Oldskool pelleilyä/apinointia Metrifordilla ja muilla laitteilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja VintageSpeed, 22.4.2016.

  1. Eikös P100:ssa ole sama lukko kuin Tanikan Atlaksessa. Ei ehkä ole mahdoton löytää tänä päivänäkään, vaikka autot pääosin taitaa olla paalattu.
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    P100 tais olla 25% lukko joo se käy näihin niin on ymmärtänny. Halvin vaihtoehto jos jostain saa sellaisen.
     
  3. Luultavammin sulla on parempi idea, mutta mulle tuli mieleen, että kun laitat siihen sen Edelbrockin kaasarin, niin siihen voisi sopia Fordin oma putsari. Se voisi olla sopivan matala ja GT-henkinen eikä ne ole edes kalliita:

    [​IMG]
     
  4. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kiitos hyvistä vinkeistä. Tutkin tuota Roverin kardaania ja kyllä siinä kuitenkin on se liuku. Se oli vain niin jumissa että vaikutti yhdeltä puulta aluksi. Täytyy metsästää Taunuksen iso kardaani ja vaihtaa siihen tuo Roverin laippa.

    Putsariksi kaavailin ihan tuosta varastosta vanhaa Moparin Slant sixin matalaa koppaa. Siihen vaihtaa vaan isomman pohjan niin menee hyvin ja näyttää vakio 70-lukulaiselta.

    Ja sitten vähän kuvatuksia. Isompaa Atlasta. Samalla myyjällä löytyi myös kardaania, isompaa jarrua, tukivartta jne. Katsotaan josko päästään niistäkin kauppoihin.

    [​IMG]


    Oon kyllä tehny nyt monelle hyvää joulumieltä olemalla outo ostaja ja käynyt ympäri suomea ostamassa kaikkea paskaa tinkimättä. :D

    No piti tääkin homma jollain rahottaa eli myin pois '96 Sebring avosyslerin. Se ukko olikin aika veikee ostaja kun ensin olis pitäny väkisin ottaa vaihdossa täysin arvoton Pontiac Trans Sport, mutta loppupeileissä se haki syslerin suoralla rahalla, ilman koeajoa ja tokaisi vaan. "En mä näistä mitään ymmärrä, enkä mä näille mitään osaa tehdä jos näihin vikaa tulee, mutta kai se toimii"?

    [​IMG]

    Lohko lähdössä pesuun ja laakerointiin.

    [​IMG]

    Lohko pestynä ja laakeroituna

    [​IMG]

    Niputeltuna. Tähän tyssäsikin sitten hetkeksi. Kun rupesin asentamaan jakopään koppaa, purkasin samalla öljypumpun. Näissä Buick johdannaisissa koneissahan se pumppu on osa jakopäänkopan runkoa. Vähemmän yllättäen se koppa oli aivan tohjona sisältä eikä mun ostama korjaussarja sopinut siihen. Laitoin sitten vielä tilaukseen uuden jakopäänkopan. Siihen koppaan täytyy sitten kehittää jokin tuota virranjakajan rattaan voitelua parantava keksintö, nimittäin se vanha ratas oli murtunut ja kulunut useasta kohtaa.

    [​IMG]

    Ö-pohjassa reikä, eikä! Hitsasin tuon kasaan, mutta pikkuisen pohdinnan jälkeen päädyin vielä siihen että teen uuden version jossa tuo pohja on lyhyempi ja leveämpi niin mahtuu varmasti Taunuksen palkin taakse.

    [​IMG]IMG_20201119_151108780 by , on Flickr

    Paskanen startti

    [​IMG]

    Puhdas startti

    [​IMG]

    On se kaunis. Parin viinilasin jälkeen huonossa valossa kaukaa katsottuna näyttää ihan 66 Mercury Cougarilta.

    [​IMG]
     
    falcon1, isalmela ja kerkko tykkäävät tästä.
  5. Tuo vaikuttaa jonkilaiselta tyyppivialta. Tässä on esim. sama idea:

    https://www.v8forum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=14047

    Löysin tämmöisen manuaalin tohon Roverin koneeseen, jos siitä olisi jotain iloa:

    https://www.pdfdrive.com/35-39-42-v8-engine-overhaul-manual-d45587513.html

    (ei tartte kirjautua mihinkään, senkun lataa vaan)
     
  6. hmr66

    hmr66 Gearhead

    lainaus ylempää: Parin viinilasin jälkeen huonossa valossa kaukaa katsottuna näyttää ihan 66 Mercury Cougarilta.

    Ja ihan lähikaupan viinilläkö?
     
  7. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kotipolttoista omenaviiniä löytyy 35 litraa. Itse tein ja säästin öhöm. Kelpaa myös polttoaineeksi, maalisutien puhdistukseen tai ummetuslääkkeeksi.
     
    Seevu, teippi-mikko, falcon1 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. hmr66

    hmr66 Gearhead

  9. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Monikäyttöistä kuin Tolu!
     
  10. Lähteekö Tolullakin näkö, niin kuin VintageSpeedin omenaviinillä..:D
     
  11. Larry

    Larry Double Gearhead

    Chatöö, omatekemääni

     
  12. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Long time no see. Pitkä aika ilman näköä vai miten ne amerikan joet sanoo. Kirjoitellaanpa taas peltilehmäfoorumille projektikertomusta koronaTaunuksesta.

    Hommelithan jäi tuohon koneen niputtamiseen, tuli hieman kiire tilata kaikkia osia kun alkoi tämä kuriiriliikenne tökkiä niin perhanasti. Tuli siinä takkiin joitakin satoja euroja kun posti hukkasi tavaraa Vantaa-Riihimäki välille pariin otteeseen. Ilmeisesti urtsupuslat on kovaa valuuttaa postimiesten keskuudessa.

    Kone tuli kuitenkin niputettua ja täräytettyä käymäänkin tuossa maaliskuussa. Pari minuuttia siinä käyttelin ja täytyy jatkaa sisäänajoa kun saa kasattua autoa lisää.

    [​IMG]IMG_20210317_133954240 by , on Flickr

    Laatikko tuli myös avattua, putsattua ja tiivistettyä uudelleen. Tähän LT77 lootaan oli hauska etsiä varaosia Etrasta. Menin tiskille stefojen kanssa ja vanhat ukot siinä alkoi ihmetellä.

    "Ei ei ei, nää on ihan soikeita nää stefat, ei tämmösistä mitään mittoja saa, sä oot ihan hullu".

    -No mä katsoin varaosa-oppaasta ne oikeat koot että myy lähelle sellaiset.

    "Ei tämmösiä kokoja oo kellään, nää on jotain tuumasista millisiin käännettyjä, sä oot ihan hullu".

    - No myy nyt ne lähimmät milliset, kyllä ne siellä menee, on ennenkin mennyt.

    "No sitten ei poika saa pettyä kun ne ei sovikkaan niin, sä oot ihan hullu".

    - Juu en pety

    "Sä oot ihan hullu"

    [​IMG]IMG_20210123_141453631 by , on Flickr

    Kyllä ne milliset stefat sinne nätisti upposi ja myöhemmin huomasin että koko laatikkohan oli tehty osittain metrisillä mitoilla... Vitun britit. Sillävälin posti hukkasi vaihdekepin kulissin urtsupuslat joten pyysin kaveria sorvaamaan ne POM muovista. Nyt pitäisi olla tiukka vaihteensiirto.

    Kevätkin onneksi koitti ja pääsipähän heittämään 1.6 OOHOOCEELLÄ vielä lenkin apparalle ennen sen viimeisiä hetkiä. On se kyllä karmea moottori. Ymmärrän kyllä miksi Taunuksista on jengillä niin mustavalkoisia mielikuvia. Me jotka on ajettu vaan niillä kutoskoneisilla kuolaa perään ja nämä jotka on viettäneet surkean lapsuutensa paskanruskean 1.3 OHV:n takapenkillä varmastikkaan ei halua koskaan kuullakaan Taunuksesta. Joo ymmärrän ja otan osaa. Olen minäkin matkustanut Toyota Carinassa.

    [​IMG]IMG_20210330_164009202_HDR by , on Flickr

    [​IMG]IMG_20210402_141315127 by , on Flickr

    Tästä eteenpäin ei sitten tosi autoharrastajien kannata katsella tai lukea mitään koska sairastuin eksistentiaaliseen ahdistukseen ja rupesin rakentamaan tanaria lähes täydessä psykoosissa ilman päämäärää eteenpäin. Toisinsanoen laikka käteen ja tilaa pellin alle. On mahuttava kun on vihittykkin.

    [​IMG]IMG_20210402_152314679 by , on Flickr

    Samoin kirveellä reikä tulipeltiin ja kytkimen pääsylkky paikalleen.

    [​IMG]IMG_20210404_111904358 by , on Flickr

    Maalia päälle niin ei näy virheet.


    [​IMG]IMG-20210504-WA0005 by , on Flickr

    Apurunko irti, uudet puslat, jouset, iskarit, maalia ja vähän laikkaa että öljypohja mahtuu olemaan.

    [​IMG]IMG_20210424_141350696 by , on Flickr

    Milliä isommat jarrut ja XR3 escortin levyt taakse.

    [​IMG]IMG_20210506_181615508 by , on Flickr

    Uppoaako?

    [​IMG]IMG_20210508_152459360 by , on Flickr

    Ei uponnut, uusi yritys ja lisää laikkaa.

    [​IMG]IMG_20210508_152509427 by , on Flickr

    Osui ja upposi, eikä ylös tuu enää,

    [​IMG]IMG_20210509_113937057 by , on Flickr

    Akku takaronttiin niin ei tuu keulapainonen :D

    [​IMG]IMG_20210510_170808094 by , on Flickr

    Uspartsissa ei ollut kuin tuollanen jäähdytin. Kaikki muu oli loppu ja mistään ei saa enää mitään kun korona on tappanut kaikki. No, luuleepahan pikkupojat että mulla on tässä 2.0 turbo oohoocee interkoolerilla.

    [​IMG]IMG_20210514_134030128 by , on Flickr

    Lämppärin boksi piti kuiduttaa uudelleen eri asentoon, jotta mahtuu oleen kasin venakopan kanssa sovussa.

    [​IMG]IMG_20210519_155603080 by , on Flickr

    Iso atlassi. Vetareiden laipasta piti sorvata pari milliä pois jotta sopi Escortin levyt tilalle. Olipa sekin vaikea saada teetettyä kun kaikki koneistamot tässä lähellä pesi kätensä. "Emme suostu heikentämään alkuperäisiä osia, koska olemme vastuussa jos jotain tapahtuu". Aha, no sit se on just niin.


    [​IMG]IMG_20210520_170450603 by , on Flickr

    [​IMG]IMG-20210519-WA0009 by , on Flickr

    Sisustaan uutta jakkaraa;


    [​IMG]IMG-20210517-WA0001 by , on Flickr



    Sitten puuttuu vielä kardaani ja se tehdään yhdistämällä Roverin vakionopeusnivel Taunuksen kardaaniin.
    Roverin kone on 4 asteen kulmassa joten ovat alunperinkin käyttäneet noita vakionopeusniveliä kardaanissa.
    Testataan kuinka paljon täristää, varmaan paljon ja vähän päälle, mutta saa ainakin siirrettyä kopan maalaukseen.


    Ja lopuksi hiljainen hetki Yhdistyneen kuningaskunnan autoteollisuuden hienoimmalle hetkelle...

    [​IMG]IMG-20201217-WA0001 by , on Flickr
     
    FuryIII '71, teippi-mikko, Ilel83 ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Olisi laittannu 4x4 cossun 273mm levyt taakse ne käy about bolt on ei tarvi vetareita sorvata...
    ja takaa jonkunlaisen pysähtymisen.

    Meinaatko laittaa etupanelin, mikä "slam-panel" vai mikä tuo missä konepellin haka, kiinni? Hitsata vai pultata? Pulttamalla varmaan sais huollettavamman kun toi roveri hajoaa niin saat sen pois sitten rikkomatta koria taas.
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Eikös tuo rover/buick 215 ole ulkoisesti aika iso kone vaikka tilavuudeltaan pieni onkin?
     
  15. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kyllä tää pysähtyy noillakin, ei tässä ole mitään voimaa oikeasti ja painokin pysyy melkein samana. Sitäpaitsi haluan pitää nuo 13 Mexico vanteet.

    Etupaneeli on tehty pultattavaksi.
     
  16. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    No mun mielestä tää on aika kapea, mutta helvetin pitkä kone. Pituussuunnassa meni kaikki tila mutta kylkiin jäi hyvin tilaa.
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Juu 273mm levyt vaatii about 15" vanteet.

    Tämähän näyttää aika jyrkälle, V-koneelle siksi tilaa sivuille. Taunuskerholla fordin 302:kanssakin saa kikkailla että pituuden osalta saa mahtumaan. Siellä on juuri useampi muokannut tuota lämppäriä. Eikö tuossa roverissa ole lyhempää keula palillaa tuota hihnapyörän törö on todella pitkä saisi varmaan 5cm pois jos sen saisi jotenkin kompaktimmin moottoriin päin. Fordin V6:ssakin on eripituisia vesipumpunvarsia...
     
  18. Tässä on kuva mitoista:

    Dimensions of the Rover V8 engine fully dressed, and weighing in at 230KG all up.

    [​IMG]

    Näyttää olevan Roveriinkin:

    As you can see, the later 3.9 Land Rover Serpentine water pump, is much shorter at 105.5mm: saving 47mm or nearly 2 inches on the SD1 pump.

    [​IMG]
    Jutun perusteella vaihtaminen on hiukan isompi projekti.
     
    Vermilion, isalmela ja toyopet tykkäävät tästä.
  19. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    MGB V8 mallista jos olisi hankkinut vesipumput, hihnapyörät jne jne niin se olisi ollut lyhyin malli, mutta nekin tietty maksaa rahaa. Mutta kyllä tuo tuonne mahtui. Onneks tässä TC1 mallissa on tuo Knudsen nenä niin se tuo 5cm ylimääräistä keulaa. :lol:
     
  20. Vermilion

    Vermilion Gearhead

Kerro tästä muillekin!