Olds 307 venakoppien tiivisteet vuotaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Big_Easy, 21.12.2009.

  1. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Elikkäs venakoppien tiivisteet vuotaa (yllätys yllätys) pakosarjojen puolelta. :mad:

    Nouseeko öljypinta venakoppien sisällä normaalisti niin korkealla, että öljyä vuotaa paskojen tiivisteiden välistä? Vai onko mahdollisesti paluukanavat alakertaan tukossa? Ja jos on tukossa niin millähän niitä koittaisi putsata?

    Niin ja vielä. Kummat tiivisteet noihin koppiin kannattaa laittaa, kumiset vai korkkiset?
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kyllä siellä roiskeöljy aina valuu kopppien sisäseinämiä pitkin tiivisteen sisäkaulukselle ja siitä ulos.

    Ei sillä paljon eroa ole onko kumiset vai korkkiset, tärkeää on että eivät luiskahda paikoiltaa asennettaessa/kiristettäessä. Itse olen joskus liimannut ne ensin koppiin kiinni irtokansissa ja sitten asentanut paikoilleen seuraavan päivänä kun liima on kuivunut. Ei luiskahda irti silloin. Ruuvit kannattaa kiristää lopullisesti vasta kun liima on kuivunut.

    Öljynpaluukanavat on etu ja takapäissä, kannattaahan ne kolot ja reiät puhdistaa kun kopat on auki.
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Yleensä PauliP:n kanssa samoilla linjoilla, mutta nyt täytyy sanoa, että ei ikinä korkkisia tiivisteitä, jos vaan on saatavana kunnollisia kumisia tai oikeastaan ihan mitä vain, kunhan eivät ole korkkia.

    Aikanaan 307Y-moottoriin oli hankala saada kumisia venttiilikopantiivisteitä. Toivottavasti nykyään tilanne on parempi. Ja kokemuksesta voin kertoa, että kannattaa olla tarkkana sen 307-moottorityypin kanssa siellä osaostoksilla. Helposti kun tuntuvat sekoittavan Chevroletin 307 -moottoriin.
     
  4. L.P.

    L.P. Gearhead

    Pakosarjojen puoleltahan ne yleensä vuotaa. Roiskeöljy ei kiipeä yhtä helposti ylämäkeen imusarjan puolelle kuin valumalla suoraan pakosarjan puoleiselle tiivistepinnalle.

    Kyllä tuntui saavan kumisia tiivisteitä 307:aan kun kävin hakemassa alkuvuodesta.

    Pallopäävasaralla naputellaan kopan ruuvinreikien kohdalta peltiä tasaisemmaksi, jos on ylikiristyksen takia mennyt mutkalle.

    Olen liimannut kumitiivisteen pikaliimalla aina koppaan kiinni. Pieni liimatippa noin 2" välein. Sama temppu korkkitiivisteelle.

    Tiivistepintojen pitää olla puhtaat.

    Ei ylikiristetä! Kiristys korjausoppaan antamaan momenttiin. Ylikiristäminen ei ole oikea korjauskeino vuotavaan tiivisteeseen - silloin on jokin muu mennyt pieleen, todennäköisesti asennuksessa.

    Omaa pohdiskeluani: Voisin kuvitella että korkkitiiviste sopii paremmin öljypohjiin. Venttiilikopassa korkki saattaa päästä kuivahtamaan kun ei ole jatkuvasti öljyä tiivisteen kanssa kosketuksissa. Ja vanha kumitiiviste ei ainakaan murene irroitettaessa (ellei sitten ole todella vanha).
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En ole törmännyt ikinä niin huonoon korkkitiippariin ettei se hommaansa hoitais. Jos ne uudetkin heti vuotaa niin joku amatööri on jo veivannut pellin montulle. Noissa pannuissa on paljon sitä ameeriikan vikaa että öölejä ei ole vaihdettu vaan lisätty, eikä olis viimeinen moottori jossa on venakopan sisus täynnä karstapaskaa joka tukkii paluukanavat.
     
  6. audiq

    audiq Gearhead

    Eihän ne useinkaan vuotamalla vuoda, mutta sellaista tiiviiseen moottoriin kuulumatonta hikoilua niiden kanssa hyvin usein ilmenee.
    Ja korkkihan on hengittävä materiaali, joten öljykin sen läpi hitaasti tulee. Pieni hikoilu on siis enemmänkin ominaisuus kuin vika.

    Kuminen on huoleton ja moottori pysyy puhtaana vuodesta toiseen.
     
  7. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Haynesin korjausoppaan mukaan venakoppien kiristysmomentti on 84 in-lbs (tuuma paunaa?). Eli onkohan tuo momentti 7 jalka paunaa? Ainakin mun järjen mukaan, 1'=12". :-?
     
  8. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kyllä, oikein järkeilty. Pitää olla aika pieni momenttiavain. Kiristysmomentti on peltikopissa luokkaa "ruuvarikireys".
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    jos poijjaat haluaa pysyvän tiivistyksen niin vinkkinä, että kyseisessä koneessa kun ei ole venttiilin säätämis-tarvettakaan niin miksei voi laittaa tiivisteellä (ihan vitun sama onko kumia tai korkkia tällä metodilla :wink: ) JA moottorisilikoonilla? :eek:

    itse ainakin laitan aina venakopat sillä systeemillä, että tiivisteen molemmin puolin RTV ja sit maltillisella kiristyksellä kiinni, tuo RTV:hän siis lisää joustoa, joten aikaisemmin tapahtunut ylikiristyskään ei ole niin suuri ongelma kun on enempi vällyä välissä ja vielä kolmanneksellee, ainakin tuossa 307Y motissa kun on vielä sen verta vähän niitä ruuveja (oisko ollu 5 vai 6?) niin ei tule millään kovin tasaista puristusta niin ehdottomasti silikoonilla :wink: ainakin itellä toiminu :D

    ps. vielä sekin etu, että tiiviste pysyy oikealla paikallaan kun venakoppia asentaa niin ei ole sitä vaaraa että tiiviste luiskahtaa paikaltaan :wink:

    sorry jos joku truu remonttimies ottaa itseensä, kun maalaiset kasaa kaiken silikoonilla :rotfl:
     
  10. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Montakos kiinnitysruuvia Chevyn 307:ssa on? Löysin tallista joskus viime vuonna ostamani kumitiivisteet, mutta niissä näytti olevan yhteensä 10 ruuvin reikää! Onkohan ne Oldsin koneeseen ollenkaan, vai onkohan ne Chevyyn? Koitin omasta koneesta kattoa niin 5 kiinnitysruuvia näytti olevan.
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ne tiivisteet on samoja uudempiin ja vanhempiin. Ei haittaa ylimääräiset reiät, täytä ne tiivisteliimalla.
     
  12. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Sain vaihdettua tiivisteet, yllättävän puhtailta näytti venakoneistot. :) Vasemmalla puolella ei karstaa ollut yhtään, oikealla puolella oli jonkun verran ja kummallakin puolella öljykanavat oli auki! Ilmeisesti PCV toimii ja kiertääkin oikeeseen suuntaan. Pohjalla oli kummallakin puolella hieman "kuraa".

    Öljyä lisäillessä huomasin siinä täyttöputken päässä jotakin valkosta ja vaalean ruskeeta paskaa, sellasta vanukkaan tapasta. Mitähän se on ja kannattaako huolestua? :-?

    EDIT: Ei ollu ihme että vuoti, vasemmalla oli tiivisteenä pelkkää silikoonia ja oikeella puolella tiiviste oli aivan litassa ja oli muutenki niinku näkkileipää. Siitä tiivistestä ei saanu ees selvää mitä se oli, mutta vissiin kivikovaa korkkia + pultit ja mutterit oli niin löysällä että ne sai sormin auki. :poff:
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    jossei jäähynestettä syö niin ei syytä huoleen.

    kondessivettä tulee herkästi täyttötorniin jossei korkki oo absoluuttisen tiivis, tulee siltikin pikkusen koska tollaisesaa tötterössä piäsee näin pakkasilla kampikammion höyryt jähtymään niin paljon ja tiivistymään ja johonka jakopää vielä viskomalla viskoo viskoo sitä tavarata vaikka siellä mukamas joku pellisuoja onkin.

    se täyttöputkihan usein on sisältä jopa kevyessä pintaruosteessa
     
  14. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Mulla vuotaa kanssa venakoppien tiivarit. Nyt ajansaatossa niin paljon että öljy pääsee valuu suoraan yhdysputkelle/maahan.. Tästä tulee kivat käryt kabiiniin:) Pesin nyt ensitilassa koneen, vähän jänskättää vaihtaa kun noita letkuja on niin paljon konehuoneessa, että saa oikein takaisin paikoilleenkin :rotfl:

    Uudet tiivarit on kumiset.
     
  15. ktech

    ktech 3rd gear

    itselläni meinas aikanaan palaa eräs 307-koneinen buick kun kuskinpuolen venakopan tiiviste vuoti siihen pakosarjan päälle.. hyvin näköjään tarttui gulfin öljyihin tulet vaikka ei ollut mikään isokaan vuoto.
     
  16. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Tätä peläten koneen pesin, turhaa katua jos auto on jo palanut.
    Paloriski on silti vielä suuri, kun pitäis vielä altakin pestä..
     

Kerro tästä muillekin!