Olds 350 tehomietintää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pas(i)kiainen, 6.9.2012.

  1. niclas

    niclas Gearhead

    Kokeilemalla selviää, yleensä kyllä noitten kanssa on pärjännyt vain 1 sähköflektillä. Omassa vekottimessa on anturin takana yksi flekti ja hyvin pelaa ellei joudu tuntikausia hinaamaan helteessä... tämä tuli Pick-nickissä todettua :)

    Otat propellin irti ja pistät mosan tulille kunnes sähköflekti herää, samalla tarkkailen lämpömittaria ettei lämmöt karkaa
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kävin piruuttaan mittailemas, omani on joku 35cm mitä nyt maskin takaa mittailin. Eli oliskohan 14", saatto se kyllä 12" olla.

    Eikai sillä juurikaan merkitystä ole, onko konehuoneen puolella vai maskin puolella se flekti?

    Tota, miten oot liittänyt tuon silleen, että pyörii rauhaksiin virtalukon takaa? Ootko jotenkin rajoittanut sitä virran kulkua.

    Niclas: Niinhän se tietty on varmaan helpoin.
     
  3. niclas

    niclas Gearhead

    Jos lemppaat sen potkurin, niin tarkista sitten ettei hihnapyörän pultit ota vesipumpun runkoon kiinni, muistaakseni Oldsissa saattaa napata, joten joudut todennäköisesti pistämään prikat pultinkannan ja hihnapyörän väliin.
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    Juu, sarjavastus on puhallinta ohjaavan releen koskettimen nastojen rinnalla ja ton releen kanssa on sarjassa ns. päävirtarele joka ottaa ohjauksensa virtalukosta.

    eli kaksi kosketinta (relettä) sarjassa -/-/- joihin syötetään päävirta akulta ja ekan koskettimen käämiä ohjaa virtalukko, jälkimmäistä lämpötila-anturi ja ton jälkimmäisen koskettimen rinnalla on muutaman ohmin tehovastus (Delco 12G hehkutulppa) ja joka fyysisesti sijaitsee flektin ilmavirrassa ettei se kyrvähdä (saa silti kessun sytytettyä).

    ------------

    Ei tarvitse murehtia pohjaamisesta jos on orkkis pinnapultit käytössä, joiden eri päissä on erilaiset kierteet ja välissä on kaulus, prikat on silti suositeltavia.
     
  5. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Mulla on 350sbc:n kanssa griffinin alujäähy, ja yhellä (volvon?) flektillä/tuulitunnelilla oon pärjänny tässä kaupungissakin, eikä tartte olla ees kokoajan päällä.

    Ja on kytketty sillee että "vakiona" ohjaa anturilla sitä flektiä ja jos on tarvis niin kojelaudasta saa napista sen huutamaan kokoajan.

    Voisin veikata että tuo tuulitunneli tuolle sähköflektille on yhtä tärkeä kuin mekaanisellekkin flektille, saa flekti imettyä koko jäähdytttimen alalta tuota ilmaa eikä vaan flektin kokoiselta alueelta tai siitä flektin ja jäähdyttimen välistä...
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Oma kokemus. Kun asentaa sinne syylärin alapalkin alle ilmanohjaimen nostamaan ilmavirtaa syylärin etupuolelle ja muodostamaan taaksensa syylärin takapuolelle alipainetta, tehostuu jäähdytys huomattavasti jo kaupunkiajossa. Cutlassissa se on alunperin siellä, ainakin joissain malleissa, sellainen kymmenisen senttiä korkea muoviohjuri. Usein se on vuosien saatossa sieltä hävinnyt.
    Sitä en tiedä että mitä se vaikuttaa ajettavuuteen kun ilmapatsas auton alla ei ole niin paksu kuin mitä olisi ilman sitä, luulisin että kovassa vauhdissa auttaa.

    Tein lämpöongelmaiseen A-bodyyn alumiinista suunnilleen samankokoisen, F-lämpömittarin mukaan moottorin lämmöt laski ihan silminnähden.
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mietiskelin tässä tuota konetta.

    Puristussuhteitakin koitin laskeskella. Ite sain jos olis tälläset osat, niin 10,5 rutut about:

    - Männät: http://www.summitracing.com/parts/slp-l ... oldsmobile
    - 6 kannet, tilavuus 64cc-vuosien varrella plaanaukset vienyt muutaman cc:n?
    - Männät dekkitasoon
    - Fel-pron siniset tiipparit (1mm, 0,39" puristettuna, jostain näin luin?)

    Tulisko tehua yhtään noilla modeilla? Sit kunnon kanget?

    - http://www.summitracing.com/parts/esp-6 ... oldsmobile

    Liikkuvien tasapainotus, kampurasta valupurseet pois, hyödyttääkö mitään esim. jos kampuraa keventää=kevennyttää. Tietty sit pitäisi tasapainottaa sekin uudestaan

    - Edelbrockin RPM Performer imari

    - Nokaksi? http://www.summitracing.com/parts/cca-4 ... oldsmobile

    - Uusi tuplajakoketju http://www.summitracing.com/parts/cca-2 ... oldsmobile

    Meniskö noilla mihinkään? Mitä pitää muuta ottaa huomioon? Eikai rutut liikaa nouse 98 bensalle? Kansiin pitää tehä kansityöt, tarttee jäykemmät jouset? K-liner holkitus venoille? Mites keinuvipat ja tönärit? Tarttee varmaan säädettävät jos dekkiin tahtoo vaiko?

    Toi nokka voi kyllä rajoittaa noita kiekkoja aika paljonkin? Tosin onhan tuo mun nykynen nokka 1500-4000rpm nokka mutta tuntuu silläkin kiertävän, paras puhti tietty alhaalla tällä hetkellä. On vähän laiskan pulskea kone :rotfl:
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noilla tulee vähintään senverran mitä W-31 koneesta lähtee ja sekin on jo melko paljon.
    Rullavipoja kannattaa harkita ja niissä on säätö.
     
  9. ChargeDodger

    ChargeDodger 3rd gear

    Noi Speed pro/Sealed power/TRW männät on aika painavat. Jos meinaa kierroksia havitella, niin sijoittaisin joihinkin KB:n, Probe:n, CP:n tms. mäntiin. Nuo Eaglen veivit on isolohkolle, pikkulohko Oldsiin ei taida oikein aftermarket veivejä saada, joten Chevyn veivejä noihin sovitellaan.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    toi xe 268 on pikemminkin 9/1 - 9,5/1 kuin 10,5/1 rutuille, mullahan on sama ja oma mosa vetää huipputehot tonne 4300rpm nurkille ja vetää ilosesti jonnekin liki 5000rpm asti, toki kaikki muukin vaikuttaa,

    paa samantein xe 274 sit, se varmaan olis suht innokas tonne 5500 - 6000rpm asti,
    mut voi joutua mm. ohjureista pikkasen sipasemaan pois ettei retainerit törmää, kun en yhtäkkiä muista,

    jottain sellasta määkin kumminkin aattelin keritessäni päivitellä kun tuntuu vetoja kadonneen, että varmaan nenuja menossa pyöreeksi,
    paska nokka kun ei ruosteesta putsattu käytetty romutorilöytö kestä kunnolla ees 50tkm. :lol:

    oldsi omat veivit on vahvemmat kuin monet ns. viriveivit, ei niitä kannata ekana vaihtaa.
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Sitä mun pitikin kysyä, että miten vahvat noi oldsin omat veivit on. Olisko syytä vaihtaa uudet studit niihin vanhoihin sitten? Purseet vidduun ja tasap. uusille männille?

    Mites tuo nokan valinta. Mistä sen tietää, miten pystyy miettimään puristuksista että mikä nokka sopii millekin rutuille? Haluaisin oikeesti tietää mitä teen, eikä mitään "pistin räyhänokan vittu kulkee hyvin" jos joku toinen nokka olisi oikeesti sopivampi muulle kokoonpanolle.

    Pitääpä katsella noita mäntiä uusiksi. Noi olis flat-topit, mutta myös halvimmat ja jos kerran painavatkin, niin nou guud.
     
  12. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Laitoin YV:tä.
     
  13. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    En oo mitään yyveetä vastaanottanut?
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    http://www.uspartsperformance.fi/tci-241502-turbiini

    Avaisko joku mulle minkä takia noissa turbiineissa ei missään lue stall speedii? Eikö se ole turbiinissa yleisen sopivuuden jälkeen se tärkein asia? Koitin googletellakin mutta en vaan löytänyt...

    Eikä ku ei mitään... Löytyi et näköjään saturday night specialis 1600-1800 stall. Eli jätetään pois laskuista.

    Ainiin, eihän mun edes kannata nyt mitään turbiinia ostaa kun ei tuo kumminkaan sovi th200r4 lootaan jos saan joskus sellaisen hyvinrakennettuna ostettua.
     
  15. Aamupaisti

    Aamupaisti 3rd gear

    Olipas huikeen hyvä topic moottorin rakennuksesta, melkein jo tsemppasi aloittamaan oman ikuisuusprojektin (tarkoitus etsiä seevyn tai oldsin 350 moottori ja alkaa perehtymään näihin). Emäntä luki kirjan ja minä koko projektikertomuksen. Varmaan täytyy printata koko stoori ja lukea uudelleen ajatuksen kanssa, niin edes teoriassa ymmärtää vähän noiden päälle ennenkun lähtee turaamaan ja kiroamaan sokkona.
     
  16. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Siellähän laukassa asuu kävelevä Olds ensyklopedia, saatat tunteakin hänet... :wink:
     
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tuli tossa tehtyä pieni vahinko :soosoo: Tais mennä yks 307:n lohko pilalle :mad: Oli päässy piha säilytyksessä vettä sisälle jne. Ehkä ainoat osat mitä pystyy hyödyntämään oikeesti on noi kannet ja kun kone oli ensimmäisiä 307:ja niin on ne isoaukkoiset kannet isoilla venttiileillä niin tuli tuossa mieleen kun satun omistamaan yhden 350DX lohkon jos alkais tekemään ISOA pikkulohkoa eli onko kellään tietoa mistä löytäis 425 kammen???? Sillähän sais 411cid tilavuuden ja se lohko kestäis "hieman" piristelyä Noilla 5a kansilla ja uudella nokalla sais sopivasti potkua.
    Tai voisko 455 kampea tunkea DX lohkoon vai meneekö isku jo mahdottomaksi?
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  19. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kiitos vinkistä :wink:
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    307 5A kansissa(kin) on snadit venttiilit, olikohan ne jottain 1,78 ja 1,5,
    mutta tuntuu niistäkin kaasut maltillisille kaakeille kerkeevän kun fiksaa kanavat ja kaakki/aluetavoitteeseen nähden vähän "yli"mitoittaa nostoja ja/tai asteita.
     

Kerro tästä muillekin!