Non fullsize ohjaussimpukat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja sbf, 18.9.2009.

  1. sbf

    sbf Gearhead

    Juu eli muistelkaas ja kertokaa missä vehkeessä oli nopein simpukka?
    Lähinnä olen löytäny että olis 16:1 ns.neljänkierroksen malli mutta onko nopeampaa?
    Onko missään mallissa ollut tehostettua simpukkaa eli ns.integral mallia?
    Sais heittää ne polkupyöränpumput helsinkiin sieltä raidetangosta.
    Ja tarkennuksena siis mustang fairlane cougar maveric granada ym sopivista osista on siis kyse!
    Hyväkuntoista sais kaupitella mulle.
     
  2. Torino69

    Torino69 3rd gear

    Löytyisiköhän täältä jotain apuja:

    http://www.buy-steering.com/Ford-Mustang.htm

    Kyseessä siis Ford Steering Box Tag Numbers / 60's and 70's Mustang, Cougar, Comet, Fairlane, Falcon, and Montego

    ja kertoo missä vehkeessä mitäkin on ollut, ei tosin näytä täydelliseltä luettelolta.

    Itse odottelen että TCP ottaisi mallistoonsa rack&pinion -kitin Fairlaneen/Torinoon, lupasivat että ensi vuonna olisi saatavilla.
     
  3. sbf

    sbf Gearhead

    Joo no tuolta selvis paljo ja tieto lisää tuskaa.Perk niissähän on saginaw (gm)sisäkalut.Taitaa olla helpoin kun hommaa sen shelby quick steering kitin.Eli pidemmät idler ja pitman armit.Saa kaupitella semmosia.
    Himottas saada vähän nopeampi ohjaus tohon fairlaneen (63)vaikka se tehostettu onkin.
     
  4. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

  5. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

  6. sbf

    sbf Gearhead

    Tulipa luettua chilton´s fairlane/tornio 62-75 repair/tune-up guidee ja kuvista päätellen 72 siirryttiin integral malliseen simpukkaan.Niin,käykös se noihin vanhempiin pulttijaon puolesta?
     
  7. Torino69

    Torino69 3rd gear

  8. sbf

    sbf Gearhead

    63 fäirlääneen olis tulos niinkuin ylempänä jo kerroin.Siinähän on tehostettu ohjaus eli varmaankin 16:1 välitys ja lyhytakselista mallia.Lähinnä parempi ohjattavuus hakusessa kun toi on rempan tarpeessa (lue vetelee minne sattuu 225-17 gummeilla)Pyöränkulmiakin on tullu säädeltyä mutta toi klappi pitää saada pois.Simpukan varovainen säätö ei auttanu.Tohon raidetankotehostimeen ei voi laittaa quick steering kittiä kun sylinterin liikevara(siis sylkyn nivelen)ei riitä.Kiitti linkistä.
     
  9. sbf

    sbf Gearhead

    Jaahas,palataanpas asiaan.Mimmosia pyöränkulmia olette noihin faikku torino ym laittaneet.Lähinnä caster camper.Nyt on omassa reilusti neg camberia ja neg casteria mut tuntuu että on bumb steeringiä melko paljo.toimiskohan paremmin pos casterilla jolloin olkavarren nivel olis enempi linjassa sisemmän raidepään kanssa? Tää ilmiö pakotti siirtymään takasin 15tuumasiin kun pitii 17 tuumasilla "ajaa" kokoajan.
     
  10. sbf

    sbf Gearhead

    Yksinpuhelu jatkuu:Nähtävästi leveet gummit vetelee aina ainakin näillä kivisen ja sorasen aikusilla ripustuksilla.On tullu nyt testattua neg ja pos casteria ja camperia ja toteemuksena että pos casterilla raidepäät kyllä saa suoraan ettei ne vaikuta auraukseen jousituksen eri asennoissa mutta sitten toi ylä ja alatukivarsien pituus ero tekee bump steeringiä.ei se huono ole ajaa pos casterilla mutta sopiva neg caster laittaa raidepäät sopivasti vinoon että se kumoaa tukivarsien tekemän muutoksen auraukseen.Nähtävästi kaikke te muut tyydytte tehdas-arvoihin ja ominaisuuksiin mutta minä en.Palaan asiaan kun pääsen oikein nelipyöräsuuntaimella testaamaan parhaan set-upin.Niin sitte lopputoteemuksena:pieni klappikaan ei häiritse jos kulmat ja auraus pysyy stabiilina.
     
  11. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Pyrippä näihin arvoihin niin menee suoraan kuin luotijuna :rotfl: .

    Camber 1/2 astetta negatiivista.
    Caster niin paljon positiivista kuin vaan saat aikaiseksi. Vänintään 1/2 -2 astetta kuitenkin.
    Aurausta saa laittaa 10 minuuttia puolelleen.

    Näillä menetelmillä ja arvoilla olen säätänyt useamman '65-'67 Mustangin, yhden '64 Cometin ja jotain General Mistake autojakin ja yksikään ei ole valittanut tai tullut lyömään jälkeenpäin :rotfl: . Joko eivät ole uskaltaneet tai kehdanneet tai sitten ovat olleet hyviä ajaa säädön jälkeen.

    Tehdas arvot on museomiehiä varten, mutta jos autoilla ajaa tämän päivän renkailla, niin silloin arvot on ihan jotain muuta kuin kirjojen rättirenkaille tarkoitetut arvot...
     
  12. sbf

    sbf Gearhead

    On kumma jos gm vehkeestä tulee hyvä samalla set-upilla koska:Jos ei nyt vanha nova ole ollu niin niissä yleensä on raidetanko etupuolella joten caster vaikuttaa erilailla.Mä säätelin taas piruuttani lisää ja vedin pos casteria oikeen perkeleesti (tässä yksilössä riittää säätövaraa) ja aurausta vähän ja vähän enemmän.No miten kävi? Ei se ole hyvä ajaa.Illan päätteeks lekalla niin paljo neg casteria ku saa ja neg camperia sopivasti.Käytin varmaa silmämääräistä mittausta :rotfl: Tulos? Menee suoraan, kurvaan saa vetää kovaa yhdellä kädellä ohjaten, ohjausvaste just bueno jos toki ei tod ole enään niin köykänen käänneltävä mutta kaikki levottomuus on tiessään.Tätä set-uppia voi nyt empiiristen kokeiden jälkeen suositella.
     
  13. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Heh, mites on ohjauksen palautuvuuden suhteen. Tuo Neg Caster ei voi olla hyvä asia pitemmän päälle.... :eek:
     
  14. sbf

    sbf Gearhead

    Palauttaa todella hyvin.Miten niin ei voi olla hyvä juttu?
     
  15. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

  16. sbf

    sbf Gearhead

    Onkohaa meillä nyt puurot ja vellit sekasin? Tossa linkin kuvassa casteri on minun käsittääkseni negatiivinen vaikka jos ton tekstin oikein tajusin niin sen mukaan se on positiivinen. :eek: Jokatapauses mä olen säätäny nyt vehkeen niin että ylempi pallonivel on taaempana kuin alempi ja ..... perkele mä tulen jokupäivä tarjoomaa koeajon niin toteat itse. :wink:
     
  17. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Aivan oikein. Nyt sulla on mahdollisimman paljon positiivista Casteria ja se tekee autostasi paremman ajettavan!!! :rotfl: Jos yläpallo olisi alapalloa edempänä, niin silloin sulla olisi negatiivista Casteria ja se taas tekee autosta kauhean, jopa hirveän ajettavan...

    Olin muuten 99,9 prosenttisen varma, että käsitteet oli mennyt sulla sekaisin. Mä sentään teen näitä töikseni melkein joka päivä...
     
  18. sbf

    sbf Gearhead

    Joo hyvä muisti mutta pirun lyhyt:Määkin aikoinaan pari vuotta työkseni säätelin kulmia mutta niin vaan unohtuu.Piti äsken oikeen shop manuaalista asia tarkistaa. :rotfl:
    Kerros nyt asiat muistavana että mihin suuntaan kaartoharitus muuttuu kun casteria lisää?
     
  19. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Siinäpä tuo on kerrottu...
    http://www.vhtracing.com/kulmatkaartoh.jpg

    Harvoin tota tulee mietittyä. Se on mitä se on ja Camber, Caster ja Auraukset säädetään jos on tarvis ja sitten vaan radalle. Tai sitten vaihdetaan 3000-5000 eurolla osia ja säädetään uudelleen ja vasta sitten radalle. Näin meillä... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!