Perän simmaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja peltsi, 26.5.2013.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

    12-pulttista perää kasaamassa ja hiukan yllätti miten tarkkaan tuo pinionin syvyys pitää säätää.
    Simmauksessa olen käyttänyt vanhoja pinionin laakereita joita sen verran hioin että menevät käsin akselille.

    Miten mahtaa käydä kun laittaa uudet laakerit pinioniin ja tekee lopullisen kasauksen?
    Oletteko jotenkin ottaneet tämän huomioon simmien paksuuksia hakiessa vai onko laakereiden kuluma merktyksetön?
    Periaatteessahan kulunut laakeri kai toisi pinionin rattaan ison rattaan ulkokehälle päin.
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ihan toimiva ratkaisu.
    Kunhan se vanha sisempi laakeri ei ole pilalle ajettu, niin voi käyttää työkaluna.
    Kuluminen ei oikeastaan ole mittoja muuttava tekijä, vaan kehän venähtäminen, rullien litistyminen...
    Käytännössä uusi kehä + vanha (ehjä) laakeri yhdistelmän paksuu eroa verrattuna uusi + uusi tuskin pystyy mittaamaan (niillä mittalaitteilla, millä noita periä kootaan).
    Sinne suuntaan se periaatteessa menis.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Vanhaa laakeria voi käyttää kyllä noin kun mainittu, hiottu sisältä sopivan väljäks. Jos se vanha laakeri näyttää huonolta ja epäilyttää että se on eri "paksuinen"(ulko- ja sisäkooli yhdessä) kuin uusi niin senhän voi tarkistaa vaikka jonkun suoran levyn päällä syvyystönärillä/syvyysmikrolla, ja verrata sitä "paksuutta" uuteen laakeriin.
    Melko tiukat lienee ne mitat millä eri valmistajat tekevät laakerit joten todennäköistä on että "paksuus" täsmää, tarkistettava asia kuitenkin.
     
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kun mä shimmasin 10bolt perän, ostin Richmondin setissä tullutta pinionilaakeria vastaavan tarvikelaakerin josta tein sitten sovitelaakerin. Alkuperäinen pinionilaakeri ei tapauksessani lähtenyt irti kuin väkivalloin, eikä siten ollut enää käytettävissä.
    Ja tosiaan myös näin menetellessä on tärkeää mitata tarkkaan uuden sovitelaakerin paksuus vs. varsinainen laakeri, ettei tule yllätyksiä. Lisäksi viimeisessä kiristyksessä kannattaa olla huolellinen ja krymppirenkaita kannattaa varata pari ylimääräistä.
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    ei oikein tunnu löytyvän balanssia kosketukseen.

    carrierin simmasin 0.25mm välykselle (backlash) kun sitä toi valmistaja haluaa ja kosketuskulmaa olen hakenut ainoastaan pinionin syvyyttä säätämällä. Nolla simmistä ollaan menty 0.9mm ja ton enempää ei edes mahdu simmejä.


    mun mielestä tää on paras mitä saan aikaseks. Toimiiko vai pitäiskö viellä yrittää jotain?

    https://lh3.googleusercontent.com/-qpKJ ... UNSET%255D

    https://lh3.googleusercontent.com/-FmCn ... UNSET%255D

    jos vähentää simmiä 0.08mm niin kuvio lähtee nousemaan

    https://lh3.googleusercontent.com/-bJ_T ... UNSET%255D

    https://lh4.googleusercontent.com/-sWNy ... UNSET%255D

    tai jos lisää simmiä 0,1mm niin kuvio karkaa reunalle/varpaalle

    https://lh5.googleusercontent.com/-E_oP ... UNSET%255D

    https://lh6.googleusercontent.com/-GNWJ ... UNSET%255D
     
  6. MääVai

    MääVai 1st gear

    Moro! Ite muutamia periä säätäneenä oon huomannu että sisäkoolista väljennetty säätölaakeri on paree olla samaa merkkiä ja sarjaa kuin käytettävä laakerikin, muuten tulee heittoa. Ja jos sattumoisin on richmondin välityksestä kyse, niin niissä on oleellisinta saada kuvio tasaisesti hampaan juuresta kärkeen. heel/toe kuvio on aina jommassa kummassa päässä hammasta, mutta ei niin tärkeää kuin root/top.

    http://www.richmondgear.com/01instructions.html

    Tämä siis pätee ainakin Richmondiin.
     
  7. MääVai

    MääVai 1st gear

    Niin, kannattaa tuon linkin lopussa olevaa hints&additions osiota noudattaa jos on shimmit ihan hukassa. GM:lle tarjotaan .035 eli milleinä sen 0.89. itellä osunu ainakin tosi lähelle tuolla ohjeella.
     
  8. MääVai

    MääVai 1st gear

    Tuleepas monta viestiä mutta noita sun kuvia kommentoiden vielä. . . en ole todellakaan ammattilainen, mutta tuo sun viimeinen setti näyttää mun silmään ehkä parhaimmalta. Mun käsityksen mukaan kuvio tulisi olla mieluiten molemmin puolin (siis veto ja pito puolelta katsottuna) root/top osioltaan terävä ja häipyä häilyvänä keskelle kumpaankaan suuntaan erityisemmin taipumatta. Richmondin kanssa joutuu varmaan jonkun kompromissin tekemään veto/pito kuvioiden suhteen ja sen parhaaseen säätöön saaminen vaatii varmasti paljon kokemusta. Joskus asiaa googlettelin niin richmondin välitysten luontaista ääntä on parjattu suurestikkin, varsinkin pito puolella. Itsellä Oli alkuun melkoinen vinkuna moottorijarrussa mutta lakkasi sisäänajossa ajan myötä. Pieni kahina kuuluu vielä molempiin suuntiin, mutta johtunee välityksen karkaisun kovuudesta kai.
     
  9. peltsi

    peltsi Gearhead

    Juu richmondin rattaat ja tosiaan jos veto puoli onkin suht hyvä niin toisen puolen kuvio jää mun mielestä liikaa kantapäälle.

    Tuo Richmondin perussäätö eli 0.89mm ei toimi tuossa mun perässä. Ei mahdu rattaat enää kunnolla pyörimään. Pinionin laakerin ulkokooli on kyllä täysin pohjassa.
    Vanhoista simmeistäkään ei oo pahemmin hyötyä kun perässä oli säädöt persiillään (preload aikalailla nolla) ja spacer levy kompensoimassa väärän carrierin käyttöä.
    Paikalla ollut simmikin jostain muualta kun niin iso että juuri ja juuri pysy rattaan takana.
    Myös pinionin asennus-syvyys oli merkattu rattaisiin eri syvyyksiin about 0.25 vaikka rattaiden paksuus on sama.
    Eli eroja millin kymppejä sinne tänne.
    Taidan lyödä paketin kasaan ja toivoa parasta. Se pinionin laakeri vaan menee aika pirun piukkaa jos joutuu sitä viellä avaamaan simmaamisen takia...
     
  10. MääVai

    MääVai 1st gear

    Tuossa tapauksessa on sitten aika haku ammuntaa se perus-säädön löytäminen. Se GM: oma paksu shimmi ei tosiaan ole sinne päinkään. Muistaakseni itelläkin jäi kuvio niin, että veto puolella enemmän toella ja pito puolella taas heelillä. Eli kunhan kuvio on muuten tasainen niin ei taida paljon haitata. Kannattaa vielä uudella laakerilla tarkistaa toki kuvio vielä kertalleen.
    Sen laakerihäkin saa ainakin helpolla kieroksi jos joutuu vielä uutta laakeria irti hieromaan. Siihen kohtaan olisi parasta jyrsiä työkalu jostain suurlujuus teräksestä. Sellaiset kaksi C mallista lätkää, mitkä saa prässissä sinne laakerin alle kunnolla.
    Toivottavasti saat homman onnistumaan :)
     
  11. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

  12. peltsi

    peltsi Gearhead

    Kenen valmistajan rattaat? kuvio samanlainen ku Chevy Punch:n artikkelissa. jos on hiljanen niin varmaan just sellanen ku pitää.
    Richmondin ohjeessa drive puolen kuvio tulee aika lähelle varvasta/sisäkehää ja siihen mullakin toi kuvio ajoi.
    Äsken kasasin perän lopullisilla laakereilla, kuviosta tuli aikalailla sellainen ku odotinki eli ei muuttunut.
    Jos loppuviikosta kerkeis laittamaan sen auton alle ja testaamaan että kumpi huutaa enemmän, perä vai kone.
     
  13. peelo57

    peelo57 3rd gear

    Itselläkin meni toiseen yrityksellä vasta perä kasaan oikein..

    ensimmäisellä kerralla yritin käyttää käytettyjä rattaita... ei onnistunut vaikka kuvio oikein.

    Toisella kerralla juurikin richmondin välityksillä, juurikin vanhaa laakeria käyttäen sain kuvion kohtuu keskelle ja ilman tasaisia reunoja, meni noin viidennellä shimmauksella oikein. Tarkistin kuvion uudella laakerilla ja löin perän kasaan.

    Ei siitä ihan äänetöntä tullut, 60km/h kuuluu vaimeaa vinkunttaa osakaasulla ja samoin yli 130km/h tai tiedä mikä siel silloin huutaa:).

    hiukkasen ovat hiljentyneet äänet kun ajoa on tullut lisää.

    Mutta ei taida olla hiljaisin merkki toi richmond tai ainakin niin ne netissä väittää:)
     
  14. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

  15. peltsi

    peltsi Gearhead

    En saanut noin hyvin balassissa olevaa mutta kuitenkin aika lähelle sitä mitä Richmondin kuvissa on eli hiukan varpaalle mutta molemmilla puolilla keskellä hammasta.

    Ja ettei homma mene helpoksi niin oikeita kuvioita voi näemmä olla aika paljon ja saa jopa karata kuvio "päistä" ulos kunhan kuvio vaan pysyy tasaisesti pohjan ja kärjen puolessa välissä :-?

    [​IMG]
     
  16. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Ehkä vähän tyhmä kyssäri, mutta mikäli vetarit eivät ole kiinni, niin huomaathan hammaskosketusta tarkistaessasi hieman vastustaa toisella kädellä ison rattaan pyörimisliikettä? Tämä siksi, että hammaskosketus olisi ns. mahdollisimman tiivis Eli käytännössä, kun olet lyönyt merkkausvärit hampaisiin ja alat pyörittää pinioniakselilta, niin vastusta samalla toisella kädellä vähän ison rattaan pyörimistä että hampaat koskettavat toisiaan kunnolla.

    Itse nimittäin aloitin tutkimaan hammaskosketusta ilman pyörintävastusta, kunnes hiffasin että sillä olikin aika iso merkitys hammaskosketuksen muodostumiselle.
     
  17. Juicee

    Juicee 1st gear

    Mä harjoittelin kyseistä hommaa viime keväänä Caminon 10 bolt 8,5" perään. Muistaakseni pinionin shimmi oli 0,8mm ja backlashin vedin alarajalle 0,15mm (yukonin ohjeissa 0,006"), koska sillä tuli paras kuvio, hyvinkin samanlainen kun Jakulepin linkissä. Silti huutaa 70-80km/h ja moottorijarrulla. Liekö ominaisuus noilla rattailla, vai menikö se perhana liian tiukalle?
     
  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    Juu vastusta olen laittanut sen minkä oon pystynyt ja pyörittänyt välillä kuvion pinionia pyörittämällä ja välillä pyörittänyt carrieriä ja jarruttanut pinionilla. Ei suurta vaikutusta kuvioon.

    Richmond haluaa backlashia 0.01" ja jos oikein muistan niin toleranssi oli +0.00? jotain eli ei saa olla yhtään alle tuon annetun luvun.
    Aika pieneltä kuullostaa 0.006" mutta eiköhän valmistajat tiedä mitä sen pitää olla
     
  19. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Se viimeinen kiristyskin lienee aika oleellinen juttu joo.
    Ainakin itse panostin siihen paljon varmistamalla että pinionimutterin kiristyksellä sain pinioniakselille oikeanlaisen preloadin aikaiseksi. Vikassa kiristyksessä saikin vääntää sit oikein kunnolla!

    Manuaali kertoi, että optimaalinen preload on siinä jossain 20-25 in-lbs tuntumassa.
    Oheisen kuvan esimerkki ei ollut varsinainen ratkaisu preloadin mittaamiseksi vaan ihan vain "lavastettu tilanne" mittausperiaatteen havainnollistamiseksi --> Reilut 2,5kg painoa 10cm varren päähän = 21,5 in-lbs vääntö joka asettuu tehtaan speksiin 20-25 in-lbs.
    https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 1887_n.jpg

    Hylsy + säädettävä vääntövarsi oli se lopullinen ratkaisu joka ajoi saman asian.

    Tulkitsin preloadin olleen kunnossa, kun tuon vipupainon edesauttamana pinioniakseli jaksoi vain vaivoin pyörähtää. Jos ei pyörinyt, lisäsin painoa kunnes pyörähti ja sen perusteella laskeskelin osviittaa että kuinka paljon on liikaa.
    Paskamaista touhuahan tuo on ja uusin krymppirenkaan varmuuden vuoksi joka kiristyksen jälkeen, eli niitä kannattaa varata muutamia.
     
  20. Juicee

    Juicee 1st gear

    Sitä backlashin minimiarvoa itsekin ihmettelin.. taidan shimmailla vähän isommaksi sen ja kokeilla jos ulina lakkais.
     

Kerro tästä muillekin!