Nopeuden rajoitin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja hzemax, 1.4.2010.

  1. Ck

    Ck Gearhead


    1.10.2001 alkaen dieselit pois lukien ne jotka täyttää carb-vaatimukset(moottorissa tarra).
    1.1.2005 alkaen kaikki.
     
  2. Hoovee

    Hoovee Gearhead

    Vanha viesti, mutta ei kyllä ihan heti uskois että ollaan autofoorumilla... Eihän tossa ollut mitään ideaa, alusta lähes loppuun asti käsittämättömiä oletuksia.

    kun on tarpeeksi tehoton kuorma-auto/yhdistelmä, niin sellaisella ei kyllä ylipäätään meinaa saada vauhtia rajoittajalle asti.
    Ainakaan nykyiset autot ei mitään syöttöä katko, ja vaikka katkoiskin niin mistä se "tumma utu" tulisi? siihen kyllä tarvittaisiin polttoainatte, ja paljon.

    Siis jos alamäessä rullaa yli 89kmh ja "rajoitin pärähtää" niin pykälletään? miksi helvetissä? kierrokset tappiin? se ei kyllä vaikuttais mitenkään kulutukseen, mutta jos joku noin tekee niin onnea uravalinnassa.

    Se on totta on isompi moottori ei nyykähdä niinkuin pienemmät, ja sen takia kulutus voikin olla pienempi tehokkaammassa vetäjässä. mutta ei se mitenkään rajoittajaan liity, vaan siihen että tasainen nopeus on aina taloudellisempaa kuin jatkuva nopeuden vaihtelu; hyytyminen ja siitä seuraava kiihdyttäminen matkanopeuteen.


    Itse olen joskus n.10v sitten ajallut ppv-yhdistelmällä tutkaan 93kmh suoralla tiellä, sit poliisi halusi katsella kiekkoja.. siinä autossa ei toiminut rajoitin lainkaan, ei ollut vakionopeudensäädinta ja kaasu oli vaijerilla. Se poljin oli niin vammaisessa asennossa, että vaikka mulla oli penkki ihan takana niin oli vaikea ajaa alle 100kmh, kun nilkka oli tyhmassa kulmassa ja puutui.
    kun nilkan laittoi suoraksi niin mentiin reilusti yli 100kmh.
    Vähänkin fiksumpi olis tajunnut niitä kiekkoja katsellessa ettei siinä autossa ole rajoitinta, kun kiekkojen nopeusviiva ei pysähtynyt missään kohtaa, vaan oli koko ajan sellaista sahalaitaa 85-100kmh.

    Mutta eipä se sheriffi mitään sen enempää ihmetellyt, sain vain ylinopeussakon :)
     
  3. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Vanhoissa romuissa joissa mittarikin vispaa miten sattuu on ollu rajoittimet hankalia, eräänkin kerran sellasella ajanu jossa ei tienny nappaako rajotin 82 vai 88 km/h, koita nyt sillä ohittaa. mutta kai nykykalustoa voi ajaa lepposasti rajotinta vasten jos haluu?

    Mulla on pakussa säädettävä rajotin avustimena ja se on ihan loistava keksintö, voi keskittyä liikenteen seuraamiseen kun ei tartte vilkuilla mittaria, laskee vaan menemään kaasu pohjassa ja auto menee eleettömästi niin ylä- kuin alamäetkin tasasta nopeutta. Oikeestaan paras keksintö mitä autoon on tullu sitten ratin jälkeen. Mutta ton voikin ite säätää mihin haluaa ja näpäyttää helposti pois päältä. Parempi kuin mitkään adaptiiviset älyvakkarit, toi oikeesti avustaa kuljettajaa eikä yritä ajatella sen puolesta. Joskus yksinkertainen on parempi.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Olen todennut tollasen suomessa turhaksi.

    Heti kun sen saa päälle huomaa että voi perse edessä menee joku 70 kmh.....no ohi pääsee, sit taas huomio kun kuorkki on edessä ajamassa 90 vakkari pois. Taas pääsis 100, jaahas nyt joku vetää kärryä 80kmh, seuraavaksi traktori ja mopoauto ja joku vanha pappa.

    En ole ikinä ymmärtänyt vakkarin hienoutta, aika yliarvostettu varuste mun mielestä. Rattia kuitenkin tarvii käännellä niin sama vaiva painella kaasuakin. No kyllä sitä käyttelen jos autosta sellanen löytyy muttei se hirveemmin ajoa ole helpottanut.
     
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Laita semmoinen Vakkari joka ottaa etäisyyden huomioon ja kokeile.
     
    AnHie65 tykkää tästä.
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sais tulla sellanen mikä tekee myös ohjauksen niin voisi käyttää ajoajan johonkin muuhun. Mikäli siis automaattiohjaukseen voisi luottaa.

    Ei toi adaptiivinenkaan vakkari poista sitä että mun täytyy olla silti ratissa kiinni ja kytätä tietä. Samalla vaivalla painaa kaasuakin siinä samassa
     
  7. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Taas tätä samaa "kaikki kaasarin jälkeen keksitty on paskaa" - jargonia.. :odroll:
     
    urho3 ja Aslak tykkäävät tästä.
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    Eikös oo jotain autoja jotka ohjaa kaistojen välissä.
     
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    Mä kyllä laitoin vakkarin kaasari autoon. Vakkari makso 3kertaa enemmän ku auto.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  10. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Tuo rajoitin on vähä kaks piippunen juttu. Hankala vähä Ku tien tukkona ja toisinaan vaarallisia ohituksia näkee. Eteenkin jos monta rekkaa peräkkäin.

    Tosi jos rajotinta ei ois. Nykyäänkin rekat tuuppaa perseessä työntävän vauhtia jos rajotusten mukaan ajat. Ne ajais sit kovempaa eikä pysähdy nii nopeaa ja jos Ei olis rajotinta ni ajais sen mitä kulkee. Lähtiskö sit luistamaan herkemmin?
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En ainakaan itte ole saanut mitään hyötyä 40- luvun jälkeen tehdyistä autoinnovaatioista.

    Ei mulla silti sitä vastaan ole mitään mikäli joku kokee saavansa hyötyä egr venttiileistä, katalysaattoreista, DPF suotimista, ad blue sumutuksesta, ilmapumpuista, turvavöistä, airbageista, infotainment systeemeistä, vakkareista, sähkösäätösistä penkeistä ja muista mitä nyt ton jälkeen on tullut. Mulle noi ei ole tuonut mitään lisäarvoa. Ei silti ettenkö noita käyttäs jos autossa joku noista sattuu olemaan.
     
    Muokattu: 23.3.2017
    Nikuzai tykkää tästä.
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    On varmaan, muttei varmaan sellasta ole että voin mennä takapenkille ja laite ohjaa kohteeseen.
     
  13. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Semmonen mietityttää noista varusteista...... jos ois tottunut ajamaan pelkästään noilla mukavuus autoilla. Kaista vahdit .absit luisto estot ynnä muut. Eli ei koskaan ilman niitä.

    Sattus tulemaan vika. Talvella oikein liukkaalla kelillä. Osaisko turvallisesti tuoda kotiin/korjaamolle sen?
     
  14. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Jotkut lisä varusteet on iha hyviä. Esim ohjaus tehostin/jarru tehostin.

    Toki ABS ja turvavyöt ja air bagit ei kovin huonoja ole. Niitä en kyllä ite käytä mut kuitenkin.

    Egr hiukkas suodattimet ynm ei ole hyvää.

    Mut Ruisku on kuitenni iha hyvä....
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Itelle tullut vastaan fiat;issa sellainen rajoitin josta joku aikaisemmin kirjoitti, et alamäessä päälle ja sit pykälletään ylämäkeen

    Tosin hiivatissa ei ollut vaikutusta kun fuso;n 3 litranen murjo voimaa tiehen

    Mutta siinä jos laskit alamäessä vauhtia yli 88 kytki rajoittimen ja syötönkatkaisun lopetti vasta 78Kmh;ssa, siinä jos yrität 60tonnista 280 heppasella ylämäkeen varmasti haetaan mustaa putkesta ja kepitetään
     
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    Gsm ohjattu eberi on hyvä. Niitä tuskin oli vielä 40 luvulla. Ja turha väittää että johto on mukavampi tai raapustaa laseja työpaikan pihassa. No löytyy tuohonkin kohta vänkäysmomentti.
     
    Mikkis tykkää tästä.
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Veikkaan että kyllä, ainakin luotan ihmisten järkeen tossa kohtaa.

    Ainoa vaaratilanteet jotka tulee myös mukavuusautolla on siinä jos menee paniikkiin eli jarru pohjaan ja APUAAAAAAA! Tietty ne älylaitteet sitten koittaa korjata sen mitä pystyy.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Se on ihan hyvä tai sitten ajastimella oleva. Käyttäisin jos olisi (käytin kun oli) mutten silti sitä pidä kriteerinä auton valinnalle saati että autooni sellasta laittasin.

    Johto+ajastin tai johto+gsm on myös ok ratkasu.
     
  19. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear


    Tuo on kyllä hyvä tarvitsevalle. Eteenkin jos jossain metsässä töissä.

    Ite en tarvi ku lyhyt työ matka pysyy aamulla paremmin hereillä ku kylmä auto
    Tosi semmonen huono puoli (käyttäjässä) jos on iha lyhkästä ajoa ni ihmettelevät ku ei lähe käyntiin Vebastoa käytetään ja dieseli auto. Ja 2 km työ matka

    Sais vaan olla halvempia nuo eberit/vebastot. Eikä tarttis korjata niitä vaan aina heittää uuden tilalle ni ois hyvä.
     
  20. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    On tällasiakin. Kilometrikustannuksen on toki ihan muuta, mut silti.

    Viimeks nukahdin sinne takapenkille, perillä se sit ravisteli hereille ja pyysi maksun.
     

Kerro tästä muillekin!