Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. Ylen jutussa Kotkan vanha kauppahallista ja rakennusten suojelusta on jieno kuva:

    [​IMG]
    Kotkan vanha kauppahalli, joka purettiin vuonna -74.Kymenlaakson museon kokoelmat
     
    kerkko ja Pande_K tykkäävät tästä.
  2. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Hieno kuva ja surullinen kohtalo kauppahallilla. Kotkalaiset osaa kyllä hävittää kaiken wanhan ja tehdä betonihelvettiä tilalle.
     
    Desoto57 tykkää tästä.
  3. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 2nd gear

    Mielenkiintoinen ja sivistävä artikkeli, josta pisti silmään tuo Gustaf Nyströmin piirtämä Kotkan oikeustalo eli entinen Suomen pankki. Porissa on jetsulleen samoista kuvista piirretty talo jota sanottiin aina Suomen pankin taloksi ja juuri sellainen se siis on ollutkin.

    Jäänyt sellainen omakohtainen muisto, että kävin siellä tsykolokloogisissa testeissä 5-vuotiaana kun äiti halusi kauhealla vimmalla saada mut 6-vuotiaana kouluun. Olin jo mitä ilmeisimmin pompannut sosiaaliset testit kun siellä oli nallipyssyjä jollaisia en äidin evakkotrauman takia ollut koskaan saanut pitää edes kädessäni. No kun leikkihetki alkoi, niin ryntäsin tietysti keräämään kaikki pyssyt ennen kuin muut ehtivät. Laitoin Winchesterin kaulaan, tungin housut täyteen revolvereja ja eristäydyin yksin nurkkaan pää kulmaa vasten tutkimaan saalistani. Pyssyjä pyydelleet kaverit hätistelin tiehensä. Kokeen jälkeen vähän ihmettelin kun kaikkien muiden papereissa oli pari lausetta ja oikeinmerkki. Mun pahvi oli kirjoitettu aivan täyteen ja teksti jatkui kääntöpuolella...

    No yhtä kaikki, sitä seurasi sitten tämä Suomen pankin talossa tehty osio, joka mittasi koulukypsyyttä. Siellä oli sellainen kamala nainen vastassa joka kälkätti kuin heikkopäinen ja lässytti niin kuin olisi kissalle kermaa annettu. Jotain kuvia näytettiin ja minun olisi pitänyt löytää niistä virhe. En vastannut yhteenkään, puistelin vain päätäni.

    Kotimatkalla Pohjoispuistossa isä kysyi lopulta, että miksi minä en ratkonut niitä tehtäviä kun hänestä ne vaikuttivat kuitenkin aika helpoilta. Sanoin että jos aikuinen täti on niin tyhmä, ettei osaa tehdä tuommoisia tehtäviä itse, niin en minä ainakaan kehtaa ruveta sitä neuvomaan.

    Isä naureskeli vastaukselleni eikä asiaan enää koskaan palattu. Luulen että oli salaa tyytyväinen, että se typerä hömpötys aikaistetusta kouluunmenosta sai ansaitsemansa lopun.

    Tsorpat off-topicista, kyllä te tämän verran kestätte.
     
    Muokattu: 7.5.2020
    isalmela, f34, kerkko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. kerkko

    kerkko 1st gear

    Asiasta kuulee usein puhuttavan, eikä se ole ihan niin yksinkertainen. Yksityinen kiinteistönomistaja toimii pelkästään taloudellisista lähtökohdista ja noin sen pitää ollakin. Museointivastuuta ei voi sälyttää omistajalle. Vanhoja rakennuksia pitää tietysti jossakin määrin säilyttää, vaikka ei sekään ole tarkoitus että eläisimme museomiljöössä. Jos tällaista museointia halutaan, mikä onkin suotavaa, sen tulee tapahtua haluavien (yhteiskunta) varoin. Ei kiinteistönomistajan. Olisihan tuo kauppahalli silti voinut säilyä?

    Kotkassa on edelleen valtava määrä upeaa rakennuskantaa: Hovinsaaren kansakoulu, Suomen Pankin talo, Kantasataman keltainen kivilinna, Vuorelankulma, Suomalainen klubi, Koteko, tornitalo linja-autoaseman kupeessa, turhaan parjattu kaupungintalo, Lyseo, vanha kauppaopisto, ym.
     
    Kylmit tykkää tästä.
  5. Pande_K

    Pande_K Gearhead

    Hyvin puhuttu. Ensinmainittuun ukkini asteli ekaluokkalaiseksi heti sen valmistuttua 1908 ja isäni vuonna 1942. Lyseosta isä pääsi ylioppilaaksi 1955 (65-vuotisylppäribileet luokan "poikien" kanssa peruttu koronatilanteen vuoksi :odconfused: ). Kaupungintalo on suomalaisen 30-luvun funktionalismin helmiä. Vaikka Kerkon luettelo ei ollut täydelliseksi tarkoitettukaan niin lisään vielä tuossa ylläolevassa kauppahallin kuvassakin oikealla näkyvän Stellan talon joka on hienossa kunnossa.

    Ettei topic suistu raiteiltaan niin pistetään Pietisen kauppahallin nurkalta kohti kaupungintaloa vuonna 1938 ottama kuva jossa näkyy aikansa linja-autokantaa. Yksi tylppänokkainenkin mukana kuvassa. Museovirasto, Pietisen kokoelma, inventaarinumero HK19670603:36417.

    [​IMG]

    Tässä kuvassa näkyy yksi syy Kotkan vanhimman rakennuskannan häviämiseen jo kauan sitten eli Kotkaahan pommitettiin tärkeänä satama- ja teollisuuskaupunkina hyvin paljon. Sotamuseon kokoelmista Runebergin kuva Hovinsaarelta 1941, kuvatekstin mukaan kuvauspäivä epäselvä.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.5.2020
    Ronkeli, isalmela, Larry ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Larry tykkää tästä.
  7. Ronkeli

    Ronkeli 3rd gear

    Pitkästä aikaa ehti taas käydä koluamassa museokuvia.....
    Helsinkiläinen taksi on tainnut keikahtaa ihan katon kautta volttia, on vuosi 1962 ja paikka on Imatra.
    [​IMG]
    Kuva:Kosken Kuvaamo/Lappeenrannan museot
     
    Muokattu: 9.5.2020
    Pande_K ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. Ronkeli

    Ronkeli 3rd gear

    Imatralla on laitettu lakaisukoneet käyntiin keväällä 1961.....
    [​IMG]
    Kuva:Kosken Kuvaamo /Lappeenrannan museot
     
    speedy, Kylmit, Pande_K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. tapsah

    tapsah 2nd gear

    näyttää nälkäkilpiseltä mutta ei ole Xää?
     
  10. Ronkeli

    Ronkeli 3rd gear

    Porilaisen kultasepänliikkeen edessä melkoinen härveli, 1960
    [​IMG]
    Kuva: Seppo Huovinen/Satakunnan museo
     
    Pande_K ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. isalmela

    isalmela Gearhead

    No kieltämättä on aikamoinen laitos :D
     
  12. javelin

    javelin 1st gear

    Meil on tommonen sarvitraktori lisälaitteineen tallella vieläkin
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Suomen ensimmäinen choppaus?
     
  14. Ronkeli

    Ronkeli 3rd gear

    Oopperan Barracuda.... ja muita aikansa ajoneuvoja Suomen Kansallisoopperan pihalla.
    Kuvat on taas "taiteellisesti" kiehtovia.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Kuvat; Volker von Bonin 1973 / Helsingin kaupunginmuseo
     
    esmi ja Pande_K tykkäävät tästä.
  15. hmr66

    hmr66 3rd gear

    Farmari Viva? CSitikan ja Celican välissä, en ole ennen nähnyt moista....
     
  16. Pande_K

    Pande_K Gearhead

    Ei vaan Vauxhall Victor. Tarkemmin FE-korimallinen Victor.

    Farmari-Viva oli 3-ovinen, farmari-Victor taas aina 5-ovinen.
     
    Muokattu: 12.5.2020
    Ronkeli tykkää tästä.
  17. hmr66

    hmr66 3rd gear

  18. Ronkeli

    Ronkeli 3rd gear

    Naapurustossa oli 70-luvulla jollain tuollainen ja on jäänyt jotenkin myös mieleen, ei ollut kovin yleisiä ainakaan nuo farmarit. Mallimerkintä ei tullut itselläkään millään mieleen mutta victorhan se. Eikös nää ollut myös vähän opel-johdannaisia eli tämä rekordin "klooni"? Tosin tässä farmarissa tuo takaosa enemmän erilainen..
     
    Muokattu: 13.5.2020
  19. Oli joo. Toi FE tarkoittaa sukupolvea:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Vauxhall_Victor#FE_Series_Victor,_VX4/90,_Ventora,_VX1800_and_VX2300

    Tuolloin 70-luvulla Euroopan GM alkoi tekemään yhteistyötä. Tuossa FE:ssa on jo yhteinen pohjalevy ja alusta, mutta tekniikka vielä Vauxhallin omaa.

    Myöhemminhän autot oli identtisia merkkejä lukuunottamatta.
     
    Ronkeli tykkää tästä.
  20. Pande_K

    Pande_K Gearhead

    Mutta hei, tänä päivänä on hyvin jos ylipäätään Vauxhallin tunnistaa Vauxhalliksi. :odsmile: Alkaa pikkuhiljaa suomalaisilta unohtua tuo aikanaan niin yleinen merkki. Oli aikanaan paljon harrastettukin sillä olihan Vauxhallilla aika moninainen ja mielenkiintoinen mallikirjo, mutta olisiko näppituntumalla harrastuskin hieman hiipunut?

    Netistä etsitty vanha kuva edellisestä mallisukupolvesta eli FD-mallin farmari-Victorista. Auto -69, kuva vuodelta -71. Kainuun Mobilistien sivuilta Antero Kyllösen autoja esittelevästä galleriasta https://www.kuhmonmobilistit.fi/kuvagalleria/valmiit-projektit/antero-kyllonen/kayttoautot/

    [​IMG]
     
    esmi, Ronkeli ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!