Muutoskatsastus isompaan moottoriin!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja kd0264, 22.9.2006.

  1. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Mulla on 82/83 Caprice Classic Sedan, jonka kesällä hankin heräteostoksena.
    Alkuperäinen 3.8 V6 on lauennut ja ajattelin vaihtaa tallin nurkalla lojuvan 305 tai 350 koneen sen paikalle.

    Vastaavanlaista operaatiota olen suunnitellut 68 2D HT Chevelleen, siinä tosin vaihtuu 307 SB:n tilalle 402 BB.

    Mitä toimenpiteitä ja papereita tarvitaan ennenkuin viedään auto leimalle. Teknisiä neuvoja en tarvitse, koska koneita on tullut vaihdettua useampia vuosien aikana. Lähinnä toi paperisota kiinnostaa ja tarviiko edellä mainittuihin autoihin tehdä muutoksia. Tämä on itselleni uusi asia, kun ei ole aikaisemmin tarvinnut muutoskatsastaa kuin renkaat ja vanteet ja silloinkin katsuri on katsonut etteivät renkaat osu lokareihin kiinni.

    Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan!
     
  2. 383

    383 Gearhead

    chevellessä ei tarvii kuin nostaa kone paikoilleen sitä on tehty 396 ja toi 402 tulee kun poraa 0.30 olen joskus 80 luvulla hakenut 454 luvat ei tarvinut mitään muutoksia tehdä alkuperäset rumpujarrut ja tehostaja kelpasivat :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  3. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    asiaa vähän sivuten. miten lie nuo entiset koneenvaihdot nykyään. nääs mulla on tuossa lappu jossa lukee että saat vaihtaa '72 caminoon 454 koneen kunhan vaihdat jouset....lupa myönnetty joskus 80 luvulla. ja joo papereissa lukee että "koneeksi vaihdettu chevroletin 350 kone" ja litratilavuudessa näkyy se 350 eli 5.7...eli pitäisikö jossian kohtaa näkyä se 454 koneen katsastus ? vai onkohan sitä katsastettukaan ikinä sille ? vai onko sellanen mahdollisuus että siellä ois se 454 ollut, sitten laitettu pienempi kone eli 5.7 ja katsastettu se vielä uudelleen sille ?

    meinaan vaan että kyllähän minä sinne sen 454 koneen tungen vaikka mikä ois :rotfl:
     
  4. Holley

    Holley Gearhead

    Juu, tästähän on kirjoituksia OD:llä monta. Etsi, lue.
    Käytännöt vaihtelevat konttoreittain, mutta normaalijärkevillä konttoreilla EI TARVITSE maahantuojan todistusta, vaan ihan riittää esim. kunnollisesti korjauskirjasta tieto vertailumoottorista.
    No sitten pitää etsiä sopiva mallisarja, eli mitä autoja on samalla alustalla.
    Caprice 1982:n vertailuautoksi kelpaa esim. Buick Le Sabre tai Oldsmobile Delta 88 1978, koska niissä on samanlainen runko. Tämäkin yhtäläisyys selvinnee fiksusta korjauskirjasta.
    Samoin kuin se, mitä moottorivaihtoehtoja näihin autoihin on saanut ja minkälaisilla alustanosilla ne on tehty.
    Siksipä Buick ja Olds ovat hyviä vertailukohtia, koska niitä on saanut Oldsmobilen 403 -koneella. Moottorin paino on sitten asia, jonka selvittänet vähän googlella hakemalla taikka etsit linkin OD:lta, täälläkin näitä linkkejä on ollut. Akselipainot eivät kuitenkaan ole ongelma kun auton massa pyörii 1800kg:n kieppeillä. Siinä eivät muutamat kymmenet kilot vielä tunnu missään.
    Jarrut ovat joka tapauksessa ne 11javähänyli-tuumaa levyt edessä ja ?tuumaa rummut takana ja jousetkin ovat melko lailla samat melkeinpä moottorista riippumatta. Dieselissä on kenties tukevimmat jouset, kirjoissa ja käytännössä.
    Tehot ovat sitten se kriittisempi juttu, mutta moottorisihan on vuodelta 1973, jolloin tehot ovat suunnilleen samat. Olikohan 185hv, ei kirjoja käsillä nyt.
    On aika älyvapaata miettiä tällaisia tehoasioita anyway, koska saat milloin vain paiskata melkein minkätehoisen isolohkon esim. 1959 Impalaan, jossa on sitten yksipiirirummut joka puolella eikä alusta ehkä muutenkaan tuoreen Capricen tilalla(jos joku katsastusmies nyt tätä lukee), mutta kuitenkin sinulla pitää olla dokumentti, että vaihtamassasi 402 -koneessa on tehoa esim. alle 220hv netto.
    Ja voi hyvää päivää, se viimeinen uusin veto on moottorin ostokuitti. Periaatteessa vaikka rautakaupan kassa voi sellaisen tehdä - EI YKSITYINEN saa kuittia vanhasta tavarasta, jos sen ostaa vaikkapa rompetorilta. Tämä on tätä nykysuomea, että sitäkin kysytään!
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    ...niin ja jos siis laitat Chevyn pikkulohkon, niin pääset kaikista helpoimmalla, koska '82 Capricea on saanut esim 305:llä ja 1979 asti 350:llä(170hv). Luin vähän väärin ja luulin sinun laittavan sen 402:n siihen. Mikset muuten laittaisi ja ostaisi siihen Chevelleen 454:ää...
     
  6. tlento

    tlento 1st gear

    Ite muutoskatsastin -63 impalaan kutosen tilalle 307 sbc kasin tossa syyskuun alussa! Ei se ihan ollu nii et heittämällä läpi katsastuksesta! Moottorinvaihtolausunto mulla oli ja siinä tarvittavien osien vaihto (tässä tapauksessa etujouset). No niistä jousista olis tarvinnu olla kuitti näyttää et ne on just semmoset ku pitää; se meni sit selittelemällä läpi. Kasvanu omamassa piti sitte mitata vaa'alla ja todeta että kantavuus riittää edelleen kuudelle hengelle!
    Sit lopuks niitte olis tarvinnu saada tietää että mistä autosta se uusi moottori on kotoisin ja onko siitä kuittia näyttää. Kun sanoin että kaverilta ostin ja et sekä ei varmaan tiedä mistä se ihan alunperin on, niin sit ne lykkäs mulle A4:n ja kynän käteen ja että kirjota siihen et kuka olet, keneltä olet ostanu ja millasen moottorin. Sit perään paikka, päiväys ja allekirjotus!! TÄmän paperin he sitte arkistoi sinne muitten lappujen liitteeksi! Kuulemma sitä varten et jos AKE:n kaverit tulee tekee tarkastusta ni sellanen todistus koneesta pitää löytyä! Noh, anyway, nyt on auto rekisteröity ja muutoskatsastettu kasille, mut jos oisin noi em. jutut tienny ennen katsastusta, ni olisin hommannu kaikki paperit kuntoon valmiiks!
     
  7. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Joni84, mun '72 camino oli katsastettu 402 koneelle ilman mitään huomautuksia. Joku tosin joskus laittanut uudet SB jouset ja lisännyt 1" kallistuksenvakaajan, mutta ne on jo revitty pois.

    Niin papereissa lukee iskutilavuuden kohdalla toi 402 eli jotain 6.6l ja lisähuomautuksena "moottori chevrolet 402cid kaasutinkone".
     
  8. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Tampereella kysäisin eräältä katsurilta, niin Capricen muutoskatsastukseen pitäisi olla maahantuojalta todistus, missä näkyy että V6 ja V8 moottoria on saanut samalla alustatekniikalla. Heillä kun ei ole vastaavasta asiasta dokumenttiä jolloin mitään paperia ei tarvitsisi ollakaan.

    Sama mies tosin koitti väittää Chevellen takajarruja takapainoisiksi kun kiihdytteli ja jarrutteli pitkin konttorin pihaa, kun painoi jarrua keula niiasi etujarrujen lukkiutuessa ja perä nousi hieman ylös jolloin takajarrut vinkaisivat hetki ennen kun vauhti toppasi. Tähän autoon vaihdoin takapainoisuuden vuoksi jarrupääsylinterin vielä Hesassa asuessani, jolloin kyllä takajarrut lukkiutuivat ennen kuin etujarrut. "Sivuttiin nyt tosin itse asiaa"!

    Mutta katsastusmiehestä riippuu näköjään kuinka jouhevasti muutoskatsastus sujuu. Asiaa tunteva tekee paperit kivuttomammin ja kateellinen/ amerikanauton vihaaja keksii vikaa ja syitä asian hankaloittamiseksi. On omakohtaista kokemusta eräästä Helsinkiläisestä katsastus konttorista, jossa yksi pikku mies inhosi kaikkia amerikan autoja ja haki vikaa jos mistä. Mun 69 Chevelle alkuperäiset etuvilkut/parkit olivat kuin punainen vaate hänelle, aina mittanauha käteen ja mittaamaan vilkujen etäisyyttä puskurin ulkoreunaan. Välihän ei saa ylittää 40cm, mutta kun se on just eikä melkein niin ei mahtanut mitään, voivotteli vain, että kyllä se siinä rajoilla on, piti ilmeisesti Talmun valoista enemmän. Toinen konttorin katsureista oli asiallinen alan harrastaja, jolla on itsellään Oldsin 442 avo. Tarkisti aina että perusasiat ovat kunnossa eikä puuttunut turhanpäivisiin asioihin.

    Tehothan vaikuttavat muutoskatsastukseen. Lukemia pitää ilmeisesti ilmoittaa pienemmiksi niin amerikassa tehdään. 350:n on alunperin 280hp trukki lohko ja 402:n kutiteltu lähes 400 heppaiseksi. Chevellessä noi tehot ei haittaa, mutta Capriceen kylläkin. Onhan tallissa vielä se 305, mutta....

    Chevelleen saattaa joutua vaihtamaan HD jouset, olettaisin, Capriceen ei ymmärtääkseni tarvitse tehdä mitään muutosia alustaan ainakaan jos tohon korjausoppaaseen on uskomista.

    Tietty mielessäni oli, jos joku tietää konttorin jossa olisi arkistoituna vastaavat dokumentit tarvittavista mahdollisista muutosista tai olisi kopiot vastaavista maahantuojan lausunnoista, olisin ottanut tällaistakin tietoa vastaan. Maahantuojan paperi kopioista voisin maksaa vaivanpalkkaa.

    Ensi viikolla olisi tarkoitus soittaa Metro Autoon ja kysyä ed.mainituista papereista, joilla Capricen saisi leimattua, ihan mielenkiinnon vuoksi.

    Asiasta lisää voi heittää tänne ja kertoa omia kokemuksia.

    Kiitos edellisille kommenteista.
     
  9. 383

    383 Gearhead

    ei sulla sattuisi olee kuvia noista sun chevellestä :odroll: :odroll: :odroll:
     
  10. kd0264

    kd0264 Gearhead

  11. 383

    383 Gearhead

    joo olikin tuttuja autoja olenkin ihmetellyt mihin ne hävisi mut hyvä kun on tallessa :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  12. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Enkä niitä aio hukatakaan. 10 vuotta sitten hain tollasta 2D HT Chevelleä pitkään ja sain sen kuntoon nähden ihan kohtuu rahalla. Kävin paria kalliimpaa tuolloin katsomassa, jotka hinnaltaan olivat kalliimpia, mutta olisi pitänyt uusia puskurit, peltiä ja sisustaa, jotka tietty olisi nostanut auton hintaa paljon lisää. Chevelleen en ole tehnyt muuta kuin vaihtanut siihen jarrutehostajan ja bensa letkut konehuoneeseen, jotka muuten oli jostain syystä laitettu puutarha letkusta, sekä toisen alapallonivelen. Kone ja loota eivät vieläkään vuoda ihme kyllä öljyä ja vettä mistään.

    Chevellestä ei löytynyt mitään vikaa kun viime viikolla sen leimasin, vaikka katsuri yritti saada jarruja takapainoisiksi. Tajusi kyllä keskustellessa itsekin, ettei niissä mitään vikaa ole. Pakoputken sai tosin nosturilla hajalle ja oli nolona kun toinen katsuri huomasi sen ja ilmoitti ettei putki ainakaan mädän takia irronnut kun sitä alla tutkivat. Etujarruletkuissa oli uutena "suojakumi" päällä, jonka tämän vielä piti mennä veitsellä leikkaamaan irti, ettei vain letkussa ole halkeamia. Hakemalla etsi vikaa. Tuli vain mieleen, että ko katsuri rikkoi vanista pyyhkijän viiksen, jossa on cruice ja tihkukykin. Ei puhunut siitä mitään vaan löi leiman paperiin. En edes huomannut sitä heti kun ei ollut satanut ja kun ekan kerran leiman jälkeen piti perheen kanssa lähteä liikkeelle ja satoi räntää, eivät pyyhkijät toimineetkaan kun viiksi oli "korkannut".

    Hesassa pyörineistä autoista mulla oli vielä vuoteen 97 asti 67 Caprice 2D HT, jonka etukulman joku uivelo ruttasi v. 96 Roskapankin edessä ollessaan parkissa yön yli. Sen ainoan kerran kun vielä jätin auton kadulle, kun en jaksanut sitä viedä talliin Aleksis Kiven kadulle. Siitä kuva löytyy tuolta.

    http://members.tripod.com/chevy_malibu/ ... en_ja_nyt/

    Rahapulassa ja säilytyspaikan puutteen takia myin sen pois, joka näin jälkikäteen on harmittanut.

    Mulla oli myös alkuperäinen 65 SS Impala 2D HT, jota kolmen vuoden aikana nikkaroin enemmän ja vähemmän. Kesäkuun 10. 1994 Helsinki päivänä yksi palikka tuli Viipurinkadulta, Nordensköldinkatua Pasilaan päin ajaessani, kolmion takaa kylkeen ja auto pomppi vielä paria liikennevalo pylvästä päin kaataen ne ja muotoillen auton kyljet ja keulan uudelleen. Kuski kehtasi vielä väittää että olin ajanut niin lujaa, ettei minua muka nähnyt. Ajattelin vain jos tämä sokea kuski olisi ehtinyt Impalan alle, niin raatoja olisi tullut, sillä herra oli perheensä kanssa liikkeellä. Auton oli vielä luvattomasti ottanut käyttöönsä työpaikaltaan. Kesti vain kauan saada korvaukset, kun ei tunnustanut ajaneensa väärin ja juttu meni rosikseen. Voitin jutun hyväkseni.

    Harmittaa vain, kun auton olin maalauttanut edellisenä vuotena ja juuri pari viikkoa ennen mälliä, olin saanut penkit verhoilijalta.

    Onhan noita autoja sen jälkeen ollut useampia ja tulee varmaan olemaan jatkossakin.
     

Kerro tästä muillekin!