Paaliin vai ajoon - haaveiluploki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja T5, 26.12.2018.

  1. T5

    T5 Gearhead

    Tuo suurentaa sitä aukkoa, ei kurista.
    Tuolla adapterilla voi käyttää 51268 WIX-suodatinta, joka virtausarvot on tuplat verrattuna orkkis 51515 WIX-suodattimeen.
    Siitä, onko tuosta oikeasti mitään hyötyä, en osaa sanoa. Ainakin tuo aika iso ford-homppeli on, joka noita adaptereita valmistaa.
    Ja saan samalla porattua tuota öljypumpulta tulevaa reikää suuremmaksi, kun ei tuo vanha kierrehässäkkä ole enää edessä.

    Toiveajattelu, että Pontiacin laturin perässä olevien liitäntöjen uusimisella auto lähtisi käyntiin oli just niin kaukaa haettua kuin miltä kuulostaa.
    Testasin tällä kipinän tulon, mutta aika pimeänä tuo vekotin pysyi.
    Kokeillaan uudella puolalla. Jos ei sittenkään toimi, niin soitan romu-ukon hakemaan ton.
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    No Ni. Taas oppi uutta.
    Tuossa sun Ponussa lienee olssin 403. Luulisi jonkun olssi hemmon korjaavan talteen tuon paketin.
     
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Juu, jossei siihen o vaihettu sitä 350:stä niinko tiedoissa oli. Saattanu orkkis 403 sylkeä kankea pihalle jos huuatettu mikä ei o ollenkaan epätodennäköstä kun aattelee mimmonen jengi keskimäärin näitä uutena on ostanu.
     
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kato lohkon valunumero öljyntäyttöputken vierestä, kohonumeroin/kirjaimin siinä öljynpainesensorin vieressä.

    Jos on 403 se on 557265 / 553990 / 554990-4A, tai 557265-4B.
     
  5. T5

    T5 Gearhead

    Joo, siis voihan tuo olla ihan vaan placebo-vaikutusta koko homma. Yhdestä facen isolohko Ford-ryhmästä tuon osan bongasin. Siellä tuon käyttäjät oli tyytyväisiä. Siellä raportoitiin juurikin tuosta öljynpaineen noususta. Sitten niiden mainoksessa luvataan mylökin samaa, mutta niiden ihan nettisivuilla ollaan enemmän varovaisia asian suhteen.
    Voihan tuossa totuutena olla ihan sekin, että porukat vaihtaa tuon ja uuden öljypumpun samaan aikaan ja silloin lopputulos on mainonnan kaltainen.
    Ainakin Oldsin 350-koneellisena tuota myytiin. Ja uutena tuota on sillä koneella saanut. Pitääpä käydä tutkimassa, mitä numeroita tuolla koneessa on.

    E: 557752-3B ja kannet 3A
     
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    77-80' lohko, heikoin jos meinaa ottaa enempi tehoa. Ja paskat kannet siihen touhuun kanssa.
    Positiivista on et purkkaa on vaan 8.0:1 :D

    Piti ihan tutkia, niin vaan on kuin onkin vuonna 77' saannu optiona Oldsin 350:stä Firebirdiin. Tuo olikin itelle ihan uus juttu. 170 heppaa ja 275 lipsiä maapalloa pyörittävää vääntöä..
     
    T5 tykkää tästä.
  7. Joko on dieselin lohko mainittu..:cool:
     
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Eit kait, ko bensalohkollaki pääsee kymppeihin. Ei o mikään pikkuhomma tai halpakaan tehä diesel-lohkosta. Sitten on jo sama melkein ostaa uustuotanto 455-lohko, ja kestää.
     
  9. T5

    T5 Gearhead

    Tuo kone täyttää tehtävänsä, jos se pari kesää tuota autoa kuljettaa eteenpäin.

    Vähän ajattelin, että tuo kone olisi hyvä istuttaa tuohon vanhempaan Oldsiin sitten joskus tulevaisuudessa. Suurempikin puristi saattaisi jopa hyväksyä sen, kun saman merkin sisällä pysyttäisiin.
    Kunhan nyt näitä muita projekteja saisi ensin pois.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  10. T5

    T5 Gearhead

    Koneistamo mittasi F250:sen koneen porauksen ja stanukoossahan se oli.
    CNC-Motorsport ja Summit veloitti pienehkön maksun luottokortilta ja vastineeksi laittoi osia tulemaan.
    Nyt pitäisi minun ymmärryksen mukaan olla kaikki uutta alakerrassa pl. öljypohja. Yläkerran osiin ei nyt riittänyt rahat, mutta josko ensi vuoden puolella sitten ne täräyttäisi tulemaan. Aluksi mietin Trickflown kansia, mutta tilasin nyt varuiksi setin, missä on männissä koloset myös P-51 ja AFR-kansien venttiileille.

    Uudemman Mustangin peräremontti vastustaa urakalla. Ensin unohtui avaimet kotiin, joten en saanut laatikkoa vapaalle. Kardaanin pultit on niin ruosteessa, että niitä en edes suunnitellut avaavani. Kaippa tuon vaihdelaatikon jostain vivusta olisi saanut vapaalle, mutta pikaisen etsinnän tuloksena sitä ei löytynyt.
    Toisella kerralla sitten sain jo vetarin pihalle, mutta laakerin ulosvetohärpäke vaatikin kaverikseen liukuvasaran. Jota ei tietenkään ollut. Google kertoi, että Biltemassa on halpoja liukuvasaroita. Sääli, että ne kaksi halvinta versiota eivät käyneet jengoiltaan tuohon ulosvetäjään ja vasta se 109€ kapistus kävi siihen. Totesinkin Bilteman tyttöselle, että kallis työkalu siihen, että kerran käyttää.

    Pontiacin sain liikkeelle, kunhan vaan tarpeeksi huudatti starttia ja antoi paukuttaa putkessa ja kaasarissa. Apparin pakosarja vuotaa ainakin todella paljon. Mutta pienellä koeajolla ei muuta moitittavaa sitten löytynytkään.
    Nyt sitten se pitäisi saada mökille, mutta vähän meinaa loppua aika kesken. Alkaa pakkaset painamaan päälle.

    Nyt sitten alkoi taas 13 yövuoron putki, joten harrastaminen on aika jäissä. Toinen työpaikka kyllä sijaitsee sillei melkein hallin nurkilla, missä uudempi musse on. Ehkäpä joku päivä saattaisikin ehtiä kokeilemaan tuota liukuvasaraa.

    Ja sitten kyssäreitä: Eikö tota taka-akselin laakeria tartte rasvata millään laakerirasvalla? Vai uiskenteleeko se kokoajan siellä peräöljyssä ja ei tartte mitään laakerirasvoja?
    Meneekö tuo laakeri vain määrätyn matkan sinne sisään vai pitääkö sitä ite ihmetellä et miten pitkälle sitä hakkaa? Näiden ohjeiden mukaan se vaan roimittaisi sinne ja tuo stefa perässä.
     
  11. LPV

    LPV 3rd gear

    Luulisin että siinä akseliputken päässä on koneistettu pesä laakeria ja stefaa varten. Eli nätisti koputtamalla ja jotain vasaran ja laakerin välissä suojana, pohjaan saakka. Suojana iskuja vastaan voi käyttää vanhaa laakeria, tai sopivaa hylsyä tms. Melkolailla laakerin ulkomitan kokoinen se apuväline sais olla. Laakerit eivät kestä hakkaamista.
     
  12. T5

    T5 Gearhead

    "Kone olis valmis tammikuun lopulla". Näin lausui koneistamon setä ennen joulua.
    Tänään kävin kysymässä, että missäs vaiheessa mennään. Siellä se kone oli eurolavan päällä. Kaikki osat siististi paketeissaan siinä koneen päällä.
    "Oho, eikö sille ollakaan tehty mitään...?" Oli vain vastaus.

    Lämppärin kennon vaihto oli syöpää, joten otin koko härpäkkeen veks.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tosin ei oo noin iso reikä aikuisen miehen mieleen, joten peitettävä se jollain oli.
    [​IMG]
    Orkkispenkki lähti pois ja tilalle löytyi utimaattisen upea FKn tuote
    [​IMG]
    Radio, lämppärin säädin ja mittarit saivat myöskin lähteä. Ensin suunnittelin vaan peittäväni orkkismittarien paikat ja laittavani uudet.
    [​IMG]
    Ei oo mieleen.
    [​IMG]
    Ei ne mittarit (muut tulossa vielä jostain kiinasta tms) tuonne olisi muutenkaan kaikki mahtuneet. Eli jotain muuta siihen on keksittävä. Koska rekisterikilpiä on ylimääräisenä ja niiden kanssa huonokin jälki on edes siedettävän näköistä, voisi jotain tuommoista suunnitella.
    [​IMG]
    Toinen rivi pitää lisätä vielä kilpiä. Ilmeisesti tuonne ylös olisi parempi laittaa ne puolikkaat kilvet, niin saa hyvin tuon konsolin pehmusteen alle piiloon ne laikatut reunat.

    Seuraavaksi pitäisi vaihtaa venttiilipöytä manuaaliseen, ottaa vaihdelaatikon pumppu pois ja vaihtaa tiivisteet siihen sekä vaihtaa toinen turbiini. Sekä suunnitella lattiashifterille paikkaa. Mustangin peräremppakin menee niin hyvin, että tämänkin operaation odotusarvo on täysi voitto.

    Laitoin vaikka kuinka moneen firmaan nokasta kyselyä. Yksikään ei vastannu. Jopa yks Suomalainenkin firma oli mukana. Aluksi kyllä vastasivat, mutta vissiin toisen viestin kohdalla kiinnostus loppui.
    Lopulta lähdin sitten toteuttamaan Richard Holdenerin lausumaa totuutta "Jokainen nokka-akseli on turbolle sopiva (tms)" ja ostin hyllynokan. Se kyllä testaa samanlaista nokkaa yhdellä videollaan 514-koneen kanssa ja siinä se ainakin toimii ihan hyvin.
    Rullanokan lopulta uskaltauduin ostamaan. Mekaaniset nostajat ovat vissiin nyt ne parhaimmat vaihtoehdot, joten semmoiset sinne ostin. Vaikka Comp Cams hehkuttaa noita ultimaattisen mahtaviksi, niin siltikin tyhjäkäyntiä ja pienillä kierroksilla ajelua pitäisi rajoittaa (?).

    Kansien kanssa oli samaa ongelmaa. Summitilla oli tilausajat tyyliin useampi kuukausi. Lopulta Ebaystä löysin myyjän, joka lupasi AFRän kannet 4 viikon toimitusajalla. Tosin sekin on nyt jo venynyt muutamalla viikolla, mutta tän kuun lopulla pitäisi olla kannet omissa pienissä kätösissä.

    Pakosarjojen kanssa jatkuu sama itku. Ei ole. Tai on, mutta Summitilla tällä hetkellä toimituspäivä olisi 3.5.2021. Ei kiitos. Pari firmaakin on, mutta niitä ei ilmeisesti kiinnosta toimittaa Suomeen. Ilmeisesti siis yritettävä tehdä niitä itse. Kauniit niistä ei tule, mutta jospa olisi edes toimivat.

    Tallin, missä pikkari on, naapurissa asuu joku jokkisjannu. Se on kuulemma väännellyt kaaria. Kysäisin, vääntäisikö mulle, mutta ei ainakaan luvannut suoriltaan. Riippuu sen omista kiireistä. Lupasi kuitenkin putkentaivutinta lainaan. Eli itse varmaan niitäkin on yritettävä vääntää. Tai sitten tekee mutkat hitsaamalla, laittaa pehmusteet päälle ja toivoo kallioleikkauksen lähestyessä, että se omin pikku kätösin tehty hitsaus pitää (ei pidä). Muuten noita ei pakko olisi saada, mutta nelipistevyöt vaatisi jonkinmoiden poikkitangon tuonne selän taakse.

    Kaikkinensa kaikki vituttaa. Rahaakin on mennyt tähän romuun aivan helevetisti. Ja silti vielä puuttuu ne pakosarjat, jäähdytin (ellen sit vaan tyydy orkkisjäähdyttimeen ja toivo sen toimivan) ja kunnon flekti(t). Ja peräkin olisi varmaan hyvä avata ja katsoa, että onko siellä edes lukkoa. Ja vaihtaa välitys joksikin muuksi.
     
    isalmela ja Inlinee tykkäävät tästä.
  13. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Kysy kaaria samet firmasta, tekee mallin mukaan
     
  14. T5

    T5 Gearhead

    Täytyy pitää mielessä. Vähän kyllä tekisi mieli kokeilla niiden vääntämistä itse. Saisi hyvän syyn ostaa lisää työkaluja.

    Kohta pääsisi tallille vähän touhuilemaan. Turbiinin vaihto ja perän aukaisu. Jos siellä ei ole lukkoa, niin sitten pitää vissiin lähteä vetareita ottamaan irti, jotta osaa oikean lukon sinne tilata.
    https://www.twitch.tv/welmari sieltä tätä ja tulevia spektaakkeleja voi seurata.
     
  15. T5

    T5 Gearhead

    Yritän tuota konetta laittaa nippuun ja tämä tuli mieleen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Siinä olisi vierekkäin uusi ja vanha. Onko tuosta sitten mitään hyötyä? En tiedä, mutta onpahan ainakin kokeiltu.
     

Kerro tästä muillekin!