Ongelmia paratiisissa. GM 6.5td lohko halki. Hitsaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mika.T, 27.5.2019.

  1. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Ohimennen kysyn, siis onko näissä ongelma nakutus? Liian isot sytysennakot ja liian laiha seos. Kun noin tuppaa hajoamaan. Vai onko nää vaan ns. materiaaliltaan liian heikkoja vaikka kaikki säädöt ois kunnossa?
     
  2. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Diiseli ei voi koskaan käydä "liian laihalla" Siinä on lähes aina valtava "ilmaylijäämä" kun siinä ei ole kaasuläppää.

    Mutta joo. Rikkinäiset hehkutulpat/liian aikainen ruiskutusennakko/ huonosti ruiskuttavat suuttimet noita rikkoo.

    Tuolla aiemmin oli juttu että liian aikainen ennakko tekee mustaa savua? Minusta asia on juuri päinvastoin. Liian myöhässä oleva ennakko tekee vedätyksessä mustaa savua ja valtavasti hukkalämpöä.
    Toki tyhjäkäynnillä myöhässä oleva ennakko aiheuttaa sinistä oikein silmiä kirvelevää savua.
    Liian aikasella oleva aiheuttaa todella karkean käyntiäänen kun polttoaine syttyy sylinterissä ennenkuin mäntä on ykk:ssa. Ja tuo "vastapattiin" syttyminen särkee myös paikat.

    Ja kyllä. Ovat liian heikkoja vaikka kaikki olisi kunnossakin. Toki näitä löytyy älyttömästi ajettujakin.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  3. g-series

    g-series 1st gear

    hmm. tässähän alkaa jo ihan jänskättää missä kunnossa toi oma 425tkm ajettu vapari 6.5 alkaa oleen:oops: noihin kilsoihin kun ei oo vaihdetttu muutakuin hehkut jonkin kerran ja 5tkm sitte suuttimet, muutoin tehtaan laittamissa säädöissä et missä lie arvot nyt kun pumppu ja jakopää kulunu jonnin verran noille metreille:oops:
     
  4. hantta

    hantta Gearhead

    Olen ollut tekemisissä 6,2 vanin kanssa, joka oli taksikäytössä aina 600 000km asti, jolloin myytiin eteempäin, kone ei koskaan auki,jakopään koppaa lukuunottamatta, ja toisaalla 2 vko. venekäytössä ollut 350 hp 6,5, jossa ennakot pielessä ja kampiakseli poikki ja lohko romua, ja kaikkea siltä väliltä, esim. yli 10v. venekäytössä ongelmitta- tarkoittaa pientä pumppu/suutin/ siirtopumppu/ hehkujuttuja, näitä muutamia kymmeniä ;)
     
  5. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    1999 tuli 6.5td-mottiin sopivampi 19.5 purkka ja muitakin muutoksia.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Mikä tää mitta 3mm oikein on? Tehtaalla meistettyjen merkkien kohdasta käännetty 3mm vai mikä?

    Jossain aikasemmassakin keskustelussa ihmeteltiin porukalla että mikä se näissä on oikea ruiskutusennakko, ja silloin sitä ei asteina oikein kukaan osannut sanoa? Itekin sitä kuuklettelin mutta en löytänyt järkevää arvoa mistään.

    Kaiken kuluminen jakopäässä ja jälkikäteen vaihdettu pumppu mun mielestä aiheuttaa sen että mihinkään meistattuun jälkeen ei voi luottaa, ja dieselissä se ruiskutusennakko tosiaan on yksi ihan merkittävä arvo jonka soisi olevan kohillaan, ihan kestävyyden ja polttoainetalouden näkökulmastakin....
    Kaikkiin muihin dieseleihin joiden kanssa on tullut pelattua on löytynyt jostain arvo asteina, että mitä se kuuluu olla, ja sit on melko helppo laitella se kohilleen vaikka ajoitulampun ja piezoanturin kanssa.


    Sillä sitä kyselen kun syksyllä tulee yks Suburban "huoltoon", ja sen oireet on sellaset että mielellään katsois sen ruiskutusennakonkin, että onko se kohillaan.


    Mun mielestä kans se on etukammiokoneessakin niin päin että jos ennakko on liian pieni niin se ilmenee savutuksena, eikä toisinpäin. Näin on ainakin muut kammiokoneet käyttäyteneet, joten tuskin se tässäkään toisinpäin menee?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  7. Harri S

    Harri S Gearhead

    Puhuinko pumpun vaihdosta?
    No enpä tainnut puhua.

    Ne merkit käsittääkseni lyödään siihen tehtaalla kun pumppu on saatu asennettua oikealle ennakolle ja ovat siten kone/pumppukohtaiset.
    Toki kyllä niillä kasaamisen jälkeen ajoituksen alueelle saa mutta lopullisen säädön teen aina koeajon perusteella.
    Jakoketjun virtyttyä kompensoidaan syötön viivästymistä lisäämällä ennakkoa. Mutta liika on aina liikaa ja sen kyllä kuulee jo koneen terävästä käyntiäänestäkin. Venakoneiston ajoitushan jää tuollakin käännöllä sinne vanhaan myöhäiseen, joka osaltaan syö sitä vähäistä tehoa. Tehonnälkä noissa vapareissa myös usein aiheuttaa ennakon lisäämisen tarvetta mutta milliä enempää ennikinä noihin laittais ja harva alle millin kuitenkaan laittaa ja siksi näistä sitten näitä kampuroita putoilee.
    Pidempään seisseen koneen ennokonsäädin (se tappi) on usein myös sen verran ryyteessä että se tuppaa jäämään sinne pohjaan ekan kaasunpainalluksen jälkeen.
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Täälläkin pyörii yks 96 vm vani vapari 6.5 ja mittarissa joku 550tkm vasta.
    Korille kyl sai tehä töitä ihan kiitettävästi...
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Juu yritin vaan Harri S sanoa että jo niin vanhoja laitteita että pumppukin voi olla laitettu jossain kohtaa, ei kovin tarkkaa touhua sen merkin kans pelata, ja siksi haluais tietää sen oikean astemäärän tai jonkun muun systeemin millä sen tarkistais.
     
  10. Harri S

    Harri S Gearhead

    No broblem ;)
     
  11. toyota...

    toyota... Gearhead

    Ei näissä pysty heittokellolla kattoon ennakkoo pumpun männästä? Ja kyllä se niin on et mustaa savuttaa herkemmin vedätyksessä jos reilusti ennakkoo...
     
  12. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Ei näistä vissiin juuri ilman testeriä näe tarkkaa ajotusta?

    Pumpussa on optinen anturi joka kertoo ohjainpoksille todellisen ajotuksen.
    Onko kemi/tornio/rovaniemi seudulla kellään testeriä näihin jolla näkisi tuon todellisen ajotuksen?
     
  13. palontie

    palontie Double Gearhead

    Esin GMTDScan ohjelmalla näkee ajoituksen,itelläkin pitäis tällä viikolla tsekata,pitää vaan kaivella jostain millä alueella se ennakko piti olla.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei tolla muistaakseni näe ajoisusta asteina. Noi millisäädöt kannattaa unohtaa, en muista enää mikä se ennakko on asteina mutta 4°-6° välillä mekaanisella pumpulla on ihan turvallinen.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  15. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuohon se pitäs alkaa lappamaan palikkaa kiinni.
     
    palontie, Sierra, Nikuzai ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Nyt on lupaava lähtökohta.:cool:
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  17. 59Kingswood

    59Kingswood Gearhead

    Näyttäis olevan sellanen tuoreempi, mäntien öljysuihkuilla varustettu lohko? Se sit vaatii kaverikseen myös sen uudemman, isompituottosen öljypumpun, että paineet pysyy lämpimänäkin :odwink:

    PS. öljyjäähyn lähdöt on myös luultavasti yhtä npt-kierrekokoo isommat, mutta muuten pitäis kyllä vastaavilla kamppeilla kuin vanhempikin lohko...
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Paljon makso kun lohko oli tossa pukissa?
     
  19. palontie

    palontie Double Gearhead

    Ainakin yksi savutuksen syy löytyi,ei tuota pumppu alipainetta kuin ihan vähä ja hukkis falskaa aika perkeleesti,täytyy ruveta ettii jousia ja masteri tekemään ja poistaa pumppu autosta.
     
  20. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Itellä sama homma. Ostaissa alipainepumppu sökö ja hukkaportti kokoajan auki. Ei ahtoja lainkaan. Jousella sai turbonkin heräämään.

    Paljonko näissä L65 koneissa on vakio ahtopaine?
     

Kerro tästä muillekin!