Nokan sisään ajo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja p0ks, 15.7.2016.

  1. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Elikkäs ruvettiin ajaan nokkaa sisään xe274h 454:sessa ja 5min. Jälkeen rupes keittämään kone ja piti lopettaa siihen ja lisätä tuulettimia syylärin eteen että pysyis lämmöt kurissa. Tämän jälkeen jatkettiin ohjeitten mukaan kierroksilla sen n. 25min.
    Voiko tuo koneen sammutus pilata nokan ja miten rupee käyttäytymään jos on mennyt nokka sileeksi?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos joku vamma on tullut niin se seviää vasta joskus paljon myöhemmin.
    Ite ajoin joskus kauan aikaa sitten koko kesän katukisat 305magnum laahurilla, viimisessä kisassa kulku hyyty pikkasen ja syy oli yks loppuun kulahtanu nostaja/nokkapari. Ja taatusti ne on kulunut pikkuhiljaa eikä kertapieraisulla vaikka oireita en huomannutkaan.
     
  3. max

    max Double Gearhead

    Ei siinä mitään ole pilaantunut,kun olet vaan heti startista saanut sen pauhaamaan,ja sinne 2000 rpm.molemmin puolin olet sitä vuorotellut.
    Jos se olisi vammautunut,niin se olis tapahtunut jo siinä ekan 5:n minuutin sisällä väärällä kohtelulla.
    Voit nukkua yösi rauhassa.
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Eikä se taida olla maailmanloppu myöskään jos ei lähde laakista tulille, itellä ei ainaskaan lähtenyt. Rempan jälkeen nyt 3 kesää vissiin ajeltu turhia säästelemättä ja vielä se käy ja kukkuupi.

    EDIT: Niin ja oma sisäänajokin loppu ~13min kohalla totaalisesti ja siihen jäi ne sisäänajot sit. Mutta vielä rokkaa
     
    Muokattu: 16.7.2016
  5. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Ei se ikävä kyllä lähtenny heti käyntiin, 10sec ainaki sahausta kun ei saannu jostai syystä heti bensaa. Nyt kuulu tyhjäkäynnil pieni kolkotus joka loppu ku anto kierroksia vähän, oisko nostaja voinut mennä? Myös konetta ilman tulppia pyörittäessä(dampperista) kuuluu epäsäännöllisesti metallinen kolaus. Jos ois menny joku laakeri tai vastaava ni eikö sen pitäs kuulua jokaisella pienellä koneen pyöräytyksellä sekä jatkuvasti?
     
  6. SauliK

    SauliK Gearhead

    ota filtteri auki, jos jotain on menny niin sieltä se löytyy
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos käsin pyörittäessäkin kolahtelee, niin epätodennäköistä että se laakereista tai nostajasta olis peräisin.
    Tulis mieleen että veivi hipoo öljypohjaan/loiskelevyyn tai startti vetolevyyn. Paha sanoo kun ei tiedä tarkkaa soundia.
    Myös matala isovälyksinen mäntä voi lotkahdella aika hauskasti.
     
  8. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Selvittiin säikähdyksellä, oli vetolevy löystynnyt turbiinista..
     
  9. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Seuraava ongelma, ei lähe enää käyntiin tuplajousien asennuksen jälkeen niin voiko hydr. Nostajien pre loadin säätö mennä vituiks esim liikaa että ei lähtis enää käyntiin? Bensaa tulee kyllä ja sytkään ei ole koskettu. Voiko sytkä pyörähtää jotenki vituiks kun tuli dampperista pyöriteltyä konetta että sai nokan oikeeseen asentoon jousien vaihtoa varten.
     
  10. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ei voi jakaja mennä vituiks. oisko joku preload jutska GM äijät vissiin tietää.

    Hommaa mopari, ni tietää mistä särkyy.
     
  11. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Samaa täs sahti päissäni mietin.. tosin eihän tuo rikki oo mennyt on vaam käynnyt säätö virhe ;)
    Säädin ohjeiden mukaan pre loadin ja sit pyöritin muuten konetta ja varmistin et kaikki pyörii nätisti ja huomasin et keinut on löystynny ja taas kirrasin tiukaks ja puol kierrosta lisää.
    Eli otanko sen puol kierrosta löysälle nyt? Eikö kun kone käy niin nostajat täyttyy ja kiristää sen keinun välyksen?
    Anteeksi taas sekavat kirjoittelut mut väsyneenä ei tuu mitään järkevää tekstiä..
     
  12. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Asun tosi pienessä kaupungissa Päijäthämeessä. Harrastan pääasiallisesti amerikan autoja, vähän moottoripyöriä myöskin. Mulla on maailman parhaat naapurit. Johtuu varmaan siitä että minä autan aina naapuria riippumatta mikä sen naapurin ongelma on. Pyrin hoitamaan ongelman.... Kunnes kadun vastapäätä muutti....UUSI NAAPURI

    Kyhäsin autotallissa rallimoottoria tietämättä tuosta nykyisestä uudesta uhkasta.

    Kevät tuli ja oli aika laittaa tulille, ei ainoastaan uusi moottori, vaan uusi projekti.

    Aspen 6 to V8 ptoject.

    Nokka-akselin sisäänajo edellytti 45min /2000rpm joka suoritettiin.
    Homma tapahtui 12,30 -15,00 välisenä aikana

    UUSI NAAPURI soitti mulle poliisit, ku olin huudattanut autoja ja moottoripyöriä ympäri vuorokauden.

    Poliisi totesi tosin käynnin turhaksi, todettuaan perheeni ja minut täysijärkisiksi sekä tarkastettuaan aspenini olevan harrasteauto kehoitti minua jatkamaan valitsemallani uralla.

    Eli 45 min ja 2000rpm ni hyvä tulee.
    Saatoi olla ettei mulla ollu äänenvaimennus päällä, vitun ininää silti.
     
    Muokattu: 17.7.2016
  13. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Pyöriikö ne tönärit silleen ihanan naheesti kun säätelit kuntoon.
     
  14. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Sit kun tönäri ei enää pyörinny ni 1/2 kierrosta päälle. Sit kun olin konetta pyörittänny ni kokeilin keinua ja huomasin että heiluu niin kirrasin sillain et ei enää heilu ja taas 1/2 kierrosta päälle. Voiko olla nyt liikaa kiristetty ja jää venttiilit auki?
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Voi, sen tönärin kuuluu löystyä hetken päästä ja pyöriä sormivoimin. Nostaja tekee ite "0" säädön preloadin säädön jälkeen.
     
  16. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Eli löysätään siis. Tuntu vaan hurjalta kun keinu heilu kiristyksen jälkeen vähän ni hätäpäissäni sit kiristin lisää..
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu alota alusta eli kaikki ihan löysäksi ja sitten kun tönäri jäykistyy niin se preload vain kerran. Nyt kun nostajat on täynnä niin venttiilit aukeaa kun sen preloadin veivaat mutta niin kuuluukin tapahtua. Hetken päästä nostaja päästää liian öölin pois ja venat menee kiinni.
     
  18. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Oisko pitänny nostajat jotenkin tyhjätä kun rupesin uudestaan pre loadia laittamaan? Tehtiin niin että keinu ja tönäri löysälle ja sit sillain et kun tönäri ei enää pyöri sormin niin 1/2 kierrosta päälle.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tunnustele sitä preloadin aloituskohtaa mieluummin selvästä välyksestä, kun siitä tönärin pyörimisestä. Oon ite huomannu, että tönäri pyörii ihan sujuvasti, vaikka ollaan jo preloadin alueella.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tässä taapauksessa nostajat on jo täynnä ööliä ja tönäri lopettaa het pyörimisen sormin kun preloadin säätää.
     

Kerro tästä muillekin!