Muskeliauton vanteet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja SG480, 18.2.2006.

  1. cam68

    cam68 1st gear

    myös levyt joka nurkassa 17" torque trust 2vanteiden kera 8)
     
  2. 63S88

    63S88 Gearhead

     
  3. rrauta

    rrauta 3rd gear

    ihmettelenpä vaan et miten ne 15 tuumaset vanteet ja renkaat pilaa ajo-ominaisuudet. paitsi tietysti jos tarkotetaan sitä et auto vetelee urissa ja hakee kaikki pienetkin halkeamat, mutta mun mielestä siinä on kyse ajotuntumasta eikä ominaisuuksista. se tuntuma on kuskin korvien välissä eli jos joku tekkää em. ominaisuuksista, niin siitä vaan . mut jos puhutaan mukavuudesta ja pidosta niin ehkä se korkeempi rengas kumminkin on parempi.
     
  4. KTM

    KTM Gearhead

    Nythän pitää ajatella mitä hakee. 1.mukavuutta 2. tiukkoja mutkaominaisuuksia. Kun kaikki paikat on koluttu vimpanpäälle ja tehty isoakovaa ajaminen mielessä, niin kyllä 15" rengas on usein löysä. Tietysti voihan auton alle laittaa 15" vaikka 35 profiililla. Sitten ulkonäkö onkin erittäin naurettava, koska paketti näyttää aivan liian pieneltä.

    Tämä on vain minun henkiökohtainen mielipide, mutta ei ole mitään järkeä tehdä tiukkaa alustaa ja sitten laittaa alle velttoja renkaita joilla ei saada ulos niitä ominaisuuksia mitä muut palikat mahdollistavat. Sama on myös päinvastoin, eli järeä rengastus veltolla alustalla varustetussa autossa on enemänkin vain rahan polttamista.

    Omat kokemukset matalista 35 ja 45 profiilisista renkaista on ollut tämä perinteinen. Siis köyhän ei kannatta etsiä sitä halpaa ja hyvää, koska joutuu ostamaan molemat. Kunnollinen matala/leveä rengas ei etsi halkeamia tiestä ja käy jokaisella bussipysäkillä mutkaa urien mukana. Hinnat alkaen renkailla usein meno onkin sitten kuin jänöllä kevätkynnösellä.

    Aivan asiallinen referenssi on WS6 alustainen ´78 Trans Am. Olen ajanut 2-gen Camarolla jossa oli Guldstrandin alustahilppeet ja siinä tuli vastaan juuri tuo ilmiö, että 15" 60 profiilinen rengas oli hiukan liian veltto. Sama ilmiö oli myös F41 Special Performance alustalla varustetussa ´69 Vettessä, mutta ei onneksi niin paha kuin tuossa Camarossa. Ei ole kiva tunne kun moottoritien rampissa alkaa renkaat kaatumaan kyljelleen. Se pellottava tunne ja vielä pelottavampi tunne on jos ja kun rengas palaa takaisin pystyyn pomppaamalla.

    Kuitenkin käsittelemme makuasioita :wink:
     
  5. rrauta

    rrauta 3rd gear

    kyllä vaan , jos haluaa pujotella keiloja parkkipaikalla on matala rengas paikallaan . reagointi on riittävän nopeeta , mutta jos ajetaan isoa kovaa ja tarvitaan paljon pitoa niin kyllä se vähän korkeempi on parempi, (EI liian korkea se kyllä kaatuu alle). vai miksi f1 renkaat tai drag slicsit ei ole kovin matalia. dtm autoissa on kyllä matalat mutta ihan eri syystä.
     
  6. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    F1 autojen renkaan profiilin määrää säännöt. Varmasti käyttäisivät matalampia jos saisivat..

    Drag kumeissa ei tarvita sivuttaispitoa vaan maksimaalinen vwetopito = korkea rengas

    no mistä syystä ne dtm autojen renkaat sitten on malalaprofiiliset???
     
  7. rrauta

    rrauta 3rd gear

    jos vetopito on korkeemmassa renkaassa parempi niin eikö se ole parempi myös sivusuunnassa, on se , aika monta kiihdytysautoo kaatunut liian hyvään sivuttaispitoon. myönnetään ei niillä silti voi mutkarataa ajaa vaikka pito oliskin hyvä. rengas on kompromissi ajo ominaisuuksien ja pidon välillä. matala reagoi paremmin, korkea pitää paremmin.

    dtm renkaissa vaikuttaa auton paino ja sen takia tarvitaan isot jarrut, ei mahdu pienten vanteiden sisään.
     
  8. speedy

    speedy Double Gearhead

    KTM on ajanut jollain pinnotetuilla runkovikasilla :) noo kyllä tollasen ranssamin alusta koneilla ja hitusella uretaania ladattuna, menee kuin juna siihen asti että pito lähtee. mutta harvoimpa maantieajossa tarvii valtavia ominaisuuksia huippukalliine alustoineen. Mun mielestä 15 ja 60 sarjalla riittää ominaisuudet tarpeeksi pitkälle,kun ei rataa tarvi ajaa, ja jos, niin siihen tarvii jo autolta sen huippualustan lisäksi kunnon penkit nelipistevöineen. joku tuossa mainitsi vetelemisen ja urien haun, tottavie on rengasmerkkejä jotka on hirveitä ajaa,mutta enemmän väljä ja väärin säädetty alusta tekee ajamisesta vaikean. ..No kuitenkin ittekkin jos putjetti sallisi voisin harkita Mustankiini noita 16" maknumeita :odroll:
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kiihdytysautot kaatuu sladista koska korkeissa takarenkaissa on löysät sivut ts. kiihdytyssliksit eivät tarjoa sivuttaistukea juuri lainkaan.

    Renkaan korkeudesta kun puhutaan niin siihenhän vaikuttaa profiili ja renkaan leveys. Esim. 235/50 renkaan sivu on 117,5 mm korkea ja 275/50 renkaan 137,5 mm korkea.
     
  10. rrauta

    rrauta 3rd gear

    kaiteista otetaan sivuttaistukea. kiihdytysrengas on kyllä vetelä sivusuuntaan mutta pito on siitä huolimatta hyvä sivusuunnassa.

    sen auton kaataa se, että liian hyvän pidon seurauksena auton painopisteeseen kohdistuvan sivuttaisvoiman ja maan vetovoiman välinen voimavektori siirtyy tukipisteen (rengas) ulkopuolelle. (jäällä ei kaadu oli mimmonen sladi hyvänsä)
     
  11. KTM

    KTM Gearhead

    Joo ei, ei mitään pinnoitettua tuubaa meillä käytetä. Kerran on kokeiltu kauppakassiin ja oli ensimmäinen ja viimeinen kerta.

    Oletusarvona henkilökohtaisesti on, että alustassa ei ole väljää, säädöt on kohdallaan ja sitten vasta katsellaan tähän palettiin soveliasta rengastusta.

    Ja jälleen kerran nämähän ovat makuasioita, mutta Sppedy heitti kyllä totuuden jyväsen tuossa jakkarajutssa. Lautamallisella vinyylijakkaralla on kurja koettaa pysyä kun väännetään mutkaan oikein tosissaan.

    Survotaan loppuun vielä pari hymiötä merkiksi ettei tässä nyt aivan pipotiukalla olla liikenteessä :D :) :rotfl: :wink:
     
  12. speedy

    speedy Double Gearhead

    Joskus tässä on kiva haastaa niinkuin muka jotain ymmärtäisi kiäh! pipot löysinä jatketaan 8)
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jep. Aliohjautuvuus on sitä että etulokari osuu kaiteeseen, yliohjautuvuus on sitä takalokari osuu kaiteeseen :wink:

    Mutta itse asiaa eli muskeliauton vanteisiin. Pussi-housu tyylilleni uskollisena täytyisi varmaan ehdottaa että oikeat muskelivanteet löytyvät alkuperäiseltä tilauslomakkeelta: Joko ihan perusmallin peltiset ja joissa on tuumia hieman enemmän molempiin suuntiin ja pöläreinä vanhat "dog-dish" tyyppiset "hinnat alkaen"-kapselit. Tai sitten se diileri listan toinen pää eli tehtaan erikoisvanteet kuten Magnum500:set tai vastaavat.

    No makuasioitahan nämä ovat. Jotenkin vain joskus näyttää hassulle kun äijillä on vimpan päälle hyvällä maulla entisöity (=pikkasen modattu) muskeli jossa on just jotkut Magnumien tapaiset vanhat tai niiden kopiovanteet ja siihen on vedetty päälle renkaiksi BFG:t jossa valkeat kirjaimet hohtavat parin tuuman korkuisina. Okei, BFG on perinteinen jenkkiauto rengas mutta kannattaisiko kääntää ne ympäri ja sittenkin vielä maalata valkeat tekstit pois ?
    Hetken voisi myös käyttää huomiota renkaan kuvioinnin miettimiseen: jos auto on vanhan oloiseksi tehty, "uuden tyyppinen" kuvio, vesiurasta puhumattakaan ei oikein natsaa mun puusilmään. Tarkoitukseni on sanoa että vanteet ja renkaat ovat mielestäni pari joita pitää katsoa yhdessä ja kokonaisuutena eikä tuijottaa pelkästään vanteeseen.

    Mulla on alla GM:n SS-vanteet 14x7 ja siinä 205/70-14 kokoiset Goodyearin GT2:set. Tuota rangasta suosittelen koska se on ilman kylkitekstejä, kuviolleen semmoinen 70-lukuisen radialin näköinen ja vielä perus-mukava ajatteva F041 special performance alustan kanssa joka on just rakennettu uudestaan lähelle tehtaan speksiä.

    Tämä meni nyt hieman side-topiciksi, mutta ymmärtänette pointtini että vanteen valinnassa on huomioitava myös renkaa ulkonäkö, ajo-ominaisuuksista puhumattakaan kuten Speedy ja KTM yllä totesivat.
     
  14. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Itsehän en pussihousutouhusta lämpiä lainkaan, mutta jokaiselle makunsa mukaan. Toisilla on vaan vähän parempi maku ku toisilla :rotfl:
    Piti vain todeta niistä S-nopeusluokista, että itse ainakin nautin suunnattomasti mutkaradan kiertämisestä, niinä harvoina kertoina kun sitä itse pääsen kokeilemaan, ja jos muutenkin sitä autoa tehdään kovaa ajoa varten, ei varmaan kannata nollata kaikkea työtä ja rahallista panostusta laittamalla kesäisin alle maasturin talvirenkaita (no okei, ehkä hieman kärjistän, mutta eipä nuo 275/60 BFG Radiaalit kovin kauas tuollaisista mene).
    Onkos joku katsonut tätä tuoretta Hot Rodia, sitä jonka kannessa komeilevat ne konseptiversiot Camarosta ja Challengerista? Mielestäni koko lehden hienoin auto on se '66 Rambler American, rivikutosella ja sohvapenkillä. Ainoat asiat jotka ulkoisesti erottavat sen orkkiksesta ovat ilmajousitus ja 17"&18" American Racingit. Ilman noita muutoksia ja ennen kaikkea niitä tuoreita vanteita silläkään autolla ei olisi mitään sijaa lehdessä nimeltään "Hot Rod".
     
  15. 4D -38

    4D -38 1st gear

    Minä en kans oikein ymmärrä nykyään vallitsevaa orkkisvouhotusta aivan kaikilta osin. Kaikki vehkeet halutaan rakentaa takaisin tehdaskuosiin. Harvinaisempia mallien kohdalla kyllä ymmärrän orkkistyylin, ja myös kaikissa muissa siltä osin että alkuperäinen on yleensä aika lähellä sitä milloin auto on parhaimmillaan. Kehitys on kuitenkin kehittänyt kaikkea jännää vuosien varrella. Orkkisratkaisut on esimerkiksi vanteissa ja renkaissa ollut muutama vuosikymmen sitten pakon sanelema juttu. Ei ole ollut teknologiaa millä olisi ollut mahdollista tehdä matalaprofiilirenkaita ja sitä kautta isompia vanteita. Kyllä niissä autoissa olisi aiemminkin käytetty nykyajan kaltaisia harrastajien jälkikäteen synnyttämiä ratkaisuja jos siihen olisi ollut mahdollisuus. Omana mielipiteenä näkisin että itselle täytyy sen verran antaa autosuunnittelijan valtuuksia että voi korjailla tehtaan näkemyksiä tietyiltä osin paremmiksi. Tietenkin kokonaan pilaaminen on sitten jo toinen juttu. Siitäkin on liian paljon hyviä esimerkkejä. Järjellä ja hyvällä maulla tehdyt muutokset orkkisluukkin on mielestäni aivan ok.
     
  16. SG480

    SG480 1st gear

    Allekirjoitan aika pitkälle 4D-38 mielipiteen - etenkin silloin kun tehdyt muutokset on vielä helppo palauttaa orkkiskuosiin. Omaa Gran Coupea on muokannut hellällä kädellä ilman omantunnon tuskia - eri asia jos kyseesse olis joku ultra rare numeroauto.

    Vanteista lisää, kyllä 17" Magnumit on makeat. Renkaina tässä 245-275/45-17 jotka on mielestäni hivenen liian matalat.

    http://kuvablogi.com/nayta/1/38875
     
  17. 4D -38

    4D -38 1st gear

    45 sarjalaiset on hivenen liian matalat. Ostin prkl Furyyn 45 profiililla olevat ja kyllä se valitettavasti siltä näyttää että 50 ois ollut parempi. Noh, vahingoista viisastuu :odroll: Toivottavasti :)
     
  18. SG480

    SG480 1st gear

  19. SG480

    SG480 1st gear

  20. herrakani

    herrakani 1st gear

    HAHHAHHA!
    :) :) :)

    Juurikin näin.
     

Kerro tästä muillekin!