Optiman akku, onko jo sökö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja dodgeman, 16.6.2021.

  1. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Autossa on seuraavanlaiset oireet, saataa toimia jopa viikon ilman häiriötä ja toisinaan tempuilee jopa päivittäin, mutta lähtee hetken huilauksen jälkeen taas lataamaan, latausmittari putoaa alle 12v ja on mitattu myös akulta yleismittarilla, auton mittari näyttää samoja arvoja kuin yleismittari akun navoista, tänään auton mittari alkoi näyttämään 10v ja ei enää lähtenyt pelittämään itsestään kuten ennen, on tehdas uusi laturi ja tarkastettu maadoitusjohdot, ei vaikutusta. Voiko viallinen akku tehdä sen että ei ota latausta vastaan ja auton latausmittarikin näyttää matalia lukemia? Vai näyttäisikö latausmittari normaalia lukemia vaikka akku ei ota latausta vastaan? Akkuna on keltainen Optima ikää 21vuotta, kyllä 21vuotta ja autona vielä vanhempi Dodge van, vuosimallia 90, hankin jo valmiiksi uuden orkkis virtalukon pohjan koska voihan vika olla myös siellä. Onko kokemuksia tuon tyyppisistä akku vioista?
     
  2. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Oho! Onpa ollu luja akku. Minulla punaiset Optimat kestänyt max 4v. (eri autoissa). Kaikki 4 on kyllä kaikki menny aika lailla kerrasta, eivät ota virtaa vastaan. Sierrassa oli rinnan 2 ja toisesta tuli lämmitin, purki myös toisen akun ja ei varmaan ollu kaukana palaa koko auto kun niin kuumana kävi. Oletko mitannut latausta laturin päästä, ettei siinä lataus johdossa ole vikaa. siinä ei juuri jännite häviötä kestä olla. En usko akku vikaan. Kyllä sen laturin pitäis täysillä pukata virtaa rikkinäiseen akkuunkin.
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ei laturi lataa
     
  4. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    On yritetty aikaisemmin mittailla monta kertaa mutta vika on aina hävinnyt, nyt vaikuttaa siltä vika pysyy päällä ja pääsee tutkimaan mistä johtuu.
     
  5. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Eilen kun alkoi tempuilee ja päästiin kotiin, laitoin akun lataukseen, oli noin pari tuntia latauksessa ja ei juurikaan ottanut latausta vastaan, sammutin laturit ja kokeilin aamulla uudestaan, pari tuntia latauksessa ja nyt oli jo ladannut 50% akun täyteen.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos auton laturi tai lataussäädin viallinen, niin akun jännite päässyt putoamaan niin alas, ettei älylaturit lähde lataamaan.
    Silloin voi herätellä akun vanhanaikaisella laturilla.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  7. 3964

    3964 2nd gear

    Nuo älylaturit on kyllä outoja vehkeitä,ei niillä tyhjää akkua vpi ladata.
    Itse kävin ostamassa vanhanliiton peltilaatikon,johan on akussa virtaa kun sillä lataa.

    Enemmän ylläpitolatureita nuo äly vehkeet.
     
    viikinki75 ja esmi tykkäävät tästä.
  8. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Laturi ei lataa.
    Akun kunto ei vaikuta tuollasen perinteisen värkin latausjännitteeseen jos ja kun laturi on kunnossa.

    Nuo vanhat optimat on juuri niitä millä ko. merkki on saanut maineensa. Minullakin oli aikanaan Desotossa 20vuotta vanha punainen optima vailla ongelmia, siinä oli vielä käynnistysvirtakin kunnollinen 1150ccA.
    Sitten sen vaan yks kaks kuoli täysin, toki oli jo hintansa vuosien saatossa haukkunutkin, talvet loju millon missäkin täysin käyttämättä mutta niin se vaan keväällä aina heräs kun otti käyttöön.

    Nykypäivän optimoilla ei tee mitään.
     
  9. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Käytettiin toi oma optima akku liikkeessä rasitus testissä, ukko sanoi et turha sun on uutta ostaa, tää vanha on vielä tosi hyvä. Seuraavaks täytyy mittaa laturi, siinä näyttäis olevan oma maadotus johto ja kaks virtajohtoa.
     
  10. Akit

    Akit 1st gear

    Mun kokemuksella taas optima on ainut akku mikä toimii vuodesta toiseen niin harraste-, käyttöautossa ja veneessä. Esim. veneessä startissa 12 vuotias ja pikkiksessä 7vuotias Redtop toimii moitteettomasti.
     
  11. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Osaisko joku vähän neuvoa että miten noista laturin kahdesta virtapuolen navoista mitataan? kaksi pientä napaa on vierekkäin.

    Korjaus: virtapuolen napoja on 3, kaksi pientä ja yksi iso.
     
    Muokattu: 18.6.2021
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    No lähtökohtaisesti auton käydessä akun napojen välinen jännite tulisi olla yli 13V.
    Jotain välille 13,5-14,4V
     
  13. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Onkos siinä erillinen jännitteen säädin? Ohkasista johdoista toinen on ainakin heräte ja siinähän kuuluu tulla virta kun avain käännettynä virrat päälle. Toisella ei taida olla itse lataukseen merkitystä. Se paksu johto ja liitokset kannattaa tarkistaa huolella, jos huono virran kulku niin polttaa laturin. Mittaa lataus myös paksusta johdosta laturin puoleisesta päästä.
     
  14. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    On erillinen säädin, kiitos neuvoista, mitataan ja katsotaan mitä löytyy
     
  15. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Nyt on mitattu: moottori ei käy, isoon liittimeen 12,4V ja pieniin ei mitään. Avain virta päällä isoon 12,0v ja molempiin pieniin 11,8V. Moottori käy isoon 11,9V ja toiseen pieneen 10,9V ja toiseen pieneen 11,7V
     
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Eli laturi ei lataa.
    Laturi tai sen hiilet lopussa.
    Tai latausäädin ei toimi.
     
  17. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Laturi on tehdas uusi, ajettu nyt 14t km, ajattelin ottaa laturin irti ja katsoa oisko hiilet jumissa,
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Mittaa auton käydessä ennen lataussäädintä laturin antama jännite. Pitäisi olla reilusti yli 14v.
    Jos on, niin lataussäädin rikki.
    Tai ettei olisi pienet johdot väärissä liittimissä?
     
  19. Hukka86

    Hukka86 1st gear

    Koitappa antaa maita laturin runkoon käydessä vaikka käynnistys kaapelilla
     
  20. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    On mitattu, 11,9V eli akun jännite, ei lataa, pieniä johtoja ei saa vääriin liittimiin koska autosta tuleva johto sopii vain yhteen asentoon. On kokeiltu myös lisä maadoittaa, ei vaikutusta. Tarkastin hiilet ja putsasin kollektorin, kollektori oli vielä hyvä mutta se oli yllätys että se hiili mikä on syvemmällä oli enemmän kulunut ( ulompi tosi hyvä ja sisemmässä vähän yli puolet), nyt on ajettu noin 14t km niin ei tolla enää pitkälle pääse.
     

Kerro tästä muillekin!