MSD Atomic EFI ruiskusetti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja hummer1, 15.4.2012.

  1. hummer1

    hummer1 3rd gear

    Mikälaisia käyttö kokemuksia on kertynyt esimerkiksi Fast Ez efistä tai vastaavista uusimmista ruiskuista. Saako niillä käyttömukavuutta ja varmuutta tavanomaiseen katukäyttöön? Toimiiko tavallisessa ajossa ja normaalilla moottorilla?
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toi mun eka spruutta oli nimenomaan holley pro jection 4 closed loop systeemillä. Kylhän se toimi ja kävi ku sen asensi, mut jotenki tuntu et se ei ollu kauheen hyvä kuitenkaan ja sitä joutu säätelee vähän väliä. Sit aika pian se kuulakärkikynän tapanen bensapumppu antautu, tilalle ylötiin Boschia ja taas mentiin. Jossain vaiheessa sit kävin pyörädynossa sitä huudattamassa ja siellä selkis et toi "built in" regu ei oikeen ollu tehtäviensä tasalla vaan paineet putos rasituksessa melkosesti. Sinne kans Boschia ja johan rupes pelittää. Periaatteessa se toimi, mut oli melkosen häiriöherkkä, tossa vehekeessä (moppe isolohko, 2" sarjat alakautta) sarjat kulki niin liki tulpanhattuja et ne rupes aina pikkasen vuotamaan, ja se ruisku sekos täysin. Maantieajossa sellasta reilu sataa tasa-ajoa kulutus oli yhellä välillä 16 litraa satasella, toisella 35. Varttimaililla ajat putos korkeista 12 sekan ajoista (205 normirengas ja 3.23 ruuvi) 13.5 aikoihin ja oli aika vaihtaa tulpanjohtoo..., kaasari tuskin olis pientä vuotoo noteerannut. Muuten se kyllä pelas suht ok, ja siinä oli mukavia just et kylmänä ikkunasta käyntiin ilman et kaasuun koskee ja se kävi laakista sekä pysyty heti lähtee ajamaan ilman kikkailuja. Toisaalta, toimiva automaattiryyppy kaasarissa ajaa aikalailla saman asian. Sit tosiaan jossain vaiheessa kyllästyin ja laitoin tilalle 3310 vacuumi pajakaasarin , eikä tullu ikävä. Suorituskyky parani, kulutus oli vakaa ja sama, eikä ollut ongelmia.
     
  3. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Haha,niin kuin eräs mekaaninen hilborn-efi mutaatio :rotfl: epämukavuustekijöitä nostalgia paskan kustannuksella :lol:
     
  4. Razorass

    Razorass 1st gear

    Jos ruiskun haluaa toimivan kunnolla ja nimenomaan siinä moottorissa mihin se asennetaan niin sytkä- ja seoskartat pitää päästä säätämään täysin ja se pitää tehdä dynossa.

    Purkin fiksuudesta on sitten kiinni miten helposti säädöt löytyy ja pysyy myös kohdallaan suhteessa muuttujiin kuten ilmanpaineeseen, lämpötiloihin, kuormituksiin jne.

    Mulla ei omassa vehkeessä ole mitään lambda closed looppeja edes päällä, ei tartte kun seos pysyy juuri siinä arvossa mitä kartassa lukee.. Ja voin kuvitella kuinka vikaherkkä on laitos joka nojaa 60rosenttisesti pelkkään lambdan antamaan tietoon.

    .. Mullakin on yksi ylimääräinen nelipisteläppärunko odottamassa sopivaa autoa, ecuksi atom g4.
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    Nätti laite toi ruisku sydeemi kun viellä vähän muistuttaa kaasaria niin saadaan orggis fiilis. Itteekin vois tuollanen kiinnostaa sit joskus...
    Ei kai tuollaisen ruiskun laittoo vanhaan patarautavinkkeliin tarvii järjellä selittää kunhan vaan saa harrastaa.
    Kyllähän kunnossa oleva kaasari peli toimii sen verran hyvin ettei sitä perstuntumalla erota kumpi siellä pellin alla on. No joo myönnetään että kyllähän efi hätäsemmin käynnistyy.
    Jos toi ruisku viellä säästää litran satasella niin kyllähän se hintansa haukkuu jossakin ajassa. Kahden tonnin purkki tulee maksuun kesäautolla alle 20 vuodessa tai ei nyt sentään ja mahtaako kiinalainen elektroniikka niin kauaa kestääkään. :wc:
     
  6. jaketin

    jaketin Gearhead

  7. audiq

    audiq Gearhead

    Olisiko tuosta "rohkeasta" lambda-korjauksesta hyötyä viinalla ajettaessa? Siis jos tankkaillaan välillä bensaa ja välillä viinaa, saatavuuden mukaan.
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mitähän ton lambada-arvon ylipäätään pitäis olla E85:lla?
     
  9. Razorass

    Razorass 1st gear

    Ihan samat arvot laajakaistassa kuin bensallakin.
     
  10. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    lambda 1 = stoikiometrinen seos = ilmaa juuri sen verran kuin tarvitaan teoreettisesti polttamaan tietty määrä polttoainetta, ei rikkaalla eikä laihalla

    lambda 1 = afr 14.7 bensalla

    Lambda 1 = afr 9.8x e85 (muistaakseni)


    Ja lambda anturit mittaa lambdaa, afr on laskennallinen. Jos sula on laajakaista niin se näyttää lambda 1 = 14,7 afr myös e85, jos et ole sitä erikseen ohjelmoinut e85 soosille.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ja pienempi lambada luku on rikkaampi ja isompi laihempi.
     
  12. Co2

    Co2 3rd gear

    Hummer1,

    Onko mitään uutta tietoa vielä miten toimii yms?
     
  13. hummer1

    hummer1 3rd gear

    Ei ole vielä asennettu .. auto saadaan maalauksesta viikonloppuna ? sitten menee ainakin viikko ennenkuin saadaan asennettua.. kova hinku olisi jo saada auto alle.. annan kyllä infoa heti kun kokemusta kertyy
     
  14. 68corvette

    68corvette Gearhead

    pari viikkoa sitten yksi kaveri laittoi tuollaisen pikkulohko foordiinsa ja sanoi että käytös parani jonkin verran 750 holleyhyn verrattuna.
    Lähinnä kai hakusessa oli heikon matalien kierrosten alipaineen kompensointi ruiskulla, eli holley ei saanut kunnon signaalia ja katua auto.

    Harmillista ettei dyno tuloksia ole samasta penkistä eri "kaasuttimilla".

    Laskeskelin, että ehkä 20hp voisi MSD ruiskulla tulla enemmän, kun alipaine tippuu ja hyötynä myös että toimii heikommallakin alipaineella alakierroksilla.
     
  15. peltsi

    peltsi Gearhead

  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Omiin kokemuksiin tollasesta "pajakaasrista" viitaten, niin suurin ero "whatever" kaasariin verrattuna on just tossa signaaliin reagoimisessa kun mennään "mukavuusalueen" ulkopuolelle. Sitä voi monenn olla vaikee tajuta joilla ei ole kokemusta, mut kaasutinkin voi oikeesti olla hyvä ja toimiva.
     
  17. Herje

    Herje Double Gearhead

    Jokos näistä on tullu kokemusta porukoille?
     
  18. jukkis83

    jukkis83 3rd gear

    Vaikuttaa mielenkiintoiselta laitteelta. Kai jollain tällainen on motin päällä?
     
  19. hummer1

    hummer1 3rd gear

    No niin nyt on sitten kesä ajeltu Atomicin ruiskulla.
    On saanut tavata asennusohjeita aika monesti ja seurattua atomicin nettisivulla muiden ongelmia. Hyvää siinä on, että lähtee käymään heti, käy hyvin ja tottelee kaasua mukavasti. Minusta tuntuu että ei ole kuitenkaan niin helppo ja toimintavarma, kuin mainoksissa on luvattu.

    Minulla on ollut sellainen ongelma, että jarrutuksissa tiputtaa kierroksia ja moottori on lähellä sammua. ( tätä ongelmaa ei ollut kaasarilla) Yritetty säätää ja tehdä kaikkea mahdollista, mutta ei vaivaa saa pois. Samantapaisia ongelmia on ollut muillakin amerikan päässä. Onkohan muilla atomikin omistajilla sujunut ongelmitta?
     
  20. Co2

    Co2 3rd gear

    No voi höh...ei sit ihan kaikki menny niinku mainoksissa luvattiin :(
    Mahtaakohan tulla joku firmis päivitys tuohon piakkoin MSD:ltä joka korjaisi tuota jos siitä on kiinni eikä ole niin sanotusti hardwaressa ongelma.
     

Kerro tästä muillekin!