pc-ohjelma; DeskTop Dyno 2000

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 5KinKP60, 9.12.2002.

  1. 5KinKP60

    5KinKP60 1st gear

    Kyseessä on tietokoneavusteinen moottorin komponenttien valintaohjelma. Netistä yhden esittelyartikkelin tästä löysin mutta se ei täysin selittänyt ohjelman mahdollisuuksia.

    Täällä foorumilla muistan parin hepun tästä puhelleen joten täällä lienee joillakin omakohtaista kokemusta em ohjelmasta.

    Muutamia kysymyksiä.
    Antaako ohjelma käyttäjän vapaasti eritellä esim imusarjan pituuden ja halkaisijan, pakosarjan primääri- ja sekondääriputkien pituudet ja halkaisijat erikseen, eri kollektorityyppejä, nokka-akselin ajoitus, vapaa määritys nokka-akselin nostoille ja aukioloille,,,jne.
    Oma tarpeeni tulee olemaan tavallisen pienen kinnerin 4-sylinteriselle moottorille erilaisten palikoiden kokeileminen. Päämarkkina-alueen luonteesta johtuen oletan ohjelman sisältävän laajan valikoiman V8 moottoreihin soveltuvia komponentteja. Tästä syystä johtuen ohjelmassa tulisi olla vapaasti muokattavat input kentät.

    Tarkoituksena on monitorin ruudulla kokeilla mitä vaikuttaa kun muutetaan tätä tällaiseksi ja tota tollaiseksi ja painetaan sitten nappia ja katsotaan mitä käyriä kone piirtää. Elis siis komponenttien sopivuutta toisiinsa nähden haluan testata.

    Lukemani artikkeli antoi ymmärtää että hyvin monet valikot ovat ohjelman tekijöiden puolesta jo tehty ja valinnat tuli suorittaa niiden mukaan.
    Olen löytänyt muita vastaavia ohjelmia joissa em suureiden vapaa esittäminen ohjelman mietittäväksi on mahdollista, hinta vaan on aika karmea verrattuna alle 50 dollarin ovh hintaan mitä Dyno2000 maksaa.

    Käyttäjien kommentteja odottaen.

    -A.


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 5KinKP60 2002-12-09 13:47 ]</font>
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei noita siihen pysty antaan, imusarjat on dual-plane, single plane, tunnel ram ja jotain ruiskuja. Pakoputkina on smalltube ja largetube mallit vaimentimilla tai ilman. Nokka-akselin pystyy kyllä laittaan tosi tarkasti esim asteluvut@0.050 arvolla koska se aukeaa. Taitaa olla toi Dyno2000 vähän enemmän tehty V8 koneita silmälläpitäen.

    Jossain oli linkki mistä sen sai imuroitua, sijoita se 50$ mieluimmin ihan oikeeseen viritykseen
     
  3. lake ender

    lake ender Gearhead

    Kyllä Toyotan koneen tekiöitä Suomessa riittää.
    Hommaa palikat vain esim. Mäkelän Timpalta SF motorista ja saat juuri niin hyvän koneen kun haluat.
    Tietysti jos haluaa huvikseen laskeskella, niin kirjallisuutta on tehty vaikka kuinka nelosmoottoreiden virittämisestä.
     
  4. jimsgarage

    jimsgarage Gearhead

    Hola!

    Haeppa semmoinen ohjelma netistä (ilmainen) kuin direct connect. Kyseisellä ohjelmalla voi selata monen käyttäjän jakoon pistämät fileet..sieltä itsekkin löysin dekstop dynon. Ja ihan ilmaiseksi.
     
  5. herrakani

    herrakani 1st gear

    Se on muuten varastamista se.
     
  6. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    eiköhän se kumminkin ole niin että tavaraa saa hakea miten paljon lystää mutta sen levittäminen on kiellettyä. eli rikollinen on se jolta lataat, et sinä. paitsi jos alat myymään latauksiasi..
    niin, tuo ohjelma on turhan yliampuva, esim. oman suht miedon 2.6 ruiskukoneen tehoksi se antaa 240hv/6500rpm ja vääntöä 205ft-lb. elikäs 280Nm/4500rpm. puristukset 10.9:1 ja pikkasen kireempi nokka sekä isommat venat ja avarretut kanavat+peltisarjat. ei kyllä nuo muutokset anna yli sataa heppaa lisää.(alkup. 2.8i 160hv)
     
  7. Se ohjelma sopii juuri niille ketkä ei harrasta muuta kuin pakoputkenreittämistä, se on niin superylimegayliampumisenmestariteos!! Jota ei kannata noteerata koska se johtaa aivan harhaan!!!!!!!!!!!
     
  8. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    ei nyt aivan. kyllä se suunnan osaa näyttää vaikka luvut onkin usein puutaheinää. ja ne luvut on sitä enemmän puutaheinää mitä enemmän puutaheinää-arvoja sille antaa. ei kannata niitä sen tarjoomia valmisvalikkoja käyttää, ei ainakaan nokkien kohalla. kyllä sillä aika lähelle pääsee, mutta valitettavan kauas silti. suunnan se kuitenkin tietää.

    kyllä muuten huomaa että on jenkki-ohjelma; "foreign/metric units"
    on ne amerikkalaiset vaan itserakkaita :smile:
     
  9. Äh! Ei se siitä ole että on Amerikkalainen, se vain on mahdotonta tehdä tuonkaltainen ohjelma mikä olisi täysin realistinen, ensinnäkin siinä tulisi olla reaalipäivitysmahdollisuus!! Koneiden luonteita ei voi tietokoneella tutkia!!!!
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onkos mister Smoke paljonkin testannut kyseistä progua vai lepattaako posket tuulessa??

    Tein Rover:in 3.5 koneesta 5 litraisen ja Esim. sopiva nokka etsittiin ja löydettiin kys. tuotteella kun oli tiedossa virtaukset milläkin nostolla. Dynokäppyrä lupasi 300@5000rpm pollea ulos. Kannet tilattiin kengurumaasta ja niille luvattiin virtauksia 320 luupään edestä. Täällä kannet testattiin imusarjan kanssa ja se kertoi tehoksi 280 pehmoturpaa.
    Kun auton kanssa ajettiin penkiin säätämään niin paras lukema oli 200Kw takapöyristä ennen kuin laatikko suli nippuun. Lisäksi ohjelma antoi vinkkiä teho/vääntö alueesta joten turbiinin pystyi tekemään kerralla sopivaksi kys. koneelle. Kyllä olisi pelkällä MUTU:lla ja PEP menetelmällä tullut turhan kalliiksi ja aikaa vieväksi koko rojekti. Vaikken sitä silti tippaakaan! kehu
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    roverin !!!

    hey mudracer

    onko hyviä lähteitä tuohon koneeseen
    jos niin laita vaikka yksityis viestinä?

    ja onko se range josta on likki tuolla roverengiers sivulla ?
     
  12. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    niin... nimi merkki vois kanssa laitaa :wink:
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  14. Mulle se yksi lysti, jos jollakin onnistunut viritys, mielipiteet on omiani eikä niitä tarvii ottaa vakavasti mielestäni ohjelma ei vaan ole minun makuun eikä varmaa monen muunkaan, en voi mitään. Ja rahalla näyttää saavan kaikkea kivaa. Ja mua vaan ärsyttä ne jotka virittelee mottejaan tuolla ohjelmalla en meinaa sinua ja tulee lässyttää muka faktaa. Niin ja syötithän sinäkin juuri täsmätietoa ohjelmaan niin sait oikeannäköisiä käppyröitä. Sitä juuri meinasin reaalipäivityksellä,.!! Posket lepattaa aaaaaivaaaan!!
     
  15. NHRA

    NHRA 1st gear

    Viime talvena tuli naputeltua ko. ohjelmaa runsaastikin, kun kaverille rakennettiin konetta. Käytimme ohjelmaa mm. eri nokkavaihtoehtojen vertailuun. Kun autolla päästiin ajamaan, verrattiin ohjelman antamia lukuja erilaisilla laskentakaavoilla varttimailin ajasta ja loppunopeudesta laskettuihin lukemiin. Tulokset olivat 30-40 hevosvoiman sisällä eli kyllä Dyno 2000 osaa oikean suunnan näyttää.

    Huonoja puolia ohjelmassa on mielestäni joidenkin arvojen kaavamaisuus, esim. imusarjoihin toivoisi muitakin vaihtoehtoja kuin single plane/dual plane. Jotenkin tuntuu että modernit härskimmät dual planet (Performer RPM yms.) eivät istu oikein kumpaankaan kategoriaan. Single planen ja dual planen ero on ohjelmassa kuitenkin kymmeniä hevosvoimia, ainakin esimerkkikoneessani.

    Omasta mielestäni Dyno 2000 sopii oikein hyvin antamaan suuntaa ja vertailuun eri vaihtoehtojen välillä. Todelliset teholukemat ajetaan kuitenkin oikeassa dynossa, ei pc:llä.
     
    JR35 tykkää tästä.
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lisätäänpäs lusikkani tähänkin soppaan. Minusta Dyno on kyllä pirun mielenkiintoinen ohjelma, vaikka ei aivan absoluuttiarvoja osaa näyttääkään.

    Kokeilimme takoa Dynoon kaverin moottoripyörän tiedot, ja vertasimme dynon laskemaa vääntökäyrää oikeaan jarrutettuun käyrään. Ja kas kummaa, käyrän muoto menee silmällä katsoen ihan 1:1, dynon näyttäessä koko kierrosalueella tasaisesti n.15 hv liikaa.

    Eli ei kuitenkaan ihan paska ohjelma.

    Onhan se nyt selvää ettei noilla lähtötiedoilla voi saada aivan oikeaa tulosta, mutta kyllä se loistava apu on esim nokkaa valittaessa, jos syöttää vain ko. nokan ihan oikeat arvot.

    Kannattaa muistaa että eihän tietokone ohjelma voi ikinä tietää kuinka vituillaan oikean moottorin sytytys ja polttoaine seos on, kuinka tukkeentunut putsari tms, nämäkin ovat semmoisia tekijöitä joilla on suuri vaikutus todellisessa moottorissa. Tietokone ei voi kuin olettaa polttoaine seoksen ja sytytyksen optimaaliseksi koko kierrosalueella.

    Uskoisin kuitenkin että dynolla pääsee aika tarkkaan lopputulokseen, jos siihen syöttää nokan lisäksi ko. moottorista mitatun kannen virtaus tiedot (tai vielä parempi kansi + imusarja + kaasutin/ruisku, jos mittaus on mahdollista toteuttaa luotettavasti).

    mutta jos joku virtuaali rakentaja hehkuttaa kovaan ääneen että koneessa on 500 hv, kun dyno-ohjelmakin näytti, niin kaverin voi jättää kyllä omaan arvoonsa...
     
  17. 5KinKP60

    5KinKP60 1st gear

    Kiitoksia palautteesta.

    Törmäsin tossa pariinkin jenkkiläiseen artikkeliin jossa olivat testanneet ohjelmaa. Vastoin Amerikkalaista perustuulettamista ja hehkuttamista artikkelin kirjoittajat tuntuivat olevan perillä asioista ja kritisoivat DeskTopDyno2000-ohjelmaa.

    Täällä eräs artikkeli: http://www.truckpulls.com/desktop_dyno_2000.htm

    Ohjelma siis on rakennettu helppoa käyttöä silmälläpitäen, tehden tietoisesti yleistyksiä jotta ohjelman käyttäjä pääsee katselemaan vääntökäyriä muutaman minuutin naputtelun jälkeen.
    Kuten artikkelin kirjoittaja huomauttaa sisältyy ohjelman imusarjavalikossa karkea virhe 'dual plane' imusarjojen kohdalla. Ohjelma ymppää kaikki dual planet samanlaisiksi virtauksiltaan. Artikkelin mukaan dual planet: 'Edelbrock Performer' ja sekä 'High-Rise RPM Air Gap' ovat täysin erilaisia todellisiltä virtauksiltaan.

    Samassa artikkelissa viitataan myös ohjelman heppoisuuteen esim veivisuhteen muutoksiin. Ohjelma ei tunne veivisuhteen muutoksia, ohjelman tekijöiden mielestä sillä ei ole moottoritehon kannalta ilmeisesti sen merkittävämpää painoarvoa.

    ---

    Pelkästään tämän pohjalta omasta mielestäni ei tule tuomita kaikkia atk-pohjaisia moottorin analysointi ohjelmia.
    Aivan samalla tavalla kuin Fiat Uno Turbo ei edusta kaikkein urheilullisista ajoneuvoa mitä Italiassa valmistettiin -80 luvun lopulla, niin DeskTopDyno ei ole lajinsa parhaita omalla osa-alueellaan.

    Olen toisella foorumilla jo varmaan vuoden päivät törmännyt erään Austraalialaisen hemmon referoivan erääseen hänen käyttämäänsä vastaavaan analysointiohjelmaan jolle luvataan 95% tarkkuus hv- ja vääntökäyrien paikkaansapitävyyteen.
    Ohjelman kehittämiseen on uponnut aivan järjetön työmäärä, samaa osastoa edustaa sen hinta Amerikassa - 470 dollaria. Se ei ole mikään nopeasti kyhätty viritelmä, ohjelman ensimmäinen versio tuli markkinoille v 1988.

    Heppu on maininnut ohjelman oppimiseen menevän joitakin kuukausia koska täytettäviä kenttiä on niin paljon, ja niihin joutuu kaivamaan hankalasti löydettävää/mitattavaa numerotietoa.
    Ohjelman tarkkuus on testattu dynottamalla sillä suunniteltu moottori. Käyrät olivat hyvinkin yhtäläiset dynopaperin kanssa.
    Tältä pohjalta heppu on hahmotellut rakenteilla olevan toisen moottorin kaikki komponentit uudestaan. Esim koska joutuu valmistuttamaan uudet veivit joka tapauksessa niin samalla niistä tekee oikean mittaiset. (Muistaakseni päätyi veivisuhteeseen 1,75)

    Täss katkelma kaverin postauksesta eräällä foorumilla:
    "I have Engine Analyser Pro 2.1 and it's great!
    It's the most expensive one of the lot, but I reckon it's worth it, as you cna try all sorts of things without having to spend the money to see how they would go.
    The engine in my AE-86 right now was designed with that program, and it behaves pretty much like the program predicted.
    It takes a few months to get used to all the little tricks in the program, as it's pretty complicated in some areas."

    Tässä linkki hepun sivuille:
    http://www.billzilla.org/carindex.htm

    Ketä kiinnostaa että mikä tämä tällainen 'huuhaa'-ohjelma taas on niin tässä olkaa hyvä: http://www.performancetrends.com/eap.htm

    Ohjelmasta on kolme erilaista versiota tasoltaan ja hinnaltaan. Halvemmat kustantavat 110 ja 210 dollaria.
    Tässä se halvin: http://www.performancetrends.com/EA30.htm
    Tässä keskihintainen: http://www.performancetrends.com/ea-PLUS.htm


    Itseäni kiinnostaa ohjelman luomat mahdollisuudet eri komponenttien kokeilemiseen. Mitä vaikuttaa jos nokkaa aikaisetaan 4 astetta, taikka pakoputkea suurennetaan halkaisijaltaan 5mm.

    Vapaastihengittelevän koneen virittely osaa olla pienestä kiinni. Monestikkaan ei aika ja raha anna myötä kokeilla useita vaihtoehtoja käytännössä. Kuka viitsii haalia kasaan 8 erilaista pakosarjaa ja 4 erilaista nokka aksleia ja kokeilla niitä moottorissaan - ja vieläpä dynottaa kaikki.

    Tiedän eräänkin tapauksen jossa F-ryhmän takavetoiseen autoon vaihdettiin pakoputkea noin metrin verran vaihdelaatikon ja taka-akselin välille pikkuisen ahtaammaksi. Tuloksena oli maksimitehojen aivan mitätön tipahtaminen ja hyvin tuntuva lisäys keskirekisterin vetoon. Kaveri jätti putken sinne.

    Yhdessä toisessa tapauksessa saatiin vastaava väännönlisä 20mm lisäpalalla imusarjan pituuteen. Itse dyno-operaattorimies minulle tämän kertoi.

    En pidä mahdottomana juuri tällaisten asioiden kokeilemista tietokoneella.

    -A.


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 5KinKP60 2002-12-10 14:02 ]</font>
     
  18. jaszu

    jaszu Gearhead

    Mulla on tuo Engine Analyser 3.0 ja olen vertaillut eroja Dyno2000:een, tosin kyllä ainoastaan SBC koneilla.
    Pääsääntöisesti EA antaa suurempia/tarkempia tuloksia kuin 2000 jos verrataan jenkkilehdissä tehtyihin dynovetoihin, mutta onhan ohjelmien monipuolisuudessa ja hinnoissakin eroja.

    Tuossa F-ryhmäläisessä samaan lopputulokseen olisi ehkä päästy vähän pienemmällä peltisarjallakin.
    Imusarjan pituus/halkaisia vaikuttaa suoraan tehoalueeseen ja pitää tietysti sovittaa muihin palikoihin, puhutaan sykkeen hakemisesta kohdalleen.
     
  19. fb67

    fb67 1st gear

    Mulla taas Desktop dyno näyttää huonompaa kuin dynopaperi :smile:
    Voi tosin johtua siitäkin etten ko. ohjelmaa osaa käyttää

    Selittäisikös joku muuten tyhmälle että miksi koneen teho&vääntö laskee jos vaihtaa single imusatsin dualiin??

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: fb67 2002-12-10 20:12 ]</font>
     
  20. jaszu

    jaszu Gearhead

    No tuossa ohjelmassa dualplane vastaa suunnilleen vakio imusarjaa eli siis ahdistaa jo melko miedossakin koneessa, ainakin SBC:ssä.
    Olis ihme jos näin yksinkertaisella ohjelmalla aina tulokset natsaisi kohdalleen mutta kyllä tälläkin alueelle pääsee.
     

Kerro tästä muillekin!