan kautta. Sylinterissä on ilmausruuvi ja pienempi kierre ohuemmalle jarruputkelle josta neste menee rummun sisällä alemmalle sylinterille jolla on oma ilmausruuvinsa.
    Omassa projektissani nuo nipat on messinkiä ja toinen oli väännetty väärille kierteille ja sitä myöten halki. Nippoja ei löytynyt "mistään" ja kukaan ei suostunut sorvaamaan sellaisia kun se vaatii erikoisterän kun siellä pohjalla on se kartio johon putki tiivistyy.
    Nippelitepolta löytyi nippoja joissa oli oikea sisäkierre mutta liian iso ulkokierre. Kaverilta löytyi oikea tuumainen pakka jolla ongelma ratkesi. Tehtiin samalla useampi varalle. Ja näkyypä noita olevan valmiinakin saatavilla. En ehkä osannut aikoinaan etsiä.
    Tuo nippa tiivistetään sylinteriin kupariprikalla.
    Muistelen joskus nähneeni kuvan 30-lukuisesta Mopar jarrusta. Siinä jarruletku oli banjopäinen ja liitettiin sylinterin kylkeen banjopultilla. Olisko kehitys mennyt silloin sodan jälkeen niin että käytettiin noita 30-lukuisia jarruosia ja tuolla välinipalla ne liitettiin nykyaikaisempiin kierteisiin. Etujarrusylintereissä on minunkin Dodgessa normaalit kierteet johon menee letku suoraan, kupariprikka vaan väliin.
     
  16. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mikä Mopari kyseessä…. Tuo rumpu ja sen halkaisija kun ei ole ihan eksakti määritelmä.
    Jos vaikka merkki/malli/ valmistusvuosi olisi julkisia. ;)
     
  17. modulus

    modulus 1st gear

  18. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mittaappa kierre sylinteristä uudelleen/sovita 3/8 jarruputkinippaa tai 3/8UNF pulttia kierteille.
    Kierteen nimellinen halkaisija mitataan ulkokierteen päältä.
    Voisin lyödä vaikka vetoa, että tuo on 3/8UNF jenga.
    Tässä mittoja 70 mallisen E-korin sylinteristä.
    More Information for CENTRIC 13463001 (rockauto.com)
     
  19. JRD50

    JRD50 3rd gear

    En sitten arvannut oikein. Mutta minkälainen nippa siellä toisella puolella on?
     
  20. modulus

    modulus 1st gear

    Tämä oli oikea vastaus. Sekä T-kappaleessa että jarrusylintereissä on 3/8" liitos. Mauserin huolimaton käyttö ja sisäkierteestä mittaaminen veivät harhaan

    PS tuo aiemmin linkkaamani adapteri ei olisi toiminutkaan, koska se toimii toiseen suuntaan eli iso ulkokierre ja pieni sisäkierre. Lisäksi sen mitat olivat ihan muuta mitä olisi pitänyt olla
     

Kerro tästä muillekin!