NOSsejen lisäyksestä autoon ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ihka, 1.6.2016.

  1. ihka

    ihka 2nd gear

    Kun "nossikaasua" syötetään autolle niin tuleeko normibensansyöttöä lisätä samalla ?
    Eli joutuuko auton kartat ajamaan uusiksi jos NOSsit lisätään jälkeenpäin toimivaan autoon ?
    Ihan kujalla koko NOSsijärjestelmästä :(
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllä, lisää bensaa samalla.
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Olettaisin et kyse on ruiskuautosta?
    Joissain ruiskuissa riittää korjausvara esim 50hp sarjoille, dry setti.
    Yleensä tuosta ylöspäin pitää olla wet systeemi, eli missä lisäbensa ruiskutetaan omalla suuttimella.
    Wet sarjoissa riippuen moottorista/imusarjan rakenteesta yms yms, esim VW Vr6, pitää olla 125hp/150hp ylöspäin sit joka imukanavaan omat nos ja bensasuuttimet, et seos jakaantuu tasaisesti.
     
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    ilokaasu ei yksin voimaa lisää. Eli jos haluut tuplata tehot pitää tuplata myös bensamäärä. Ilokaasulla tuot vaan sille bensalle lisähappee
     
  5. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    minun lapsuudessanihan nämä ilokaasut meni kiven ja kannon alle
    onko tähän tullut nyt joku poikkeus
    onko näitä taas saatavana siviilien käsiin?
    noh empä ole kyllä itse kaasuja virittelemässä
    mutta iha uteliaisuuttani kysyn:confused:
     
  6. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Täältä joskus lueskelin, et ilokaasut laitteineen saa olla autossa, mut kadulla ja tietty katsastuksessa ne ei saa olla toiminnassa.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itsellä oli 5 vuotta kaasut autossa ja aina katsastuksessa paikoillaan. Ohje oli, ei saa olla välittömästi käyttöön otettavissa. Eli sulake irti ja letku irti pullosta.
    Katsastuksessa ottivat kuvat järjestelmästä "koulutus tarkoitukseen".
    Tosin kukaan ei tiennyt rangaistusta, jos järjestelmä olisi kadulla käyttökunnossa. Kysytty ihan useammalta LP poliisilta. Useimmat oli sitä mieltä, että ei kiinnosta, eivät edes tunnista kyseisiä vehkeitä, eivätkä ollut kuulleet että ketään olisi ikinä kadulla rangaistu.
    Ja pulloja saa täytettyä useammassakin paikassa nykyään.

    Imuputki/imusarja hieman viileä :) Toi oli vähän pidempi veto oikein kosteana ukkoskuuropäivänä.
    [​IMG]
     
    peltsi ja bottipoika tykkäävät tästä.
  8. peltsi

    peltsi Gearhead

    Kyllä noita voi ostaa ihan kaupasta ja on laillisia radalla. Eikä niiden kuljettamista ole kielletty yleisellä paikalla eli kun pullon letkun irroittaa niin ei oo katsurillakaan sanomista.
     
  9. fenix

    fenix 3rd gear

    Sain viime kesänä hylkäyksen katsastuksessa ilokaasuvermeiden takia.
    Olin lukenut jostakin että pullo ja suuttimet eivät saisi olla kiinni.
    Konetilassa oli solenoidit ja bensa-/kaasuletkut näkyvillä ja kiinni kuten ylemmässä kuvassa.
    Aluksi katsastajakin oli mietteliäs ja päästi läpi, mutta juoksi pihalle perään hylkylappu kourassa.
    Soitin trafiin ja sain puhelimen toiseen päähän jonkun asiantuntijan.
    Hänen kanta oli, että hylkäys on perusteltua.
    Ilokaasulaitteisto ei saa olla kytketty kiinni missään muodossa.
    Onneksi noi laitteet on helppo ja nopea purkaa katsastuksia varten pois.;)
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Noissakin tuntuu olevan eroja sit.
    Mulle kanssa katsuri eka kerralla sanoi ettei pullo saa olla kiinni. Kysyin onko se sit turvallista kuljettaa sitä irrallaan jalkotilassa, kuin sitä varten tarkoitetussa telineessä. Ja mikä määräys muka kieltää sen kuljettamisen telineessä, mutta sallii sen olla irrallaan autossa?
    Ja sit se sano, että saa olla kiinni.
     
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Hiukka pohdituttaa hassukaasujen asennus omaan autoon, kaasusetti kun olisi valmiina (pl pullo) hyllyllä.
    Kyseinen setti on Holtzman PCT setti 100hv shotilla. Tarkoitettu alunalkaen 4syl nelitahtimoottorikelkkaan. Mutta, eipä setti tiedä onko moottorina kelkka vai auto, saati sylinterilukuakaan kun kurkkujakin on sama määrä ;)

    Holtzmanin setissä on pari hyvää puolta, huonoista ei minun tietotaidolla tiedä.
    Hyvät on siinä että setti ei vaadi pullon lämmitintä koska pitää itsessään sisällä paineenalentimen jolla suuttimille viedään huomattavasti matalammalla paineella kaasu, eli pullon paineen vaihtelulla ei ole väliä.
    Toinen hyvä puoli on siinä että kaasun paine ohjaa myös polttoaineen tuloa. Jos ei ole kaasua, ei myöskään ylinmääräistä bensaa syötetä koneeseen. Ja muutenkin AFR kaasuilla on säädettävissä ruuvareilla säätöruuveista.

    Asentaminen vain hieman mietityttää. Nuo NOS suuttimet (2kpl) on tarkoitettu asennettaviksi ennen kaasutinta, ilmanputsarikoteloon. Onko tämä ongelma? Bensasuuttimet (4kpl) taas on tarkoitettu asennettaviksi kaasuttimen jälkeen, välilaippaan.

    [​IMG]

    Suuttimia on kaksi ja molemmat antaa aika leveän sumun joka sekoittuu ilmaan hyvin.

    Moottorikelkassa ei ole ollut kaasarin jäätämisongelmia tai muutakaan vastaavaa noiden kanssa, mutta onko auton kanssa oletettavissa jotain ongelmia?
    Tietenkin moottori voi muuten poksahtaa kun sitä vielä vähän lisää kiusataan kaasuilla, SBM 340 lohkon rajat kun ei niin valtavan korkealla ole.
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Toi jäätäminen voi olla ongelma. Se vetää kummiskin imuilman aika kylmäksi. Jäätä kaasarin sisällä, ei saa bensaa ja poks.
    Pullon lämmitin ja purge systeemit on turhaa hifistelyä sillon tällön kadulla käytettäessä.
    Mutta RPM kytkin WOT lisäksi on kyllä hyvä kadulla.
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Voin toki upottaa nuo hassukaasusuuttimetkin siihen kaasarin ja imusarjan väliin mutta siellä ne sotkee ilman virtausta hieman.
    Kelkkojen kaasareissa ei ole ollut jäätämisongelmia mutta onhan nuo luistikaasarit toki hieman erillaisia rakenteeltaan.

    RPM kytkin on hyvä pointti.
     
  15. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Näköjään toimii kaasarinkin päällä.
     
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Hyvä artikkeli, tuosta sai vinkin miten suunnata suuttimet. Elikkä kaasut kehiin kesäksi. Pitää homata 20lbs pullo jostain, muuta minulta ei puutu.
     
  18. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    mitäs tollanen ilokaasupullon täyttö maksaa? ja onko jossain listaa paikoista joissa se onnistuu?
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei ole listaa, hieman vaati salapoliisi työtä.
    Itsellä maksoi 80€ per täyttö Pirkanmaan suunnalla n. 8v sit. Eli hinnat voi olla noussu.
     
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Minä täytätin 4v sitten kaksi pulloa tuolla samalla hinnalla (yhteensä) Satakunnan suunnalla.

    Täyttöpaikkoja on eri paikoissa ja ihan googlellakin niitä löytää. Saisin käsittääkseni itsellenikin luvat hassukaasun ostoon mutta kompressoriasema/pullin vuokra maksaa sen verran että vähäisellä käytöllä se ei kannata.
     

Kerro tästä muillekin!