Öljypohjaan tyhjennysroppu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja timppa, 29.1.2005.

  1. timppa

    timppa Gearhead

    Mihin kohtaan kannattaisi hitsata 904:n vakio öljypohjaan tyhjennysroppu vai onko tämä taas ihan makuasia? (Alaspäin tuskin kannattaa laittaa, jää pian matkalle)

    Onko tuo öljypohja ihan tavallista peltiä, että passaa ihan 3/8" takorautamuhvi ja tulppa?

    Vääntyykö öljypohja herkästi?
     
  2. -TH-

    -TH- Gearhead

    tee siihen pohjaan loiva ura, vaikka halkaistusta putkesta ja hitsaa se pohjaan ja siihen sorvattu holkki jossa joku jenka, käytännössä joku iso mutteri ja siihen pultti toimii. pistä proppu takaseinään.
    ensiis lähtisi putkiliittimiä (valettuja?)hitsaamaan peltipohjaan.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Anteeksi maalaisuuteni, mutta miksi lootan öljypohjaan pitäisi asentaa tyhjennysproppu?
     
  4. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    miksiköhän ?:odroll:
    miksi ei ?
    miksi laatikossa on öljyä ?
    miksi maapallo on pyöreä ?
    mitä käy jos laatikossa ei ole öljyä ?
    mitä käy jos laatikossa on huonot öljyt ?
    olisiko syytä vaihtaa öljyt joskus ?
    onko öljyt helpompi valuttaa propusta pois ?
    vai onko kivempi valutella laatikkoöljyt ympäriinsä ?

    KOSKA SE PROPPU VAAN ON NIIN P..KELEEN HYVÄ ÖLJYÄ VAIHDETTAESSA! :mad: :mad: :mad:
     
  5. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    minä pirasin lootan "takaseinään" 12mm reijän ja hitsasin siihen 12mm mutterin, pitäs toimia (kun sinne laittaa kupariprikan) :-?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    ja hyvin onnistuu ilman proppuakin....
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ota nyt hyvä mies se hernemaissipussi pois nenusta :odroll:

    Kun se öljypohjakin on otettava pois öljynvaihdon yhteydessä, niin eikö se öljy siinä samalla poistu sieltä?

    Onhan tietty vähän "siistimpää" valuttaa ne propusta, mutta jos vaikka öljyt vaihtaisi pari kertaa vuodessa, niin onko se nyt vaivan arvoista lähteä asentelemaan proppuja. No, ehkä jonkun mielestä on.. Onhan sekin harrastamista...
     
  8. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

    ilman proppua on melkosta sotkemista koko homma ,öljyt valuu hihoista ja kaula-aukosta sisään :( propun kanssa homma toimii suhtkoht sivistyneesti :wink:
     
  9. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

    miks pitäis pohja irrottaa jos vaihtaa pelkät öljyt? ja jos jollekkii kädettömälle on kaameen hankalaa hitsata se mutteri sinne ö-pohjaan niin valutteleepi vaan sitte öljyä pitkin rinnuksia :rotfl:
     
  10. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

    toki tiedän et suodatin pitäs vaihtaa samalla kertaa ja putsata pohja kaikesta möhnästä :-? mut edelleenkään pelkkä öljynvaihto ei edellytä pohjan irroitusta 8)
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toivoo nimimerkki: Hakkaan aina moottorinkin öljypohjaan kirveellä reiän öljynvaihdon yhteydessä
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo ei tietenkään. Mutta miksi ihmeessä järkevä ihminen tekisi öljynvaihdon suodatinta vaihtamatta?? Siksikö, että sitä ei pitäisi tehdä, vai? Ja varsinkin niin usein että sitä varten tekee erillisen tulpan. Ja taas ihmetellään miksi vehkeet ei toimi...

    Itselläkin tulee vaihdeltua lootaan öljy kerran vuodessa siksi, että loota saa aika paljon sikaa ja kitkapinnoista jää möhnää lootaan paljon. Suodatin vaihtuu aina samalla. En ole ajatellut tulppaa laittaa. Minulle, kuten varmaan useimmille on sama että valuuko se öljy öljypohjan ja lootan raosta vai erillisesta tulpasta.
     
  13. GS RIVIERA 68

    GS RIVIERA 68 3rd gear

    Onhan ne öljyt saanu iankaiken vaihdettua ilman roppua.Vaikka takaa pultteja auki hiljalleen ja astia alle,sieltä se tulee mistä ensin löysää.Ei oo kertaakaan tullu pitkin hihoja tai kauluksia 8)
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Mielestäni erittäin järkevä ajatus tuo propun asennus automaattilaatikon öljypohjaan jos sellaista ei jo ole siellä.

    Tietenkin öljynvaihdon voi tehdä ilmankin...eihän sitä kukaan kiellä,mutta jos sen voi tehdä helpommalla tavalla niin miksei sitä tekisi... :eek:

    Sanokaa mitä sanotte,mutta kyllä se varsin epämukavaa on löysäillä pohjan pultteja ja odottaa koska lirahtaa ensimmäisen kerran öljyä hihaan...

    Paljon helpompaa on ensin avata se proppu,valutella öljyt pois ja sitten rauhassa availla pohjan pultit...toki sen voi tehdä sotkemattakin.

    Itse ratkaisin asian vaihtamalla TCI:n alumiinisen rivotetun öljypohjan jossa valmiina proppu...samalla öljytilavuus/jäähtyvyys lisääntyi mukavasti...

    Syksyllä kun vaihtelin öljyjä koneeseen ja laatikkoon,niin täyttyy sanoa että kyllä se oli mukava laskea öljy ulos pelkästään propusta,proppu kiinni ja uudet litkut sisään.
    Suodatin oli vaihdettu aiemmin kesällä samalla kun öljypohja...nyt voi vaihtaa öljyt joka syksy ajokauden loppuessa ja suodattimen joka toinen... 8)

    No nyt joku tietysti ihmettelee miksi niin usein uudet öljyt....???? :eek:

    Mielestäni öljy on halpaa ja sitä ei koskaan voi vaihtaa liian usein...sama koskee suodatinta...sekin kannattaa vaihtaa puolta useammin kun on pakko.
    Tämä tietenkin sotii sitä perisuomalaista ajattelutapaa vastaan...mitään ei tehdä ennenkuin on ihan pakko...eli jotakin hajoaa :rotfl: :eek:
     
  15. valsu67

    valsu67 1st gear

    eioo tullut öljyt koskaan syliin,siististi onnistuu ilman roppuja...ja tosiaan samahan se on aina vaihtaa se suodatinkin sinne,eivät edes hinnankiroissaan ole nykyjään....
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Turhaan moottorin öljypohjoissakin se proppu on, ne on ihan kätevä vaihtaa öljypohja pudottamalla ja samalla voi tarkistaa koneen sisäisen kondiksen. Eli jos on hitsikone, pora, pultti ja mutteri, niin kyllä se vaan eloa helpottaa tollanen proppu vaikka hommat pystyis muutenkin hoitamaan.
     
  17. T604

    T604 1st gear

    Puhut asiaa Mopeman :lol:

    Monta kertaa joutuu purkamaan muutakin pois enenku pääsee pudottamaa sen pohjan pois ja öljyjä kannattaa vaihtaa useammin ku huolto-ohjelma käskee.
     
  18. timppa

    timppa Gearhead

    ...Niin ja kait ne äijien äijät ottaa laatikon irti ja tyhjentää öjyt hännän kautta.... (ja moottoriöljyt täyttöreijistä) :wink:

    -> -TH- : mistäs lähtien takorautaiset a.k.a. "hitsattavat" muhvit on muuttuneet valurautaisiksi a.k.a "mustiksi"??

    Ajattelin tökätä samalla ropun että ei jatkossa menisi öljyjen tyhjennys sotkemiseksi. Eihän sitä nyt kallista vatia sovi ostaa jos ropusta voi laskea suoraan tonkkaan... (ja pudottaa ropun tonkkaan ja sitten kauhealla kiireellä purkamaan pannuhuoneesta osia että pääsee kruisinkiin)
     
  19. T604

    T604 1st gear

    Niin ne varmaan tekeekin :lol: Ja jos sattuvat joutumaan sellasen auton omistajaks johon joku tehnyt propun pohjaa,ni sen ne hitsaavat kiinni :rotfl:
     
  20. Aako

    Aako 1st gear

    onhan jo jotku automaattien valmistajat älynneet laittaa jo tehtaalla propun (viimeinkin) että ei se nyt ihan turhaan siellä ole. Jos vain viitsii ja jaksaa niin proppua vaan asentamaan. ainakin itse tekisin niin. on se vaan niin paljon siistimpää ja vaivattomampaa kun ei tarvi tähtäillä litkua sieltä öjypohjan välistä hihoihin,sinnehän ne valuu joka kerta
     

Kerro tästä muillekin!