Palotila porausta laajempi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Substitute, 21.1.2013.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Meneekö homma ihan tärviölle tehomielessä jos laittaa sylinteriporausta laajemmalla palotilalla olevan sylinterikannen moottoriin? Eli tuossa jää muutaman millin laajennus sylinterin yläpäähän, joskaan ei koko matkalla kun quench taso täyttää noin kolmanneksen palotilasta.

    Sellainen olisi nyt helpoin ratkaisu kun nurkassa on porattu ja muutoinkin täysin rempattu ja vähän ajettu Oldsin 307 alakerta ja ylimääräisinä 70-luvun alun 350-koneen kannet. Palotila niissä on pieni, 64cc mutta se on laajempi kuin 307:n sylinteriporaus. Venttiilit tulisi 1,73" pako ja 2" imu.
     
  2. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    meneekö männän laki osittain palotilan sisään?
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ei mene, jää jonkn verran dekkitason alle, en muista tarkkaan minkä verran. Niin siitä 307:sta puuttuu kannet, jäi tuohon viestiin laittamatta.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos lohko on porattu niin venat mahtuu just aukeamaan ja kun käyttää 350 koneen kansipaffeja niin ei tule ongelmia nimeltään palaneet liekkirenkaat. Noi kannet menee kyllä täysin haaskuun ja saattaa alavääntökin olla pikkasen hukassa.
    Ja voi olla ettei ohjuritapitkaan ole oikeissa paikoissa.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eli tuosta porrastuksesta ei sitten sinänsä olisi suurta haittaa?
    Myönnän, 350 tai 403 koneisiinhan tuollaset kuuluu, mutta jatkossa voi siten kattoa että mihin ne kannet järjellisesti kannattaa laittaa. Kannenpulttien reiäthän tuossa joutuu myös avartamaan.

    Mitenhän tuollaseen päivittäisajoon tarkoitettu pikkulohko Oldsiin jossa kannet virtaisi hyvin, kannattaisi nokka-asiat ajatella? Isokanavainen imusarja ja peltisarjat tulis myös vakioturbiinilla, ylivaihdelaatikolla ja kolmosen pintaan olevalla perävälityksellä.

    Onkohan tuo yhtään järkevä:
    http://www.summitracing.com/parts/hrs-5 ... oldsmobile

    -Basic Operating RPM Range: 1,200-5,800
    -Intake Duration at 050 inch Lift: 213
    -Exhaust Duration at 050 inch Lift: 223
    -Duration at 050 inch Lift: 213 int./223 exh.
    -Advertised Intake Duration: 267
    -Advertised Exhaust Duration: 277
    -Advertised Duration: 267 int./277 exh.
    -Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.480 in.
    -Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.480 in.
    -Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.480 int./0.480 exh.
    -Lobe Separation (degrees): 112
    -Camshaft Manufacturers Description: Street Performer/Hot Jet boats. 4-barrel and good exhaust a must.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kokeile ennemmin vaihtaa ne kannet sopiviin jos koneistaan joutuu niitä.
     
  7. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    eiköhän kannessa kuin kannessa ole kansipulttien reikien suht lähettyvillä kannen vesitilaa , ei siis suositeltavaa
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Noissa riittää kannenpultinreikien suurennusvara, siitä on ihan yleinen nettitieto olemassa.
    Ja homman järkevyydestä muutoin kuin tuon palotilan sopivuudesta sylinteriporaukseen (se porraskysymys) on ajatukset. Mulla on rakennettu ja ajamaton 350 ja rakentamista odottava 403 kone joihin nuo voi sitten joskus tulevaisuudessa laittaa, nyt en niitä viitsi alkaa purkamaan.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ihan tyhmä kysymys mutta onko tuollaisessa tilanteessa riskiä siitä, että portaaseen kertyy nokea/karstaa ja sitten jossain tilanteessa se lähtee liikkeelle jääden vaikka venttiilin väliin polttaen venttiilin?
     
  10. saresks

    saresks Gearhead

    Ei tullut itsellä ongelmia ainakaan 7 ja 7a kansien kanssa, kun porasin 13mm terällä pylväsporakoneessa kansipultin reiät läpi. Ainoat, mitkä oli lähellä puhkeamista seiskoissa, oli kairaamani öljyn paluukanavat ja imukanava (kun oli oiottu kanavaa kansipultin "mutkan" kohdalta) - mut ei niidenkään puhkeaminen olisi mitään haitannut.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joo kansissa on reilusti tilaa porata se 1/2 pultille sopivax, mutta onkos toi nokka nyt sitten menossa siihen 307 pattiin? Jos on niin on ihan turhake siihen, 350-> koneeseen melko passeli. Loikkari ja pikkasen päälle 3 ruuvikin on turhake jos performanssii haluu. 307 kone on hyvä työjuhta pikkukanavaisilla kansilla mutta viriviriaihioksi melko haastava vaikka sellaisesta yli 4kaakkia onkin kaivettu.
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ei ole tarkoitus viritellä, kattelin tota nokkaa vaan että se olisi seuraava vaihtoehto ylöspäin vakiosta, ja sopisi myös 350-koneeseen ehkä jatkossa. Nostojahan tossa ei kai tarvi juurikaan hakea isoilla venttiileillä, mutta ne asteet saisi olla kuitenkin niin että kiertäisi vähän vakiota paremmin.
    Vai olisko tohon ihan vakionokka sitten hyvä?
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sulla on vissiin W31 kannet? lähtihän siitäkin vakiokepilla 325kaakkia :odroll: .
    Viime kesänä remppailin yhtä kutlassia L74 koneella ja ainoa muutos oli performer imari ja nakki paloi ihan riittävästi silläkin.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ihan tavalliset ne on, mutta pakoventtiilit on painuneet sisään ja sen voi korjata vaihtamalla isommat venttiilit ja kairaamalla kanavia. Eli budjettivirittämistä tää olisi taas. Lähes täysi sarja käytettyjä isolohkon venttiilejä on myös tuohon käytettävissä.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Eikös se budjetti toteutuisi kaiken parhaiten jos vaan tekisit kerralla kunnolla ja sen 350-403 koneen? Tai myisit noi kannet ja hommaisit siihen 307:aan kuuluvat pipat? Tai myisit sen 307:an, siitä rempparahaa noihin isompiin?
    Jotenkin suhtaudun keptillisesti tuollaseen rappuun palotilassa, vaikka voihan se pelata ihan jees liki vakiossa kokoonpanossa, mutta silloinhan se vakio 307 puolustaa parhaiten paikkaansa, eikö? Itseasiassa se todennäköisesti pelaa kyllä kun sitä korjaa hieman isommalla ennakolla ja rikkaamaalla seoksella, niinhän niitä muitakin palotilavammasia/oudolla venttiilisijoittelulla varustettuja autetaan pääsemään edes jonkinlaisiin tuloksiin?

    Vaan ihan noin ajatuksena, itekin teen kaikkee väliaikaista vaikka tiedän sen että kovin kannattavaa se ei ole....
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Järjellä ei oo taaskaan mitään osuutta tässä asiassa :wink:

    Tänään muistettiin että onhan näitä rappupalotilaisia ennenkin tehty, sama tilannehan se kuulemma on kun Chevyn 305:seen laitetaan 350:sen kannet. Sellainen tehtiin pojalle väliaikamoottoriksi tuplaturbo projektiin. Toimi sekin.

    No kalliiksihan tämäkin sitten tulee, vein ne koneistamoon tänään ventiilimuutoksien takia, huomattiin siinä että pakovenoihin joutuu laittamaan k-line ohjurit. Mutta pakkohan ne on korjata jos kerran venat suurentaa, valaa ne heat-crossoverit umpeen ja avartaa kanavat.
     
  17. saresks

    saresks Gearhead

    Mä en laittais käyttis 307:aan noin isoa nokkaa mitä ehdotit (ei käy enää tasaista tyhjäkäyntiä), vaan sen sijaan 204/214 Performerin ja mottiin nolladekkaus ja monikulmaseetityöt ja taskuporttaus "tekemään" nokasta pykälää isomman ilman isomman nokan haittapuolia.
    Voisi yllättää positiivisesti.
     
  18. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Tuo sylinteriputken ulkopuolinen palotila on Fordin Y-lohkossa ollut jo ihan tehtaalta lähtien. Onhan siinä kovat sytkäennakot mutta kyllä niistä on tehojakin otettu ihan mukavasti ulos.
     

Kerro tästä muillekin!