Päivän autokuva

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja kautsi, 19.4.2009.

  1. tinareki

    tinareki Gearhead

    Täytyy hieman tarkentaa;
    Perusvaraosat tuohon moparin lättiskuutoseen eivät ole kalliita, eikä niitä ole vaikea hankkia.
    Itse en ole tarvinnut moottoriin tosin mitään osia. RockAutosta saa moottorin ja alustan kuluvia osia varsin edullisesti. Vaikeampia osia saa Andy Bernbaumin putiikista
    http://www.oldmoparts.com/thank-you.aspx

    Kalliilla tarkoitin after market viritysosia;
    Esim. Edgy Edgerton valmistaa ja myy hienoja alumiinikansia, imusarjoja ja custom nokka-akseleita, hinnat ovat piensarja käsityön hintoja.
    http://www.edgyspeedshop.com/products.html

    Langdon's myy hienoimmat pakosarjat:
    http://www.langdonsstovebolt.com/st...dge-23-blocks/c/18665937/offset=0&sort=normal

    Täällä löytyy hyvin dokumentoitu kuvaus kuutosen rakentelusta;
    http://www.oldwillysforum.com/Plymouth/04-eng/eng.html

    [​IMG]
     
    karhu01 tykkää tästä.
  2. tinareki

    tinareki Gearhead

    Tosi nätti kupee - Onnittelut!
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela ja karhu01 tykkäävät tästä.
  3. Buick55

    Buick55 Gearhead

    ^Hieno on korimalli tuossa Dodgessa.

    Lisää Talviajoista.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    mikkis83, Pande_K, Ismoskosmos ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. tinareki

    tinareki Gearhead

    Minulla oli 90-luvun alkupuolella käyttöautona 1981 505 2-litraisella bensakoneella. Mukava auto ja todella hyvä ajaa. Tykkään edelleen 505 muotoilusta. Mielestäni lähimpänä jenkki-ideologiaa euroautoista. Sen ikäiseksi euroautoksi se on myös iso ja tilava.
     
    miguelo tykkää tästä.
  5. tinareki

    tinareki Gearhead

    Todella hienoja kuvia olet räpsinyt!
    Nyt harmittaa kun en lähtenyt katsomaan Saarijärvelle (vaan päätin mennä hiihtolenkille Laajavuoreen)
    Äidin Isällä ja hänen veljillään oli 30-luvulla juuri tuommoinen nelos-foordi kuorma-auto, kuin toisessa kuvassasi. Samannäköinen hyttikin, lienee kotimaista (tai ainakin pohjoismaista) valmistetta.
    [​IMG]
     
    Pande_K ja isalmela tykkäävät tästä.
  6. miguelo

    miguelo Gearhead

    Pitää paikkansa, 505'lla jos on joskus "päässyt" ajamaan, niin voin kyllä taata, jotta kokemus on positiivisesti mieliinpainuva.

    Auton etuistuimet ovat myöskin niin mukavat, jotta harvalla on edes kotonaan yhtä miellyttävää nojatuolia, tuollaisella autolla eivät pidemmätkään vuorokautiset ajosuoritteet tuntuneet epämiellyttäviltä, eikä selkä kipeytynyt. (eipä ihme lainkaan, jotta olivat erittäin suosittuja taksikäytössäkin aikoinaan, 2.5 turbodiesel-koneella)

    Takatukivarret tykkäsivät ajansaatossa ruostua sedaneissa, farkkukorinen oli puolestaan jäykällä taka-akselilla. Eikä "pieniltä" sähkövioiltakaan yleensä voitu välttyä, etenkin kun autolle tuli ikää.

    Eräällä nyttemmin jo edesmenneellä vanhalla työkaverillani oli 90-luvun alkupuolella hieno vm. 1985, 604 Gti V6 ruiskukoneella. Hän oli ostanut sen alkuperäisomistajaltaan, Jyväskyläläiseltä liikemieheltä.

    Kävimme sillä useita parin päivän reissuja naapurimaassa Venäjälläkin, tosin vain Viipurin "omatoimimatkailun" merkeissä, mukavaa kyllä oli ja auto toimi hienosti, varsinkin kun saatiin paluumatkalle tankattua kunnon venäläistä lyijybensaa joka oli todella halpaa. Hotelli Drusbassa yövyttiin.

    Oli leppoisa reissuauto tuokin, kaverini teetätti siihen myöhemmin täydellisen koriremontin Jalasjärven ammatillisessa kurssikeskuksessa, jonka yhteydessä auto myöskin maalattiin alkuperäisellä metallinhohtosinisellä värillä ja ruostesuojattiin huolellisesti. (autoa tehtiin oppilastyönä pitkään ja hartaasti, mutta loppulasku ei kuitenkaan päätä huimannut)

    Noissa käytetty V6 moottori, ns. "eurokuutoseksikin kutsuttu", ei tainnut mikään kovin menestyksekäs lopulta olla, muistelisin jotta niissä oli nokka-akselivikoja + ym. murheita. (tuontyyppistä konettahan on ollut myös Volvo 264'ssä, sekä Renaultin 30" mallissa)
     
    Muokattu: 6.2.2018
    tinareki tykkää tästä.
  7. tinareki

    tinareki Gearhead

    ^ Tuosta 604 V6 moottorista ei ole mitään kokemusta, mutta 505 bensa-nelonen oli Pösön oma ja luotettava moottori. Vääntöä hyvin alakierroksillakin. Minulle sattui semmoinen hama, että ilmanputsarin ja kaasarin välinen putki pääsi huomaamatta irti ja ajelin pari kuukautta kesäisillä hiekkateillä... Imi hiekkapölyä kaasariin ja se kului väljäksi. Uuden ostin, mutta sen aikuisissa tienesteissä se kirpaisi aika kalliisti. Tyhmyys maksaa.
     
    miguelo tykkää tästä.
  8. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mulla ollut kanssa 505 2ltr koneella jonka myin pois kun kykin rupes luistaa ja kardaani meni putken sisällä,niin en jaksanut ruveta tekemään remppaa vaan vaihdoin 242 volvoon.
     
    miguelo tykkää tästä.
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Helvatan jobbarit, koko ajan vaihtamassa.
     
    rane58, miguelo ja palontie tykkäävät tästä.
  10. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Lumisten kuvien sekaan vähän kesän kaipuuta & odotusta:
    [​IMG]
     
    Pande_K, esmi ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. tinareki

    tinareki Gearhead

    Jos vielä olis lämmintä ja aurinkoistakin...
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Pande_K, esmi, Raider Japa ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. miguelo

    miguelo Gearhead

    Avoautoiluhan on ainoastaan asennekysymys:
    [​IMG]
    Lunta on satanut ympäri maapalloa, se ei ole ainoastaan meidän suomalaisten riesa.

    https://www.jokamies.fi/amerikkalaismies-ajoi-avoautollaan-lumimyrskyssa-katto-auki/

    En voi välttyä mielleyhtymältä, jonka tämän jutun luettuani sain, kun hieman aiemmin olin tullut katsoneeksi Kaurismäen elokuvan "Ariel", jossa avocaddyn sähkötoimisen katon ylösnoston salat huomattiin vasta elokuvan loppupuolella:rotfl:

     
    roadmaster95 tykkää tästä.
  13. TwistOla

    TwistOla 3rd gear

    Kun nyt päästiin suomalaiseen filmimaailmaan, niin:

     
    mcmies, roadmaster95 ja miguelo tykkäävät tästä.
  14. miguelo

    miguelo Gearhead

    Onneksi et tullut hankkineeksi Volvo 360 - mallia, siinähän voimansiirtoratkaisu on myöskin hieman tavanomaisesta poikkeava, kardaaninsuojaputki myös löytyy ja vaihteisto & perämurikka ovat taka-akseliston yhteydessä. (painonjakaumaltaan kieltämättä hyvä ratkaisu)

    [​IMG]
     
    palontie tykkää tästä.
  15. miguelo

    miguelo Gearhead

    Pornokauppias Sundmanin repliikki Raid-leffassa: "suomen kesät on niin lyhyitä"...:odcool:
     
    rane58 ja mikkis83 tykkäävät tästä.
  16. buickadi

    buickadi Gearhead

    [​IMG] [​IMG]
     
    kaierkki, tinareki, Raider Japa ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. buickadi

    buickadi Gearhead

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    kaierkki, tinareki, cdv70 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. buickadi

    buickadi Gearhead

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    FuryIII '71, kaierkki, tinareki ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. buickadi

    buickadi Gearhead

    [​IMG] [​IMG]
     
    Ismoskosmos, Raider Japa, Marklin ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    [​IMG]
     
    rane58, Ismoskosmos, Rane 66 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!