Nastarenkaat - nainen maksaa enemmän kuin mies

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja NineBall, 21.10.2011.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    Re: .

    Taitaisi taakse parempien renkaiden suosittelijat vaihtaa mielipiteensä tämän testin jälkeen.
     
  2. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Re: .

    http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turv ... enkaat.php
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Re: .

    Turha vedota mihinkään Liikenneturvan tutkimukseen, joka on tehty 10 vuotta sitten Tanskassa, jonka olosuhteet eivät vastaa lähellekään meidän talviolosuhteitamme. Rahalla saa jos jonkinlaista tutkimusta ja rahaahan Liikenneturvalla riittää, kumma ettei ole tuoreempaa propagandaa esittää.
     
  4. MudMax

    MudMax Gearhead

    Re: .

    Niin toi testi on tehtävä nimenomaan noin päin, koska jälkimmäisessä testissä tapahtuvan pyörimisen jälkeen auto ei ole enää ajokelpoinen :poff:
     
  5. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Re: .

    -jos testit on tehty kuivalla ja märällä asfaltilla ja lumella niin ei kai se tanskalainen lumi tai asfaltti niin paljoa eroa kotimaisesta...
    -testin on tehnyt Michelin ja niille on varmaan se ja sama kumpaan päähän autoa ne renkaita myy
    - testin oli tilannut ADAC, ei liikenneturva
    - fysiikan peruslait ei oo tiettävästi muuttunut paljoakaan viimesen kymmenen vuoden aikana

    Kylhän se auto pysähtyy paremmin jos edessä on paremmat renkaat, mutta kuinka herkästi se tarjoaa perää sivulle siinä jarrutuksessa?
     
  6. kuutio

    kuutio Gearhead

    no niin, mähän sanoin että tästä saadaan hyvä väittelyn aihe...

    jos jarrutusmatkan pituutta mitataan, vai miks mun pitäs tehä tommonen

    testi, niin tottakai se lyhenee JOS siellä edessä oleville nastarenkaille saadaan tosi liukkaalla aikaan pientä painonsiirtymää, mutta tämä siis VAIN jos kilpuri pysyy suorassa

    tottakai auton ominaisuudet vaikuttaa paljon, jos on jo senverta uudempi että on lukkiutumattomat jarrut ja luistonestot, niin tasaahan ne toimiessaan tilannetta
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Re: .

    Nyt et kyllä tiedä mistä puhut. :rotfl: :rotfl:
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Re: .

    Itse pidän aina parempia renkaita edessä, eikä koskaan ole ollut tuota peräpään sivulle pukkaamis ongelmaa jarrutuksissa, eikä muutenkaan. Lienee rengasasennuksessa saman luokan asia kuin rengasmelu renkaan valinnassa.
     
  9. kuutio

    kuutio Gearhead

    Se on hyvä että joku tietää ehdottoman totuuden.

    Mullekaan tää ei oo minkäänlainen ongelma, mä laitan joka nurkkaan hyvät renkaat.

    Mutta jatkaa vääntämistä tästä, mä lähen tallille jatkaan jtn ihan muuta vääntämistä :poff:
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Samaa mieltä, miks helvatassa pitää käyttää niitä huonoja renkaita?
    Eikö voi niitä huonompia renkaita lahjoittaa vaikka jonkun peltoautoon ja hommata itelle vähän paremmat kumit myös taakse?
     
  11. Putte

    Putte 1st gear

    Kaikki ei noin ajattele. Joka kevät ja syksy tulee tilanteita, joissa ei yksinkertaisesti suostuta asentamaan asiakkaan renkaita lainkaan alle, sillä ei ole halua olla osallisena asiakkaan itsemurhassa. Toiset kun ei raaski niiden sakkorenkaiden tilalle ostaa edes hyviä käytettyjä renkaita.
     
  12. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kyllä mullakin lähes aina on huonommat takana. Ihan jo siitäkin syystä että takarenkaat nyt vain kuluu nopeamin, ja jos pistää joka nurkkaan uudet niin ei niiden paikkoja joka päivä viitsi vaihtaa. Vai pitäisikö aina ostaa taakse uudet ja rengasliikkeen romuläjästä eteen?

    Testattiin tuota joskus jääradallakin takavetoajoneuvolla. Edessä piikit ja takana huonohkot nastakumit oli paljon nopeampi ajaa ku sama toisinpäin. Eikä mitään ongelmia ollu että jarrutuksessa olisi perää työntäny sivulle (ei siinä kyllä ollu takajarruja).
     
  13. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Sanoisinpa että ainakaan isommista rengasliikkeistä/ketjuista ei saa renkaita "kunnon alella" koskaan. Samaten vanhemmat rengasmallit pitävät hintansa aika hyvin vaikka uudempia tulee markkinoille (esim HKPL 5, 4 jne.)

    Halvimmalla, ns. poistohintaan, voisi saada pienemmiltä renkaita myyviltä huoltamoilta ja nyrkkipajoilta, joiden on saatava varastot tyhjiksi ennen seuraavaa sesonkia. Tosin näillekkin tilataan renkaat usein tarpeen mukaan, joten kovin suurta ylijäämävarastoa ei edes ole, mutta ainakin paikallislehdissä näkyy noita poistomyyntitarjouksia mainostettavan.
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Periaatteessahan noita pitäisi vaihtaa välillä edestä taakse ja takaa eteen. Normaalisti riittää, kun vaihtaa kausittain, mutta paljon ajava voisi sen tehdä kesken kaudenkin, niin kuluu tasaisemmin.
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Ja aika usein noi renkaat tilataan pienemmille myyjille palautusoikeudella eli talvirenkaat lähtee takaisin tukkuportaaseen samalla kun uudet kesärenkaat tulee.
     
  16. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Niin no mulla menee röntästä yleensä kesärenkaita 3 paria kesässä ja eturenkaat kestää 3 kesää, Yleensä teen niin että vaihtelen vain takarenkaita jolloin välillä takanakin on paremmat, mutta sitten kun eturenkaissa on enää 6mm pintaa niin ne siirtyy taakse ja eteen tulee uudet. Talvella kulumis ero vähenee, mutta silti pidän mieluummin edessä paremmat, jos ero renkaissa on suuri. Pienet perän luistot on paljon helpompia korjata ku puskeminen, mersussa kun ei käsijarrullakaan voi kääntymistä auttaa, ja viritetty dieseli automaatilla reakoi sen verran hitaasti että kaasullakaan ei puskua uskalla korjata.

    Tärkein peruste mulla kuitenkin huonommille takana on että silloin ne kiihdytyksissä varoittaa ajoissa liukkaudesta, eikä pääse tulemaan yllätyksiä.
     
  17. NineBall

    NineBall 1st gear

    Naiset tarvitsee hyvät nastarenkaat eteen ja taakse, sillä mitä olisimme ilman naisia :pinup:
     
  18. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    sinkkuja :odroll:

    (homoja :eek: )
     
  19. ido59

    ido59 Gearhead

    tähän paremmat taakse filosofiaan liittynee se, että satunnaiselle :pinup: :lle on helpompaa(?), että auto puskee, kuin että perä lipsuu... lisäksi nykyauton turvavarusteet toimivat parhaiten kun mennään puskemalla mäntyä päin.

    nuo liikenneturvan :wc: tms rengasohjeet ovat toki vain suosituksia, ei lopullisia totuuksia, ja jokainen varmaan tekee niinkuin itse kokee auton parhaiten olevan näpeissä.

    kuten sanottua oma valinta on rwd ja paremmat eteen.
     
  20. virta

    virta Gearhead

    On se hienoo kun renkaat on tuvan nurkalla josta voi laitella niitä alle siihen järjestykseen että kuluvat tasaisesti.
    Eikä jossain rengashotellissa jossa se vetävä pari on aina samassa paikasa ja kuluu nopeasti ja sitten saat kuunnella ostokehoituksia alinomaan täydestä sarjasta vaikka parikin riittäisi.
     

Kerro tästä muillekin!