Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. Ronkeli

    Ronkeli 3rd gear

    Aika hyvin maastoutunut...

    Helsingin kaupunginmuseo, kuvaaja Volker von Bonin 1982
    [​IMG]
     
    miguelo, TwistOla ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Helsingin kaupunginmuseo, Eeva Rista, syyskuu 1970 (ser084636). Kuvan oikeassa reunassa melkoinen outolintu: Alfa Romeo Giulietta Sprint.

    [[​IMG]
     
    Pande_K tykkää tästä.
  3. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Onpas mielenkiintoinen ja paljon hyviä kuvia sisältävä ketju! Pitkästä aikaa on ollut itselläkin parina päivänä aikaa ja intoa käyttää tietokonetta muuhunkin kuin töiden tekemiseen, ja vanhoja valokuvia on tullut selattua netistä useampia tunteja. Paljon on hyviä kuvalinkkejä päätynyt talteen, osa pitänee jakaa tännekin.

    Jos alkuun jatkaisi edellisen viestin eurooppalaisista outolinnuista, niin mikä tuo sähkölinjan alla Corollan perässä oleva auto on? Onkohan bussista neljä auto taaksepäin 1967 Fury?
    [​IMG]
    Kuvaaja Simo Rista, 05.1972, Helsingin Kaupunginmuseo. Autojonoja iltapäivän ruuhka-aikaan Meritullinkadun ja Liisankadun risteyksessä. Kuvattu Liisankatu 7:n neljännen kerroksen ikkunasta.

    Harvinaisempi Fiat, ja muutama auto eteenpäin löytyy Cadillac:
    [​IMG]
    Kuvaaja Kari Hakli, 1973. Pohjoisesplanadi 25-27. Helsingin Kaupunginmuseo.

    Triumph:
    [​IMG]
    Kuvaaja Kari Hakli, 1971. Hakaniemen Kodinkone Oy:n näyteikkuna, Hakaniemenkatu 5- Hakaniemenkuja 2. Helsingin Kaupunginmuseo.

    Porsche, lisäksi raitiovaunun etu- ja takapuolella mustat Moparit.
    [​IMG]
    Kuvaaja tuntematon, 70-luku. Helsingin Kaupunginmuseo.

    Liikealan edustajia tutustumassa Oy Ford Ab:n järjestämässä tapahtumassa Lancia Astura Drophead Coupe henkilöautoon:
    [​IMG]
    Kuvaaja Pietinen, 1937. Museovirasto - Musketti, https://museot.finna.fi/Record/musketti.M012:HK19670603:31932

    PMC Gloria:
    [​IMG]
    Kuvaaja Simo Rista, noin 1969, Helsingin kaupunginmuseo. https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000loo0
     
    Muokattu: 15.3.2020
    Pande_K, Ronkeli, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Sama auto näkyy Rautatientorilla parkissa puun takana. Kuvassa mukana myös 1963 2d ht Chevy:
    [​IMG]
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000pknk
    Kuvaaja Bergström, 1965, Helsingin kaupunginmuseo
     
    hartsa69, Pande_K ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  5. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Mustangeista oli ketjussa aiemmin juttua, tuolla yksi parkissa:
    [​IMG]
    Kuvaaja Eeva Rista, 09.1970. Helsingin kaupunginmuseo, https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000o09n

    Tuolla toinen ihan vasemmassa laidassa, Kluuvi, Kaivokatu 8. Pysäköityjä autoja Makkaratalon toisen kerroksen pysäköintitasanteella Kaivokadulla:
    [​IMG]
    Kuvaaja Simo Rista, 10.1970.Helsingin kaupunginmuseo, https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000okx3

    Ei Mustang, ja kuva muutenkin todella huono, mutta Caprin vieressä on heikosti nähtävissä Cougar:
    [​IMG]
    Edellisen kuvan kanssa identtisin tiedoin,
    https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000okww
     
    Pande_K ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  6. miguelo

    miguelo Gearhead

    No, siinä tapauksessa tämä seuraava Helsingin kaupunginmuseon sivuilta poimittu kuva varmaan miellyttää... :odcool:

    Kuvaaja Erkki Salmela.
    Vuosi on ollut 1975, eikös ylioppilasjuhlia ole vietetty keväällä, toukokuussa.

    Kuvassa poseeraa Tehtaanpuiston yhteiskoulun uusia ylioppilaita, koulunsa lipun kanssa.

    Katsokaa erityisen tarkkaan kuvassa olevan Ford Escortin takaluukun vasemmassa reunassa olevaa merkkiä, mitäs siinä lukeekaan?

    [​IMG]

    Autossa on myös asiaankuuluva raidoitus. Sekä "kirsikkana kakun päälle", siihen on asennettu myös vetokoukkukin.

    Arvioisin rekisterikilven kirjainten perusteella auton olevan miltei uusi, eli vuosimallia 1974 - 1975? (viisaammat valistakoon asian suhteen, kyseinen RS2000 malli taisi tulla myyntiin kesällä 1973, eikä niiden valmistuskausi ennättänyt olemaan kovinkaan pitkä, koska pian puolestaan uudempi mk2, "välikoppa" tuli markkinoille)

    Traficomin sivuilta ei tuolle kilvelle löytynyt mitään tietoja, ottaen huomioon jotta kyseinen malli on harvinainen, niin mahtaakohan palstan autotietäjien joukossa olla henkilöitä jotka tuntevat Suomeen tuotujen Escort mk1 malliversioiden myynti/rekisteröintimääriä, tälläisiä erikoisempia versioita ei nyt ihan joka korttelista ole löytynyt. (mikäli kyseessä ei ole omistajan toimesta suoritettu pelkkä mallimerkinnän vaihtaminen/logon liimaus)

    Tuota "merkkiväärennöstä" kyllä epäilen, sillä sen verran uudesta autosta on kyse.

    Tokihan Eirassa kouluaan käyneellä nuorella kundilla on voinut olla vakavarainen faija, joka on auton omistaja tai jopa sen pojalleen ostanut?

    Tässä vielä suoralinkki kuvaan:

    https://hkm.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:0000126h

    Olisi varsin mielenkiintoista saada kuulla mikä mahtaa ollut tämän myöhempi historia, liekö siirtynyt rallipolkuja kiertämään ja tuhoutunut, vaiko myöhemmin tullut jopa myydyksi pois maasta?

    Aiemmin erään toisen keskustelun yhteydessä @Pande_K osoitti mainiota tietämystä Ford Cortina 1600 E - malleihin liittyen, joten esitän tämän hänelle, voitko kenties valistaa asiassa?
     
    Kimi-oz, Pande_K, Ronkeli ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. miguelo

    miguelo Gearhead

    Helsingin kaupunginmuseon kokoelmista, kuvaaja Simo Rista vuonna 1970.

    Länsisatama, Munkkisaari. Autoja, etualalla uusia Ford Cortinoita ja Ford Capreja tuontisatamassa Hernesaaressa.
    (koska hänen tuolloin ottamiaan kuvia samasta paikasta on useampia, niin laitan ne kaikki tähän, onpahan sitten eri kuvakulmia nähtäväksi)

    Kuvat suurenevat klikkaamalla, ovat siten ehkä hieman paremmin tarkasteltavissa, kuin vaikkapa puhelimen ruudulta zoomaamalla.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Pande_K ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  8. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Sivulla 19 oli pari kuvaa Itäväylältä Kulosaaren sillalta, joka näyttää olleen melko yleinen kuvauspaikka.

    Ruuhkaliikennettä Itäväylällä Kulosaaren kohdalla, 1969. Mukana jonossa mm LTD tms Ford:
    [​IMG]
    Kuvaaja tuntematon, Helsingin kaupunginmuseo, https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0024kn

    Ruuhkaliikennettä Itäväylällä ja Kulosaaren sillalla, 60-luku. Joku Mopari vilahtaa oikealla:
    [​IMG]
    Helsingin kaupunginmuseo, https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0024ii

    Ruuhkaliikennettä Itäväylällä Kulosaaren kohdalla, ainakin pari Moparia ja onko tuo neljännen/viidennen bussin kohdalla oleva punainen pikkusportti Simca?
    [​IMG]
    Kuvaaja Unto Laitila 67-69, Helsingin kaupunginmuseo, https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km002m5s

    Liikennettä Itäväylällä Kulosaaren kohdalla, joku Jenkki menee ramppia alas ja Suomi-tuonnin alkupään Honda etualalla:
    [​IMG]
    Kuva ehkä Unto Laitila, 1967-69. Helsingin kaupunginmuseo, https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km002m5w

    Ruuhkaliikennettä Itäväylällä Kulosaaren ylikulkusillalta nähtynä 1969, ainakin Mopareita kuvissa:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Unto Laitila, 1969, Helsingin kaupunginmuseo. https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0020ak ja https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0020aj

    Aamuruuhkan autojonoja Itäväylällä ja Kulosaaren sillalla, oikealla 4d Olds ja Moppe tulossa vastaan:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Kuvaaja Eeva Rista, 05.1971, Helsingin kaupunginmuseo. https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000orp7 ja https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000orp8
     
    Muokattu: 15.3.2020
    Pande_K, Ronkeli, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. miguelo

    miguelo Gearhead

    Helsingin kaupunginmuseon kokoelmista, kuvaaja Simo Rista vuonna 1970.

    Eira. Näkymä Merisatamanrannasta Hernesaaren suuntaan.

    [​IMG]

    https://hkm.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000olqp

    Kuvassa pakuvolkkarin edellä ajaa BDX-26, oletan jotta se voisi olla 1966 Plymouth Fury II, viitsitkö @Scuderia Gungko huviksesi vilkaista Autorekisteriluettelo 1967, antaako kirja mitä tietoja tuolle kyseiselle autolle?
     
    Muokattu: 15.3.2020
  10. miguelo

    miguelo Gearhead

    Ronkeli, TwistOla ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. miguelo

    miguelo Gearhead

    Helsingin kaupunginmuseon kokoelmista, kuvaaja Eeva Rista 09/1970.

    Ehrensvärdintie 28. Speranskintie 2. Näkymä Ehrensvärdintieltä. Kadulla nelihenkinen perhe menossa autoon (Opel Commodore).

    [​IMG]

    Opel Commodore 2Dht Coupe hoitaa mainiosti myös perheauton virkaa.

    https://hkm.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000o0yf
     
    Pande_K ja Kimi-oz tykkäävät tästä.
  12. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Jos nyt silloilla vielä parin kuvan ajan jatkaisi:

    Hakaniemen silta avattuna liikenteelle 27.10.1961. Kuvassa mm paksukuono Maija, joku Ambulanssi, vastaan tulee 1960 Chevy ja sillan päässä näkyy 1955 Chevy:
    [​IMG]
    Foto Roos, Helsingin kaupunginmuseo, https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km002ezr

    Liikennettä Pitkällä sillalla ja Siltasaarenkadulla 1953. Sillalla vaikuttaa olevan noin 1948 Chevy, Imperial, 38 Ford ja Checker.
    [​IMG]
    Kuvaaja Bertel Okkola, 11.7.1953. Helsingin kaupunginmuseo, https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km00214l

    Raitiovaunu- ja linja-autoliikennettä Pitkälläsillalla, etualalla 2d Olds ja sillan takaa vasemmalta näyttäisi tulevan Camaro:
    [​IMG]
    Kuva Unto Laitila 1971, Helsingin kaupunginmuseo, https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0020c1
     
    miguelo ja Pande_K tykkäävät tästä.
  13. miguelo

    miguelo Gearhead

    Helsingin kaupunginmuseon kokoelmista, kuvaaja Eeva Rista 09/1970.

    Mannerheimintie 10. Pysäköityjä autoja sekä poliisi kadulla Kansallispankin (KOP) edessä Mannerheimintie 10:n kohdalla. Kuvattu bussin tai raitiovaunun ikkunasta. (kuvan yläosassa näkyy ylimääräinen "heijastuskuva")

    [​IMG]

    Kuvassa "liikemies" ja poliisi mustan Dodge Dartin, TEJ-52 vieressä.

    https://hkm.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000nzyk
     
    Pande_K ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Muitakin Commoja Helsingistä löytyi:
    [​IMG]
    Kuvaaja Eeva Rista, 04.1971. https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000orgi

    Myös 2-ovisena sellaisen saattoi bongata:
    [​IMG]
    Eeva Rista, 09.1970. https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000o0w5

    Jos niitä joskus olisi joutunut korjaamaan, huoltoautoksi paras vaihtoehto oli toki Rekord Caravan vauhdikkaan näköisillä Metro-Auto raidoilla:
    [​IMG]
    Kuva Bonin von Volker, 1975. https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:00000zlg

    Kun nyt Opeleihinkin mentiin, onko jollain niin hyvä näyttö, että pystyisi kertomaan mulle suojatien edessä olevan B Kadett Coupen kilven? Itselläni on niistä jonkinlainen veikkaus, mutta jonkun muun vahvistus kiinnostaisi.

    [​IMG]
    Kuvaaja Matti Honkavaara, 1971, Helsingin kaupunginmuseo. https://museot.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0021qv
     
    Muokattu: 15.3.2020
    Pande_K, Ronkeli ja miguelo tykkäävät tästä.
  15. miguelo

    miguelo Gearhead

    Helsingin kaupunginmuseon kokoelmista, kuvaaja Eeva Rista 12/1973.

    Kuvateksti kuuluu näin:

    Lumen peittämä autonrämä ja puutavaraa Yliskylässä

    [​IMG]

    https://www.helsinkikuvia.fi/search/record/?search=ser322943&page=1

    Tuon neliovisen siipi-Moparin elinkaari taisi olla tuolloin ehtoopuolella, ainakin siltä hieman vaikuttaisi...

    Vielä löytyi toinenkin kuva, kuvaaja sekä kuvausajankohta sama kuin edelläkin, Eeva Rista 12/1973.

    [​IMG]

    https://www.helsinkikuvia.fi/search/record/?search=ser322944_2&page=1
     
    Muokattu: 19.3.2020
    Kimi-oz, Pande_K ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  16. miguelo

    miguelo Gearhead

    Helsingin kaupunginmuseon kokoelmista, pari hieman erikoisempaa kuvaa.
    Kuvaaja Eric Sundström, Johanneksen puistossa vuonna 1924. (jälkimmäinen kuva on mainittu otetun 1926, liekö näin - olisivatko molemmat kuitenkin samaan aikaan?)

    Citroëniin on näköjään ollut jo tuolloin mahdollista saada ns. "talvioptio"...sukset eteen ja telapyörästö mekanismeineen taakse!

    Oy Auto- Tractor Ab, Citroen "lumiauto".

    [​IMG]

    https://hkm.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0023n2

    [​IMG]

    https://hkm.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:00000v45

     
    speedy ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. RS2000 kerhon sivulla on hiukan tarinaa valmistusmääristä jne:

    The Escort RS2000 was the last car to be introduced to the AVO production range, introduced in the June of 1973. The car fitted nicely into the AVO range with its performance almost comparable to the complex RS1600, but with the reliability and ease of maintenance as the Mexico.The original name for the car was to be the “Puma”, but it was decided to keep with the RS tradition and so it was re-named the RS2000.The car used the same type 49-body shell as the Mexico and RS1600. Fortunately, there was a new engine in use at ford, the 2-litre overhead cam pinto design, which Ford then decided to use instead. Fords then had the major problem to persuade the new bulky pinto engine to fit into the engine bay, which was something it had never been meant to do. The only way of achieving this was by discarding the engine driver cooling fan and replacing it with a thermostatically controlled Kenlowe fan. The engine produced 100bhp (2bhp more than in the Cortina).The gearbox was the German type e-box and was totally different from the RS1600. They used a final drive of 3.54:1. The car was launched in England on 11th October 1973 priced at �1586.It was claimed that the first 2000 cars were built between the June and September of 1973, and were reserved for the German market, which is why British buyers could not get hold of the cars until the October of that year.Although group 1 homologation was achieved (5000 units built) it is now accepted that around 3500 RS2000 cars actually left the production line at Aveley. It has been claimed however, that over 1000 cars were produced on the Ford production line at Saalouis in Germany, although no solid evidence of this is to hand.The early cars were fitted with the superb German scheel seats, but these were replaced with Fords own RS cloth seats for the British market.At the AVO factory Ford built 4 Mexico estates, with one of these being later converted into a RS2000 estate by the request of Charlie Reynolds. To our knowledge this car still exists and is located in Bristol.
    The AVO factory was closed in December 1974 to make way for the development and manufacture of the MK2 escort.


    Tuotiinko tuohon aikaa Suomeen Escortteja sekä Saksasta ja Briteistä, vai sekä että?
     
    miguelo ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  18. Tähän Escortti teemaan vielä, että Autowiki tietää kertoa:

    "Tekniikan Maailma 18/1974 mittasi Ford Escort RS 2000:n (73,5 kW, 915 kg) kiihtyvyydeksi 0-50 km/h 3,4 sekuntia, 0-100 km/h 10,2 sekuntia ja 0-120 km/h 14,6 sekuntia. Huippunopeus on 176 km/h."

    Olen itsekin ton numeron joskus lukenut, mutta en kyllä muista siitä mitään. Olikohan se auto Suomen kilvissä? Tässä brittiläinen testi lämmikkeeksi:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    miguelo ja Ronkeli tykkäävät tästä.
  19. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Tuon Fordin tapahtumassa esitellyn Lancia Asturan jäähdyttäjän Lancia-merkki taisi hiljattain löytyä tori.fi:stä. Merkin mukana kulkenut perimätieto kertoi, että on peräisin suomalaisesta autosta ja ilmeisesti vain Asturassa käytettiin pyöreää valkoista merkkiä.

    Ruotsalaisen Gunnar Ohlssonin kerrotaan hakeneen Asturan V8-moottorin Suomesta pian sodan jälkeen. Ohlsson toi risan Fordin moottorin "Suomeen korjattavaksi" ja taikatempun turvin Lancian moottori saatiin sitten sujahtamaan läpi tullista niin, että lompuuki pysyi koko toimituksen ajan perstaskussa. Moottori asennettiin Eltsussakin 1950 ja 1951 nähtyyn Go-On Specialiin. Kone on erikoisen näköinen, sillä sen v-kulma on totuttuun Lancia-tyyliin jotain 20 asteen luokkaa. Sitä on isolla porukalla ihmetelty Pohjanlahden molemmilla puolilla, että miten ihmeessä Suomesta voi löytää Asturan moottorin, mutta näytäisi siltä että jäljet johtavat sylttytehtaalle.
     
    Kimi-oz, Dataviilaaja, miguelo ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Onks se Lotus Elan?
     
    Kimi-oz tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!