Museoauton ajopäivät?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja impala1968, 8.9.2004.

  1. alfadatsun

    alfadatsun 1st gear

    No tuohan ei saa eikä voikaan pitää paikkaansa 8)
    Nyt jo ollaan suunnittelemassa tarkempaa valvontaa MA-ajokeille ja jos tuollaiset puheet pitäisivät paikkansa voisivat tarkemmat kontrollit ajopäivistä muuttua pian todellisuudeksi :soosoo:
     
  2. GMies

    GMies Gearhead

    Re: Vakuutus

    Ei kai tuo nyt mistään vakuutuskauden vaihtumisista johdu, vaan vakuutusyhtiöstä.
    Todella härskejä minimaksuja ?!
    Jos vakuutus päättyy, niin kuinka ihmeessä joutuu maksamaan jotain minimaksua vakuutuksesta jota ei edes ole?
    Vaihda halvempi yhtiö.
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Villi arvaus. Liittynee uuteen liikennekäytöstä poistoon? Siis uudet autot lie rekisteröity ja siirretty samantien liikennekäytöstä poistetuiksi, jotta käyttömaksu yms ei juokse. Autoja pitää kuitenkin siirtää, esim kuljetusrekkaan, liikkeen pihalla, luovutushuoltoon yms. Jos liikennekäytöstä poistetulla ajaa metrinkään julkista tietä paukahtaa vähintään 1000 € vero.

    Eli noilla siirtolapuilla mahdollistetaan siirtely?

    Osuinko oikeaan?
     
  4. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Juuri näin. 30 vrk on tosin kirjattu asetukseen, mutta viranomaiset eivät ole kiinnostuneita kyttäämään, ajoitko 25 vai 45 vrk vuoden mittaan. Alunperin taisi olla puhetta, että omistaja/haltija pitäisi "ajopäiväkirjaa", josta ajetut päivät voisi jälkeenpäin osoittaa.

    Parhaita poliiseja tässä asiassa ovat tietysti kateelliset naapurit ja "ystävät", se perinteinen stasi-meiniki; "kaveria ei jätetä käräyttämättä". Siinäkin tapauksessa (luulisin) viranomaisten kiinnostuvan vain räikeistä tapauksista, jos esim museoajoneuvoa on käytetty säännölliseen työmatka-ajoon tai muuten jatkuvasti ja pitkiä selvästi osoitettavia ajanjaksoja.

    Toinen juttu sitten on, että yhä harvemmalla on näitä huolia. Museoajoneuvon hyväksymiskriteerit ovat tiukentuneet vuosien varrella niin, että helpompi on kamelin käydä neulansilmän lävitse kuin suomalaisen rekisteröidä harrasteajoneuvonsa museoajoneuvoksi. MA-tarkastus alkaa muistuttaa entisöinnin laatukilpailua. Kun 80-luvulla hyväksyttiin väärillä väreillä maalattuja ja vääränlaatuisella kankaalla verhoiltuja autoja miten vain, niin nykyään puututaan jopa naarmuihin alkuperäisessä tehtaan maalissa ja tulpanjohtojen materiaaliin. Alustassa ei saa olla edes pintaruostetta, sanoi eräs MA-tarkastaja...

    No - minulla on semmoiset paperit, joilla saa ajaa niin paljon kuin haluaa ja milloin vain. Ja Suomen Pankki painaa samanlaisia papereita kaikille työnhaluisille...
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Toinen villi arvaus. Ne autot on ennakkoilmoitettuja, eli siis ilmoitettu rekisteriin, jolloin niihin on saatu kilvet, mutta niitä ei ole vielä rekisteröity.
     
  6. karra

    karra Double Gearhead

    Re: Vakuutus

    No tänään soitin asiasta, ja tulos oli OK. Eli alkaneen kauden koko maksettu vakuutus hyvitetään seuraavassa laskussa - kuulemma kun MR-vakuutus otetaan niin se laskutetaan aina vuodeksi eteenpäin, ainakin tällä kertaa oli tämä selitys.

    Vaihdoin nimittäin muutama vuosi sitten halvempaan (kaikki vakuutukset yhteensä), eli pysytään vielä tässä.
     
  7. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Eiköhän ne mustat lampaat, jotka ajelevat MR-autolla käyttöautona, ole todella vain muutama hyvin harva, ettei kaikkien MR-autoilijoiden elämää pidä tehdä työlääksi. Selvät härskit sääntöjen rikkojat voitaneen käräyttää.

    Voitaneen myös filosofoida: joillakin on useampiakin MR-kilpisiä autoja, niin jos esim. 4 autosta yhdellä suosikilla käyttöpäiviä tulee esim. 35 pv/vuosi, ja muilla 5-10 pv /vuosi, onko tuo nyt niin mahdottoman iso rike ?
     
  8. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    raunoh: n kanssa samoilla linjoilla. Uskon että noita väärinkäytöksiä tapahtuu vain murto-osassa museorekisteröityjä autoja. 30 päivän käyttö joka vuosi alkaa muutaman vuoden päästä näkyä jo autossa. Itse ainakin arvostan omia museoautoja niin paljon ettei niitä viitsi kuluttaa. Vuosittain ajopäiviä tulee alle 10 per auto.
     
  9. sössökoski

    sössökoski 3rd gear


    Sä et saanut niitä koska autoon ei voi ottaa kahta vakuutusta päällekkäin... Eli sulla pitäis olla todistus siitä että vakuutus on päällä niin saat siirtokilvet. Ainakin ifillä sen vakuutuksen minimiaika on 7vrk.
     
  10. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Museoautoissa kun tuo vakuutus on käytännössä aina päällä niin viime kesänä siirtokilpiä vuosikatsastamattomaan autoon hakiessani sai siirtokilvet halvemmalla kun rekisteröimättömään autoon kun ei tarvinnyt ottaa sitä vakuutusta kilpien mukana.
     
  11. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Taitaa olla hyvinkin tarkastajakohtaista.
    Jenkkityyliin ylimaalattu (listat yms. puolihuolimattomasti teipattu) on jonkun tarkastajan mukaan alkuperäistä vastaava.
    Samoin voi olla siististi tehty uudelleenverhoilu, vaikka ei ole edes saman näköinen kuin alkuperäinen.
     
  12. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Mitenkäs jos auto vaihtaa omistajaa?
    Jos 30 päivää on jo ajettu enne auton myyntiä, niin onko uudella omistajalla uudet 30 päivää käytössä?
     
  13. BLLand

    BLLand 1st gear

    Ei liene tuota asiaa määritelty. Ajetellaan, että omistajanvaihtovuonna museoajoneuvosta maksetaan kaksi täyttä liikennevakuutusta, joten
    ajoaikaa olisi 60 pv.

    Toisaalta laki sanoo: "museoajoneuvon käyttö on sallittu vain 30 päivää vuodessa". Laki antaa tässä tapauksessa ehkä tulkinnan varaa.
     
  14. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Eiköhän ole ihan viisainta että sitä 30 päivän herrasmiessopimusta noudatetaan. Mobilistissa oli kerran maininta miten museoautolle oli tullut katsastusten välillä 18000km lisää mittariin. Tällainen jos tulisi yleiseksi niin äkkiä se etu otettaisiin pois. Moni hyvä asia on otettu pois sen takia että sitä käytetään väärin, ei tehdä tästä sellaista.

    Sitten kun rikastun niin hankin ihan säästösyistä ison autotallin ja 12 museoautoa, joka kuukaudelle omansa. Kesäksi avoautoja ja talveksi sitten vähän talvikelpoisempia.
     
  15. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Jokaisessa porukassa on joku musta lammas, joka ei piittää sopimuksista, mutta tuskin koko järjestelmää romutetaan muutaman harvan väärinkäyttäjän takia. Toki tuollainen 18.000 km / 30 pv = 600 km ajo-pv eli piipahtaa 300 km päässä auto ulkoiluttamassa on vielä mahdollisuuksien rajoissa, mutta kun tuo sattuu olemaan jokseenkin keskiarvo käyttöauton ajo-km määrä/v, niin epäilyähän tuo selvästi herättää.
     
  16. BLLand

    BLLand 1st gear

    http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... 2359735&PN[0]=cat_link_2&PL[0]=listCategory.php?id=40

    Tämän Escortin ilmoitustekstissä sanotaan, että museoajoneuvon voi ottaa normaalilla vakuutusmaksulla liikennekäyttöön, jolloin kuitenkin käyttömaksuvapaus säilyisi edelleen. Tosin auton täytyisi täyttää (tietenkin) museoajoneuvovaatimukset.

    Olen antanut itseni tähän asti ymmärtää, että museoajoneuvolla on aina oltava 30 vrk:n MA-vakuutus, jotta se voisi olla käyttömaksuvapaa.
    Myös olen olettanut, että jos museoajoneuvo palautetaan normaaliin liikennekäyttöön ja myöhemmin taas museoajoneuvoksi, niin museokatsastus, ja -rekisteröinti pitää tehdä uudestaan.
     
  17. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Sinä olet oikeassa ja tuo Erkkeri ilmoittelija väärässä.

    Heti kun ma-autoon asennetaan noinkin poikkeavia osia jotka eivät ole olleet ma-tarkastuksessa virityssarjoja ja vääränlaisia pyöriä niin se lakkaa olemasta ma-auto jos tuolla liikenteen sekaan lähdetään.
    Seuraukset voi olla arvaamattomat jos tuolla parannetulla viritelmällä jää ratsiassa kiinni. vähintään tonnin ajoneuvovero + vakuutusmaksut korotettuina + kilvet lähtee yms. hauskaa.

    Onko auto tavallinen vai mr-auto määritellään rekisteröimällä eli tuollainen kikkailu mr-kilvissä ja taas tavallisissa ei siis onnistu kuin rekisteröinti katsastusten kautta.
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Tommonen pelleily on koko harrastajan kuntaakin ajatellen erittäin vaarallista. Saattavat saavutetut edut pelleilyn yleistyessä vaarantua ja mahdollisuudet saada etuja laajennetuiksi muillekin harrasteautosektorille vaarantuvat huomattavasti. Pidetään vaan ne museoajoneuvot siinä käytössä, mihin ehdot on annettu, eikä vaaranneta koko touhua.
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mistä tällainen tieto löytyy? Epäilen vähän onko "lentävillä" asiantuntemusta sati resursseja tai mielenkiintoa tehdä mseotarkastuksia tienpäällä.

    Oma käsitykseni on seuraava: Museostatus on ja pysyy "toistaiseksi". Määräaikaiskatsastuksessa inssi voi pyytää toimittamaan uuden lausunnon museotarkastajalta mikäli epäilee, ettei ajoneuvo täytä museoajoneuvon edellytyksiä. Jos museotarkastajalta tulee "hylsy", tippuu ajoneuvo pois museorekisteristä. En ole kuullut/lukenut että mitään sen vakavampia seurauksia tuosta olisi, mutta meilelläni (tai en oikeastaan mielelläni) lukisin jostain tarkemmat pykälät.

    Ylipäätäänkin kun tuollaisia heittoja latelee, niin joku lähde olisi hyvä mainita, tässä oma: http://www.sahk.fi/museoajoneuvo.htm mutta sielläkään asiaa ei kovin yksiselitteisesti selosteta, todetaan vain että "Museoajoneuvo voidaan hylätä määräaikaiskatsastuksessa mikäli sen rakennetta on muutettu tai sen kunto ei enää vastaa museoajoneuvolle asetettuja vaatimuksia."
     
  20. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No tällainen tieto varmistui kun juttelin pari tuntia sitten aiheesta ma-tarkastajan kanssa.
    Eli valvontavastuu on katsastusmiehellä. Jos katsastuksessa huomataan autoa muutetun, niin katsastusmies voi nykyisin suoraan poistaa ma-statuksen autolta eli muuttaa sen normaaliksi autoksi.
    Jos auto sen jälkeen edelleen halutaan mr-autoksi se pitää museotarkastaa ja rekisteröidä uudelleen.
    Luulen, että käytännössä kynnys on katsastusmiehellä erittäin korkea lähteä autoa poistamaan ma-rekisteristä.

    No poliisilla ei tietenkään ole välttämättä mainitsemiasi resursseja yms. mutta poliisilla on aina oikeus iroittaa autosta kilvet, lopettaa sillä ajelu, määrätä auto katsastukseen, takavarkikkoon, tullihäkkiin what ever.
    Jos nyt sattuisi vaikka kovinkin tuunattu mr-auto kärähtämään driftaamisesta (ent. renkaan poltto) niin epäilykset voisivat iskeä ja poliisienkin joukkoon mahtuu autoharrastajia.

    No onneksi tämmöiset tapaukset tuhansien mr-autojen joukossa ovat todella harvinaisia liki olemattomia joten mitään ongelmaa ei sinänsä ole.
    Ei edes ennakkotapausta mitkä sanktiot ovat muuttelusta tai yliajan käytöstä jos näytöt ovat selkeät. No toivotaan ettei tällaisia tapauksia edes tule.
    Jonkun takavuosien kyselyn tulos oli että mr-autolla ei ajeta keskimäärin kuin alle 5 päivänä viikossa. Niin paljon on mr-autoja joilla ei ajeta ollenkaan.
     

Kerro tästä muillekin!