Öljypohjaan tyhjennysroppu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja timppa, 29.1.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    hihoissa jo vikaa jos se aina sinne valuu :rotfl:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllä sitä nimettömänä tohtii huudella:)
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voisitte jo päivittää päänne tähän vuosituhanteen ja hommata tyhjennysimurin. Öljyt tulee koneesta ja lootasta parilla pumppauksella eikä tarvii edes kumartua saatikka sitten ryömiä auton alle 8) .

    P.S. öljyn kyllästämät hihat palaa iloisella liekillä :D .
     
  4. timppa

    timppa Gearhead

    No oli imuria tai ei, niin suodattimet pitää silti vaihtaa alakautta. Ja laatikon sisuksista saa muutenkin valutella öljyjä ties miten kauan ja turbiinissakin sitä on. Ainakin edellinen laatikko valui päivän ja tuskin sieltä silti kaikki tuli. (Laskin ensin öljyt pois, jonkin ajan päästä pohja kiinni ja seuraavana päivänä tuli 2-3 litraa...)
     
  5. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Hitaasti se tomaatti tyhjenee. Otin blazerista 350-askin pois syksyllä, ensin tyhjäsin öljypohjan propusta, proppu kiinni ja loota alas. Seuraavana päivänä menin talliin niin loota makas keskellä öljylätäkköä kun olin irrottanut mittatikun putken siitä. Sitä kun oli siirrellyt ja kallistellut niin turbiini laski öljyt öljypohjaan ja pakkojen välistä valui öljyt.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo kyllä se imuri on ihan kätevä minunkin mielestäni. Sää imaistua vanhat smörjät suoraan vaikka tynnyriin ja sen jälkeen on mukava irroitella öljypohja suodattimen vaihtoa varten. Vaihdan itse suodattimen + öljyt kerran vuodessa(n.15tkm). Tämän lisäksi vaihdan myös kertaalleen pelkät öljyt, jolloin ei tarvitse käydä auton alla ollenkaan.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miten tarpeellinen on alumiininen öljypohja aut.laatikossa Suomen lämpötiloissa?Mikä on esim. dexron öljyjen suuniteltu käyttölämpötila? Onko kenelläkään tietoa asiasta tai nettiosoitetta antaa.
    Entä öljyn ikääntyminen? Auto talvella lämpimässä tallissa, ajoa 4000km vuodessa. Siis ajossa läpi vuoden. Oletus että ei tulisi kondenssivettä sekaan. Mikä on riittävän usein/mikä on liian harvoin?
    TH-400
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    No minä ainakin olen vienyt sekä öljyt että suodattimen paikalliseen mobil huoltoon, jossa pojat laittaa parilla kympillä uudet sisään ja vaihtaa suotimen. Ei tartte kikkailla, enkä tuohon rahaan siihen kyllä itse alkaisikaan...

    -Jza
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Alunperin automaattivaihteistoista jätettiin se tyhjennysproppu laittamatta juuri sen vuoksi, että ihmisillä on taipumus oikaista väärässä kohtaa, kuten esimerkiksi mielestään aikaa vievän öljyn ja suodattimen vaihdon kohdalla.
    Vaikka itse ajatteletkin että vaihdat joka kerta suodattimen, niin kaikki ei sitä kuitenkaan tee. Ajattelevat, että tehdään sitten ensi kerralla, joka saattaa sitten toistua jokaisen öljynvaihdon kohdalla. Pian onkin suodatin jo tukossa ja laatikko remontissa.
     
  10. VesaR

    VesaR 1st gear

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  11. VesaR

    VesaR 1st gear

    Voihan siihen propunkin hitsata itse, mutta minä hakisin jostain vauhtipajasta muutamalla eurolla sellaisen valmiin drain plug kitin on älyttömän helppo ja nopea iskeä paikalleen - vain yhden reiän poraa...
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei ainakaan vanhemmissa mopareissa edes ole mitään öljynvaihtoväliä lootalle, sen takia kai toi proppukin on tarpeeton. Osaks kyse on kustannuksesta, tehdas ei oo kattonut sellasta tarpeelliseks ja sellasen laittaminen olis kuitenkin pari senttiä maksanut. Ite kyllä mielellään laitan sellasen kun öljypohjan irrotan, vasemmalle aika eteen TF:ssä etuservon taakse. Ite poraan 12 millin reiän pohjaan, vedän laikakoneella mutteriin pienen kolon, vedän pultin ja mutterin kiinni pohjaan toi kolopuoli pulttia vasten ja heftaan mutun pohjaan kiinni muutamasta kulmasta. Kupariprikalla vaan pulttii kii ja hyvin toimii, ei tarvi vaivautua vauhtiputkaan moisen takia.
     

Kerro tästä muillekin!