Paljonko rasvaa pyörän napaan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja 1purehell, 23.11.2019.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Noista kestovoidelluista itsekin kuullut samaa, että kannattaa kurkata sinne alle, onko siellä rasvaa vain nimeksi vai oikeesti.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No, rasva itse ei pysy siinä kohteessa kuitenkaan, sen "hikoilema" öljy hoitaa sen voitelun. Noin kärjistäen.
    Kun pyörintänopeus on matala pyörälaakerin tapaan, niin lämmitysvaikutus on olematon. Mutta esim. rälläkän kulmavaihteessa sisällä oleva rasvamäärä ei saa osua pyöriviin osiin, muuten paistuu.
    Loogisesti päätellen itse laitan laakerien välitilaan niin paljon rasvaa kun saan sinne sujuvasti, riittää sitä hikoiltavaa öljyä molemmille pitkään. Ulkokupista se ei mene mihkään, tietää jokainen vanhan kupin avanneena.
     
    4d sedan, Camino'79 ja palontie tykkäävät tästä.
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Korkeakierroskohteessa sitä ei saa ollakaan paljon. Hitaissa sais olla.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    tää korkea ja matalakierroskohdekkin oli aikanaan varsin "informaiivinen" kun mietti että pyöriikö esim. mopon rengas kovaa vai hiljaa...
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mopon pyörän laakerikin on sellanen hidas. Kuten pyöränlaakerit aina.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Saman kuulut kanssa, että jos on liikaa rasvaa, kuumetessaan aiheuttaa lämpenemistä yms ja kehittää painetta laakerin sisään ja pullauttaa tiivisteet ulos.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kun nuita koneita on korjannu kauan, niin ei oo yks eikä viis rälläkkää, jonka kotiasentaja on tuhonnu lopullisesti tunkemalla vaihelootan ihan täyteen rasvaa. Sen rasvan veivaaminen vie enemmän tehoa kun moottori sietää. Lämpönähän se sen ilmasee, mutta rukkasta voi paksuntaa.
     
    1purehell tykkää tästä.
  8. Laittakaa hyvät ihmiset laakerit täyteen vaseliinia. Kannattaa avata jokainen kestovoideltu, kyllä se tieto tulee vaan omasta kokemuksesta. Kyllä jokainen tietää sen että laakereita tehdään nykyään siellä sun täällä ja varsinkin siellä. SKF tekee vain jotain tiivisteitä, erikoispesiä ja isoja laakereita ruotsissa ja paketissa lukee aina jokin vinkuintia, mutta silti näissä suurissa (suuruusjärjestyksessä: Schaeffler group, SKF, NTN-SNR jne jne) on todella tarkka laadunvalvonta ja jokainen tietää että tehdään ne heidän jollain kymmenistä tehtaista, on laatu standardin mukainen. Semmoset raskaskoneasentajat jotka sanoo että laakeri ei kestä kuin 10h, pane mulle nimi ja puh.nro tuonne vaikka sähköpostiin, niin kysyn mikä laakeri, mikä asennus, paljonko on ollut asennusrymppiä jnejne. Vaikka minä tuosta myyn 10-20eurolla nykyaikaisen "no name" leveän 2rivisen kuulalaakerin (trailerit, pyörännavat, mönkijät, mopoautot..) niin kyllä ne kestää ihan varmasti kovan tuntimäärän. Jos asennusvirhe tms. niin sille ei voi mitään. Oli se entinen naapurikin pappi menossa kohti "ikuista elämää", mutta niin vain kuoli ja kuopattiin.

    Jos esim. asentaan venetraileriin uuden/uudet laakerit, kannattaa käyttää litiumkomp.saippua rasvaa, ja sitä laakeripesää, tilaa ei tosiaankaan tarvi panna täyteen rasvaa. Toki hiljaa pyörii, niin aivan sama kuinka paljon sitä siellä on, mutta kuten tiedämme ko. rasva ei sekoitu veteen ja näin esim. meren suolapitoinen (meillä matalasuolapitoinen) vesi ei pääse vaurioittamaan laakeria. Muutenhan käy niin että kun sitten puolen vuoden kuluttua ottaa trailerin käyttöön, on laakerit jämähtäneet.

    Itse olen asentanut teollisuudessa laakereita, vaihtanut niitä, kuunnellut, ottanut mittauksia ja tehnyt raportteja laakerien kunnosta ja sen jälkeen 20v myynyt niitä yhdellä 10-20miljoonalla. Osallistun paljon tuotekehitykseen asiakkaiden kanssa ja yritän selvittää probleemia jos heidän laitteissaan on semmosta vikaa että laakerien käyttöikä huono tai muuta ongelmaa. Monesti Ingenjöörit valinneet ihan vääriä laakereita 1400sivuisesta kirjasta. Siksi sanon suunnittelijoille aina että soita ensin ja mietitään vähän yhdessä ja lasketaan mikä on toimiva juttu ja mikä on semmonen tuote jota saa myös hyvin jälkimarkkinoinnissa eli kunnostuksessa ja huollossa oli se kone sitten brasiliassa tai ryssälandiassa .... koska mikään ei ole ikuista paitsi se että ählämit ei meitä ikinä tule elättämään. näin se vain menee.

    Hinta, laatu ja jos nuo ei riitä niin ei kun aukomaan laakerit koska täytyyhän peräkylän pojan tietää paremmin kuin jonkun 35 000ihmistä työllistävän firman joka panee järkyttäviä summia tuotekehitykseen ja testaamiseen. Ihan sama muissakin asioissa halvalla saa sen tasoista mitä tavara maksaa.. Kaveri ostin uuden i40 idän ihmeen. Käytiin sillä tampereella ja sanoin että mennään ensikerralla mun 9v vanhalla +200 000km ajetulla mersulla. Ei vittu mitä paskaa, mutta nehän onkin niitä kopiointifirmoja ja vielä huonolla menestyksellä.... Toki jos sen takia pitää tuommonen paska ostaa että siinä on 7v takuu, niin onhan siinä hyvä syy ostaa paskaa.

    Aulis

    Hyvä esimerkki kartiorullalaakereita on se että jos sanon asiakkaalle että mulla on huippujapanilaista kamaa hyllyssä ja Espanjalaista n. 100v vanhan tehtaan erittäin hyvälaatuista. Ne vain sanoo, pitää olla Timken.....ja kun avaat sen entisen hyvän jenkkilaakeri valmistajan nykypaketin, niin näet mitä ne halpamaissa osaa tehdä..... Niin ja kannattaa käydä joskus noissa tehtaissa katsomassa, näkee miten sakemannit ja japsit vain on niitä jotka tätä maailmaa kehittää ja vie eteenpäin näissä asioissa.

    Toki monesti rakenteesta riippuen kartiorullalaakerit, painerullalaakerit ja jopa isommilla kosketuskulmilla olevat viistokuulalaakerit syöttää rasvaa toiseen suuntaan, joten tarkistaa pitää ja rasvaus pitää tehdä tapauskohtaisesti. Kierrosnopeus ei ole yksi tekijä vaan monesti esim. tuhkakuljettimissa jne paineet ovat vain niin kovat pienilläkin kierroksilla että rasvavoitelu on hankalaa eikä aina toimi ja siksi öljypesä olisi paras vaihtoehto.

    ahtimiin (procharger....) olen myynyt kisaukoille samoja keraamisia juttuja joita menee todella kovilla kierroksilla oleviin koneistusvehkeisiin. Asennus, voitelu aina ain suuremmissa rooleissa näissä jutuissa kun rundit alkaa olemaan 40 000 - 70 000rpm....
     
    Muokattu: 24.11.2019
    hot rod man tykkää tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ne onnettomat, joilla oli hinku ja vinku huollattaa Harrikoitaan merkkiliikkeissä myös noin 10 vuotta sitten, saivat runsaasti kohdata tuumaiselle akselille tarkoitettuja/asennettuja pyöränlaakereita, joita meni puolta tiheämmin kuin esim takarenkaita. Takuuseenhan ne merkin alla toimivat huollot antoivat just sitä samaa laatua, mitä tehdas edelleen toimitti.

    Samaan aikaan foorumeilla alkoi olla noita kestovoideltujen laakerien uutena tarkasteluja yms. Itte kun en oikein koskaan tullut sinuksi merkkiliikkeiden huoltolaskujen kanssa, vaan ostelin laakerit kolmansilta osapuolilta, niin vältyin akuuteista laakerivaurioista.

    Toisaalta mun Sportsteriin näkyy päätyneen jossakin vaiheessa laajempia huoltoja suojattu (kestovoideltu ?) kuulalaakeri vaihteiston pääakselille edellisen täysin avonaisen laakerin tilalle. Siellä se on jo yli 10 vuotta pyörinyt ja arvaten kuulalaakerivaseliinit on poistuneet laatikkoöljyjen vaihdossa. Miten lie voiteloituu, mutta siellä se on edelleen. Mut eipä kenties mene kaikki kytkentähampaista irronnut silppu laakerin kuularadalle!
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    En tiiä pitääkö paikkaansa, mut joku väitti et vaihteistossa oleva suojattu laakeri jäähtyessään imaisisi öljyä sisäänsä ja täten tulisi aina voidelluksi
     
  11. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    SKF laakerit renussa kesti vuoden, oli ruosteessa kuulat ja radat kun aukaisin. Halvimilla laakereilla kesti koko auton iän.
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Venetrailereissa, joissa on uittamiseen sopimattomat navat, on laakerit hupaa kamaa, ainoa temppu, jolla laakereiden elinikää voi pidentää on rasvan vaihtaminen sillointällöin, se on tärkeämpää, kuin rasvan määrä.
     
    LPV ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  14. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Totta puhut.Suurin syy laakerin vaihtoihin on ollut ainakin minulla työurallani voitelun puute,vain pari mekaanisesta, ulkopuolisesta syystä johtuvaa.
     
    hantta tykkää tästä.
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jopa tehdastekoisissa vene, ja vesiskootteritrailereissa käytetään samaa pilipali- akselia, kuin kevytperäkärryissä, joita ei ole mitenkään suunniteltu uitettavaksi merivedessä. Jos tutkii jenkkien venetrailereiden akseleita, ovat ne rakenteeltaan ihan erilaiset, eli rasvakupissa on nippa, johon pumpataan vaseliinit, ja paineenalaisena ylimääräiset tulevat stefan kautta ulos, eli ne ovat täynnä ja jos ne rasvaa pari kertaa vuodessa, kestävät ne kauemmin, kuin vene ja sen käyttäjä.
     
    Kruunusaari, Custom_Rod, Slant Sickness ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    SKF seatissa takana oli surkein merkkilaakereista, seuraavat oli no name laakerit ja ne kesti vähiten koolit oli jopa halki
    Sit joku ihan ihme merkki made in south africa vaikutti parhaimmilta käpistellessä ja ne kestikin puoltoista katsastusväliä.
    Sit tuli joku taas kerran ihan ihme merkki ja ne asennettiin sitten ihan ohjeen mukaan. mutteri sormilla kiinni rengasta samalla pyörittäen ja sit kierros auki :odeek:

    Mut olis luullu, et merkkilaakeri vaikka made in china luki koolissa ois ollu kestävempi eikä ees liian kireelle asennettu ollut
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Paljonko pitäisit rajana hitaan ja nopean laakerin?
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kokohan vaikuttaa reilusti, muta varmasti 10000r on jo nopeaa pienellekin laakerille. Hammaslekurin turbiiniporan laakeriin ei edes saa lisättyä rasvaa, hyvä ku näkee koko laakerin. Mut sekin on takuulla nopea kohde.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ne öljytään telineessä sprayrasvalla sen jälkeen kun ovat käyneet autoklaavissa puhdistautumassa. Ylimääräinen öljy valuu telineessä pois ja mikä ei valu, kertyy koneen sisälle öljykuppiin paluuilmakanavan päässä.

    Sit kun semmonen turbiinin laakeri porsii suussa, niin joku kirjoittaa pitkiä sepustuksia. Tieto.
     
    1purehell, Nikuzai, palontie ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Joo pyörimisnopeuden kesto laakerissa riippuu laakerin tyypistä ja tyyppien sisällä suoraan kuulien/rullien kehänopeudesta. Avonaiset ja zz suojatut kestää vähän enemmän kuin rs ja muut kosketuksellisella tiivistyksellä olevat.

    Jostain luin että 40% merkkilaakereista on väärennöksiä, eli se ebaystä osttettu skf tai younameit laakeri ei välttämättä oo sitä mitä paketissa lukee..

    Meille töihinkin olis saanu kiinalaisilta laakereita millä tahansa merkillä, vaikka yksittäiskappaleina....
     

Kerro tästä muillekin!