Osien kromausta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja WBBC, 24.8.2004.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    hakukone ei toimi joten...

    Missä ja kuka kromaa osia suomessa, ja tekee myös hyvät pohjatyöt.
     
  2. Transam

    Transam 1st gear

    Samaa olen tässä miettinyt :) Mitähän esim takapuskurin kromaaminen mahtaisi maksaa pohjatöineen? Kellään kokemuksia?
     
  3. KPS

    KPS 3rd gear

    Turusta Raution niklaamosta pyysin kirjallisen tarjouksen puskurin kromauksesta (kesäkuussa). Pinta-ala oli 210cmx35cm. Hintaa olisi tullut 1300-1500 euroa +alv. Matkahuollon kautta rahti Oulusta Turkuun olisi ollut 36 euroa ja DHL:llä Turusta Ouluun 196 euroa. Kaikkinensa kromaukselle olisi tullut hintaa 2062 euroa. Suhteellisen kallista. Viime talvena tuttavien puskureita oli Amerikassa kromattava yhteensä 20 kappaletta. Hinta pohjineen sekä oikaisuineen oli 500-700 dollaria/puskuri.
     
  4. Transam

    Transam 1st gear

    No huhhuh, tuolla hinnalla saisi kokonaisen auton jenkeistä :)
     
  5. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Miten teettäminen Virossa? Onko kokemuksia; nythän se on EU:ssakin ja kaikkee? Pakulla nippu puskureita hoitoon?
     
  6. PPPLinkWR

    PPPLinkWR 1st gear

    Valitettavasti hyvin tehty kromaaminen ei onnistu Suomen rajojen sisäpuolella, tämä on oma kokemukseni. Omani letukan takapuskuria ei kuulemma edes pysty Suomessa kromaamaan, on liian iso tiedä sitten.
    Tietenkin jollakin voipi olla eriävä mielipidekin... Jos todellakin haluut kromauttaa niin teetä se ihmeessä Ruotsin puolella. Tukholmassa on yksi hyvä kromaamo, en valitettavasti muista nimeä. Itse teen tulevana talvelle niin, että kromattavat osat autoon ja laivalla Ruotsiin ja osat kromaamoon ja takasin haku sitten joskus 3-5 kuukauden päästä. Tuleepahan siinä samalla pidettyä hiukan lomaa!
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Virossa on yks mesta joka tekee kyllä mun silmiin ihan laadukasta työtä. Hinta oli muistaakseni 100 kroonea neliödesimetri jokunen vuosi sitten. Tolla hinnalla toi ylempi 210*35cm "esimerkkipuskuri" olis maksanut noin 500 euroa. Hinnat on siellä kuitenkin yleisesti mennyt eteenpäin parissa vuodessa. Oon yrittänyt sitä kromaamoa tai omistajaa Martinia tavoitella sähköpostilla huonolla menestyksellä kun olis itelläkin yks puskuri kromauksen tarpeessa.
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Suurin haaste on nimenomaan kunnolla tehdyt pohjatyöt.
    Sitä puuhaa kotitallissa ei pysty oikein tekemään.
    Varsinkaan kuin vanhat kromit on ensin poistettava.

    2 osainen corvette takapuskuri olisi mulla työn alla, ei ole siis suuri koko esteenä.
     
  9. spinout

    spinout Gearhead

    Mun piti 90-luvulla siäl Turuus kromatut puskurinkävyt yhden vuoden hilseilyn jälkeen lähettää Ruotsiin Backman Sliperille ja ovat vieläkin kuin uudet.. Ison vanhan jenkkitakapuskurin ostin USAsta Rechrome Parts Ltd:ltä valmiiksi uudelleenkromattuna (ei tarvinnu omaa aihiota) 90-luvun alussa ja maksoi silloin rahteineen & tulleineen euroiksi muutettuna total € 411.. ja triple-plate show-chrome kiiltää.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

  11. Japi

    Japi 1st gear

    Kyllä ehdottomasti parhain on tuo Backmans sliperi AB Eskisltunassa. Itse pohjatyö siinä on tärkein ja kallein joka käsityötä. En ole vielä kuullut ketään joka olisi tyytymätön yrityksen työhön.
    http://www.backmans.org/
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ainakin asiakaspalvelu pelaa..Kysyin hintaa '70 Cudan takapuskurin + käpyjen kromaukselle pohjineen. Vastaus parissa tunnissa, toimitusaika 3 kk ja hinta 5000 sek.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oiskohan viellä sellaista kuin kora oy:ta olemassa? Kysyin heiltä kromausta jotain 2-3 vuotta sitten...Mun mielestä hinta ei ollut kallis,mutta osa jota halusin kromauttaa oli heidän altaaseen liian suuri.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Erittäin laadukasta ja kohtuuhintaista kromausta suoritetaan pohjatöineen
    Noormarkussa "satakunnassa"
    itse kromautan kaikki siellä jos tarvetta.
    kannnattaa kysellä
    040-7644831 Kalliokopi Rauno
     
  15. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Kuinka isoja palikoita siellä pystyy kromaamaan ja mitähän suunnilleen maksais impalan takapuskurin kromaus.Niitä on kaksikin,toinen yksiosainen ja toinen 3-osainen.
     
  16. PPPLinkWR

    PPPLinkWR 1st gear

    joopa joo! kyselin taannoin turusta yhdestä firmasta mitä maksais pohjatyöt ja kromaus oman letukan takapuskuriin... kaveri hiukan laskeskeli ja lato sellaisen hinnan, että hirvittää heikompaa eli 800€. voitteko kuvitella? no tilasin samanlaisen täysin uuden takapuskurin usa:sta kolmeen kertaan kromatun ja erittäin laadukkaan ja hintaa tuli yhteensä noin 400€, että sillain meillä suomessa!!!
     
  17. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Suomessa ei osata palvella asiakasta ja siksi mä en oo yhden yhtäkään kertaa kromauttanu tän maan rajojen sisäpuolella. Muutama puhelinsoitto riitti mullekin ja suuntasin samantien osat kainalossa ruotsin puolelle... ja jopas muuttu ääni kellossa.
    Työ oli hintansa arvoista ja kromit on saanu paljon arvostusta näyttelyissä ja on jopa kestänytkin ihan samanlaisina vuosikausia.
    Ruotsissa asioidessa tuli juteltua paikallisen ja erittäin asiakasystävällisen kromaamohepun kanssa ja sain muodostettua aika hyvän käsityksen kromaamojenkin kannasta näihin harrastelijoihin.
    Ajatelkaas asiaa kromaamojen kannalta; Joku tuntematon tyyppi soittaa jostakin tuntemattomasta paikasta ja kyselee kromauksen hintoja kehuen osien olevan hyviä ja suoria ... ja kehuu jopa valmiiksi tehtyjä pohjatöitä. Sitten kun menet lupaamaan omasta mielestäsi sopivan hinnan ja lupaamaan sopivan toimitusajan... tulee tyyppi paikalle ja kippaa pakettiautollisen ruosteista romurautaa tontille, vaatien samoja hintoja mitä puhelimessa luvattiin. Eipä saata paljoo naurattaa firman edustajaa.
    Hiljattain kun käytin (ruotsissa) kromissa osia, firman edustaja esitteli minulle ison kasan valmiiksi kromattuja auton osia ja halusi saada mielipiteeni, että mistä vehkeestä ne voisi olla peräisin. Asiakas oli kuulemma hävinnyt kuin tuhka tuuleen ja osat on lunastamatta.... silti palkat pitäis maksaa duunareille, eli noi kamat pitäs saada myytyä...
    Eipä kaveri hymyilly sillonkaan.
    Alakerrassa oli kuulemma pienen autotallin verran samanlaista, valmiiks kromattua tavaraa jotka oli jätetty lunastamatta.
    Hieman kannattamatonta duunia kromaamonkannalta?
    Meitä on niin vitun moneen junaan, että jos olisin ite kromaamon omistaja ni yksin kertaisesti en itsekään ottais minkäänlaisia harrastajien romuja altaisiini, vaan ottaisin rahat helposti ja varmasti teollisuus kromauksista. You know, tuhannen kappaleen erissä pöydän jalkoja ja lasku perään samantien.

    Suosittelen lämpimästi miettiimään realistisesti omat varantonsa ja uudelleen kromauksen tarpeensa. Tommonen osien lunastamatta jättäminen saattaa aiheuttaa pian sen, ettei enää yksityisiä asiakkaita haluta ottaa lainkaan, kun rahoja tehdystä duuneista ei saa pois.
    Helvetin monta aikanaan hienosti toiminutta juttua suomalaiset on jo saanu pilattua.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    En tiedä kannattaneeko tuokaan. Year Onelta saa uuden puskurisetin (etupuskuri, takapuskuri, pultit) '70 Cudaan alle 650 € koko sarjan suomeen toimitettuna rahteineen tulleinen ja veroineen. Ja laatukin pitäis kuulemma tällä hetkellä olla year one puskureissa ihan ok.
     
  19. SG480

    SG480 1st gear

    Kannattaa ja ei. Mulla on uusi Year One etupuskuri ja täytyy sanoa että se edustaa melko onnetonta työnlaatua.
     

Kerro tästä muillekin!