Päivän tietoa katsastusbisneksestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja GMies, 20.6.2012.

  1. GMies

    GMies 3rd gear

  2. Quest

    Quest 3rd gear

    Aikoinaan suhtauin tähän vähän skeptisesti. Nyt alkaa lämmetä tosissaan ajatukselle. Rekisteröinti katsastus suhteellisen tuoreelle Eu autolle 238€ kesti 20 min ja vaikka olisi kuinka paperitöitä ei jaksa ymmärtää. Sitten sattui vielä joku kesäpoika, ja eikun vaatimusten mukaisuus todistus kaupan päälle, vaikka Eu tyyppihyväksyntä numero yms tiedot otteessa. Rahaa on mätetty jo ihan liikaa ulkomaille.
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Minun mielestäni katsastus on viranomaistoimenpide ja valtio määrää kaikkia utot siihen. Siksi katsastus ei saisi olla ykstyisten bisnestä tai jos onkoin, niin samalla tavalla säädeltyä ja luvan varaista kuin taksiliikennekin ja samalla tavalla kuin takseille on määrätty ylin mahdollinen taksa, pitäisi katsastuksellekin olla määrätty se ylin taksa.
     
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Joo lämpene vaan, korjaamo katsastajat ei tule saamaan rekisteröintikatsastusoikeuksia...ja odotettavissa on että tavalliset katsastusasemat vähenee.....ja rekisteröintikatsastusten hinnat tulee nousemaan...ja reilusti.
    Samaten raskaankaluston katsastusten hinnat nousee....

    Kannattaa muuten vertailla hintoja eri asemilla...varsinkin näissä erikoiskatsastuksissa tuntuu olevan melko suuria eroja...esim mainitsemasi maahantuontikatsastus on jossakin 150 euroa....

    Muutenkin homma menee entistä sekavammaksi kun tulee kaksi rinnakkaista katsastusjärjestelmää ja kukaan ei pysty valvomaan toimintaa edes sen vertaa kuin tällä hetkellä.
     
  5. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Mites tässä yhtenäisessä vapaan tavaran liikkumisen yhteisössä mihin suomikin on kuuluvinaan, voisko sen auton katsastaa esim. virossa samalla kun hakee juomat sieltä?

    Vai kuuluuks tääkin samaan kastiin muiden ajoneuvoihin liittyvien vapaan liikkuvuuden periaatteiden kanssa, että on vapaata kaikille muille eu jäsenmaiden asukeille paitsi suomalaisille.
     
  6. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Kyllä mun mielestä Putte on oikeilla jäljillä. :odroll:
     
  7. Rantala

    Rantala 3rd gear

    Samaa virttä veisattiin muutama vuosi sitten, "ei tule korjaamot saamaan katsastusoikeuksia...", nyt kuitenkin asia on edennyt lakiehdotuksasteelle. :D

    Älä cc pelkää, kyllä nämä "monopoli" konttorit tahkoo rahaa vielä pitkään, sillä ns syrjäseutujen ihmisillä ei vieläkään ole (käytännön) mahdollisuutta valita kats.asemaansa.
    Kyllä autoilijoilla riittää edelleen töitä saadakseen oikeuksiansa, eli liikenneturvallisuusviraston kyykytyskulttuuri pidettävä kurissa. :argue:
     
  8. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Eikös jossain Moblassa ollut pikkuinen jutun tynkä Ranskassa majailevasta Suomi-kilpisestä rellusta joka oli Ranskassa vuosi katsastettu?
     
  9. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    ^Tollasta mäkin muistelin, se tais tosin ajella sillä vaan euroopassa(ts ei suomessa)
     
  10. Ck

    Ck Gearhead

    Kyse oli siis rekisteröinti/muutoskatsastusluvista, niitä ei tule korjaamot saamaan. Normaalit katsastusluvat melko varmaan menee läpi mutta tarkemmista ehdoista ei taida olla vielä selvyyttä.

    Rekisteröinti sekä raskaankaluston katsastukset tulee tietysti nousemaan jos/kun asemia tulee lisää.
     
  11. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Hintoja muuten tosiaan kannattaa verrata, voi tulla hyvä tuntipalkka. Kun veljeni toi entisen moottoripyöräni Suomeen oli eri konttoreiden reksiteröintikatsastuksilla yllättävän suuren hintaerot.
     
  12. karivanner

    karivanner 2nd gear

    Katsastus ehdottomasti korjaamoille

    Rapakon takana moni asia toimii paremmin. Kavereita asuu Bostonin ympäristössä ja tulee käytyä siellä vähän väliä. Siksi tullut katsastuskin tutuksi.

    Kaverin kotikaupungissa on korjaamo, joka tekee myös katsastukset.
    Hinta on 25 euroa. Jos autossa havaitaan vikaa, saa mukaansa myös korjausarvion ja auton voi halutessaan jättää samalla korjattavaksi.

    Joka kerta toiminta on ollut asiallista, oikeat viat on havaittu ja ne on voinut korjata itse kuntoon. Ei turhaa nuputtamista/häslinkiä.

    Niin ja jotta ei kukaan luule että ne keksii vikoja jotta saa korjattavaa, niin tiedoksi että jälkikatsastus on ilmainen.

    Toinen kaveri asuu ylempänä Mainen osavaltiossa. Sillä on viraabelihommina autojen kanssa puuhaileva kaveri, jolla on lupa tehdä katsastus. Joka kerta sekin on hoitanut katsatuksen ok, vikapaikoista on tullut hylky. Kuulemma ei kannata ottaa sitä riskiä, että joku nivel vaikka pettää ja omistaja ajaa metsään...

    Suomessa kaikki vaan pitää olla kankeaa suomi-neuvostoliitto byrokratiaa. Niin ja jokaista uutta asiaa pitää periaatteesta vastustaa.
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Re: Katsastus ehdottomasti korjaamoille

    Eli USA:ssa katsastajalla on vastuu työstään, mitä suomalaisella katsastajalla ei ole.
     

Kerro tästä muillekin!