Museoajoneuvo- harrasteajoneuvo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja lassii, 27.9.2011.

  1. lassii

    lassii Gearhead

    Joo

    Varmaan ollu paljon juttua asiasta mutta, alotan uuden aiheen.

    Täälä on pitkänlinjan harrastajia jotka varmaan käy päättäjien kanssa keskusteluita autojutuista. Olisko ideaa jos tehtäs uus luokka tuohon autoihin->HARRASTEAJONEUVO

    Suurella osaa porukkaa on ns.kesäauto jolla kruisaillaan nätillä säällä ja käydään tapahtumissa, mut verotus on sama kun käyttöautolla. Melko hanurista. Se on mulle ihan sama ajaako Fiiatilla vai Cadillakilla mut kunhan olis kohtelu kaikille sama.

    Mitä muut miettii asiasta?
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

  3. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ei muuta kuin lassii alat hommaa puuhaamaan. kyllä se meille käy. :)

    Me ollaan viimeist 5 vuotta kyllä asiasta keskusteltu ja spekuloitu.
    Positiivista on, että kansanedustajat eivät ole lakiehdotusta hylänneet. Se kun ei ole edennyt vielä edes lähellekkään istuntosalia :rotfl:
     
  4. lassii

    lassii Gearhead

    No perskutta, kaikki pitää ite tehä :D

    En tunne henk.koht. ku Oras Tynkkysen joka on vihreitten edustaja. Ei varmaa kannata häntä lähestyy näissä asioissa :D

    Ps. oltiin samalla luokalla.
     
  5. MudMax

    MudMax Gearhead

  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tämä homma ei vaan palvele tosikäyttäjiä jotka ajaa 365pv amerikan autoilla. Vanhojen autojen karsimiseen tämmösillä ohjauksilla valtion taholta pitäis puuttua. Ne jotka kesällä ajaa, ei maksa koko verokautta, ei koko vuoden korkeita polttoainekustannuksia jne.

    Itellä ei perse kestä ajaa koko vuotta ja arvostan heitä jotka ajaa.

    500 euron kieppeillä isoin painon mukaan menevä vero ja sillon puhutaan van/pickup luokan autosta useimmiten.

    Jos ajaa vain kesäkauden esim huhti-syys niin maksu ei ole kuin puolet tuosta.

    Jos harrasteajo jää verosta kiinni niin miten on varaa harrastaa? Perseestä se on maksaa mutta avain kovin kummoiseen säästöön se ei ole varsinkin kun monella vero on 200-300e.
     
  7. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Olisit tuupannu portaissa... :odroll:
     
  9. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Ehkä tuuppaskin -> Oras löi päänsä vesihanaan ja se orastavakin ajatus putos kyydistä?
     
  10. Fargo

    Fargo Gearhead

    Mulle on aina tullu mieleen oraksesta että sitä varmaan kiusattiin koulussa...
     
  11. rane58

    rane58 Double Gearhead

    -Ja nyt se kostaa koko yhteiskunnalle.... :-?
     
  12. Putte

    Putte 1st gear

    Jos etunimenä on vesihana, niin ei kait voi muuta odottaa kuin kiusaamista, joka sitten kostetaan väärälle kohteelle. Kostais vanhemmilleen.
     
  13. pas2

    pas2 Gearhead

    :rotfl:

    Nyt vasta hokasin, On voinu olla rankkaa koulussa: "Hei vesihana, onko tää sun tää vesihana?" jne mahtavuuksia :eek:

    Joskus vanhemmat ei vaan ajattele. Mutta mitenköhän on koulussa kiusattu herra Volter Amperia?
     
  14. Mutku

    Mutku Gearhead

    Moi,

    Viestin alkuperäseen aiheeseen (harvinaista kyllä, että allekirjottanut ei heitäkään OT:ta/offtopiccia vaan otsikon mukaista mietettä...):

    - toivottavasti joskus koittaa päivä, jolloin meillä on nykyisten museoautojen luokituksen ja etujen rinnalla samankaltainen systeemi harrasteautoille. Ois se vaan niin oikein harrastajia kohtaan.
     
  15. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Mä muistaisin, että 15 vuotta ainakin. :rotfl:
     
  16. Mutku

    Mutku Gearhead

    Moi,

    Onko joku asiasta tietävä pussihousu hereillä?

    Kysymys kuuluu siis: kuin kauan meni museoautosäädöksen tekemiseen/toteuttamiseen?
     
  17. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    en osaa vastata. mut haluan todeta et noi ei oo kovin vertailukelpoisia asioita. museoajoneuvojen suhteen oli ollu "helppoa" ku oli päästy yksimielisyyteen siitä mitkä kriteerit museoajoneuvon tuli täyttää; 25:n vuoden ikä ja tietty alkuperäisyys. on lannistavaa ajatella, et joku harrastaa ihan tosissaan vaikka lancer evo IV:sta, ja jollekulle se on käyttöauto. jotenkin tuntuu, et olis pakko turvautua käytön rajoittamiseen (vrt. museoajoneuvojen 30 päivää). ja jotenkin tuntuu et homma vaan riistätyis käsistä. ja lisäks tuntuu vähän epäuskottavalta, et viranomainen luottais vaan harrastajan ilmoitukseen siitä et kyseessä on harrasteajoneuvo. kunhan turisen monta kertaa puntaroituja ajatuksia..
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    ^Ja siitä käyttöaikarajoituksestakin tulee sanomista:

    Itse en osaa ajatella joka päivä käytettävää autoa harrasteajoneuvoksi. Enkä oikein usko että siihen kykenee lainsäätäjäkään.

    Juu ei ole helppoa ei.
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    En kyllä minäkään osaa pitää joka päiväisessä ajossa olevaa laitetta harrasteautona vaan nimenomaan se on käyttöauto.
     
  20. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    en ole pussi housu kuin ehkä puoliksi :rotfl:
    netistä löytyi :
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Museoajoneuvo#cite_note-0
    http://www.mobilia.fi/pdf/Perinneajoneuvo.pdf
     

Kerro tästä muillekin!