Onko olemassa 8 1/4 perää 4" pultti jaolla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja Anonymous, 24.10.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Valtteriin tarvisin, kun toi 7 1/4 ei oikein kestä tota kasivoimaa.
    T:Jaska
     
  2. seiska

    seiska 1st gear

    onhan niitä mulla nyt alla 8 1/4 ja rakenteilla 8 3/4 JOTEN KYL SE PIKKUPERÄ SE KUTOSEN PERÄ HAJOAA NOPEASTI KASIVOIMAN ALLA KOKEMUSTA ON :smile:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hyvä jos niitä löytyy. Jos jollekin on sellanen jääny nurkiin pyörimään niin voisin ostaa pois! Lukko ei olis pahitteeks!
    En ymmärrä miksei siihen oo jo tehtaalla laitettu vahvempaa perää,kun siinä on alkuperäsenäkin ollu 273 V8.
    Vai oisko perä sitten vaihtunu jossain välissä heikompaan??

    044-5392729 Jaska
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    kato nuuka ostaja on ruksannu seiskavartti-
    sulakkeen niin tehdas laittaa sitä mitä on
    tilattu.syyllinen pieneen perään on pihi
    ostaja, ei tehdas.
     
  5. firebreather

    firebreather 1st gear

    Oikaiskaa jos olen väärässä, mutta eikö 8 1/4 ole ainoastaan 5x4.5" jaolla? ja vanhemman mallisessa 8 3/4:ssa on 5x4" ja uudemmassa 5x4.5"?? Itsekkin ajattelin suurentaa 7 1/4:a tuuman verran..
     
  6. Käkö

    Käkö Gearhead

    Kyllähän se pääsääntösesti on niin, 8-varttinen yleensä on 4.5" jaolla, mutta mullakin löytyy tallista vetarit 8-varttiseen jossa on kätevästi iso-ja pikkujako...
    8.3/4-seen on sitten saanu iso-ja pikkujakoa
    aina '70 luvun puoleenväliin asti ja empä ihmettelis vaikka tulis uudempiakin periä pikkujaolla vastaan...
     
  7. dart -66

    dart -66 Gearhead

    johan Käkö heittää uutta juttua, en itse ole nähnyt/kuullut että 8 vartti A-bodyýn olisi alkuperäisiä pikkujakoisia vetareita ja toisaalta 8 3vartiseen ei pitäisi A-bodyn mitoissa olla originaaleja isojakoisia...
    Onhan A-bodeja tehty 4" jaolla hamaan loppuun asti kotimarkkinoille (6-kone, rumpujarrut ja pikkuperä) että ei aivan mahdotonta mutta...?
     
  8. seiska

    seiska 1st gear

    juu mul,a on 8 1/4 pikku ja iso jako mutta 8 3/4 on 4,5 jako ja eteen tulee levyt joten vaihdan barracudani jaon 4t 4,5.tumaan. tosiaan jenkki markkinoilla on 4 ja 4,5 tuuman jakoa perissä aika hämärää kaverin scampissäkin on 4 tuuman jako 8 1/4 perässä ja tehtaan tekemät...joten amerikassa kaikki mahdollista toteaa hämmästynyt..
     
  9. Käkö

    Käkö Gearhead

    dart-66, ei pidä hämmästelemän, ameriikan toopet on toopeja ja niille ei mitään mahda ja omakohtaisista kokemuksista tiedän et jos jotain väittää jenkkilän toopejen tekemisistä ainoaksi totuudeksi niin jo löytyy kax tai kolme kaveria jotka todistaa et oon vääräs... :grin:
    Selvennyksen vuoksi, ne vetarit mitä mulla on , ne on tehty saksassa, molempijakoiseksi joten reikiä löytyy... reissaaminen kannattaa aina... :grin:
     
  10. A-kuuppa

    A-kuuppa 1st gear

    Tehtaan jäljiltä ALKUPERÄISET A-body perät:

    7.25 vanhemmat ovat tietty 5x4" Uudemmat (73-->) 5x4.5" levyjarrullisissa autoissa. Rumpujarrulliset loppuun asti pikkujaolla.

    8.25 aina 5x4.5", (vetareihin on mahdollista tehdä pikkujakokin, tehtaalta kaikki kuitenkin isojakosia)

    8.75 aina pikkujaollisia. Jotkut isokoppaset perät ovat mitoiltaan melko liki, joten tämä hämmentää. 8.75 korvattiin 8.25:lla samana vuonna kun autoja rupesi saamaan isojaolla.
     
  11. Simo

    Simo 1st gear

    Minulla on toisessa autossa 8 3/4 perässä 5" pulttijako ja toisessa 5,5".
    Eli näitä kasikolmevartin periä ollut neljällä eri jaolla?

    Niin ja kyllä tuo 7 1/4 ainakin vakio 318:a kestää aivan hyvin. Minulla on alkuperäinen 318 ja 7 1/4" 74 Dart ollut vuodesta 84 ja perä on alkupäinen ja avaamaton.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Simo 2003-11-03 07:43 ]</font>
     
  12. leksa

    leksa Gearhead

    No 7,25 perä kyllä kestää mutta mitä sillä "perän hajoamisella" tarkoitetaan. Yleensä lukoton 7,25 hajoaa "kasi" voimalla yhden pyörän sutimiseen. Ja oikeastaan perästä hajoaa ristitappi ja sen vuoksi pienet pyörät. eli siis tasauspyörästö.

    Lukollisessa perässä alkaa sitten sillä "kasi" voimalla kääntymään vetarin boorit, jos renkku ei anna myöten.

    Ihan normaaliajossa lukotonkaan perä ei tosta noin vaan leviä, mutta esimerkiksi jäisellä pihamaalla toisen pyörän sutiessa ja samaan aikaan päässä kiehuessa, tulee polettua perä pilalle.

    se 8,25 perä on hieman paremmin voideltu ristitapiltaan ja tappikin on suurempi ja siten tukevampi. Mutta se "kasi"voima saa senkin näppärästi rikki samaa kaavaa käyttäen. ( Muutaman sain korjaamolleni cruising illan jälkeen)

    Joskus olen nähnyt periä joissa iso lautaspyrä on ollut hampaaton muutamalta kohdaltaan, mutta ristitappi ehjä. Mutta nämä ovat olleet 8,75 periä.

    Näissä 8,75 perissä oli käytetty aikamoista "kasi"voimaa. Muistelin että sellaisia 10 aikojakin ajellun.

    JK.
    Kokeilin kerran kemppilukkoa ja kyseessä oli "kutos"voima. Hitsailin väljän ristitapin ja pienet pyörät klimpiksi ja eikun kokeilemaan.

    Soratiellä oli kiva slaidailla tai mitä se nykyisin on, mutta innolla odotin mitä tuleman pitää kun pääsee polkaisemaan asfaltilla.

    Polkaisu ja kivasti potkaisi. Ensin vähän matkaa viiruja sitten jumalaton pamaus ja hyppy, kauheaa rohinaa, ja veto loppui.

    Kurkistus perän alle ja panjon pelti oli täynnä reikiä. Päättelin pikaisesti että tais kemppi pettää.

    Loppusaldo: Perä paskana, toinen vetari paskana, tankissa klommo, 904 vapaakytkin paskana.

    Ajattelin pikaisesti, että en taida tykästyä noihin kemppilukkoihin.
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mul oli joskus 80-luvun alkupuolella '67 vallu missä 340 ja manuaali ja 7 1/4" lukko. Ei se hajonnu vaikka sai mailaa, eli tossa sama kuin 8 1/4:ssä et lukko tekee sille kestävyydelle ihmeitä. Lukottomii sai eri vehkeillä hajalle aika nopeesti, eka meni tasuspyörästö ja sen hitsaamisen jälkeen sit aika pian vetari.
     

Kerro tästä muillekin!