Paineilmavinku ja terät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Volvo_5.7, 20.11.2023.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Suosituksia paineilmavingun hankintaan ja erityisesti terien hankintaan?
    Missä paras hinta-laatusuhde?

    Bilteman vinguilla menty tähän asti ja aina ne aikansa kestää, lopulta kuluu että tehot häviää ja sit vaan vaihdetaan uuteen kun ne maksaa vaan 16€. Onkohan jostain 10x kalliimmasta ingersoll randista tai vastaavasta laatumerkistä mitään iloa satunnaisessa puuhailussa?

    Ja tärkeämpänä mistäs niitä teriä kannattais hommata järjellisellä hinnalla? lähinnä teräkselle sopivia teriä tarttis. Motonetistä ostellut joskus ruko merkkisiä, ne on olleet aika hyviä mutta nyt oli hyllyt tyhjänä. IKH:ssa oli jotain mutta hinnat on aika kovia. Saiskohan noita laadukkaita teriä jostain järkevästi? Ennemmin hyvät terät ja halpis kone kuin toisinpäin tietysti.
     
  2. Akit

    Akit 2nd gear

    Mä oon ostanu niitä Wurthistä. Ainakin ohuet olleet kestäviä, hintaa en muista
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Wurstilla on varmaankin laadukkaita, samoin etralla. Molempien hinnat selviää vasta kassalla, sen verran kallita ovat ettei niitä netistä näe..! :)
     
    Seevu tykkää tästä.
  4. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Omia havaintoja noiden halvempien kestosta. Ennen kans halvat hajos, jos pitkään hiero, mut nyt on kestänyt kun laitoin toisen vedenerottimen ja pitänyt tapana tiputtaa kolmisen tippaa aina öljyä kun ottaa käyttöön. Kalliimmat (suhner) on n 25v vanhoja ja näihin en oo koskaan laittanut öljyä ja veden erotuskin oli alkuun huonompi. Kyl niis jotain eroja siis tuntuu olevan.
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joo, koittanu aina laittaa öljyä ennen käyttöä ja kyl ne halvatkin ihan ok kestää. Lähinnä toi terien hankinta askarruttaa.
     
  6. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Toi terien hankinta on tosiaan vähä tunkkanen juttu. Ikh nyt ainaki myy sitä mirkan settiä mis on 5 terää raudalle inan alla 100€. Ihan hyviä mun mielestä. Alumiinille sopivat terät tuntuu olevan kans niukilla, ainaki hinnat alkaen mallit.
     
  7. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Ikh:lla näytti olevan myös joku 5kpl setti 89€. Terien mallit näytti paremmilta, kun mirkalla.
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tilasin kokeeksi ebaystä setin, 10 terää 72€ kaikkine kuluineen. Jos ovat paskoja menen hattu kourassa ostoksille IKH myymälään. Noita kahta settiä katselin niiden nettikaupasta. Laitan kommenttia kun saapuvat ja on päässyt kokeilemaan. Ja ite vingut haen nyt biltsusta.
     
  9. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Ikh vingulla menty kohta 10 vuotta, ja portattu 5 paria kansia ym harraste käyttöä. Aina ollut vedenerottimet linjassa. En ole huomannut että olisi tehot hävinneet... Ehkä jos olisi uusi vastaava mitä kokeilla peräjälkeen niin vois eron huomata. E bay:stä oon hommannut terät. En enää tarkalleen muista hintaa, mutta 50€ pintaan kuluineen sai viimeksi 4kpl 6" pitkiä metalli raspeja. Kahdet olssin kannet niillä on työstetty, ja kyllä niillä vieläkin lastua lähtee.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  10. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Mitä noita jouduin työkseni korjaamaan, niin kunnollisissa koneissa on valurautanen "sylinteri" mikä voitelee itse itseään grafiitin avulla, tässä ongelma on että jos kosteutta paineilmassa, käytön loputtua tulee ruostetta pintaan -> uudelleen käytössä lamellit hieroo ruosteen veks ja kuluu aika nopealla tahdilla.

    Halpis koneissa on pinnoitettu alumiini sylinteri, näistä tahtoo pinnoite lohkeilla ja sen jälkeen toiminta on kuin juustohöylä, kun repii lamellia se lohjennut pinnoitteen reuna.

    Eli jos ei ole kunnollisia erottimia, niin käytön lopussa olis hyvä laittaa pari tippaa öljyä ja pyöräyttää -> jää öljy suojaamaan ruosteelta -> on voideltu myös seuraavalle käyttökerralle.
    Mutta jos aloittaa öljyämisen niin sitä pitäisi tehdä kokoajan. Koska öljy ja grafiitti ei oikeen toimi yhdessä, eli vähän semmonen että joko öljytään aina, tai sitten ei ollenkaan.

    Ehkä välimalli tästä on joku hyvin kevyt öljy, wd40 tms käytön lopussa suhauttaa ja pyöräyttää pikkasen konetta.
     
    FeV-8 ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  11. SK-

    SK- 2nd gear

    Wurthilta on tullu teriä haettua ja ollut aina n. 25€/kpl. Ei tosin oo vuosien käytöllä mennyt huonoksikaan, kun ei vaan käytä samaa terää alumiinii sekä teräkseen.
     
  12. jknR

    jknR Gearhead

    Jos riittää sellainen harrastekäyttöön sopiva vinku, niin suosittelen Shinano Tools:in koneita. Hinta/laatu suhde on hyvä.

    Kaikkiin paineilmatyökaluihin olen tipauttanut öljyä tipan-pari ennen käyttöä (siis kun niitä ei tule päivittäin käytettyä). Löytyy ATK:lla kun pistää hauksi paineilmatyökalujen öljy.
     

Kerro tästä muillekin!