Perän "tiukkuus" (Dana44)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Capri26i, 29.4.2003.

  1. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Niin, kasasin nyt tuon Capriin tulevan perän. rattaiden välys, pinjonimutterin tiukkuus ja poskilaakereiden esijännitys on oikein
    (viimeksimainittua varten jouduttiin rakentamaan erityinen levitystyökalu).
    Perä on nyt jotakuinkin tiukka, se kyllä pyörii käsivoimin ilman suurempia ponnisteluita, kun pyörittää siitä.. siitä.. onko se nyt "yoke" oikeelta nimeltään, siis siitä mihkä jordaani tulee kiinni. ei tarvi irvistäen vääntää, mutta on se aika jämpti.

    Kuuluuko ollakin, kun on uusilla osilla kasattu ja kaikilla laakereilla on oma esijännityksensä?

    Lukko tuntuu aika löysältä, pyörii aika vaivattomasti tavallisen tasauspyörästön tavoin. Tässähän on toi lukko toteutettu kahdella jousiprikalla, pitäisköhän sen alle sorvailla joku prikka millä se kiristyis enemmän? vai tekiskö siihen sellasen 4:llä kierrejousella olevan lukon, sekin menis tohon helposti.. taitaa toi kierrejousimalli olla parempikin?
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Millä välityksellä muuten kasasit?
     
  3. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    taisipa olla 3.56:1 ellen ihan väärin muista.
     
  4. 5KinKP60

    5KinKP60 1st gear

    Mihin säädit pinionin laakereiden esijännityksen? Entäs poskilaakereiden esijännitys?

    Pinionille on kahta erilaista esijännitystä, upouusille ja käytetyille omansa. Käytetyille matalampi jännitys, tommonen noin 100g/m. Uusille tuplaten enemmän. Nämä 8" välitykselle.

    Montakos kg/m on kitkalukon luistoraja?
    Nipponeissa tommoista 3-6kg/m on vakiona kautta aikojen. Sora rallissa käyttävätten tommoista 8-12kg/m. Asvaltille (kilpailukäyttö) sitten sitäkin enemmän.

    -A.


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 5KinKP60 2003-04-29 22:00 ]</font>
     
  5. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Kyselin yhdeltä ralliukolta joka puljaa paljon volvon perien (Dana30) kanssa, ja sanoi että pitäs olla OK samoja arvoja käyttäen. Mä kun en mistään löytänyt noita oikeita tehtaan arvoja.

    En muista lonkalta jännitysarvoja, mutta noitten lappujen mukaan mitkä kaverilta sain niin nuo kiristin ja tarkistin ties kuinka monesti, kun hirvitti nuo tiukkuudet. Tosiaan, se kyllä pyörii käsin, mutta ei mitenkään "ihan" ajatuksen voimalla. No, ilmeisesti se tommonen kuuluu ollakin.. se rallihemmo oli sammaa mieltä, kun tänään siitä juttelin sen kanssa.

    niin ja uusia laakereita toki käytettiin.
     
  6. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    "maalasitko" hampaitten kosketuspinnan elikkä oli kuvio kohdallaan?
     
  7. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    kyllä, laakereitten mukana tuli sellast valkosta töhnää siihen tarkotukseen. paikallaan oli.
     

Kerro tästä muillekin!