Museoauton muutokset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy59, 9.5.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

     
  2. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear


    Tämä sama asia tuli mieleen, prkl kiinalaiset , pahempia kuin mersunleikkaajat.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitenkä on, luuletteko että siisti penkkisarja käy MR-katsastuksessa, jos se on plyysikangasta, kun sen pitäisi olla nailonvelouria. Penkit on tehty hyvin ja ne ovat olleet autossa todennäköisesti 20 vuotta, ainakin sen 15 v minkä minä olen sen omistanut.
     
  4. impala67

    impala67 Double Gearhead

    tuo alkaa jo olemaan sillä rajalla että onko se oikeasti ajoneuvohistorialliseen kulkuneuvoon sopiva ratkaisu? Itseäni plyyssipenkit kyllä häiritsisi sen verta että pyrkisin ne uusimaan ensi tilassa...

    plyyssiähän käytettiin koko kultainen 80-luku yleisenä penkkien uudelleenverhoilumateriaalina, siis sinänsä edustavat suomalaiskansallista perinnettä?
    Voidaan myös ajatella että ne penkithän on yleensä pulteilla lattiassa ja selkänojat irtoaa ihan kevyesti, eli vaihdettavia osia siinä missä vanteetkin. Mutta ymmärtäisin museomiestä jos ei hyväksyisi mr-rekisteriin ennen sisustuksen uusimista.

    Pitäisi hyväksyä kuitenkin jos auto olisi MUILTA OSIN "täydellinen" eli show-kunnossa, merkintä mr-lappuun; sisustus ei-alkuperäinen korvattu korjausajankohdalle tyypillisellä plyyshillä?
     
  5. ds-marko

    ds-marko 1st gear

    Kiitos mielipiteestä. Tämän vehkeen verhoilumateriaaleja ei ollut saatavilla enää 80-luvun lopulla, joten pakkoratkaisu oli yleensä plyysi tai villakangas-jos löysi lähellekään sopivan sävyn. Yleensä se tarkoitti jotain Saabin käyttämää sävyä...

    Nyt nailonvelouria taas saa, joten muutamat mielipiteet kuultuani ratkaisuni on, että teetän varapenkksarjastani orkkiskankaalla verhoillut penkit. Eipä tarvitse rikkoa hyviä plyyssejä. Ne kun oikeesti istuu autoon ihan hyvin eikä pomppaa silmille. Jos museum-miehiä ärsii plyyssi, pulttaan nailonit sisälle. 8)
     
  6. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Mistähän sais hommattua itselle alkuperäisen värikartan tuon impalan värivaihtoehdoista,ei taida Suomesta löytyä keltään...?E-baystä varmaan..??Hieman hankala tilanne kun nyt ajattelee tuota mahdollista museoleimausta,sitten kun joskus saan auton valmiiksi ja liikenteeseen niin pykälät on voineet muuttua jo moneen kertaan siihen mennessä.Eli jos nyt kasi kelpaiskin alkuperäisen kutosen tilalle mutta muutaman vuoden päästä ehkä ei,who knows...?Esim.jos maalaus täytyy olla joku alkuperäisistä sävyistä ja mitä katselin värisävyjä niin ei kovin hyviä vaihtoehtoja ollut.Eli vois ottaa kupoliin sitten kun on maalannut museorekisteröinnin takia jollain alkuperäisellä värillä joka ei oikein miellytä ja kasi pellin alla menee katsastamaan niin se ei kelpaakaan ennen kuin laittaa kuutosen takaisin ja sitä en aio tehdä.Jos näin sitten kävisi niin olisi ollut sama maalata jollain mieluisalla värillä(vaalea pastellinsininen+katto ja takaluukun päällinen valkea mitä ei löydy värikartasta)Saakohan tuosta selvää mitä tarkoitan....
     
  7. starcraft

    starcraft Gearhead

    Värikarttoja on ainakin ennen saanut Lassilan Samilta. Linkki löytyy tuosta oikealta mainos bannereista.

    Maalipinnasta en ole varma mutta sellainen muistikuva olisi että sävy saa muuttua mutta jos ei uutena ole saanut esim. metalliväriä ei sitä myöskään hyväksytä museotarkastuksessa. Tuo on kyllä vähän mutu tietoa, oikaiskaa kuka tietää paremmin.
     
  8. hla

    hla Gearhead

  9. -zzz-

    -zzz- Gearhead

    Monesti on kuultu, että väreistä ei välttämättä tiedä museokatsastajakaan sen enempää kuin rakentaja.

    Mutta jos värejä vedetään ns. omasta päästä, niin kannattaa huomioida että valkoinen joita noihin aikoihin käytettiin, oli usein selkeästi kermamaisempaa kuin nykyään (siis sävyltään), liian kirkas sävy tekee autosta jääkaapin näköisen :wink:

    Samoin punaiset ja vaalean siniset "itsestään selvät" sävyt olivat itse asiassa taitettu monesta sävystä, niin että vaalean sinisessä oli vihreää, punaisessa kenties vähän mustaa jne. Eli tahtoo sanoa että ei kannata ottaa ensimmäistä värikartan punaista tai sinistä, vaan mielummin hakea sävyt vanhojen autojen värikartoista. Monissa automaalaamoissa on jäljellä vanhoja värikarttoja, samoin esim alan opetusta antavissa kouluissa, minne on joskus lahjoitettu vanhoja värikarttoja.

    Yllättävän usein hienosti tehdyt 50-luvun autot näyttävät jotenkin "oudoilta" ja toiset taas täydellisiltä, vaikka ne päällisin puolin ovat yhtä hyvin tehtyjä. Syynä saattavat olla värisävyt ja väriyhdistelmien epäsopivuus.
     
  10. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    En tiedä missä tämä keskustelu on menossa, muuta näyttää että punainen lanka on ajoittain ollut hukassa - siis siinä mielessä mikä tämä museoauto oikeastaan on.

    Perimmäinen tarkoitushan on säilyttää tai edistää säilymistä tällä mr-statuksella ajoneuvo jälkipolvien ihmeteltäväksi sellaisena kun sen tehdas on tehnyt. Siis muistuttamaan sitä ajoneuvoa kun ensimmäisenä päivänä ensimmäinen omistaja on sen saanut.
    Tämä niinkuin minun omana maalaistulkintana pääsääntöisesti.
    Itse väsätyille ajoneuvoille ei tällaista mr-statusta voi myöntää, niitähän kyllä riittäisi, eivätkä ne edusta juuri muuta kuin rakentajaa ja hänen resurssejaan ei välttämättä mitään yleistä liikennehistoriaa.

    No jos sitten 1. 3. tai 7. omistaja on lisäillyt ajoneuvoon omia viritelmiään, iso lohkoa, plyysi penkkiä, vannetta yms. niin jokaisen varmaan tulisi ymmärtää että silloin tällainen auto ei ole siinä kunnossa mitä ajoneuvolta edellytetään.

    Tarkastaja taasen voi hyväksyä tiettyjä turvallisuutta parantavia juttujja, hyväksyä aikakauden lisävarusteet, hyväksyä eri värivaihtoehdon tms. joustoa joiden merkitys on vähäinen ajoneuvon kannalta mutta suuri entisöijälle.

    Mielestäni tarkastajat ovat enempi löysäpipoisia kuin tiukkapipoisia. Joskus näkee hyväksyytyn aivan ala-arvoisia kahden euron turaentisöintejä.


    Sain viimeviikolla Sahkin jäsenlehden ja siinä oli juttu mr-ajoneuvojen uusinta tarkastuksesta. Sitä siis ei lain mukaan nyt ole eikä tule.
    Jotkut piirit ovat tästä näreissään. ko. artikkelissa oli muutama kuva jossa oli kuppainen lada, chevy rodi, sekä joku ruumislintta. Rivien välistä annettin ymmärtää mr-autojen ajautuvan tällaiseksi ellei uusinta tarkastusta (esim. 10 vuoden välein) oteta käyttöön.
    Pelko lienee osittain aiheellinen.

    Mobilistit ovat aikoinaan saaneet tämän mr-luokituksen aikaiseksi.
    Harrasteajoneuvopiirit, kattojärjestöt mm FHRA eivät ole saaneet mitään aikaiseksi saadakseen maahan vastaavan luokituksen harrasteajoneuvoille. Nyt kaikkia ralliautoja, rantakirppuja yms. yritetää museorekisteröidä.

    Mobilistien kattojärjestökin tutisee ja ja on jakautunut sen kysymyksen edessä, hyväksytäänkö historicautot museoautoiksi.
     
  11. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Niin mutta kuvaako se auto silloin jonkun muun maan autoteollisuutta ja mikä tehtävä meillä on säilöä toisen maan teollisuuden historiaa. Vai onko meidän tehtävä säilöä (myös) suomalaista autonkäyttökulttuuria? Kun ajatellaan tätä meidän maata ja meidän harrastusta, niin kyllähän meillä museoon kuuluu kuhmuinen Checker-taksi, 60-luvun piilofarmarit, 80-luvun 3+3, laikka-avo, 4dtolppa->2dHT muutokset, kiisselöinnit, latolöydöt, vanhat edustusautot, puukaasut, uustuonnin räjähdys 25v säännön mukaan, F-ryhmäläiset, jne.

    Tuo (myös) tarkoittaa, ettei mulla ole mitään sitä vastaan, että säilötään entisöityjä autoja, parempi sekin on kuin, ettei niitäkään olisi.
     
  12. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Kyllä mulla on tarkoitus rakentaa se muuten alkuperäiseen tyyliin,paitsi se 283 keulille ja väritys on vielä epäselvä,muita muutoksia ei ole tulossa.Esim.sisusta tulee alkuperäisen mallinen ja värinen tumma/vaalea sininen.Ja maalaus,niinkuin taisin aiemminkin mainita,joku sen ajan tyylinen eikä mitään kirkkaita/puhtaanvalkoisia sävyjä.Jos ei kelpaa mr-leimaan niin tavalliseen ainakin,mulle passaa niinkin 8)

    Jotain tämänsuuntaista väritystä olin ajatellut,sisustan vaaleampi sininen on aika lähellä tuota sinistä niin sopisivat yhteen ulkokuoren kanssa:

    http://community.webshots.com/photo/185 ... 7546wKhEgw
     
  13. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Kyllä mulla on tarkoitus rakentaa se muuten alkuperäiseen tyyliin,paitsi se 283 keulille ja väritys on vielä epäselvä,muita muutoksia ei ole tulossa.Esim.sisusta tulee alkuperäisen mallinen ja värinen tumma/vaalea sininen.Ja maalaus,niinkuin taisin aiemminkin mainita,joku sen ajan tyylinen eikä mitään kirkkaita/puhtaanvalkoisia sävyjä.Jos ei kelpaa mr-leimaan niin tavalliseen ainakin,mulle passaa niinkin 8)

    Jotain tämänsuuntaista väritystä olin ajatellut,sisustan vaaleampi sininen on aika lähellä tuota sinistä niin sopisivat yhteen ulkokuoren kanssa:

    http://community.webshots.com/photo/185 ... 7546wKhEgw
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi on muuten hyvä sivusto mut kannattaa sit huomioida että tolla nettisivulla ne värit näkyy kaikkea muuta kuin oikeina ja sit eri koneiden säädöt vääristää niitä entisestään. Mut koodit ja värien nimet tuolta löytyy kätevästi ja niiden kanssa voi käydä kyselemässä ja katselemassa värikarttoja jossain hyvässä maalikaupassa, ainakin meillä täällä löytyy yks liike josta noitakin värejä saa.

    Tässä esimerkiks Marina Blue Poly -värinen '67 Chevy:
    http://images.webkrafters.com/trinity/2 ... 0948-A.JPG
    Ja kattokaas miltä toi Marina Blue Poly näyttää tuolla värikartassa:
    http://autocolorlibrary.com/cgi-bin/sea ... t-pg01.jpg
     
  15. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Heh heh. no pitipäs sattua :D allekirjoittaneella on juuri sama väritys 58 chevyssä :D :D
    Mulla tuo sininen on 70-luvun Hondan kartasta ja kermanvalkea osa fordin kartasta. Joku 3 vuotta sitten ilmestyneessä V8:ssa oli juttua.
     
  16. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No joo ja ei! Pää periaate kuitenkin on se tehtaan valmistama alkuperäisyys. Siellä mennään sen sumean logiikan alueella onko esim. istuin verhoilu lähellä alkuperäistä ja siellä tuomarina on se mr-tarkastaja.

    No tietyn aikakauden erikoispiirteissä on myös hyväksyntää tullut. Lähinnä nuo sota-ajan pick-up viritelmät tms.
    Myös autot jotka tulevat maahan pelkkänä alustana, hyväksytään tietysti myös suomikoreilla.
    Mitä tapahtuu aikanaan 80-luvun piilofarmareille jää nähtäväksi, todennäköisesti hyväksyntä tulee niille koville penkeille sekä tehtaan penkeille.

    Shoppailut, droppailut, 2 ovi muutokset... vaikka miten olisivat jotain kulttuuria, niin ne ei tule koskaan menemään läpi. Periaatteessahan silloin olisi kaikki viritelmät hyväksyttävä milloin mihinkin kulttuuriin nojaten.

    Näistä rallivehkeistä on vedetty sellaista linjaa, että jos autolla on rallihistoria niin sen voi entisöidä ralliasuun. Jos taas auto on tavallinen "Amazon tai Escort" niin tälle ei mr-statusta haluttaisi myöntää vaikka sillä ajettaisiin nykyisin historikkiracea.

    Tästä tuolla Mr-tarkastajapiireissä alkoikin hirveä älämölö kun joku onneton tarkastaja oli päästänyt jo useita ralliestereitä mr-kilpiin eikä näillä autoilla oltu uutena rallia ajettu.
     
  17. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tähän väliin on pakko kysyä että mitenkäs keltaiset parkit 80-luvun amerikkalaisissa. Niitähän korvattiin valkoisilla "Talmu"-parkeilla ja katkottiin johtoja ym ääliömäistä että saatiin leimasta läpi. Mitenköhän näihin muutoksiin suhtaudutaan tulevaisuudessa MR-rekisterissä kun eivät ole tehtaan tekemiä? Tai sitten Pontiac Trans Sportit Chevy maskeilla ja merkeillä ym. maahantuojien kikkailut???
    :odroll:
    - Jani -
     
  18. onre

    onre 3rd gear

    Ymmärtääkseni 25 vuotta vanhempien muutostenkin pitäis mennä läpi, jos pystyy jotenkin todentamaan että ne tosiaan ovat niin vanhoja. Museorekisterissä on mm. yks vanha piikkinokka-Sisu jossa kone on muistaakseni jostain Volvosta tms, meni läpi koskapa koneswappi on tehty joskus muinoin jo...
     
  19. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No, tässä pätee sama kuin sealed beam-umpioiden kanssa aikanaan.
    Nehän eivät ole hyväksytyt nyttenkään suomessa (euroopassa)mutta museoautossa ne menee läpi, niin mr-tarkistuksen kuin katsastuksenkin. Saa tietty olla myös vaikka H4:t
    Museoautossa saa olla vaikka karbiidilyhdyt :)
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Viime keväänä minulle kerrottiin että valolaitteiden vaatimukset mr autossa on vastattava valmistusvuoden vaatimuksia. Jos sealed beam ei ole ollut koskaan hyväksytty, ei mr todistus tee niistä hyväksyttävää. Itselleni tuli bumerangi Camaron keltaisista parkki-vilkku yhdistelmä lampuista kun katsastin autoa ekaa kertaa ja mr hyväksyntä oli ok. Samalla kerrottiin että AKE ei anna poikkeuslupia valolaitteisiin edes mr autoihin kuin erityisen hyvillä perusteluilla
    .
    Sainko mahdollisesti väärää informaatiota asiasta?
     

Kerro tästä muillekin!