Paperiton engelsmanni

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mga-tomi, 9.6.2015.

  1. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Tällainen tapaus: Laitan tähän myyjän kuvauksen tilanteesta. Itse olen potentiaalinen ostaja. Auto on tuotu Englannista jokin aikaa sitten. Tämä vehkeen alunperin tuonut henkilö on ehtinyt kuolla ennen projektin aloittamista. Perikunta on myynyt mielenkiintoisen auton eteenpäin edukkaasti, vaikka mitään papereita eivät ole toistaiseksi löytäneet. Auton ostanut henkilö teki kaupat lähinnä "pelastusmielessä". Hän tarjoaa autoa vielä eteenpäin edelleen asevelihintaan.

    Auto kiinnostaisi kun hintakin on erittäin kohtuullinen, vähemmän kuin koko roska osina myytäessä. Kyseessä on 50-luvun alun harvinainen arvokiesi. Englantilaiset kilvet ovat paikoillaan. Muuta dokumenttia ei löydy. Miten rekisteröinti sitten aikanaan entisöinnin jälkeen? Käyn ensi viikolla katsastuskonttorilla ja kyselen sieltä, mutta olisi mielenkiintoista kuulla onko jollakulla kokemuksia vastaavasta tilanteesta.
     
  2. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Luulisi, että Englannin "trafilta" saa kilven numeron perusteella viimeisen brittiläisen omistajan tiedot selville? Sitä kautta sitten yrittää tavoittaa ja jos saa kiinni, niin sitten pyytää kohteliaasti kirjoittamaan jonkun selvityksen... Voi olla vaikeaa. Pitää tuon laillinen omistusoikeus jotenkin selvittää. Jääköhän Englannissa tietokantoihin mitään merkintää, kun auto myydään maasta? Onko mitään hajua, milloin se on tuotu?
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Vuosituhannen vaihteessa tuomaani motskariin sain perästä päin Englannista paperit aina maahantuonnissa tallennetusta rekisteriotteesta alkaen. Oli tuotu sinnekin, ja täällä kotomaassa piti osoittaa ensirekisteröinnin ajankohta.
     
  4. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Arvaus on, että n. 3-5 vuotta sitten on tuotu eli voisi kuvitella, että vaikka VIN-numeron kautta löytyisi tietoa joko Suomen tai UK rekistereistä.
     
  5. sämpy

    sämpy Gearhead

    Sanoisin että ihan turha Suomessa kysyä viranomaisilta mitään, yhteyttä vaan Englantiin vaikka merkkikerhoon tai johonkin muuhun välikäteen, jos ei itseltä suju sikäläisten viranomaisten kanssa asiointi. Rekisterinumeron ja sarjanumeron perusteella luulisi riittävät dokumentit irtoavan.

    Täällä sanovat kumminkin vaan, että alkuperämaan rekisteriote oltava, eli jotain sen kaltaista metsästämään. Luovarin voinee tekaista vaikka ruutupaperille..
     
  6. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Sain katsastusasemalta ihan hyvää tietoa. Jos auto on aikoinaan tullut tullin läpi Suomeen, niin tullaajan henkilötunnuksen kautta löytyy kopio tullaustodistuksesta. Tullin asiakaspalveluun yhteyttä. Alkuperäisen rek.numeron perusteellakin saattaa löytyä, mutta henkilötunnus on kuulemma varmempi. Muussa tapauksessa pitäisi englannista säveltää jonkinlainen selvitys auton vaiheista Suomeen lähtöön saakka. Jos auto ei ole ollut sielläkään rekisterissä enään muutamaan vuosikymmeneen, niin luotettavan oloisilla kirjeillä yms. voisi pärjätä. 1952 mallisen "EU-aihion" kohdalla tuskin kukaan viranomainen/ katsastaja epäilee mitään puliveivausta. Omistusoikeus autoon pitää tosiaan olla selkeä. Muiden papereiden kohdalla voidaan toimia tapauskohtaisesti luovien. Ylipäätänsä suhtautuminen ongelmaan oli tällä katsastusasemalla auttavaista ja suopeaa. Laitetaan nyt paikan nimikin: Tattarisuon autokatsastus.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    2001 maahantuomaani H-D merkkiseen "bicycle" ajoneuvoon sain Englannin ja sitä aiemman USA titlen virastosta, jonka lomakkeen yläreunassa on

    DVLA, Drive and Vehichle Licensing Agency.

    Osoite on tuolloin SWANSEA, SA 1AJ

    Ja tietty tuo saarivaltiossa vaikkei sitä tuohon ole kirjoitettu.

    Tommonen 883cc on taxation classin puolesta saarella polkupyörä. Oikein!
     

Kerro tästä muillekin!