Nettiautosta bongattua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rüsselsheim, 28.4.2006.

  1. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Triviatietona Suomen maahantuojien hinnat alkaen mallit vuosina 1990, 1995 ja 2000.
    1990 Corvette 457 000 mk ja Porsche 618 000 markkaa.
    1995 Corvette 459 800 mk ja Porsche 835 000 mk.
    2000 Corvette 581 000 mk ja Porsche 799 000 mk.

    Suomalaisten "vauraudesta" kerrottakoon, että Saksassa vuonna 1990 Corvette ja Porsche olivat melkein saman hintaisia, Corveten ollessa hieman halvempi. Eli 247 000 markkaa ja Porsche 254 000 markkaa. (hinnat siis Suomen markoissa) Saksalainen autonostaja sai siis noin 2,5 Porschea samalla rahalla kuin suomalainen yhden. Siihen aikaan palkat oli varmaan Suomessa 2,5 kertaiset...? hehehehe. No, kansalaiset eivät sitten ajaneet Porschella, vaan Ladalla tai Corollalla. Mutta jos oikein kovasti halusi takamoottorisen urheiluauton, niin Skoda Coupen sai 39 900 markalla.
     
    Peeaa ja leivonharri tykkäävät tästä.
  2. budweiser

    budweiser Gearhead

    : ) kiitos aamun nauruista, olin autuaasti unohtanut koko Skeida coupen olemassaolon, ihan piti ääneen hörähtää että moinen kötöstys tosiaan oli edes keksitty : )
     
    Peeaa ja leivonharri tykkäävät tästä.
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ehkä vähän yläkanttiin arvioin porssen kalleuden. Jotain jenkkivertailuja nähnyt niin niissä on porsse yleensä julmasti kalliimpi, toki malleja on niin paljon että mikä nyt sitten on oikea vertailupari vetelle, joissa niissäkin perusmallin ja huippumallin välillä hinta melkein tuplaantuu.

    Aikanaan joku vertaili mun camaron muovista sisustusta 911 porsseen jossa kuulemma parempi kabiini... koitin selittää että ehkäpä eri kohderyhmä ja myös hintataso, vaikka suomesssa autovero toki nostaa camaron luxus hintaluokkaan.
     
  4. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Suojelevan kauppapolitiikan takia eurokura on jenkeissä kohtuuttoman kallista ja toisinpäin.

    Joku Mustangi vertautuu täällä "oikeisiin" urheiluautoihin, niin ei ihme, että se haukutaan.

    Porschen tavallaan pitääkin olla kallis, muutenhan niillä ajais kaikki.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  5. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Mutta silleen, että mä miellän Porschen vielä jotenkin yksinkertaisempana omistaa, kuin esimerkiksi Ferrarin tai Lamborghinin.

    Käytetty Porsche voisi olla vielä myöhäiskeski-ikäisen keskiluokkaisen miehen tallissa, Fefe ja Lambo (tai jotain vielä eksoottisempaa, esim. Pagani) vaikuttaa tämmösestä urposta jo superautolta, joita ei näe kun julisteissa.
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Sivukysymys vaan. Mihin ikävuosiin sijoittuu "myöhäiskeski-ikä"?
    Ihan sillä, että missä vaiheessa se on itselle tulossa.
     
  7. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Keski-ikä
    Voisko ajatella, että se olis tuossa 55-65 ikävuoden välissä? Työelämässä ollaan jo "vanha, läski kusipää" -vaiheessa (sehän meillä kaikilla on tavoitteena) tai eläkkeelle jäämässä, lapset on lähteneet kotoa, koirakin kuoli. Jostain kivistää aamuisin. Erektio ei enää ole itsestään selvyys. Nyt voisi harkita matkustelua tai harrastelua.
     
    Seevu, Hoovee, Rannis ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. jänis2

    jänis2 3rd gear

  9. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Takamoottorinen urheiluauto. Meillä oli taannoin urheiluauto: punainen, italialainen, moottori takana (= Porsche), edessä poikittainen lehtijousi (= Corvette)......
    ...... tietysti Fiat 133 :p
     
  10. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Ja Suomessa maahantuoja teki turbo versionkin:) Vieläköhän olemassa ja tehtiinkö enemmän kuin yksi?
     
  11. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Kyllähän Possun hommaaminen ja omistaminen on yksinkertaista, itsekin sellaista olen harkinnut. Nyt kun olen seurannut 3 kaverini Possu harrastuksia, olen päättänyt unohtaa koko merkin. Noissa on siis todella paljon vikoja/heikkouksia, joita ei tuon hintaluokan autoihin pitäisi tulla. Vanhemmissa malleissa IMS (intermediate shaft) laakerin hajoaminen, joka johtaa koneen hajoamiseen. Sylinterin pinnoitteen kuoriutuminen (bore scoring) seuraus kuten edellä. Kaverilta hajosi manuaali aski Cayman S mallista. Hinta uudelle oli 16 000 euroa, Possu tuli vastaan 6000 eurolla. Auto minkä pitäisi kestää kovaa käyttöä ja urheilullista ajoa ei vaan sitä kestä. Toiselta meni PDK laatikko. Hinta tuplat manuaaliin verrattuna. Noiden laatikoiden hinnoilla voi jo ostaa toimivia harrasteautoja.
     
  12. Peeaa

    Peeaa Gearhead

    Taas joku tietämätön liike kauppaa Corvette Convertible -93:sta. Paitsi että auto on -90 ja Coupe. Sen kun myy jollekin toiselle asiasta mitään tietämättömälle, niin voi tulla ongelmia kun uusi omistaja menee esim. varaosia tilaamaan, kun LT1 koneen sijasta autossa onkin Tpi. Ja onhan se ulkoinen olemuskin erilainen...o_O
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Tää vissii?
    https://www.nettiauto.com/chevrolet/corvette/13651510
    En tiiä mitä luki millonki mut ny siinä lukee ZR-1 :D
    Aika edullinen oliskin jos olis ZR-1
     
  14. Peeaa

    Peeaa Gearhead

    No just tää. Aamulla siinä vielä luki Convertible. Mallivuosi edelleen väärä, -91 tuli facelift keulaan ja perään ja -92 tuli LT1 kone.
     
  15. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Niin,suomessahan vuosimalli määräytyy ensirekisteröinnin mukaan,tossakin käyttöönottopäivä on -93
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei, kun se on vaan käyttöönottopvm ja vuosimalli on oikeasti mitä on mutta muissa kuin jenkkivehkeissä sen määrittäminen voi olla hankalampi homma.
    Sitä ei tavallinen autonkäyttäjä edes tajua, että käyttöönottopäivä ja vuosimalli ovat eri asioita. Sitten kun hommataan varaosia jostain, kirotaan se tavarantoimittaja maanrakoon, kun ei tiedä edes mitkä osat kuuluu. No vika ei välttämättä olekaan siellä vaan ihan siinä käyttöönottopäivämäärässä, minkä perusteella tehdään oletus vuosimallista.

    Itsellä kun on ollut ylivuotisia autoja, niin yllätyin motonetin tiskillä rekisterinumerokyselystä: kuvittelin, että järjestelmä siellä katsoo valmistenumeron ja sitä kautta saisi oikean vuosimallin osan mutta ei, sehän vaan antaa "vuosimallin" eli käyttöönottopäivämäärän ja väärät osat.
    En tiedä vieläkö näitä uusien autojen kohdalla paljonkin tulee mutta vanhemmissa pitää kyllä autonomistajan tai osien hankkijana olla tarkkana.
     
    isalmela ja Peeaa tykkäävät tästä.
  17. Peeaa

    Peeaa Gearhead

    Vuosimalli ei määräydy missään maassa rekisteröintipäivän mukaan. Kyllä se mallivuosi määräytyy valmistusajankohdan mukaan. Käyttöönottovuosi voi olla jopa useamman vuoden myöhemmin näköjään.
     
    Catiska ja teddy99 tykkäävät tästä.
  18. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Lisäksi mallivuosi vaihtuu yleemsä aika paljon kalenterivuotta aiemmin. Mullakin ollu pari autoa jotka rekisteröity enen kuin vuosimallin mukainen vuosi on edes alkanu. Ja sitten myös toisinpäin olleita. Nykyään vissiin nuo ylivuotiset on aika harvinaisia, mutta alivuotisia on aika monestikin liikkeellä.
     
    Hoovee tykkää tästä.
  19. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Ensirekisteröintivuosi ja mallivuosi on kaikille selviä asioita. Mut se vuosimalli, autokauppiaat ja muut jobbarit käyttää vuosimallina joko mallivuotta tai ensirekisteröintivuotta riippuen siitä ovatko ostamassa vai myymässä.
     
    Ftw- ja teddy99 tykkäävät tästä.
  20. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Motonetista varaosia ostaessa se onkin ostajan tehtävä tietää mikä osa sopii omaan autoon. Muuten aika todennäköisesti saattaa tulla väärät osat. Varaosatiskillä olevat nuoret pojat vaikuttaa siltä, ettei niillä ole mitään käytännön varaosakokemusta. Lukevat vaan sen mitä tietokone sanoo. Sukupuuttoon on kuolemassa ne varaosaliikkeet, joissa pitkän linjan tietäjät tiskin takana myymässä. Ja jotka tietävät mitä myyvät.

    Tästä tulee mieleen tapaus, kun ostaja haki Motonetistä yleismalin bensansuodatinta (letkumalli), niin tiskillä myyjäpoika halusi ensin tietää rekisteritunnuksen. No sitä ei ollut, kun auto oli projekti. Myyjäpoika alkaa sitten selvittää mikä auto on kyseessä, että tulee oikea suodatin (osatarve siis yleismallin 8mm letkun väliin tuleva bensansuodatin). Ostaja kokeili myyjän tietämystä, ja sanoi, että BMW 327. Myyjäpoika tutkii ja tutkii, ja toteaa, että kyllä se oikea malli on 328, kun ei 327 ole olemassa. = tietokoneella näkyvissä. Tässä kohtaa ostaja joutui keskeyttämään myyjän tutkimukset. Vanhempi harrastaja tietää, että BMW 327 ei kuulu teinien kovasti suosimaan 3-sarjaan, vaan on vähän varttuneemman ja maksukykyisemmän harrastajan malli.

    Osien saannin suhteen se rekisteritunnus on kyllä Motonetissä aivan välttämätön: Joskus hain laturin hihnaa. Mukanani oli vanha hihna, jotta tulee varmasti oikea. Uutta hihnaa ei meinannut saada ennenkuin olin kertonut autoni rekisteritunnuksen. :odbiggrin: Aivan kuin hihnapinossa olisi ollut hihna, jossa on lappu, missä mun autoni rekisteritunnus kirjattuna. Mukana olleesta vanhasta hihnasta ei ollut apua?

    Ylivuotisiin autoihin törmännyt mm. kerran museokatsastettu Chevy van joka oli 3 vuotta "ali-ikäinen". Siis sama jos nyt MR-katsastettaisiin auto, joka ensirekisteröity 1995. Mutta kyseinen Chevy olikin lojunut jossain 3 vuotta valmistuksen ja ensirekisteröinnin välissä.
     
    Swinger ja viikinki75 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!