Ongelmia paratiisissa. GM 6.5td lohko halki. Hitsaus?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mika.T, 27.5.2019.

  1. toyopet

    toyopet Gearhead

    Traktoreissa käytetään monesti ns. yleisöljyjä eli sama 10W30 universal pyörii moottorissa, vaihteistossa ja hydraulijärjestelmässä.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  2. Moottoriöljyn lämpötila on sen verran matala, etten usko sen haittaavan hydrauliikkaletkua.

    Sen sijaan yksi kohde tulee mieleen omista kokemuksista. Raskaan kaluston kompuranletkuna hydrauliikkaletku ei kestä lämmön takia. Siinä on oltava teflonletku.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  3. tamrokki

    tamrokki 1st gear

    Miksi ei soveltus, käytetään monessa porakoneessa moottoriöljyä hydrauliikassa,kompurapuolella ei kestä yhtä hyvin kovempi lämpö, sielläkin kestää vuosikausia
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mites, kuinkas paljon noissa vaikuttaa se että hydeöljyhän pysyy melko puhtaana mutta moottoriöljyyn tulee ajan kanssa noki ja polttoainejäämiä yms.? Että mikähän lienee niiden osuus keston kannalta? o_O
     
  5. Voi kai sillä jotain vaikutusta olla, mutta onko se jollain lailla merkittävä. En usko.
     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    Ainakin näiden regeneroivien autojen kanssa lienee näyttelee jonkinmoista osaa ongelmista :rolleyes:
     
  7. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Käyttääkö joku kaivinkoneessa hydyööliä? "Rajuin" kone jota olen roplannut on ollut yli 50 tonnia painava paalukone ja moottoriöölit siinäkin oli "hydrauliikassa" . Pari kertaa sen kanssa touhutessa oli hengenlähtö muutamasta millistä kiinni mutta ei johtunu kuitenkään tosta öölilaadusta:rotfl: .
     
  8. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Joka kaivinkoneessa jota oon ajanut, on ollut hydyöljyt hydyssä.
     
  9. darpen

    darpen Gearhead

    Ei oo tullu vastaan koneen käyttäjää jolla olis hydraulijärjestelmässä muuta kuin 32 tai 46 hydrauliöljyä. Tuotantolaitoksissa, korjaamokoneissa, lastauslaitureissa tai varsinkaan jossain junttan:ssa

    Olisko noi Mikkistä vastaan tulleet kovettuneet letkut ollu vaan liian lähellä esim. pakosarjaa, kun eihän muut ku teflon kestä kuumaa?? Bensa tappaa noi hydyletkut kans aika tehokkaasti.
    Eli pakosarjojen alle teflonia.
     
  10. Rahikainen

    Rahikainen Gearhead

    Yksi asentaja tuumasi minulle että hydrauliikkaan on jotakuinkin sama mitä öljyä laittaa kunhan on puhdasta. Hytikka on halvempaa kuin lisäaineistetummat öljyt.
     
  11. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Noi työasennot osaa olla aika hankalia näissä moottori asennuksissa. Tuolla rintapellin luona keskellä on ikävä puuhastella pidemmän aikaa.
    Kädet ei yllä, pitää maata vattallaan jalat ilmassa tai kyykkiä konehuoneessa ja toivoa ettei mitään mene rikki. Kuinkas raati on parantanut työoloja kyseisissä konehuoneissa? Itte olen pinonnut trukkilavoja auton keulan ympärille ja siten koroketta jalan alle. Ei auta joka paikassa.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Kyllä täälläpäin parissakin maarakennusvirmassa laitettiin moottoriööliä joka vehkeeseen myös hydraulipuolelle. Työkoneitten tomaattilaatikoihinkin laitetaan yleensä moottoriööliä.
     
  13. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

  14. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Joo valmetilla ainakin on oma öljynsä laatikkon/hydyyn, noita lisäaine öljyjä. Kaivinkoneissa en silti ole nähnyt. Pyöräkuormaajien laatikoita olen käytellyt vain volvoissa, casessa ja terexeissä, atf, pienemmissä sit ei tomaatteja olekaan. En siis kiellä, mutta ei varmaankaan kauhean yleistä?
     
  15. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Tuossa on lämmöstä kysymys, hydrauliikka ei kestä kovia lämpöjä, letkut kovettuu kivikovaksi, kaikki o-renkaat kovettuu kivikovaksi ja tulee öljyruisku koko koneesta. Siksi moottorissa käytetään eri letkuja öljylle ja viton o-renkaita ei nitriitti kumisia kuten hydrauliikassa.

    Catepillareihin laitettiin esimerkiksi trans hd 10w tai 30w öljyä vaihteistoon ja hydrauliikkaan
     
    Mikkis tykkää tästä.
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Paljos muuten hydrauliikan lämmöt on työkäytössä?

    Kovassa kaivuussa ei kestä sormia polttamatta ottaa paluun putkesta kiinni
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Jos et oo harjotellu seppä, niin 55 astetta polttaa jo eikä sitä pitele pitkään käsissään.
     
    Rotten, Mikkis, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. Mika.T

    Mika.T Gearhead




    Aika työlästä tosiaan kasailla tuota koneen keskustaa.
    Itellä vielä koneen keulasta melkein kaikki irti, no tänään tuli kuitenkin apulaitteet jne kasattua. Syyläri on vielä irti niin voi istua tuossa lukkopellin päällä.

    Illasta sain suunninpiirtein sille mallille että pyöritin koneseen öljynpaineet.
    Hienosti paineet nousi mutta vuoti prkl suodatinjalan ja lohkon välistä. Loppui kyllä kun kirin sen suodatinjalan kunnolla tiukkaan lohkoon.
    Täytyy vielä se O-rengas vaihtaa vaikka vanha vaikutti olevan vielä ihan mallillaan.

    Ko. episodin jälkeen pyöritin vielä startilla ilmat pois suutinputkista. Puristuksetkin tuntui olevan tallessa.

    Hehkujen johdot täytyy rakentaa uusiksi ennen käynnistystä. Kuskinpuoleltakin löytyi kaksi poikki olevaa hehkun johtoa... Eli tämä on hehkutellut vain neljällä hehkulla.
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kyl 55 asteista pitää käpälissä melko pitkään, mut ei ainakaan nahka paljaana kovin mielellään pitkään paluu putkeen nojaile

    En tiiä muistanko oikein, mut jossain hydelämpö mittarissa asteikko lähti vasta 150;nestä vaan oisko ne kuitenkin fahrenheit;tejä
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    ^Aika fakiiri täytyy olla jos tota 55-astetta sietää, testattiin tota aikoinaan aika monella ihmisellä ja ei yli 50-asteen voi jatkuvana käpälää pitää.

    Letkuissa lukee monissa että 120-astetta kestää, eli en pitäis ongelmana, enkä moottoriöljyäkään, ruuvikompuroissa monesti pyörii dieselmoottoriöljyt ja ihan normaaleja hydyletkuja niihin laitetaan.
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!