Msd sytkäboxi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja large, 16.12.2007.

  1. large

    large Gearhead

    Pitäisi saada Volvon B20-koneeseen tehokkaampaa sytytystä. Olisiko Msd-sytkäboxi kärjettämön sytytyksen kanssa toimiva vaihtoehto? Siispä pari kysymystä:

    -Mikä on tuon sytkäboxin toimintaperiaate?
    -toimiiko minkä tahansa puolan ja kärjettömän järjestelmän kanssa (esim. Ignitor?)
    -Mikä MSD -sytkäboxi sopii neloskoneeseen vai ovatko periaatteessa yleismallisia?
    -Miten kierroslukumittari kytketään tuon MSD:n kanssa? Olen ymmärtänyt, että perinteisen puolan ja jakajan väliin kytkettävän kiekkamittarin asennus tuottaa joskus päänvaivaa??

    Kommenteja, vinkkejä saa tarjota.
     
  2. large

    large Gearhead

    Eikö kellään ole kokemuksia noista MSD:n bokseista?
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kyllä se onnistuu myös 4-syl kanssa ja melkeimpä minkä tahansa sytytysjärjestelmän kanssa.
    Saatat joutua tosin hankkimaan lisäosia asennuksen takia.

    Saatat joutua hankkimaan myös MSD Blaster puolan.

    Katso MSD sivuilta,sieltä löytyy asennusohjeet ja kaikki muukin tarvittava.

    http://www.msdignition.com/ignition_6_6420.htm

    Asennusohjeet http://www.msdignition.com/pdf/6%20series/6series.pdf

    Hommahan perustuu siihen että puolan ensiöjännite nostetaan erittäin korkealle useisiin satoihin voltteihin jolloin puolan toisiokäämiin pystytään lataamaan erittäin korkea jännite nopeasti ja saadaan erittäin tehokas kipinä,joka sytyttää puolestaan tehokkaasti polttoaine/ilma seoksen palotilassa kovemmankin puristuspaineen alla -> palotapahtuma paranee -> teho nousee (toivottavasti) ja ainakin käynti paranee korvin kuullen. :rotfl:

    Tyhjäkäynniltä - n.3000 i/min annetaan kolme kipinää peräkkäin tulpille ja sen jälkeen yksi ISO kunnon valokaari 8)

    Laitteessa on myös kierrostenrajoitin erillisellä kiteellä ja sitä saa säädettyä vaihtamalla eri arvoisen kiteen.

    Löytyy myös malli MSD 6BTM jossa ahtopaineen mukaan säätyvä sytkän myöhästys ja säätönuppi sisällä.

    Kierroslukumittarille on oma lähtönsä suoraan boxin perästä ja ainakin laatumittarit toimivat näiden kanssa...tiedä sitten miten noiden halpiksien kanssa on ?
    Monissa tapauksissahan alkuperäiset puolanjohdot tulevat kokonaan MSD boxin perään ja sieltä kokonaan uudet johdot puolalle,joissakin haarotellaan jne...vähän tapauskohtasta.

    Itellä kierroslukumittari toimii ainakin normaalisti kun juttelee suoraan boxin kanssa alkuperäsiin puolanpiuhoihin kytkettynä. (Crane HI6/PS91 puola/Autometer Sport Comp rundikello)

    Vastaavia suurteho sytytysjärjestelmiä on muillakin valmistajilla kuten esim Crane Cams,jolla vastaava on tyyppiä Hi 6.

    http://www.cranecams.com/index.php?show ... =5&prt=130

    Cranen ohjeet -> http://www.cranecams.com/pdf/90006000d.pdf
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Siinä MSD boksissa on kierroslukumittarin johdolle paikka. Jos kiekkamittarin kytkee puolalle niin pienillä kierroksilla kiekkamittari ei pidä paikkaansa. Muistaakseni, jos ei käytä MSD:n omaa puolaa täytyy puolalle laittaa etuvastus ja jos käyttää MSD:n puolaa, niin etuvastusta ei tarvita.
     
  5. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Mulla on ahdetussa nelikossa MSD:n 6AL boksi ja siinä on tavallinen kärkijakaja triggerinä. Kierroslukumittarina on VDO:n sisuskalut rakennettuna vanhan mittarin (Smiths) naamataululle.

    Jos sulla on Smiths tyyppinen kiekkamittari jonka persuksissa kiertää jakajalle menevä ensiövirtapiuhan silmukka niin en usko että pelittää. MSD:n kytkentä on erilainen.

    Toisessa lelussa on sama MSD:n boksi optisella triggerillä. Ei ongelmia siinäkään.

    Kummankin auton kiekkamittari saa signaalin boksin kyljessä olevasta navasta.
     
  6. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Semmonen kanssa, että MSD:lle pitää laittaa oma virransyöttö releellä suoraan akulta. Sulake tietysti väliin. Meillä ei veneessä lähtenyt muuten toimimaan.
     
  7. belve70

    belve70 1st gear

    Mun autometer ei toiminut puolalta, ja uutena kallis on kun piru, niin soittelin perään, sanoivat kanssa boxin kyljestä liittimen mihin kytkeä. Uhkailivat vielä, että jos ei toimi niin oot rikkonu sen puolalla, näinkin on kuulemma käyny.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kierrän noi todella kaukaa!! Tuntuu olevan todellista honkkarikamaa, mutta bilhelveten sininen pelittää loistavasti :rotfl: .

    Eikös noista pidä katkoa lankoja siitä kyljessä olevan mokkulan alta että pelittaa vajaapyttyisissä.
     
  9. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Joo pitää, neloskoneelle piti muistaakseni katkaista molemmat piuhat. Ohjeet löytyy onneksi manuaalista. Mikäs sun Blasteri puoliin on iskenyt ?
     
  10. Mopar

    Mopar Gearhead

    Niiden kotisivuilta löytynee kaikkiin vempeleihin kytkentä kaaviot.
     
  11. large

    large Gearhead

    Kiitos vinkeistä. Täytyypä tutkia tuolta MSD:n sivuilta tarkemmin. Mulla on nimenomaan vanha Smithsin kiekkamittari, joka pitäisi kytkeä sitten MSD:n kylkeen. Mutta mahtaneeko toimia ilman sisuskalujen vaihtoa?

    Onko nuo MSD-boxit pitkäikäisiä vai saako varautua siihen, että voivat kärähtää piankin? Vai onko se vain noiden puolien ongelma? Mikähän sitten on hyvä puola neloskoneeseen, jos Msd:t on epävarmoja? Hiukan kuitenkin epäilen Bilteman laatua....
     
  12. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Mulla on Msd 6000-boxi joka lienee 6a:n edeltäjä, vanha kuin taivas?
     
  13. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Mulla on ollut sama boksi ja Blaster puola tuossa ahdinpelissa 10 vuotta. Kilsoja on kertynyt joku 50 t. Ei ole ollut mitään ongelmia. Siihen Simithsin kierroslukumittariin ei auta mikään muu kuin sisuskalujen vaihto jos sen haluaa toimivan jonkin modernin sytkän kanssa. Sinsänsä pieni ihme jos se Smiths vielä pelittää ! Mulla on ollut jokusia noita brittibeleissä eivätkä ne mitään luotettavuuden perikuvia ole olleet.

    Semmoinen juttu muuten että ostin joskus 90-luvulla uuden Smithsin josta ryöväsin sisuskalut. Ihmetys oli suuri kun siinä oli kuitenkin VDO:n sisuskalut. En tiedä miten nykymittareissa on.
     
  14. Sten

    Sten 3rd gear

    No kyllä ne pitäisi kestää kunhan maadotus on kunnossa. Se on yksi asia joka johtaa tuhoonjos pettää ja onkin aika yleinen vika silloin kun boxi palaa.
     
  15. large

    large Gearhead

    Millainen kiekkamittari siis toimii MSD:n kanssa? Onko VDO:n mittareissa eri toimintaperiaate kuin Smithseissä? Millaisen VDO:n sisuskalut toimivat MSD:n kanssa, onkohan noita tehty vuosien saatossa moniakin eri malleja?

    Mulla on jemmassa kaksi 52mm halkaisijaa olevaa Smithsiä, toinen Volvon alkuperäislisävaruste, jossa asteikko 7000rpm toinen yleismallinen vanha Smiths jossa asteikko 8000rpm asti. Ja molemmat toimii ja jopa aika tarkasti...

    Miten onnistuu sisuskalujen vaihto niin, että voisi säilyttää esim. tuon Volvon alkuperäismittarin pohjan? Millä konstilla esim. neulan saa mittarista irti ja mittarinpohjan pois?
     
  16. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    jotkin wanhat Smiths"in mittarit mittaavat virta piikkejä, pulssit mitataan johdosta joka syöttää jännitettä puolalle (normaali/nykyaikainen mittari mittaa puolan maa johdosta pulsseja),
    http://mk1-performance-conversions.co.u ... acho_2.jpg
    tuossa linkissä näkyy kuinka johto heittää lenkin mittarin sisässä,,,kyllähän Smiths tekee paljon uudenaikaisenpiakin mittareita joissa toimintaperiaate on samanlainen kuin muissakin, mutta tuota linkissä esiintyvää mallia ei välttämättä helposti saa toimimaan MSDn kanssa,
     
  17. PPPLinkWR

    PPPLinkWR 1st gear

    Olen rakennellut Chevy Small Block 305 '86 ns. tyhjästä eli kaikki osat olen joutunut hommaamaan erikseen. Seuraavaksi olisi tarkoitus rakentaa sytytysjäjestelmä. Sytytysboxiksi olen ajetellut MSD 6AL, PN 6420
    http://www.msdignition.com/ignition_6_6420.htm

    Kysymys kuuluukin, että mitä muita osia tarttee hommata, että saisi toimivan sytytysjärjestelmän?
     
  18. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    MSD=missing spark damnit :rotfl:


    Sori oli pakko
     
  19. jaketin

    jaketin Gearhead

    lainaanpa tätä topiccia..

    Itsellä auto vain hörähteli ja sammui samantien..

    aikani tutkittua, tulin siihen tulokseen, että jakaja ei saa virtaa, kun ainoastaan startatessa. herätevirta pitäis tulla virtalukolta, mutta kun laittaa virrat päälle, niin ei mitään. olin nyt yksin tallissa enkä päässyt samaan startttaamaan ja mittaamaan :-?

    mitäs jos laittais erillisen katkaisijan herätevirralle jne (ellen löydä sopivaa johtoa autosta).. kuinka iso sulake kannattaa laittaa väliin??
     
  20. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Meillä on kai 30 A sulake eikä vene ole VIELÄ palanut... :x
     

Kerro tästä muillekin!