oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Noniin, ruumiin avaus 455 olis tehty. 2 ensimmäistä nokka laakeria hitsannut itsensä nokkaan kiinni. Howardsilla siis jätetty kaulat liian paksuiksi. Tämän seurauksena nokan päässä oleva jakoketjun rattaan tappi mennyt poikki, ja 1 pako, 4 imu ja 8 pako venttiili ottanut kontaktia mäntään. Pakovenat oli kierossa, imun lautasessa pieni jälki, ei pysty irrottamatta sanomaan, onko sekin kierossa.
    Sekä runko, että kk laakereissa naarmuja, ei kuitenkaan kuparilla asti, eikä merkkejä, että olisi niistä käynyt kuumana.

    Nokan pinnat, ja loput 3 laakeria lohkossa hyvän näköiset.

    Pystyyköhän tuohon enään laittamaan uusia nokkalaakereita? Nokka pyörinyt lohkossa laakeri mukana, ja tehnyt laakeri pesään vähän uraa.

    https://ibb.co/6YJRF9S

    https://ibb.co/1RQw0hB
     
    Muokattu: 17.10.2020
  2. fennia

    fennia Gearhead

  3. puna niska

    puna niska 3rd gear

    Mistä päättelet että nokan kaulat isot?

    En siis sano ettei näin ois voinu olla mutta epäilen.

    Voitelun puute tai nokka linjassa heittoo??
     
    amarillo tykkää tästä.
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Samanlainen tapaus sattui aikoinaan fordin isolohkon kanssa, nokka pyöri asennettaessa nätisti ja kevyesti, mutta leikkasi muutaman ajokerran jälkeen kiinni. Onneksi vaan sammui tyhjäkäynniltä tapin katkettua, niin selvisi parin pakovenan vaihdolla.
    Nokasta (joka ei ollut ihan perus hyllynokka) oli samalla tavalla jäänyt runkokaulat ilman viimeistelykiilloitusta ja välys sen takia liian pieni. Kauloista kiilloiteltiin joku 3 satkua pois ja sen jälkeen toimi.

    Jos siellä pesässä on vain naarmuja niin eiköhän sinne uudet laakerit vielä istu.
     
    amarillo ja FeV-8 tykkäävät tästä.
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Voiha vittu että koettelee.. :(
     
  6. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Kyllä, sekä miestä että lompakkoa.
    Mutta saatana, periks en anna. Oldsiin laitetaan oldsin tekniikkaa, ei mitään bbc:tä tai sbc:tä, vaikkei niistä mitään pahaa sanottavaa olekaan.
    Setti pakovenoja, kaikki laakerit,tiivisteet, nokan hionta, nokkalaakereiden asennukset yms.
    Kyllä tähän taas kiloeuro sulaa ennenku kumi palaa.... Motorsporttia motorsporttia... :poff:
     
    Joe Hunt, -Skeletor-, markoyt ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. max

    max Gearhead

    Kyllä BBC:kin tämän nokkatuhon osaa.Meikällä taannoin alle kymmenen minuuttia nokansisään ajoa ja nokka ja nostajat paskana kolmesta kohtaa kuin lekalla vasaroitu.
     
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tää on oikee asenne :pinup:

    Keep your Olds an Olds :pinup:
     
  9. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Oikein. Olssiin kuuluu Olssin kone!
    Mullekin on velmuiltu, että laita vaan Ponuun SBC tai BBC. Mun mielestä GM teki Buickiin, Olssiin ja Ponuun omat myllynsä. Pysyttäköön sitten niissä, ainakin katukulkineissa. Race on sitten oma lukunsa..
    Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!!;)
     
    Joe Hunt tykkää tästä.
  10. tero79

    tero79 3rd gear

    Ja uusia rojekteja löytyy josko tarvista tulee.. :)
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mitäh nokka tuhooja? Höpsis nimimerkillä Gen 3 Hemi omistaja :D
     
  12. Joe Hunt

    Joe Hunt Gearhead

    Onko sulla kuristimet siellä runkolinjan ja nokkalaakereiden välillä? Tuota Oldsin öljynkiertoa "kuuluisi" rukata ja kuristaa vaikka miten, mutta itse en ole kuristamassa sieltä mitään.
    Mekaanisissa nostajissa valmiiks pienet öljykanavat, tiukempi venttiilikoneistokin painaa nokkalaakereita aikalailla joten pidän kanavan auki kokonaan sinnekin.
    No joo, jakopään sylkyreiän tilkin öljykanavan päästä - jos muistan.
     
  13. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    En ole kuristimia laittanut. Mondellohan laittaa restrictorit rajoittamaan ainakin nokkalaakereille menevää öljyä, bill trovato taas on sitä mieltä, että oil is lifeblood.
    Näin minäkin asian näen, enkä ole mihinkään restrictoreita laittanut.
     

Kerro tästä muillekin!