Nettiautosta bongattua

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rüsselsheim, 28.4.2006.

  1. Pande_K

    Pande_K Gearhead

    Tuohon aikaan voimakkaammin kuin nykyään firmojen autovalintoja määrittivät mihin maahantuojaan firmoilla oli kytköksiä. Taisi tuolloin Peugeotin maahantuojalla olla kytköksiä S-ryhmään joten saattaa olla että osa noista isoista Pösöistä on mennyt S-ryhmää lähellä oleviin firmoihin.

    Tää nyt oli vaan yksi arvelu miten erikoisempia kalliita autoja on maahan päätynyt.
     
  2. Bukero

    Bukero 3rd gear

    tämä seikka vaikutti tosiaan paljon ennenaikaan, ehkä jollain tasolla nykyäänkin
     
  3. WBBC

    WBBC Gearhead

    Oli muuten tosiaan ukko joku SOK:n pomo
     
  4. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Veljelläni oli jonkun aikaa tuollainen 604 SL. Aika hyvillä varusteilla, automaatti, sähköikkunat, sähkökattoluukku ja verhoomossa teetetyt plyyshi-istuinpäälliset. Oli vaan ollut vuosia huonolla hoidolla, noin kymmenen vuotta vanha auto ja ruostetta ja kolhuja oli sen verran että ei oikein ollut mitään järkeä kunnostaa. Muutama vuosi sitä pidettiin inspiraatiota odottamassa, mutta venäjällehän se taisi lopulta kelvata. Harmi, oli hieno auto kun toimi.
     
  5. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Tuolla oli hyvin suuri merkitys vielä 80-luvun lopullakin. Jos firma A teki töitä firmalle B, joka oli autoalalla, niin oli ikään kuin velvoite, että Firma A ostaa käyttöönsä vain sitä mitä firma B myy. Muuten firma B ei tarvitse enää firma A:n palveluja. Sama kuvio päti monessa muissakin tuotteissa, olkoot vaikka parturista tai kenkäkaupasta kyse.

    Muistan 80-luvun lopussa kotikuntani käytössä olevien henkilöautojen olleen mallia Lada 1200L. Oli kai joku kunnan johtajien määräys, että jos kunta tarvitsee uuden henkilöauton, niin on ostettava Lada 1200L. No ei ihme, että Lada oli myyntitilastojen listaykkösenä 80-luvulla, kun Suomessa on (oli) aika monta kuntaa ja varmaan aika monessa kunnan työntekijöiden piti liikkua Ladalla, halusivat sitä tai eivät. Kai syynä oli kauppataseen ylläpito Neuvostoliiton kanssa tms.

    Mutta... Kotikunnassani joskus 80-luvun lopussa joku kunnan pikkupäällikkö oli sitä mieltä, että tulisi paljon halvemmaksi ylläpidollisista syistä hankkia mitä tahansa länsiautoja, vaikka ostohinta olisikin kalliimpi. Kunnan päättäjät tuijottivat pelkästään ostohintaa (tai aatetta), mutta tämä pikkupäällikkö tuijotti Lada-armaadan korjaus- ja ylläpitokustannuksia. Vastoin ylimmän johdon määräystä, tämä pikkupäällikkö osti kunnan käyttöön yhden Opel Kadettin, josta tuli mitä todennäköiseimmin melkoisesti huutoa, mutta mies ei tainnut sentään menettää virkaansa. Olihan Opel kalliimpi kuin Lada 1200L ja vielä kunnan hankintasäädösten vastainen tuote. Kuinkas kävi? Vuosi - kaksi, kun oli mennyt, todettiin Opel Kadettin ylläpidon olleen niin paljon halvempaa, että kunnan Ladojen hankintapakko poistui, ja muistaakseni niitä ei sen jälkeen yksittäisiä Samaroita lukuunottamatta enää ostettu. Enää ei kunnan henkilöautoille myöskään tarvinnut hankkia vara-autoja. Säästöä sekin.
     
    mikkis83, Gary Grand ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  6. H-V

    H-V 2nd gear

    Isävainaa oli vannoutunut pösömies. Isän kuoltua ok-kuntoinen 604 gti jäi siskolle ja sen (nykyisin onneksi exmies) miehelle kun ite asuin vielä silloin 700 km päässä. Hetken päästä tapahtuneesta kun ajattelin käydä hakemassa kyseisen pelin itselleni, niin sain kuulla että tää mies oli pistänyt pösön paaliin kun kuulemma tulisi kalliiksi ylläpitää autoa kun kaikki osat pitäisi tilata Ranskasta :rolleyes: Hirveästi ei itseä pösöt kiinnosta, mutta toi 604 gti on itsestä ainakin hieno, ja hyvä kyyti siinä ainakin penskana oli.
     
    mikkis83 tykkää tästä.
  7. Aslak

    Aslak 3rd gear

    Lieköhän kymmentäkään vuotta aikaa kun sisko ajeli työsuhde-Golfilla vaikka 1-Bemarin olis halunnu, syynä firman politiikka. Varusteita siihen toki sai rastia sen verran kun tykkäs eli hintakaan ei perusteena ollu.
    Toki matalan luokan tirehtööristä kyse kuten arvasitte mutta ei siellä kuulemma konsernin isotkaan pomot ihan mistä vaan merkistä autojaan valinnu eli kyllä tuo edelleenkin jossain määrin paikkaansa pitää.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  8. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    CX/XM/SM :odcool:
     
    stratusdriver ja Petri R. tykkäävät tästä.
  9. Naxu

    Naxu Gearhead

    CX:iä mulla on ollut harrasteajossa useampiakin. Aivan loistava auto, tosin suurin vika on moottori, tai sen puute. Olisivat saaneet mahduttaa vaikka 2.7 prv V6:n konehuoneeseen tavalla tai toisella... Toisaalta 2.5 turbo, ihan riittävä moottori matka-autoon. Ymmärrän kyllä hyvinkin, miksi joku on noita ostanut uutena, sen sijaan että valinta olis osunut saman hintaiseen sakemanniin tms...
     
    Gary Grand ja Pertti K tykkäävät tästä.
  10. Zejk1

    Zejk1 2nd gear

    Erikoisia autovalintoja yhtiöt ennenvanhaan harrastaneet. Taltioin muutama vuosi sitten -78 Granadan joka alunperin ollut Yleisradion johtokunnan auto. Luulisi että hieman hohdokkaampi auto olisi ollut siinä tehtävässä. Onhan toisaalta tuollainen Granadakin siihen aikaan ollut varmasti hieno auto...2,3 v6 ja automaatti ja matkapuhelin varustuksella...
     
  11. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Mä kävin kokeilemassa kerran V6 XM:ää, mutta petyin kyllä siihen alustaan. Ei se mitenkään erityisen mukava ollut. Ei myöskään kaverin BX:n alusta. Mukavampi tietty kun saman aiakkauden Taunus, mutta mutta....
    Ehkä pitäisi käydä kokeilemassa jotain nippelientisöityä niin saisi paremman käsityksen tästä paljon puhutusta mukavuudesta.
     
  12. Karpov

    Karpov Gearhead

    Jos on mukaviin lullaaviin jenkkeihin tottunut niin ei se citroen vakuuta. Jousipalloilla toki saa kikkailtua alustaa pehmeämmäksi mutta ei se silti tunnu niin luonnollisen pehjeeltä kun yrittää "syödä" töyssyt
     
  13. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Oli kyydissä kaveri jolla on samankorinen mersu kun mulla mutta rautajousilla. Hidastetöyssyä kun lähestyin hidastamatta niin sanoi että "tuohon kyllä kannattaa hidastaa ... jaa eipä se paljon tuntunutkaan". Sporttiasetus vielä päällä. En minä kyllä mitenkään kovin mukavana tuota alustaa ole pitänyt Passatin jälkeen, ei nyt merkittävästi huonomipikaan paitsi soratiellä, mutta vähän oli pettymys odotuksiin nähden. Comfort-asennossa on vaan semmoinen "huojuva", sporttiasennossa ihan ok.
     
    ramman tykkää tästä.
  14. timuli

    timuli Gearhead

    Kuinkahan pitkän koeajon ajoit? Raahelainen citroen diileri aikanaan sanoi,vähintään tunnin lenkki on kunnollinen koeajo citikalla... mulla on ollu 6 citikkaa ja mun mielestä citikka on edelleen yliveto mukavuudessa...
     
  15. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    XM:ää 30 minuuttia ja BX:ää 2 viikkoa Hyvinkäältä Kuusamoon. :rotfl:
     
  16. J.J.

    J.J. Gearhead


    Tuttu on isossa kotimaisessa konsernissa jonkunsortin pomomiehenä. Aikaisemmin ollut aina bemaria ja audia firmanpiikkiin. Nyt on nykymuodin mukaan laitettu max päästöarvo noille autoetu autoille, niin ottaa sitten vaan enemmän liksaa ja kilsat, kun ajelee nyt sitten omalla Mersulla.
     
  17. ramman

    ramman Gearhead

    sportti ykkösellä pidin amg.n airmaticin kans aina niin oli sopivan jämäkkä muttei liian kova normiliikkumiseen kuitenkaan. 211 koppanen siis myös oli tuo.
    minkäkokosilla renkailla PerttiKoon mersu on ?
     
    Pertti K tykkää tästä.
  18. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Vakio, paitsi pari senttiä kapeampi, 225/50R17
     
    ramman tykkää tästä.
  19. ramman

    ramman Gearhead

    on varmasti kyllä airmaticci mukava noilla renkailla. miulla oli 18" vanteet niin välillä oli pientä pintakovuutta havaittavissa. Varsikin kesäpyörillä ku oli takana 265/35 ja eessä 245/40 :D
    talvirenkaina oli 225/45/18 nastat niin oli kyllä pehmosempi ajella :D
     
  20. palontie

    palontie Gearhead

Kerro tästä muillekin!