Muutoskatsastuksesta kun moottori vaihdetaan isompaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Aleksandra, 9.6.2014.

  1. Aleksandra

    Aleksandra 3rd gear

    Hei, mitä papereita ja faktoja tarvitsee katsastuskonttorille kun vaihtaa Impalaan -64 3.8l moottorin ja laittaa sinne 305 5.0l moottorin? Pitääköhän tehdä jotain muuta muutosta autoon?

    Kiitoksia tiedosta jo etukäteen :)
     
  2. Aleksandra

    Aleksandra 3rd gear

    Mistähän mahtaisi löytää Impala -64 Shop Manual? Mielellään vaikka pdf:nä kun ei ehdi paljon tilailee jenkeistä tai jos jossain olisi :)
     
  3. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

  4. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Vertailumoottorina sama tai isompi ku toi 305, siitä vertailumoottoriautost a (vaikka 327) sitte jarrut, alusta, ohjaus -vertailut (Eli jos sulla on pienet rummut, ei tehostimia niin pitää saada myös esim 327 koneellista samoilla osilla) ja tietty et samat alustan osat (tukivarret, jouset jne) on vastaavat esim 327-autoon verrattuna.

    Ja pitää olla siis laput nykyautosta JA 327-autosta. Jos esim eri tukivarsia, tahi jarruja niin sun pitää ne vaihtaa 327-mallisiin ja pitää olla jotain lappuja et ne on 327-malliset.

    Tai jos esim jarrutehostin pitää olla ni kyllähän se katsuri osaa kattoo että siinä on tehostin.. Mun muistaakseni tota vehjettä sai ihan karvalakkiversiona 409:llä niin se on vaa laput tulostaa ja läpihuutojuttu konttorilla.
     
  5. Aleksandra

    Aleksandra 3rd gear

    Kiitoksia kovasti :)

    Ei siellä paljon eroja ollut kutosen ja kasin välillä :)

    Nyt pitää vaan ottaa tuon 305 moottorista ne numero ja etsiä paljon heppoja on ettei tarvitse lähteä mihin testailee niin jos sitten katsastusmies hyväksyisi auton edes sisään asti :D

    Katsotaan sitten löytyykö lisää vikaa :)

    Joskus olen sellaista sivua käyttänyt mihin laitetaan se numero ja siitä löytää moottorin tiedot (hepat, vuodet ym). Mahtaakohan kukaan muistaa mikä se sivu oli?
     
  6. ViLU

    ViLU Gearhead

    No vaikka Googleen suoraan moottorin casting number tai sitten esim tuolta => http://www.nastyz28.com/sbchevy/sblock.html
     
  7. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

  8. Aleksandra

    Aleksandra 3rd gear

    Kiitoksia kovasti :)
     
  9. Aleksandra

    Aleksandra 3rd gear

    Mistähän näitä tietoja saisi kun katsastusmies ei ollut vielä tyytyväinen :(

    Impalan alkuperäisen koneen teho, eli kutosen teho?

    Lähteet niihin Impala -64 pdf-tietoihin (kirjoittaja, julkaisunumero?

    Uuden moottorin alkuperäiset sivut ja julkaisutiedot?

    Miten puretaan mallinumero (eli se mikä oli siinä pdf-tiedostossa ja siinä niitä malleja oli numeroituna?
     
  10. Aleksandra

    Aleksandra 3rd gear

    Niin ja unohdin kirjoittaa, että uusi moottori on 305 Chevy Vanista -87.

    Ensin sanottiin, että riittää tiedot siitä saako autoon laittaa "niin ison" koneen, ja onko jarrut samat.

    Jousituksestakin pitäisi löytää jotain tietoa.
     
  11. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Jousista / alustan osista pitäs riittää ku näytät että on kutonen/327 samat osanumerot esim alatukivarsille, jousille jne. Pitäs olla jostain varaosaluettelosta mut mulla kelpas RockAutosta ottamilla kuvakaappauksilla.
     
  12. B 50

    B 50 Gearhead

    Impalan alkuperäisen kutosen tehoilla ei ole tässä mitään tekemistä, tarvitaan vertailumoottorin tehot. Oman `64:n katsastin 454:lle käyttäen verrokkina 425hp:n 409:ä. Kaikki tarvittava tieto pitäis kyllä löytyä tosta GM heritage centerin linkistä. Eli vertailumoottorin teho ja tilavuus, jarru- ja jousivaihtoehdot, (tai tässä tapauksessa niiden puute) ja auton tehtaan sille määrittelemät massat. Nämä ovat tehtaan julkaisuja ja pitää kelvata katsastusmiehelle. Omalla kohdalla on kans kelvannu noi Rockautosta kaapatut. Maailmassa on kovin vähän kirjoitettu kirjoja autojen optioista mitä jätettiin tehtaalla tekemättä. :) Eli olis paljon helpompi todistaa vaihtoehtoja mitä on ollu olemassa. Vanin lohkon takareunassa lukee 5.0 josta selviää tilavuus. Lohkon etureunassa on stanssattu suffix-koodi mistä selviää koneen versio, eli teho. Näiden tulkkaus löytyy tuolta ViLUn nastyz28 sivulta. Jos on oikein luupäinen Trafin kyykyttämä katsuri niin voi ajaa auton vaa`alle josta selviää massamuutos vertaamalla otteen tietoihin. Taitaa kutonen olla alsaimarista 305:sta painavampi. Lisäks tarvii dokumentin 305:n alkuperästä, eli kuitti, kauppakirja, tai varaosa-auton rekkarinumero, tms, luovaa. Omalla kohdalla katsastus oli läpihuutojuttu. Paperit oli valmiina mukana ja katsurin niihin perehtyessä viereisen kaista katsuri huuteli että "eiks noihin oo saanu sitä 409:ä? Kyl siin tehot riittää, merkkaat vaan uuden koneen tiedot." Ja se oli sitte enempiä tutkimatta sillä selvä. :)
     
  13. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mopsin kanssa olikin vähän vaikeempaa kun tehdaspapereita ei oikein löytynyt. Googlen kanssa etsi jousi ja jarrutietoja, joilla pystyi osoittamaan että tuolla alustalla on saanut riittävän tehokasta moottoria, ja verrokkimoottorin tehotiedot wikpediasta!
    Kun etukäteen käytiin konttorilla paperit läpi, ei tarvinnut enää katsastuksessa alkaa noista vääntää.
    Ja joka kerta kun katsuri sanoi että joku ei kelpaa tai riitä, niin en alkanut inttämään vaan haalin lisää papereita. Lopulta kaikki hoitui hyvässä hengessä ja voi mennä toistekin sille konttorille.
     
  14. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Moparin tapauksessa noi jarru ja jousi jutut on service manualissa.
    Tehotietoja niissä ei ole.
     
  15. Aleksandra

    Aleksandra 3rd gear

    En minäkään siellä ole taistellut näistä asioista, että ovat mua pompottaneet mennen tullen. Ensin sanottiin, että riittää paperi, josta näkee mitä koneita on saanut alkuperäisenä. Siihen lisäksi todistus koneesta mistä on ja todistajien allekirjoitukset alle. Seuraavan kerran sitten menin, niin eivät paperit kelvanneet kun oli tulostettu netistä ja sinne kun pystyy jokainen lisäämään ja muuttamaan tietoja etteivät hyväksyneet niitä. Seuraavan kerran kun vein siitä pdf-tiedostosta tulostetut versiot niin ei nekään kelvannut kun ei ollut virallisen tahon allekirjoitusta tai julkaisutietoja koska on julkaistu eli ne tiedot mitä yleensä kirjoissa on kun ostat kaupasta eli jotain julkaisunumeroita eikä kelvannut vaikka luki "General - Impala 1964 - kuukausi ja vuosi jolloin kirja oli tehty". Sitten piti saada jo taas uusi tieto vaihdetusta koneesta eli sen 305 teho ja kutosen teho.

    Mitkään paperit ei kelvanneet vaikka näki selvästi ettei siellä tarvitse tehdä jarruihin, alustaan muutoksia. Trafi itse ihmetteli asiaa vaikka katsastusmiehet pistää trafin syyksi kaiken. Trafissa onneksi sain puhelimeen pätevän miehen jolta sain parin herran nimeä ja numeron joiden kautta pääsin edelleen eteenpäin Metroautoon Helsinkiin ja siellä oli mies, joka lupasi kirjoittaa mulle paperin, allekirjoittaa sen ja leimata vielä. Ikävä puoli vain on se, että se maksaa paperi maksaa 170 euroa, mutta hän sanoi ettei sen jälkeen katsastusmies voi vaatia enää mitään.

    Läpihuutojuttuhan tämä on monen mielestä, mutta ei täällä.
     
  16. Aleksandra

    Aleksandra 3rd gear

    Niin ja juurihan ebaysta ostettiin sinne uudet nivelet/puslat paketin ja uudet jarrut ja jouset on hommattu eikä ikinä ole kyselty mikä kone sulla siellä on toisin kuin tuossa käyttiksessä kun kysytään aina ensin millä koneella se on.
     
  17. B 50

    B 50 Gearhead

    Taitaa tollaset konttorit nykymailmassa olla onneks melko harvassa. :D
     
  18. jusku1

    jusku1 3rd gear

    entäs jos vaihtaa moottorin 5.8L (vanhempi) -> 4.6L (uudempaan)
    Muutoskatsastus (tietty), mutta tarviiko jotain papereita tms?
     
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Samat tiedot tarvii siinäkin olla. Onhan se uudempi ehkä tehokkaampi.

    Helpoimmalla pääsee kun kysyy konttorilta etukäteen ja ymmärtää vastauksen.
     
  20. Aleksandra

    Aleksandra 3rd gear

    Niin tai on sellainen katsastusmies joka viitsii kertoa kaikki mitä tarvitsee samalla kertaa. Jos muille on nuo pdf-tiedostot kelvannut ja täällä ei, mutta moni jenkki harrastaja onkin vaihtanut paikkaa.
     

Kerro tästä muillekin!