Oudot putket - ProStock kansi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TopiCa, 12.12.2011.

  1. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Katselin tuossa kuvia ProStock koneesta ja kannessa meni venakopan alla öljyputket IMUventtiilin juureen. Olen nähnyt vastaavaa muissakin koneissa mutta aina pakovenan juureen sitä jäähdyttämään.
    Mistähän tässä on kyse? Ei kai imu tarvitse jäähdytystä? Vai onko se jousen jäähdytystä?
     
  2. mopster

    mopster Gearhead

    Koneet kiertää 10000+ rpm, jousipaineet luokkaa 1400lbs, jouset tarvii jäähdytystä elääkseen.
     
  3. Mutku

    Mutku Gearhead

    ^Komps. Eli samaa mieltä.

    Olen ymmärtänyt, että työntötankoveekasin venttiilikoneisto on niin raskas, että reppana venttiilinjousi on se "heikoin lenkki" jos sitä mooottoria kierrätetään "kiinankierroksille". Eli kun se venttiilinjousi joutuu puristumaan ja suoristumaan liian tiheään tahtiin, niin se kehittää lämpöä. Ja se lämpö vie siltä jouselta ominaisuudet, ääritapauksessa hajoaa. Isot pojat varttimaililla kuulemma mittaa venajousten paineet ja shimmaa tai lopulta vaihtaa ne venajouset. No, tietävämmät tarkennelkoot/korjatkoon, kiitos.
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei kai ne niin helvetin jäykät jouset oo???

    Alkkisten imujouset on jossain 550lbs tienoilla ja kiertää nekin sen 10000rpm.

    Voi tietty olla, en oo koskaan hypistellyt niitä... Vielä :odroll:
     
  5. mopster

    mopster Gearhead

    Jostain mä luin että tän päivän pro stock jousissa olis 1200-1400lbs aukipaineet.
     
  6. mafo

    mafo 3rd gear

    ne voi olla "steam pipes" eli poistaa ilmaa ja höyryä jäähdytys järjestelmästä, spring oilers putket on yleensä kopassa ja en ole varma käyttääkö pro stockerit niitä
     
  7. mopster

    mopster Gearhead

    Kyllä vissiin ainakin osa porukkaa käyttää, mut oot varmaan oikeessa siinä että ne putket on siellä jäähdytysjärjestelmän "ilmaamista" varten.
     
  8. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Perhana... olet oikeassa! Googlaamalla oikean nimen alla löytyy tietoa ja nettikuva (katselin paperivalokuvia). Ei ne mitään öljyä kuljeta vaan nimenomaan "steam'iä" eli höyryä ja pois kannesta.
    Mun kuvissa putkia tuplat ja paljon isommat mutta sama tarkoitus.
    http://www.moparmusclemagazine.com/tech ... to_19.html
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Okei, aukipaineet.
    Asennuspaine pyörii varmaan jossain 500lbs hujakoilla myös?
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Siel hujakoilla, mut kuitenkin yli.
     
  11. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Ja niistä jousista, isot pojat ei enää shimmaa venajousia prostock koneissa. Ne on tavallaan kertakäyttöiset = tietty määrä vetoja ja jouset vaihtoon. Ja viime kesän koneissa tais olla se heikoin lenkki itse venttiili minkä varret on n. 8mm paksut ja joku on kairannut niihin sisälle reiät. Ikävästi katkee siitä kohdasta missä ontto osa loppuu. :oops:
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ja jouset taitaa olla titaanipaskaa, et maksaa vähän enempi ku virinokan cranet. Lautaskoko imuventtiilissä on jopa siel 2.6" tienoilla ja pituus jossain 7". Venajousien asennuskorkeudet on jossain 2.3"+, nostoa reilusti yli tuuman, nokat jopa 80mm laakereilla ja yheksällä mokkalaakerilla. Venttiilikoneistossa nokan puolella on jäykkyys tärkeempää kun paino, vanttiilipuolella taas niin kevyttä kuin uskaltaa, jouset, retainerit ja venat sekä keinuvipu venttiilin puolelta. Työntötangot on jopa 9/16" paksuaj yli puolen sentin seinämällä, ja kansien korkeuteen sekä venttiilien pituuteen nähden yllättävänkin lyhyet. Lohkojen dekkikorkeudet pidetään matalina, jossain 9" korvilla, ehkä allekin, ja veivisuhteet suht matalina verrattuna vaikkapa Nascar filosofiaan. Keveys/jäykkyys sielläkin oleellisempaa kuin veviisuhde, vaikka liikkuvilla nykyään onkin minimipainot.
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Paljos lähtöjä noi porotokan jouset kestää ja kait niitä shimmataan jos alkaa paine hieman romahtamaan? Siis jos ei oo ajettu liian montaa lähtöä?


    Tönäreitä kesällä hypistelin ja köykäsiä ne on, paksuja silti.
     
  14. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Tää jousicircus on tyypillistä Jenkkihommaa - pakotetaan käyttämään wanhaa teknologiaa pelkän tradition vuoksi.
    Warren Jonhson sanoi hänen kehittämä ja käyttämä F1/MotoGP tyyppinen pneumattinen systeemi säästi $ 50 000+/vuosi. Sitten se tehtiin laittomaksi.
    Nyt seuraan huvittuneena kun LS sarjaan kehitetään mekaanisia bensapumppuja, kaasareita ja v-jakajia!
     
  15. carpell

    carpell 1st gear

  16. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Saatanan kyrvät prkl!!!Siis tommoset mitä toi edellinen ^^^
    Vahingossa painoin linkkiä,suatana!!! :mad:
     

Kerro tästä muillekin!