Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. miguelo

    miguelo Gearhead

    Kuvaaja Constantin Grünberg, Helsingin Hietalahdenrannassa 1960 - luvulla.

    Kuvaan on osunut pari USA-Ford'ia, Galaxie/Custom? (vanhempaa ja uudempaa korimallia)

    [​IMG]

    https://www.helsinkikuvia.fi/search/record/?search=XLVIII-1359&page=1

    Ja vielä toinen kuva samasta paikasta, mutta hieman eri suuntaan, kuvaaja sama kuin edellisessäkin.

    [​IMG]

    Tätä kun tarkkaan katselee, alla olevasta suoralinkistä se avautuu tarkempana, niin sieltähän löytyy Usa-kalustoa enemmänkin, mm. taka-alalla Dodge Lancer/Plymouth Valiant? farmari aivan 60-luvun alun mallia, 1950-luvun loppupuolen Mercuryn takakulmakin pilkistää. Ja pari muutakin.

    https://www.helsinkikuvia.fi/search/record/?search=XLVIII-1360&page=1
     
    Muokattu: 20.3.2020
    Kimi-oz ja PetteriT tykkäävät tästä.
  2. puu

    puu 3rd gear

    [​IMG]
     
    esmi, Kimi-oz, redneck1 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. kerkko

    kerkko 1st gear

    Tuohon voisi todeta pienenä sivujuonena, että Ladat valmistettiin Togliattin kaupungissa. Kaupunki on nimetty yhden Italian merkittävimmän maanpetturin, Palmiro Togliattin mukaan. Sikäläinen Otto Wille Kuusinen.
     
  4. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Toljatti oli kait hetken maailman modernein autotehdas?
     
  5. Jummijammi

    Jummijammi 2nd gear

    Ootte kyllä hienoja kuvia löytäny, pidetään tämä ketju hengissä!
    Mistähän löytyisi kuvia 90 luvun alun Helsingin kokoontumisajoista tai Hyvinkään HappyDays Car Showsta vuodelta 92? Juurikin vanhoja v8 lehtiä selailin ja ysärin alulta ja hyvinkään näyttelyssäkin oli varmasti enemmän nähtävää kun lehteen painetut kuvat
     
  6. Pande_K

    Pande_K Gearhead

    Tapausta tuntematta yksi arvaus on että valkoisten kilpien tultua käyttöön vaihdettiin ilmeisesti jonkin verran mustapohjaisia kilpiä valkoisiin samalla rekisterinumerolla, kun mustapohjaiset etenkin esittelyautoissa näyttivät siinä vaiheessa "vanhoilta".

    Tämä siltä pohjalta että yhdessä tietämässäni -72 USA-autossa on valkopohjaiset lyhyet A-alkuiset kilvet (kolme kirjainta ja yksi numero) jotka siinä ovat olleet jo 70-luvulla. Auto on uutena ollut maahantuojaa lähellä olevan tahon käytössä. Sen tienoilta ainakin on epäilys/perimätieto että olisi rekisteröity mustilla kilvillä ja kilvet vaihdettu valkopohjaisiksi jotta ei vaikuttaisi "vanhalta autolta".
     
  7. Pande_K

    Pande_K Gearhead

    Oletko katsonut myös ketjua "Vanhoja valokuvia"? Siellä on jonkin verran tuontyyppistä materiaalia ihmisten omista albumeista.

    https://www.overdrive.fi/forum/threads/vanhoja-valokuvia.95849/
     
    Jummijammi tykkää tästä.
  8. Jummijammi

    Jummijammi 2nd gear

    Kiitos! Pitääkin tutkia illalla - näyttää lupaavalta!
     
  9. Hienoa, että tulee kunnon faktaa. Tässä on ne Ladat mustilla kilvillä ABA-22 ja ABK-22:



    Autowiki kertoo tai väittää, että "vuonna 1970 tehtaalta valmistui 22 000 VAZ-2101 -autoa, mutta vuoden 1973 lopussa tuotantomäärä oli jo 660 000 autoa vuodessa." Samassa jutussa Suomeen tuonnin aloitus laitettu vuoteen 1971. Oli, miten oli, mutta kyllä ne aikaisin aloitti..
     
  10. miguelo

    miguelo Gearhead

    Kyllä vain, tässä yksi esimerkki samasta aiheesta. Sattuuhan sitä paremmissakin piireissä, virkavallan käytössä ollut poliisi-Saab on saanut myös uudet valkopohjaiset kilvet, toki samalla tunnuksella BOF-96 kuin aiemmatkin.

    Ensiksi Eeva Ristan valokuva Senaatintorin kulmilta, 28.11.1970.

    [​IMG]

    https://www.helsinkikuvia.fi/search/record/?search=ser0103718&page=1

    Ja sitten joitain vuosia myöhemmin 1974, tällä kertaa Presidentinlinnan edustalla kuvaajana on toiminut Jarmo Peltonen.

    [​IMG]

    https://www.helsinkikuvia.fi/search/record/?search=N118108&page=1

    Minulla itselläni ei ole tarkempaa tietoa rekisterikilpiasioiden uudistuksen vaiheilta n. 1973 maissa, mutta voisiko kenties olla mahdollista, koska vanhan malliset kilpiaihiot olivat peltiä, ja niitä ei ehkä enää ollut saatavilla kun alumiinisiin, heijastavapohjaisiin kilpiin siirryttiin, niin vaikkapa siinä tapauksessa jos ajoneuvon kilvet vaurioituivat/katosivat, niin ne korvattiin uudentyyppisillä.

    Ehkä tuohon liittyi myös se, että haluttiin selkeyttää valmistusprosesseja, oli ikäänkuin simppelimpää kaikin puolin. (pitäisi tuntea joku joka on ollut prässäämässä kilpiä Sörkassa:odcool:, niin saisi kuulla valmistusprosessista. Olisikohan myös kilpien valmistuksessa käytetyt koneet uusittu tuolloin?)

    Sillä monet 60-lukuiset ja vanhemmat autot, joiden kilven edellyttämä tila oli lyhyempi, niin nehän saivat puolestaan 70-luvulla N - alkuiset tunnukset.

    Ja näitähän sitten alkoi muutenkin tulla etenkin rekisteröitäviin USA-autoihin.

    Kilpitietäjät jatkakoot ja tarkentakoot asiaa...
     
    Muokattu: 20.3.2020
    Kimi-oz, Ronkeli, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. mjm2

    mjm2 2nd gear

    Tuon ikäisessä Saabissa lyhyet valkoiset kilvet näyttävät jotenkin "väärältä"

    Aivan kuin joku olisi entisöinyt tuollaisen Saabin tikkiin, ottanut erikoiskilvet ja ajanut sen pressanlinnan edustalle kesällä 2019 :D
     
    Kimi-oz tykkää tästä.
  12. kerkko

    kerkko 1st gear

    Hieno Saab! Pitkään aikaan ei kaksiovinen ole tainnut kelvata poliisityöhön?
     
  13. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 2nd gear

    Boffelot tulee, osa 3!

    Helsingin kaupunginmuseo, Eeva Rista, toukokuu 1975 (ser531828).
    [​IMG]
     
    Kimi-oz ja miguelo tykkäävät tästä.
  14. miguelo

    miguelo Gearhead

    Suosittelen tutustumaan tähän sivustoon, jossa on paljon kuvia sekä mielenkiintoisia tarinoita "vanhoilta parroilta", jotka ovat olleet osallisena ja ikäänkuin alan pioneereja, mitä tulee jenkkiautoharrastuksen varhaisiin vuosiin.

    https://www.stadin-raggarit.com/index2.htm

    Huomioikaa jotta sivustolla esillä oleva kuvamateriaali ym. kuuluu tekijänoikeuksien pariin, ja sen lainaaminen ilman lupaa on kielletty.

    Laitetaanpas vielä kuva legendaarisen mestan, Lebarin Esson nurkilta. (hauska yksityiskohta, siellä mittarikatoksen vieressä on parkissa El Camino)

    Kuvaaja Kari Hakli, vuonna 1984.

    [​IMG]

    https://www.helsinkikuvia.fi/search/record/?search=N203528&page=1
     
    Kimi-oz tykkää tästä.
  15. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 2nd gear

    Kaivelin lisää muistiinpanoja ja googlailinkin hiukan. Valkoisten kilpien jako alkoi Helsinigissä vasta toukokuussa 1972 ja se vähän muuttaa näkemystä noiden varhaisten Ladojen tuontiajankohdasta kun mustat A-kilvet on voitu myöntää niinkin myöhään kuin keväällä 1972.

    Pitkien kilpien mahtumisongelma näyttäisi tulleen vähän puun takaa ja se ratkaistiin ilmeisesti ensialkuun vanhoja tunnuksia kierrättämällä ja vasta myöhemmin siirtymällä oman N-sarjan käyttöön. Ymmärtääkseni palautetut kilvet tuhottiin ja korvattiin aina uusilla ennen kuin ne annettiin uudestaan käyttöön. Näin ollen olettaisin, että jos 1972-73 on olosuhteiden pakosta jouduttu kierrättämään vanhoja lyhyitä tunnuksia, niin kilvet olisivat vaihtuneet valkoisiin. Kadonneiden ja vaurioituneiden tilalle annettiin aina myös valkoiset kilvet. Filminpätkän farmariladan kilvet ovat siis voineet alunperin olla mustat tai sitten konttorilta on syystä tai toisesta myönnetty lyhyet kilvet jotka on tehty jo alunperin valkoisina. Vähän epätodennäköistä että melko tuliterään autoon olisi jo jouduttu vaihtamaan kilpiä, mutta eipä tuo toisaalta olisi maailman ensimmäinen esittelyauto joka on osunut koeajolla rossatessa vähän johonkin tai valunut käsijarrun unohduttua autohallin seinään.

    Kokonaiskuvaa saattaa sotkea se, että varsinkin maakuntien katsastuskonttoreilla ja autoliikkeillä saattoi olla isojakin pinoja mustia kilpiä varastossa ja muistelen kuulleni, että jossain pohjoisen itärajan tuntumassa oli jaettu viimeiset mustat kilvet vasta 1976.
     
    Muokattu: 20.3.2020
    miguelo tykkää tästä.
  16. 383

    383 Gearhead

    Eikös tämä ole shell ja esso oli ylempänä
     
    miguelo tykkää tästä.
  17. miguelo

    miguelo Gearhead

    Olet aivan oikeassa, kyseisessä kuvassa on juurikin Shell, kuten huoltiksen mittareistakin se käy ilmi. (suokaa anteeksi, viime käynnistäni Essolla on hyvin kauan, ei pitäisi olla kuvatekstien varassa, se puolestaan taidettiin purkaa noin 20 vuotta sitten?)

    Toki kiireessä kun kuvia selaa, niin tarkkuutta muihinkin yksityiskohtiin kuin ainoastaan ajoneuvoihin tarvitaan, jatkossakin. :soosoo:

    Hyvä kun oikaisit, niin pysytään asian ytimessä.
     
    Muokattu: 20.3.2020
    litres tykkää tästä.
  18. Ronkeli

    Ronkeli 3rd gear

    Juuri katsastettu, erikoistarjous o_O
    Helsingin kaupunginmuseo, kuvaaja Eeva Rista 05.1970
    [​IMG]
     
    miguelo ja Pande_K tykkäävät tästä.
  19. litres

    litres 2nd gear

    Shelli se on, eikä muuten vielä ollut 84 snackyä pihalla:)
     
  20. tinareki

    tinareki Gearhead

    Hieno kokoelma mielenkiintoisia kuvia sairasautoista - kiitos postauksesta.
    Va ei ollut Viipurin (V) vaan Vaasan läänin kilpi. Sikäli sopii JKLään, joka kuului Vaasan lääniin vuoteen 1960 asti. Oikeassa olet, että vuosileima ei sovi väitetyn kuvausajankohdan kanssa.
    Olisi kiva tietää, mikä fabriikki on tehnyt tämän hienon ambulanssikorin?
    Alusta näyttäisi olevan 1932-34 Ford BB.
    Huom. puiset tikkaat katolla ja komea hakuvalo.
     
    Kimi-oz tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!