Nettiautosta bongattua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rüsselsheim, 28.4.2006.

  1. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Eikös tuota ratsuni 100aata kuten myöskin fiat 127kaa myyty uutena Suomessa monta
    vuotta sen jälkeen kun niiden valmistus tehtaalla oli jo lopetettu?
     
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    100A:ta myytiin ainakin, oisko ollu parisen vuotta vielä?
     
  3. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

  4. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

  5. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    [​IMG]


    Näköjään tuollaisiakin takavaloja ollut.
    [​IMG]
     
    Ismoskosmos tykkää tästä.
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    varmaan saman luokan mysteeri kuin se että miksi automaattipapatunturin laatikko voi pitää niin valtavaa ulinaa
     
  7. maddis

    maddis Gearhead

    Siellä Tunturin laatikossa on suorahampaiset rattaat. Sama oli Soliferin automaattilootassa. Ei riitä mopossa tehoa hukattavaksi vinohampaisiin rattaisiin ja samalla joutus tekemään jämäkämmän laatikon/laakeroinnin kun ne rattaat hakeutuu aina tiettyyyn suuntaan.
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jaa niin tämän mallin toyo?
    [​IMG]
     
  9. hantta

    hantta Gearhead

    Itselläni oli -90 luvulla käyttiksenä 120 y, kovasti ruostuvainen, ruma korimalli, ja aivan tosikiva kärry kaupunkipyörittelyssä ;)
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tuppaa nuo suorahampaisilla pyörillä tehdyt laatikot vinkumaan/vonkumaan/viheltämään, mutta syy ei ole hammastuksen puuttuvassa vinouskulmassa.. Syy on huonosti tehdyissä hampaissa.:confused:

    Tokihan nuo vinouskulmalla olevat hammastukset on yhtä huonosti tehtyinä hiljaisempia, kun niissä syntyy liukumaa myös aksiaalisuunnassa, eikä vain rynnön suunnassa, mutta ei tarkoita että olisivat huonompia tai heikompia kuin suorahampaiset. Päinvastoin.
    Liukuminen vaan aiheuttaa lämmönkehitystä(tehohäviötä) ja aksiaalivoimia.
    Tuo aksiaalivoima on luultavasti ainoa syy ettei vinohampaisia pyöriä ole laitettu noihin mopoihin. Aiheuttaisi "turhaa" monimutkaisuutta yksinkertaiseen/halpaan rakenteeseen. Tehohäviöt on niin minimaaliset, ettei niitä automaattimopossa huomaisi mitenkään..:D
     
    hantta tykkää tästä.
  11. hantta

    hantta Gearhead

    Mututuntumalla sanoisin, ettei Japanialainen ensiövetohammaspyörä ole huolimattomasti tehty, vinku tulee muusta syystä ;)
     
  12. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    ..kymmenen vuoden suunnittelukokemuksella sanoisin että suorahampainenkin hammastus saadaan käyttäytymään hiljaisesti.
    Tosin nuo mun pyörittelemät hammastukset on melko isoja, mutta mekaniikka niiden toiminnassa ihan sama.
     
    hantta tykkää tästä.
  13. hantta

    hantta Gearhead

    Silti olen sitä mieltä, ettei Datsunin sorvaajat ole tehneet vinkuvia etuvetodatsuneita huolimattomuuttaan, puhutaan muutamasta miljoonasta hammaspyörästä, joita sata-ampeerien matkassa tehtaalta on lähtenyt ;)
     
  14. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Hammastus tehdään vierintäjyrsinnällä, jolla pinnanlaaatu on tuollaisessa käytössä ollut jopa riittävä.. En tiedä mitä menetelmiä Datsun käytti -70-luvulla, mutta kustannuksia ovat varmasti koittaneet pitää kurissa mahdollisimman yksinkertaisilla menetelmillä.

    Jos halutaan hyvä pinnanlaatu, niin hampaille vielä lisätyövaiheena hionta:
    Kahdeksankymmentäluvullakaan käytössä ei ollut vielä kovin yleisesti profiilin muotoon timantoidulla kivellä hionta, vaan pyörät hiottiin vain kaarevalla kivellä, usealla hiontapistolla aksiaalisuuntaan. Tämä taas erottuu valmiista hampaan mikrogeometriassa profiilin portaina, jotka aiheuttaa värinää rynnön aikana.. -> taajuus on sellainen että se kuuluu vihellyksenä.

    Nykyään käytännössä kaikki hammastukset hiotaan profiilin muotoon timantoidulla kivellä ja nuo epäjatkuvuuskohdat jäävät pois.

    Pyörät on voineet olla laadukkaita mutta lopputulos surkea, nykypäivän mittapuulla.
     
    12345678910, miguelo ja hantta tykkäävät tästä.
  15. hantta

    hantta Gearhead

    Kyllä ralliauton laatikkokin pitää jumalatonta meteliä, tuskin mittavirheen takia?
     
  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Myös vanhan Minin laatikko mouruaa.
     
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ja GM- manuaalilaatikko Muncie M-22 mouruaa enemmän kuin M-20 tai M-21.
    Juuri sen takia, että hampaat ovat 22-versiossa suoremmassa kulmassa. Näitä asennettiin siis tehoversioihin, joskin nuo kaikki Munciet ovat kestäviä.
     
    hantta tykkää tästä.
  18. hantta

    hantta Gearhead

    Juu, on tullut oltua purkkiorjana ja puikoissa yhden kesän 66 kultaflake Cutlasissa, muuten äänipuolta hoiti m 21: sen lisäksi 2x 4 bbl ja peltisarjat ja ilmatötteröt läpi pellin (muovin) :d
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    miksi toi automaagi on ainut mikä kiljuu mutta vastaava 3v loota ei kilju tai 4v? kaikissa suorat hampaat.
     
  20. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

Kerro tästä muillekin!